Για το Skoda Kamiq έχουμε επανειλημμένως αναφερθεί στο παρελθόν, με αναλυτική παρουσίαση του μικρότερου SUV, που συμπληρώνει την «τριλογία» της τσέχικης μάρκας (ελέγχεται από την VW) στη ραγδαία ανερχόμενη κατηγορία των αυτοκίνητων ελευθέρου χρόνου.
Karoq, Kodiaq και τώρα Kamiq, είναι τα μοντέλα με τα οποία η Skoda διεκδικεί με μεγάλες αξιώσεις, μεγάλο μέρος της πίτας των SUV, ειδικά στην Ελλάδα, όπου η φίρμα χαίρει -και όχι άδικα- μεγάλης εκτίμησης.
Το Kamiq (προφέρεται Καμίκ), συναντήσαμε πριν λίγες ημέρες στο αεροδρόμιο της Βασιλείας και είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε μια πρώτη «γεύση» από τα οδηγικά του προσόντα και τις ανέσεις που υπόσχεται να παρέχει στους επιβάτες του.
Σχεδίαση – Εσωτερικό – Εξοπλισμός
Πρόκειται για ένα μοντέλο της κατηγορίας B-SUV, χτισμένο πάνω στην πλατφόρμα MQB A0, την ίδια που χρησιμοποιούν τα Seat Arona και VW T-Cross. Όμως, με μεγαλύτερο μεταξόνιο (2651 χλστ.) και διαστάσεις (μήκος 4.241 χλστ. και πλάτος 1.793 χλστ.) στο πάνω όριο της κατηγορίας, εντάσσεται τελικά στους «αντιπάλους» του VW T-Roc και εδώ προκύπτει ένας εσωτερικός αντίπαλος, που κατά τα φαινόμενα θα στερήσει σημαντικές πωλήσεις από το μοντέλο της «μαμάς» εταιρίας, ενώ βέβαια θα «κλέψει» κοινό και από τα Peugeot 2008, Nissan Juke, Renault Capture, αλλά και από το μικρότερο Seat Arona.
Εμφανισιακά, και παρά το ότι το Kamiq διατηρεί πολλά από τα σχεδιαστικά στοιχεία των μεγάλων αδελφών του, δείχνει πολύ πιο μοντέρνο και όμορφο με τα φώτα LED ημέρας τα οποία βρίσκονται επάνω από τους εμπρός προβολείς και το όνομα της μάρκας ολογράφως στην πέμπτη πόρτα, αντί του παραδοσιακού σήματος.
Το εσωτερικό, προϊόν σχεδίασης του Δημήτρη Δαρκούδη, μοιάζει πολύ με αυτό του Scala (το είχαμε παρουσιάσει πριν λίγες εβδομάδες), αλλά η ποιότητα και η υφή των υλικών, σε συνδυασμό με την άριστη συναρμολόγηση, δίνει εικόνα πολύ ακριβότερης κατασκευής, ενώ η ευχάριστη αίσθηση που αποπνέει, κάνει την μετακίνηση με το Kamiq, μια ευχάριστη διαδικασία ακόμα και σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος.
Βασικό ρόλο στη διευκόλυνση και ευχαρίστηση των επιβατών, παίζει η οθόνη αφής πολυμέσων που στα αυτοκίνητα που οδηγήσαμε ήταν 9,2 ιντσών (στον βασικό εξοπλισμό είναι 6,5) και ξεχωρίζει για την ποιότητα των γραφικών, την ευκρίνεια και την ευκολία χειρισμού της.
Το σύστημα πολυμέσων είναι εξελιγμένο σε σχέση με αυτό των Karoq και Kodiaq, με περισσότερες δυνατότητες, φωνητικό έλεγχο και ασύρματη υποστήριξη των λειτουργιών Apple Car Play και Android Auto.
Η τεχνολογικά προηγμένη εικόνα του Kamiq αναβαθμίζεται αν στον εξοπλισμό περιλαμβάνεται (είναι προαιρετικό) και ψηφιακός πίνακας οργάνων με οθόνη 10,25 ιντσών.
