Υπερβάλλοντα ζήλο δείχνουν οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ και των υπόλοιπων αρχών, που ζητούν από τους ελεγχόμενους στοιχεία από το… 2004!
Για ακόμη μια φορά, το ελληνικό κράτος αποδεικνύεται ασυνεπές στις δεσμεύσεις του, οι οποίες, μάλιστα, περιλαμβάνονται και σε νόμους. Ο λόγος για την τελευταία περαίωση, στην οποία έσπευσαν να υπαχθούν χιλιάδες επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες.
Σύμφωνα με τα όσα προβλέπουν οι σχετικές διατάξεις και η ερμηνευτική εγκύκλιος, όποιος έχει υπαχθεί και έχει πληρώσει, είτε μετρητοίς, είτε με δόσεις, δεν υποχρεούται να κρατάει στο λογιστήριό του βιβλία και στοιχεία, που αφορούν σε χρήσεις μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2005.
Επισημαίνεται ακόμα ότι ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο, που έχει πει το «Ναι» στην περαίωση, ενδέχεται να κληθεί για έλεγχο, σε περίπτωση που προκύπτουν επιβαρυντικά στοιχεία, όπως πλαστά και εικονικά τιμολόγια ή ξέπλυμα βρώμικου χρήματος. Σε αυτή την περίπτωση, όμως, θα πρέπει η ελεγκτική αρχή να προσδιορίσει ποια είναι αυτά τα στοιχεία για να προχωρήσει σε έλεγχο.
Παρ’ όλα αυτά, το τελευταίο διάστημα έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα περιστατικά, όπου το ΣΔΟΕ, καθώς και άλλα ελεγκτικά όργανα, καλούν για έλεγχο, χωρίς να υπάρχουν στοιχεία ή υποψίες παραβατικής συμπεριφοράς. Και δεν είναι μόνο αυτό. Οι ελεγκτές ζητούν στοιχεία από το… 2004 (!) μέχρι σήμερα. Χαρακτηριστικό είναι το ακόλουθο κείμενο, από φύλλο ελέγχου του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, με ημερομηνία 15 Φεβρουαρίου:
«Σας καλούμε να προσέλθετε στην υπηρεσία μας μέσα σε πέντε μέρες από την επίδοση της παρούσας και να προσκομίσετε:
το τηρούμενο βιβλίο της επιχείρησης από 01-01-04 μέχρι σήμερα,
τα παραστατικά αγορών δαπανών και πωλήσεων από το 2004 μέχρι σήμερα,
τις εκκαθαριστικές δηλώσεις ΦΠΑ από το 2004 μέχρι σήμερα,
τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος χρήσεων 2004 έως σήμερα,
τις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών – προμηθευτών από το 2004 έως σήμερα,
τα παραστατικά είσπραξης και πληρωμών για τα τιμολόγια των συγκεντρωτικών καταστάσεων από το 2004 μέχρι σήμερα, και
αναλυτική εκτύπωση τετάρτου βαθμού ανάπτυξης λογαριασμών ΦΠΑ, χρήσεων από το 2004 έως σήμερα».
Κατόπιν όλων αυτών, δύο είναι τα ενδεχόμενα:
ή οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες δεν είναι σωστά ενημερωμένες,
ή η περαίωση νομοθετήθηκε για εισπρακτικούς λόγους (που είναι άλλωστε γνωστό), με καθαρή πρόθεση εξ αρχής να μην ισχύει επί της ουσίας, σε ό,τι αφορά την απαλλαγή από τον έλεγχο.
Σε κάθε περίπτωση, τέτοια περιστατικά κάθε άλλο παρά ενισχύουν τη φορολογική συνείδηση των πολιτών και προάγουν την αποκατάσταση του αισθήματος δικαίου.