Πραγματοποιήθηκε στο επιμελητήριο της Φλώρινας η 1η Συνάντηση Βαλκανικών Επιμελητηρίων, με στόχο την προώθηση των συνεργασιών μεταξύ των επιχειρήσεων και της αύξησης της εξωστρέφειάς τους.
Η συνάντηση διεξήχθη στο πλαίσιο της συνεδρίασης της Διοικητικής Επιτροπής της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας, η οποία συνεδρίασε, για πρώτη φορά στην πόλη της Φλώρινας, την προηγούμενη ημέρα, Παρασκευή, 6 Νοεμβρίου 2015.
Στη συνάντηση πήραν μέρος, εκτός από την αντιπροσωπεία της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας, με επικεφαλής τον Πρόεδρό της κ. Κωνσταντίνο Μίχαλο, τον Α΄ Αντιπρόεδρο κ. Παναγιώτη Παπαδόπουλο, τον Β΄ Αντιπρόεδρο κ. Ιορδάνη Τσώτσο, τον Γ΄ Αντιπρόεδρο κ. Άγγελο Τσατσούλη, τον Δ΄ Αντιπρόεδρο κ. Παύλο Τονικίδη, τον Γενικό Γραμματέα κ. Παναγιώτη Αγνιάδη, τον Οικονομικό Επόπτη κ. Γεώργιο Χονδρογιάννη και τον Αναπληρωτή Οικονομικό Επόπτη κ. Ηλία Χατζηχριστοδούλου, αντιπροσωπείες από τα εμπορικά & βιομηχανικά επιμελητήρια της Βουλγαρίας, της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, του Lescovac (Σερβία), και της Πάφου (Κύπρος).
Τη συνάντηση τίμησαν με την παρουσία τους η υφυπουργός Μακεδονίας – Θράκης κ. Μαρία Κόλλια – Τσαρουχά, η νέα αναπληρώτρια γενική γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων κ. Τεκτονίδου Κυριακή, καθώς επίσης οι τοπικοί βουλευτές, εκπρόσωποι της περιφερειακής & τοπικής Αυτοδιοίκησης, των επιμελητηρίων Κοζάνης, Καστοριάς, και Γρεβενών, του Ελληνοσερβικού Επιμελητηρίου, του Ελληνοβουλγαρικού Επιμελητηρίου και του Ελληνοιταλικού Επιμελητηρίου.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, αναφέρθηκε λεπτομερώς στα βήματα που πρέπει να γίνουν και τις πολιτικές που πρέπει να υλοποιηθούν για την ενδυνάμωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειάς τους.
«Στα χρόνια που έρχονται καλούμαστε να στηρίξουμε την επανεκκίνηση των οικονομιών μας, με βάση τα δεδομένα και τις απαιτήσεις της παγκοσμιοποιημένης αγοράς. Η εξωστρέφεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, συνοδευόμενη από ουσιαστική ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους, είναι βασική προϋπόθεση για να πετύχουμε αυτό το στόχο.
Πιστεύω πραγματικά ότι, ενώνοντας τις δυνάμεις μας, θα μπορέσουμε να κάνουμε σημαντικά βήματα μπροστά. Με όφελος για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, για τις τοπικές οικονομίες και για τους λαούς της ευρύτερης περιοχής μας», τόνισε στην ομιλία του ο κ. Μίχαλος.
Στη συνάντηση συζητήθηκαν οι δυνατότητες περαιτέρω προώθησης της συνεργασίας μεταξύ των βαλκανικών επιμελητηρίων, αλλά και οι προοπτικές ανάπτυξης της οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας και δικτύωσης μεταξύ των επιχειρήσεων, και ιδίως των μικρομεσαίων, σε θέματα διεθνοποίησης και εξωστρέφειας.
Όπως τόνισε στο καλωσόρισμα του ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Φλώρινας κ. Σάββας Σαπαλίδης, η Φλώρινα έχει όλα εκείνα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για να μετατραπεί από μια απομακρυσμένη και μειονεκτική περιοχή της Ελλάδας σε πύλη των Δυτικών Βαλκανίων.