Το αυξημένο μεταξόνιο «μεταφράζεται» σε χώρους για επιβάτες και αποσκευές, κάτι που αποδεικνύεται στην πράξη, με τους πίσω επιβάτες να έχουν χώρο τόσο για τα γόνατα, όσο και για το κεφάλι, ενώ οι αποσκευές μπορούν να έχουν όγκο από 400 έως 1395 (με διπλωμένα τα πίσω διαιρούμενα 60:40 καθίσματα) λίτρα. Σε αυτά προσθέτουμε και επιπλέον 26 λίτρα για την αποθήκευση μικροαντικειμένων, που πολύ θα εκτιμήσουν οι χρήστες του μοντέλου.
Επιπλέον, η πλατφόρμα MQB A0, προσφέρει πλούσιο μενού συστημάτων ασφαλείας και υποστήριξης του οδηγού. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουμε τα συστήματα LaneAssist (Υποβοήθηση Λωρίδας), FrontAssist με City Emergency Brake και Predictive Pedestrian Protection (Εμπρός Υποβοήθηση με Πέδηση Έκτακτης Ανάγκης στην πόλη και Προληπτική Προστασία Πεζών) καθώς και Multi-CollisionBrake (Πέδηση Αποφυγής Πολλαπλών Συγκρούσεων).
Μηχανικά μέρη
Στον τομέα της ανάρτησης, προκειμένου να αποφευχθούν οι μεγάλες κλίσεις στις στροφές (λόγω του αυξημένου ύψους του αμαξώματος) σε σύγκριση με το Scala, το Kamiq έχει μεγαλύτερα σε μήκος ελατήρια και αμορτισέρ, χονδρύτερη αντιστρεπτική ράβδο εμπρός, ενισχυμένο πίσω άξονα, μεγαλύτερους τροχούς και τιμόνι με υδραυλική υποβοήθηση με διαφορετικό λόγο.
Οι πέντε κινητήρες που είναι επιφορτισμένοι με την κίνηση του Kamiq, είναι βενζίνης (1.0 TSI με 95 ή 116 ίππους και 1.5 TSI, 150 ίππων) και πετρελαίου (1.6 TDI,116 ίππων), ενώ αργότερα θα λανσαριστεί ο κινητήρας φυσικού αερίου 1.0 G-TEC με 90 ίππους. Στην Ελλάδα οι κινητήρες 1.5 TSI και 1.6 TDI συνδυάζονται στάνταρ με DSG κιβώτιο ταχυτήτων 7 σχέσεων, ενώ o 1.0 TSI των 95 ίππων θα συνδυάζεται αποκλειστικά με χειροκίνητο κιβώτιο και ο 1.0 TSI των 116 ίππων με χειροκίνητο 6 σχέσεων ή DSG 7 σχέσεων.
Οι παραπάνω συνδυασμοί κινητήριων συνόλων, έχοντας να αντιμετωπίσουν βάρη αμαξώματος από 1214 έως 1510 κιλά τα καταφέρνουν από καλά έως σβέλτα, καθώς η χειρότερη επίδοση στα 0-100 είναι 11.1΄΄ (1.0, 95 ίππων) και η καλύτερη 8.4΄΄ (1.5 TSI, 150 ίππων), με την τελική ταχύτητα να φτάνει από τα 181 έως 212 χλμ/ώρα αντίστοιχα.
Ιδανική επιλογή η έκδοση 1.0 TSI με τους 116 ίππους και το 7άρι DSG, που κάνει τα 0-100 σε 10.0″, έχει τελική ταχύτητα 193 χλμ./ώρα, καταναλώνει (κατά την Skoda) από 5,5 – 6,8 λίτρα/100 χλμ. και εκπέμπει από 125-154 γρ./χλμ. ρύπων CO2.
Στην οδήγηση
Αυτή ήταν και η έκδοση που οδηγήσαμε αρχικά μένοντας με «ανοιχτό στόμα» για το πόσο ποιοτικό, ευχάριστο, σβέλτο, άνετο και ευκολοοδήγητο είναι το νέο μοντέλο της τσέχικης αυτοκινητοβιομηχανίας. Καθισμένοι στην υπερυψωμένη με επαρκή πλευρική στήριξη θέση οδήγησης, επωφελούμενοι από την χωρίς εμπόδια πλευρική ορατότητα, διαπιστώσαμε για μια ακόμα φορά ότι, εχθρός του καλού είναι το καλύτερο και αυτό το ξέρουν καλά εκεί στην Skoda, καθώς σε κάθε τους νέο μοντέλο καταφέρνουν να μας εκπλήσσουν θετικά, ειδικά αν στην εξίσωση βάλουμε και την σχέση τιμής – απόδοσης.
