Σε θετική τροχιά κινείται η αγορά μπύρας με τους ρυθμούς ανάπτυξης να είναι υψηλότεροι σε σχέση με πέρυσι. Η αυξητική τάση ευνοείται από τον καλό καιρό και ενισχύεται από τον τουρισμό και τις αθλητικές διοργανώσεις.
Όπως εξηγεί μιλώντας στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών, Σοφοκλής Παναγιώτου «η χρονιά κινείται θετικά. Πρώτα απ’ όλα ζούμε ένα παρατεταμένο καλοκαίρι που ευνοεί την κατανάλωση μπύρας, ενώ σημαντική είναι η ώθηση της κατανάλωσης από τον τουρισμό. Συγκεκριμένα, στο εννεάμηνο του 2024 η αγορά κινείται με ρυθμό ανάπτυξης που προσεγγίζει διψήφια ποσοστά. Βέβαια, είναι αρκετά επισφαλές ακόμα, να κάνουμε πρόβλεψη για την ανάπτυξη που θα παρουσιάσει ο κλάδος με την ολοκλήρωση του 2024, καθώς η περασμένη χρονιά μάς δίδαξε ότι το τελευταία τρίμηνο άλλαξε η τάση που είχε διαμορφωθεί στο εννεάμηνο. Μέχρι στιγμής τα πράγματα έχουν εξελιχθεί καλά, ελπίζουμε να συνεχιστεί η εικόνα έως το τέλος του έτους».
Εστιάζοντας στον έλληνα καταναλωτή και τις αγοραστικές του συνήθειες, ο κ. Παναγιώτου σημειώνει ότι παρατηρείται συγκρατημένη κατανάλωση. «Η δύναμη του καταναλωτή έχει περιοριστεί. Καταναλώνει λιγότερο και επιλέγει φθηνότερα προϊόντα. Ωστόσο οι αυξημένες τουριστικές ροές βοήθησαν εφέτος στην περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου».
Προκλήσεις
Αναφορικά με τις προκλήσεις με τις οποίες είναι αντιμέτωπες οι επιχειρήσεις του κλάδου, ο πρόεδρος της Ένωσης σημειώνει ότι η μεγαλύτερη είναι το ενεργειακό κόστος. «Το τελευταίο δίμηνο έχει αυξηθεί αδικαιολόγητα το κόστος της ενέργειας. Δυστυχώς τα μέτρα που λαμβάνονται δεν στηρίζουν τις επιχειρήσεις και κυρίως τις μικρομεσαίες» επισημαίνει.
Την ίδια ώρα, λύση σε χρόνια προβλήματα του κλάδου φαίνεται πως θα δώσει η επικείμενη ψήφιση του νέου νόμου που θα διέπει την μπύρα και ουσιαστικά θα αλλάξει το βασιλικό διάταγμα του 1922. «Είναι ένα πάγιο αίτημα το οποίο είχαμε και φαίνεται πλέον ότι ικανοποιείται. Θα ήθελα να επισημάνω ότι έλαβε χώρα μια ουσιαστική και εποικοδομητική διαβούλευση επτά ετών με τις αρμόδιες Αρχές για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που διέπει την μπύρα» επισημαίνει ο κ. Παναγιώτου.
Ένα επιπλέον πάγιο αίτημα που δεν φαίνεται, σύμφωνα με τον ίδιο, να ικανοποιείται προς το παρόν είναι το θέμα του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Όπως εξηγεί ο κ. Παναγιώτου, αυτή τη στιγμή η Ελλάδα έχει τον πέμπτο υψηλότερο συντελεστή ΕΦΚ ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ-27, κάτι που δεν συνάδει με την δύναμη του Έλληνα καταναλωτή και έχει ως αποτέλεσμα οι μπύρες να πωλούνται ακριβότερα από άλλες χώρες της Ευρώπης που έχουν χαμηλότερο ΕΦΚ.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια οι ελληνικές μικροζυθοποιίες αυξάνονται. «Υπάρχει μια σημαντική ανάπτυξη» αναφέρει ο κ. Παναγιώτου. «Το 2009 υπήρχαν 7-8 μικροζυθοποιίες, ωστόσο σήμερα προσεγγίζουν τα 80 και αναπτύσσονται σε όλη την Ελλάδα με σημαντικές επενδύσεις. Ο συγκεκριμένος κλάδος είναι ζωντανός και αγωνίζεται να επιβιώσει μέσα σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον».