Στην συνέχεια οι εκπρόσωποι των βαλκανικών επιμελητηρίων παρουσίασαν τις δράσεις των επιμελητηρίων τους, αλλά και το γενικότερο οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον των χωρών τους.
Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν με την ομόφωνη απόφαση να συνεχισθεί και να εκβαθυνθεί η συνεργασία με την πραγματοποίηση τακτικών συναντήσεων στο μέλλον, αλλά και με την σχεδίαση και υλοποίηση κοινών δράσεων δικτύωσης, προώθησης και προβολής ,χρηματοδοτούμενων από τα Προγράμματα Εδαφικής & Επιχειρηματικής Συνεργασίας της Ε.Ε.
Αναλυτικά η ομιλία του προέδρου της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων
«Η επιχειρηματική συνεργασία και η συνεχής διεύρυνση των οικονομικών σχέσεων μεταξύ γειτονικών χωρών αποτελούν διαχρονικά την ασφαλέστερη εγγύηση ειρηνικής συνύπαρξης και φιλίας. Αποτελούν ταυτόχρονα ένα αποτελεσματικό όχημα για την προώθηση της ανάπτυξης και της ευημερίας, τόσο σε τοπικό όσο και σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
Στο πλαίσιο αυτό θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την οργανωμένη και συστηματική συμπόρευση των Βαλκανικών Επιμελητηρίων.
Τα Επιμελητήρια είναι οι φορείς που βρίσκονται δίπλα στη μικρομεσαία επιχείρηση και στις ανάγκες της. Μοιράζονται την ίδια καθημερινότητα με τους επιχειρηματίες και τους εργαζομένους. Βιώνουν τα προβλήματα, γνωρίζουν τις ιδιαίτερες δυσκολίες αλλά και τις δυνατότητες σε κάθε περιοχή.
Γι’ αυτό μπορούν να αναλαμβάνουν ουσιαστικές και πραγματικά χρήσιμες πρωτοβουλίες. Μπορούν πιο εύκολα να χτίζουν διαύλους και κώδικες επικοινωνίας με αντίστοιχους φορείς άλλων χωρών. Μπορούν να ενώνουν δυνάμεις για την αντιμετώπιση κοινών προκλήσεων.
Και μια από τις πιο κρίσιμες προκλήσεις της εποχής μας αφορά βεβαίως την εξωστρέφεια.
Μέσα σε ένα παγκοσμιοποιημένο οικονομικό περιβάλλον, η εξωστρέφεια αποτελεί μονόδρομο ανάπτυξης για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις.
Θα μιλήσω για τα δεδομένα της Ελλάδας, τα οποία επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό και από τις συνθήκες της οικονομικής κρίσης. Πιστεύω όμως ότι οι βασικοί προβληματισμοί είναι κοινοί για τις επιχειρήσεις της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων.
Στη χώρα μας οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις συνεισφέρουν μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών σε σχέση με τις αντίστοιχες στην υπόλοιπη Ευρώπη. Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα οι επιχειρήσεις με λιγότερους από 50 εργαζομένους συνεισφέρουν περίπου το 35% των εξαγωγών, έναντι 24% που είναι το ποσοστό για τις ευρωπαϊκές ΜΜΕ. Η διαφορά αυτή αποτυπώνει βεβαίως και το γεγονός ότι στη χώρα μας πάνω από το ½ των πωλήσεων του εταιρικού τομέα παράγεται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ το αντίστοιχο κομμάτι στην Ευρώπη είναι κοντά στο 1/3.
Σε κάθε περίπτωση, είναι προφανής η σημασία της εξωστρέφειας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη συνολική εξωστρέφεια και στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Από το 2012 μια στις τρεις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις με εξαγωγική δραστηριότητα πέτυχε αύξηση του ποσοστού εξωστρέφειας.
