Ποιος μπορεί να ξεχνάει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Hubert de Givenchy στο Breakfast at Tifanny’s (1961); Πόσο ανήκει η Kika (1993) στον Jean Paul Gaultier; Πόσο μεγάλος θα φαινόταν επί της οθόνης ο Great Gatsby (2006) αν τον άφηνε η ομάδα της Prada να ντυθεί μόνος του; Αν ο Paco Rabanne δεν δημιουργούσε τα κοστούμια για την Barbarella, πώς θα την έλεγαν;

Κοστούμια, αξεσουάρ, στολές, παπούτσια, όλα τους ουσιώδη συστατικά της κινηματογραφικής και τηλεοπτικής εμπειρίας, παίζουν σημαντικό ρόλο στην πλοκή μιας ταινίας ή μιας τηλεοπτικής σειράς και, σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα, καθοδηγούν την αφήγηση χάρη στην έλξη που ασκούν. Από τα πιο παράταιρα, δυναμικά ή τρομακτικά έως τα πιο απλά, γλυκά και καθημερινά, εκφράζουν τη φύση των χαρακτήρων που τα φορούν δημιουργώντας εικονικές προσωπικότητες που μένουν οπτικά αξέχαστες. Έτσι, αποκτούν ρόλο αφηγητή, κομπάρσου ή και πρωταγωνιστή.

Σκεπτόμενος κανείς τη μέχρι τώρα πορεία τόσο της μόδας όσο και του κινηματογράφου εύκολα συμπεραίνει πως μεταξύ τους πάντα υπήρχε μια σχέση πάθους. Αυτήν ακριβώς τη σχέση έρχεται να τονίσει η εκδήλωση «ΜΟΔΑ ΚΑΙ. Κινηματογράφος», που θα φιλοξενήσει η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στις 23 και 24 Μαΐου, προσφέροντας άπαξ μια μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσουμε ένα ιδιαίτερα επιμελημένο πρόγραμμα ταινιών τρόμου, σουρεαλιστικών φιλμ και τηλεοπτικών επεισοδίων, σε συνδυασμό με μια σειρά σχετικών συζητήσεων πάνω στα κοστούμια, με τη συμμετοχή διακεκριμένων ομιλητών από όλο τον κόσμο.

Από ψεύτικα πόδια παραγεμισμένα με μπύρα έως μια σαγηνευτική εξωγήινη που φοράει γούνα, η εκδήλωση «ΜΟΔΑ ΚΑΙ. Κινηματογράφος» διερευνά τη δύναμη και τη λειτουργία του σχεδιασμού κοστουμιών, εξερευνώντας τα σημεία συνάντησης μεταξύ κοστουμιών και κινηματογράφου, θεάματος και αφήγησης, και μόδας και ταυτότητας. Στην ουσία έρχεται να μας μιλήσει για την επίδραση των κουστουμιών στους χαρακτήρες στην ιστορία και στην ερμηνεία.

Ο στόχος του ενδυματολόγου είναι να δημιουργήσει ένα οπτικά αξέχαστο θέαμα ή κοστούμια που να εντάσσονται αρμονικά στην αφηγηματική εξέλιξη της ταινίας με αποτέλεσμα η γκαρνταρόμπα των ηθοποιών να μας επηρεάζει συναισθηματικά, κάνοντάς μας να κολλήσουμε στη δράση.

Από το σοκαριστικό στο υπερρεαλιστικό, το αυθεντικό και το παράλογο, η εκδήλωση «ΜΟΔΑ ΚΑΙ. Κινηματογράφος» θα συζητήσει τις κομβικές στιγμές στην ενδυματολογία, που καλύπτουν τρία είδη και τέσσερις δεκαετίες ψυχαγωγίας επί της οθόνης.

Το πρόγραμμα παρουσιάζει μια πλούσια σειρά συζητήσεων με επαγγελματίες του χώρου, συντονιστής των οποίων είναι ο βραβευμένος ραδιοφωνικός παραγωγός του BBC και συγγραφέας Ίαν Πήκοκ. Στο πλαίσιο αυτών των συζητήσεων, η Κλερ Παγιατσκόφσκα, διδάσκουσα στο Royal College of Art του Λονδίνου, αναλύει τη σχέση κοστουμιών, εξουσίας και συμβολισμών στον υπερρεαλιστικό κινηματογράφο, ενώ ο διακεκριμένος θεωρητικός Τζόναθαν Φέαρς καταθέτει τη δική του άποψη για την αρνητική κινηματογραφική γκαρνταρόμπα στις ταινίες τρόμου.

Από τις ταινίες που θα προβληθούν, ξεχωρίζουν το δυστοπικό φιλμ επιστημονικής φαντασίας του Ράιαν Βέρνερ Φασμπίντερ, Δικτυακός κόσμος (γερμ. Welt am Draht / αγγλ. World on a Wire), η επική ταινία ψυχολογικού τρόμου του Ρομάν Πολάνσι, Το μωρό της Ρόζμαρι (Rosemary’s Baby) και ένα επεισόδιο που έχει ελάχιστα προβληθεί από την αυθεντική τηλεοπτική σειρά-περιπέτεια, The Avengers (Οι Εκδικητές).

Τον σχεδιασμό της εκδήλωσης έχει αναλάβει η Αφροδίτη Παναγιωτάκου και την επιμέλεια ο Ντάμπλ Ντέκερ. Η τιμή των εισιτηρίων για το Σάββατο 23 Μαΐου είναι 7 ευρώ για κάθε κύκλο, 10 ευρώ το εισιτήριο ημέρας και 8 ευρώ το μειωμένο. Για την Κυριακή 24 Μαΐου η τιμή εισιτηρίου είναι 10 ευρώ και 8 ευρώ το μειωμένο.