«Πολλά υποσχόμενο» χαρακτηρίζει η Κομισιόν τον Κώδικα με τα δικαιώματα του καταναλωτή που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ.
Η Κομισιόν ανάβει το πράσινο φως στο υπουργείο για τις σχετικές διατάξεις, που αποτελούν άλλωστε μέρος των υποχρεώσεων που έχει αναλάβει η χώρα μας στο πλαίσιο του μνημονίου.
Σε επικοινωνία που είχε προ ημερών με την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, η προιστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Κομισιόν, την ενημέρωσε ότι το σκέλος «καταναλωτής» εναρμονίζει κατά τον καλύτερο τρόπο το ελληνικό δίκαιο με τη σχετική κοινοτική οδηγία. Την τελική της εκτίμηση βέβαια η Κομισιόν θα τη διατυπώσει μόνο με βάση το τελικό κείμενο του νόμου, ωστόσο, όπως σημειώνει το κοινοτικό στέλεχος, το συγκεκριμένο τμήμα του νόμου είναι «πολλά υποσχόμενο».
Οι δύο κρίσιμες ρυθμίσεις
Σύμφωνα με τις πληροφορίες οι Βρυξέλλες στέκονται ειδικότερα σε δύο κρίσιμες ρυθμίσεις του Κώδικα με τα μέτρα προστασίας του καταναλωτή, αυτή για τον «Προμηθευτή του Τελευταίου Καταφυγίου», και εκείνη για τον «Προμηθευτή των Καθολικών Υπηρεσιών». Η πρώτη αφορά στην υποχρεωτική- προσωρινά- προμήθεια ενέργειας σε πελάτες που έχουν μείνει χωρίς πάροχο με ευθύνη του τελευταίου και όχι των ίδιων. Και η δεύτερη, αφορά στην υποχρεωτική προμήθεια ενέργειας από ένα πάροχο σε καταναλωτές – οικιακούς και μικρούς εμπορικούς, όχι μεγάλες επιχειρήσεις- οι οποίοι δεν μπορούν να βρουν προμηθευτή στην ανταγωνιστική αγορά.
Γιατί όμως συγκεντρώνεται σε αυτές τις διατάξεις το ενδιαφέρον της Κομισιόν ; Διότι αποτελούν καθοριστικής σημασίας μέτρα για την ανάπτυξη μιας ανταγωνιστικής αγοράς λιανικής στην Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα αφορούν σε αδύναμες, κατά κύριο λόγο, ομάδες καταναλωτών. Και δεν είναι τυχαία η αναφορά του κοινοτικού στελέχους προς την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, ότι προς την κατεύθυνση αυτή βοηθούν πάρα πολύ οι διατάξεις του νόμου που επιτρέπουν στο Ρυθμιστή της αγοράς, να επιλέγει τους δύο αυτούς προμηθευτές μέσα από μια διαφανή διαδικασία, χωρίς διαχωρισμούς.
ΔΕΗ : Διατηρεί το ρόλο της ως το τελευταίο καταφύγιο
Σύμφωνα με τις ίδιες πάντα πηγές, η Κομισιόν αναγνωρίζει ότι μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος, οι σχετικές αυτές υπηρεσίες θα παρέχονται από τη ΔΕΗ. Τακτική που ούτως ή άλλως είναι απαραίτητη για την αποφυγή διακοπών στον εφοδιασμό καταναλωτών, για όσο καιρό πάρει να δημιουργηθεί το νέο πλαίσιο.
Προτείνει όμως και χρονοδιάγραμμα…
Επειδή όμως φοβάται τυχόν καθυστερήσεις από πλευράς της κυβέρνησης μέχρι αυτό να ολοκληρωθεί, προτείνει να συμπεριληφθεί στο σχέδιο νόμου ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Ένα χρονικό πλαίσιο, για παράδειγμα 1 έτους από την ψήφιση του νόμου, εντός του οποίου θα πρέπει να έχουν προσδιοριστεί τόσο ο Προμηθευτής του Τελευταίου Καταφυγίου, όσο και ο Προμηθευτής των Καθολικών Υπηρεσιών.
Τι άλλο προβλέπει ο νόμος
Όπως έχει γράψει το «Energypress» το τμήμα του νόμου για την προστασία του καταναλωτή, περιλαμβάνει επίσης μια σειρά από άλλα μέτρα, όπως :
• Υποχρέωση του προμηθευτή να ενημερώνει τους πελάτες του ότι πρόκειται να αυξήσει τα τιμολόγιά του, δύο μήνες πριν το κάνει. Κι αυτό ώστε να μπορεί κανείς να αναζητήσει άλλο πάροχο, εφόσον το επιθυμεί.
• Δυνατότητα να αλλάζει κανείς προμηθευτή χωρίς κάποια συνέπεια, εκτός κι αν η σύμβαση προβλέπει συγκεκριμένες ρήτρες, που θα πρέπει όμως να περιγράφονται με σαφήνεια στο συμβόλαιο.
• Απαγόρευση της διακοπής παροχής ρεύματος σε πελάτες που θα έχουν χαρακτηριστεί ως «ενεργειακά φτωχοί». Πρόκειται για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (νοικοκυριά με περιορισμένες δυνατότητες, άνω των 65 ετών, άτομα με σοβαρά προβλήματα υγείας,που χρειάζονται μηχανική υποστήριξη κ.α.). Για αυτούς τους πελάτες, απαγορεύεται η διακοπή της ηλεκτροδότησης για περιόδους από τον Δεκέμβριο ως τον Μάρτιο καθώς και κατά το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου, ενώ ο προμηθευτής πρέπει να δίνει τη δυνατότητα εξόφλησης των λογαριασμών σε δόσεις.
• Ελάχιστη διάρκεια σύμβασης προμήθειας το ένα έτος.
• Δυνατότητα στον πελάτη να καταγγείλει τη σύμβαση οποτεδήποτε αυτός το θελήσει. Ενώ ο προηγούμενος κώδικας όριζε σαν προθεσμία τουλάχιστον τους 3 μήνες σε περίπτωση καταγγελίας από τον πελάτη, και 12 μήνες, σε περίπτωση που η καταγγελία γίνει από τον προμηθευτή.
• Η καταγγελία ουδεμία συνέπεια, οικονομική ή άλλης φύσεως συνεπάγεται σε βάρος του πελάτη, με εξαίρεση την περίπτωση που η σύμβαση περιλαμβάνει πρόσθετους όρους αναφορικά με τον ελάχιστο χρόνο παραμονής της σε ισχύ, και της αποζημίωσης που δικαιούται ο προμηθευτής.
πηγή: energypress