Θετικά ξεχωρίζουν οι βιομηχανίες τροφίμων και χημικών, ο τουρισμός και οι μεταφορές, όπου η αύξηση εξωστρέφειας μετρίασε ή και αντιστάθμισε την πτωτική πορεία της εγχώριας ζήτησης.
Ιδιαίτερα εντυπωσιακή ήταν η αύξηση στις επιχειρήσεις της Περιφέρειας. Παρά το γεγονός ότι οι ΜΜΕ με εξαγωγική δραστηριότητα είναι λιγότερες στην επαρχία – αποτελούν το 21% του συνόλου – σε σχέση με τα μεγάλα αστικά κέντρα – όπου το αντίστοιχο ποσοστό είναι 40% – κατάφεραν να διπλασιάσουν σχεδόν το μερίδιο του κύκλου εργασιών που πραγματοποιείται στο εξωτερικό: από 24% το 2012 σε 44% το 2014.
Βασική παράμετρος επιλογής προορισμού για τις ελληνικές ΜΜΕ είναι η γεωγραφική εγγύτητα, γι’ αυτό και η δραστηριότητά τους εστιάζεται κατά προτεραιότητα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και σε χώρες όπως η Αλβανία, η Βουλγαρία, Κύπρος, Μαυροβούνιο, Ουγγαρία, FYROM, Ρουμανία, Σερβία, Σλοβενία κτλ.
Ωστόσο, παρά την εντατικοποίηση των προσπαθειών από τις ήδη εξαγωγικές επιχειρήσεις, θεωρούμε ότι υπάρχουν ακόμη μεγάλα περιθώρια αύξησης της εξωστρέφειας της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας στη χώρα μας.
Το ζητούμενο είναι να αναπτυχθεί η εξαγωγική δραστηριότητα περισσότερο ως συνειδητή στρατηγική επιλογή και λιγότερο ως αντίδραση στις εγχώριες δυσμενείς συνθήκες. Θέλουμε μια σταθερή και διατηρήσιμη αύξηση των ποσοστών εξωστρέφειας, μέσα από την ενεργητική αναζήτηση ευκαιριών σε ξένες αγορές.
Τα εμπόδια σε αυτή την προσπάθεια εξακολουθούν να είναι πολλά. Μεταξύ των κυριότερων – όσον αφορά τις ελληνικές ΜΜΕ – είναι:
– Είναι η γραφειοκρατία και το υψηλό διοικητικό κόστος, ιδιαίτερα ως προς τη λειτουργία των τελωνείων
– Είναι οι δυσκολίες χρηματοδότησης των εμπορικών ροών, τόσο στο πλαίσιο της εγχώριας οικονομίας όσο και σε αυτό των χωρών προορισμού
– Είναι η δυσκολία ανάπτυξης δικτύων προώθησης
– αλλά και οι ελλείψεις στις υποδομές μεταφορών
Επιπλέον, για τις δυνητικά εξωστρεφείς επιχειρήσεις – αυτές δηλαδή που θα ήθελαν να αναπτύξουν εξαγωγική δραστηριότητα – το κυριότερο εμπόδιο είναι η έλλειψη ενημέρωσης, είτε για τις αγορές είτε για τις απαιτούμενες διαδικασίες.
Όλα αυτά τα προβλήματα – αλλά και οι ευκαιρίες – που έχουν εντοπιστεί από τη μελέτη της εμπειρίας των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων, θεωρώ ότι ισχύουν σε μεγάλο βαθμό στο σύνολο των βαλκανικών χωρών.
Είναι θέματα τα οποία μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο γόνιμης συνεργασίας και συνένωσης δυνάμεων μεταξύ των αντίστοιχων επιμελητηριακών φορέων.