Ανοικτά τα Ζυθοποιεία σε όλη τη χώρα
Με αθρόα προσέλευση στα ζυθοποιεία σε όλη την επικράτεια πραγματοποιείται σήμερα Σάββατο 28 και αύριο Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου η δράση «Ανοιχτά Ζυθοποιεία 2024».
Σύμφωνα με όσα επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Παναγιώτου, πρόκειται για μια πρωτοβουλία της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών που στόχο έχει να φέρει τους καταναλωτές στα ζυθοποιεία, προκειμένου να εξοικειωθούν με τα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας, τις πρώτες ύλες και να έρθουν σε επαφή με τους ίδιους του ζυθοποιούς που βρίσκονται πίσω από την παραγωγή των προϊόντων. «Είναι μια πρωτοβουλία που εμπνεύστηκε από τον θεσμό “Ανοικτές Πόρτες” των Οινοποιείων που σημειώνει μεγάλη επιτυχία. Το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Σεπτεμβρίου τα τελευταία χρόνια είναι αφιερωμένο στους ζυθόφιλους και είμαστε για μια ακόμα χρονιά ιδιαιτέρως ικανοποιημένοι από την θετική ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού. Πολλοί πιστεύουν ότι η μπύρα δημιουργείται από απρόσιτες βιομηχανίες με μυστικές συνταγές. Αντιθέτως, η ζυθοποιία όπως και η οινοποιία είναι δύο κλάδοι ανοιχτοί στον κόσμο.
Πίσω από αυτούς υπάρχουν άνθρωποι, οράματα, μικρά success stories της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, και αναπτύσσονται ανθρώπινες σχέσεις. Θέλουμε ο κόσμος να κατανοήσει ότι η μπύρα δεν είναι απλά ένα αφρώδες δροσιστικό ποτό του καλοκαιριού. Υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη μπύρας που μπορούν να ικανοποιήσουν τις γευστικές ανάγκες των καταναλωτών κάθε εποχή και σε κάθε περίσταση. Είναι μια μεγάλη ευκαιρία για εμάς, που θεωρούμε ότι αυτή η πρωτοβουλία είναι μια γιορτή για τον κλάδο, που προάγει την κουλτούρα της μπύρας».
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών εξηγεί, ότι πλέον έχει δημιουργηθεί στη χώρα ένας πυρήνας ζυθόφιλου κοινού ο οποίος μεγαλώνει συνεχώς και επιβάλλεται να υπάρχει διαρκής ενημέρωση και εκπαίδευση από την Ένωση. ‘Άλλωστε, όπως αναφέρει ο ίδιος, η ανάπτυξη του κλάδου είναι συνδεδεμένη με τον ενημερωμένο καταναλωτή που αναζητά τη γνώση. «Στόχος μας είναι να ενημερωθεί ο Έλληνας καταναλωτής ότι η μπύρα που κατά 95% καταναλώνουμε στην Ελλάδα, παράγεται στη χώρα από μεγάλες ή μικρότερες εταιρείες. Είναι ένας κλάδος που συμβάλλει αποφασιστικά στην ελληνική οικονομία με 2.500 άμεσες θέσεις απασχόλησης και πολλές χιλιάδες έμμεσες θέσεις απασχόλησης. Ένας κλάδος που δεν έχει καθόλου φοροδιαφυγή και είναι απόλυτα συνεπής στις φορολογικές του υποχρεώσεις. Εξάλλου υπάρχει ο ΕΦΚ, επομένως οι έλεγχοι του κράτους είναι πιο στοχευμένοι. Το βασικότερο είναι να κατανοήσουν οι καταναλωτές ότι η μπύρα είναι το πιο ασφαλές προς κατανάλωση προϊόν καθώς δεν νοθεύεται».