Το Kamiq συνδυάζει άψογα την άνεση των επιβατών και με την καλή οδική συμπεριφορά και την ευχαρίστηση του οδηγού. Με υψηλό επίπεδο κύλισης και αυξημένη ηχομόνωση σε σχέση με τα μεγαλύτερα «αδέλφια» του, μπορεί να τα καταφέρει μια χαρά στην πόλη, στο επαρχιακό δίκτυο και στους αυτοκινητόδρομους, όπου είναι σταθερό και ευθύβολο με ταχύτητες επιπέδου …αυτόφωρου. Επίσης, με απόσταση 188 χλστ. από το έδαφος, περιορισμένες διαστάσεις και «κοφτερό» τιμόνι, επιτρέπει και την κίνηση σε χωματόδρομους, όπου με τα κατάλληλα λάστιχα δεν θα φοβηθεί ούτε την λάσπη, παρά το ότι η κίνηση μεταδίδεται μόνο μπροστά.
Ανάλογες ήταν και οι εντυπώσεις της οδήγησης του 1.0 TSI των 116 ίππων, με το χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο, που δίνει ένα δέκατο του δευτερολέπτου καλύτερο 0-100, συν ένα χιλιόμετρο τελικής ταχύτητας και ελάχιστα μικρότερη κατανάλωση, αλλά δεν έχει την άνεση και την χαλαρότητα της οδήγησης του DSG. Πέραν αυτού, η κατανάλωση είναι σχεδόν στα ίδια επίπεδα, ψηλότερα από τις «υποσχέσεις» του κατασκευαστή και στην περίπτωσή μας, είδαμε μέση τιμή 7,7 λίτρων, παρά το ότι δεν πιέσαμε πολύ τον κινητήρα και τα περισσότερα χιλιόμετρα τα κάναμε σε αυτοκινητόδρομο.
Η αίσθηση άνεσης και πολυτέλειας βελτιώνεται αισθητά, αν στον προαιρετικό εξοπλισμό έχει επιλεγεί ο Έλεγχος Σπορ Ανάρτησης (Sport Chassis Control) με επιλογές Normal, Sport, Eco και Individual. Το σύστημα, ανάλογα με το επιλεγέν πρόγραμμα επηρεάζει την ρύθμιση της ηλεκτρομηχανικής υποβοήθησης του συστήματος διεύθυνσης, καθώς και την απόκριση κινητήρα – κιβωτίου ταχυτήτων (DSG).
Δια ταύτα
Κλείνοντας αυτήν τη σύντομη γνωριμία με το μικρότερο της οικογένειας Skoda SUV, θα σημειώσουμε ανεπιφύλακτα ότι, το μοντέλο ήρθε στοχεύοντας εξ αρχής την κορυφή της κατηγορίας. Την παρουσία του στην αγορά θα την «πληρώσει» -κατά την γνώμη μας- κυρίως το T-Roc, τόσο που οδηγώντας το σκεφτόμαστε τι μπελά έβαλε η VW στο κεφάλι της (αν και τα κέρδη στην ίδια τσέπη καταλήγουν), αφήνοντας τις όποιες ελευθερίες στους τεχνικούς της Τσέχικης μάρκας. Όμορφο, άνετο, ευρύχωρο, ποιοτικό, εύχρηστο, πλήρες τεχνολογικά και με ελκυστική τιμή (το 1.0 TSI των 95 ίππων, περί τα 17.000 ευρώ), το Kamiq θα γράψει σημαντικά ποσοστά στην ραγδαία ανερχόμενη κατηγορία των μικρομεσαίων SUV, κερδίζοντας πελάτες τόσο από άλλες κατηγορίες όσο και από άλλες μάρκες.
Περισσότερα στην εκτενή, επί Ελληνικού εδάφους δοκιμή.
Νίκος Τσάδαρης