Όλοι όσοι συμμετέχουμε στη συνάντηση αυτή κατανοούμε, πιστεύω, τη σημασία της διακυβέρνησης στην προσπάθεια ενίσχυσης της εξωστρέφειας, αλλά και γενικότερα της ανάπτυξης των οικονομιών μας. Κατανοούμε απόλυτα την ανάγκη εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των διοικητικών μηχανισμών, ώστε να λειτουργούν ως σύμμαχοι και όχι ως τροχοπέδη στις προσπάθειες των επιχειρήσεων.
Τα Επιμελητήρια μπορούν και οφείλουν, λοιπόν, να λειτουργήσουν ως δίαυλοι μεταφοράς τεχνογνωσίας και εμπειρίας, σε θέματα απλούστευσης διαδικασιών και βελτίωσης των υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα σε θέματα εξωστρέφειας.
Μπορούν επίσης να αναλάβουν κοινές δράσεις και να αξιοποιήσουν καλές πρακτικές σε θέματα ενημέρωσης και εκπαίδευσης των μελών τους. Θα αναφέρω ως παράδειγμα την υλοποίηση του ειδικού προγράμματος e-Emporio από το Επιμελητήριο Έβρου, σε συνεργασία με εταίρους από έξι χώρες. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που παρέχει τη δυνατότητα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στους εργαζομένους τους να αναπτύξουν δεξιότητες στον τομέα των εξαγωγών, μέσω της διαδικτυακής τεχνολογίας (e-learning).
Τα Επιμελητήρια μπορούν επίσης να αναλάβουν δράσεις δικτύωσης των επιχειρηματικών κοινοτήτων, για την ανάπτυξη συνεργασιών σε τομείς που αξιοποιούν κοινά πλεονεκτήματα και χαρακτηριστικά της περιοχής, όπως είναι το κλίμα και η γεωγραφική θέση. Μεταξύ αυτών μπορούν να είναι η πρωτογενής παραγωγή, ο τουρισμός, η ενέργεια, οι μεταφορές, αλλά και η ανάπτυξη υποδομών: ένας κλάδος στον οποίο οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες διαθέτουν εξαιρετική εμπειρία και τεχνογνωσία.
Τα Επιμελητήρια είναι και θα εξακολουθήσουν να είναι η ισχυρή φωνή της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.
Γι’ αυτό και είναι ιδιαίτερα σημαντικός ο ρόλος μας στο επίπεδο της εκπροσώπησης, της διεκδίκησης και της διατύπωσης ουσιαστικών προτάσεων στα κέντρα λήψης αποφάσεων.
Αυτή την αποστολή υπηρετούμε και θα συνεχίσουμε να υπηρετούμε, τόσο σε εθνικό επίπεδο, όσο και σε περιφερειακό – μέσω της Ένωσης Βαλκανικών Επιμελητηρίων – και σε ευρωπαϊκό – μέσω των Ευρωεπιμελητηρίων.
Διεκδικούμε συστηματικά πολιτικές και μέτρα με στόχο την ενδυνάμωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Μέτρα που βοηθούν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να ξεπεράσουν τα εμπόδια που δημιουργεί η έλλειψη κρίσιμης μάζας. Να βελτιώσουν τις ικανότητές τους και να αποκτήσουν περισσότερες ευκαιρίες για αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειάς τους.
Επιγραμματικά αναφέρω ότι ζητούμε:
– Ειδικά μέτρα για τη βελτίωση της πρόσβασης των ΜΜΕ σε χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα.
– Μέριμνα για την προώθηση των μικρών επιχειρήσεων, όσον αφορά την πρόσβαση σε διεθνείς αγορές
– Ενίσχυση της δικτύωσης των ΜΜΕ σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με τη μορφή clusters, εξαγωγικών κοινοπραξιών κτλ.
– Προώθηση των οικονομικών σχέσεων με τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου και Βόρειας Αφρικής, με σκοπό την τόνωση των εμπορικών συναλλαγών, και την ανάμειξη ευρωπαϊκών επιχειρήσεων σε έργα χρηματοδοτούμενα από εθνικούς και διεθνείς πόρους»