Ο τίτλος σε αυτήν εδώ την δοκιμή, έχει να κάνει με την προ ολίγων ημερών παρουσίαση/δοκιμή του Seat Arona με τον κινητήρα πετρελαίου 1600 κ.εκ. και ιπποδύναμη 95 ίππων.

Έτσι λοιπόν, σε αυτό εδώ το άρθρο θα αναφερθούμε και πάλι στο Arona, ένα μοντέλο SUV / Crossover της κατηγορίας Β, αλλά αυτή την φορά με τον 3κύλινδρο κινητήρα βενζίνης των 999 κ.εκ. και 115 ίππων.

Ο κινητήρας αυτός είναι του γκρουπ της VW και ανήκει στην γενιά των μικρών αλλά θαυματουργών κινητήρων «τσέπης», που τα τελευταία –σχεδόν- 15 χρόνια (αρχής γενομένης από τον Ecoboost της Ford), αποδεικνύουν πως είναι ικανοί να κινήσουν με αξιοπρέπεια και μικρή κατανάλωση, ογκώδη και βαριά αμαξώματα, όπως είναι το Seat Ateca, το Skoda Karoq κ.ά.

Στην περίπτωση της δοκιμής μας, ο πολύ καλός 3κύλινδρος χιλιάρης (999 κ.εκ.) κινητήρας τούρμπο χρησιμοποιείται εδώ στην έκδοση με απόδοση 115 ίππων/5000 στροφές και μέγιστη ροπή 200 Nm / 2000 στροφές.

Συνδυάζεται με ένα σωστά κλιμακωμένο χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, που μεταδίδει την κίνηση στους εμπρός τροχούς και μαζί έχουν να «αντιμετωπίσουν» συνολικό βάρος περίπου 1200 κιλών.

Ο συνδυασμός κινητήρα/κιβωτίου στην πράξη αποδεικνύεται επαρκής (και βάλε) για το Arona, με τον κινητήρα εύστροφο, δυνατό και ελαστικό, με επαρκή αποθέματα ροπής από τις περίπου 1800 στροφές. Η ροπή σε συνδυασμό με το εύχρηστο εξάρι κιβώτιο, δίνει την δυνατότητα για εύκολα προσπεράσματα, λιγότερες αλλαγές ταχυτήτων και ενδιαφέρουσες επιδόσεις, καθώς η επιτάχυνση 0-100 είναι δυνατή σε 9.8΄΄ και η τελική ταχύτητα ξεπερνά τα 180 χλμ/ώρα.

Μελετώντας τα παραπάνω στοιχεία θα πίστευε κανείς ότι η κατανάλωση καυσίμου θα φτάνει στον …θεό, αλλά τελικά δεν. Με λογική χρήση στο γκάζι η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας ήταν (σε μικτές συνθήκες δρόμου) 7,4 λίτρα, επίδοση στην οποία συντελεί και το σύστημα start/stop.

Φυσικά, αν κάποιος βάλει το δεξί πόδι στο πάτωμα και θελήσει να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τις δυνατότητες του Arona 1.0 TSI, τότε η κατανάλωση μπαίνει σε διψήφια νούμερα και το ρεζερβουάρ των 40 λίτρων μπορεί να αποδειχθεί μικρό.

Οδηγώντας για πολλά χιλιόμετρα το μικρότερο SUV της Seat, δεν μπορούμε να επισημάνουμε κάποιο μειονέκτημα που είναι ενοχλητικό, παρά μόνο τον θόρυβο του κινητήρα, όταν είναι κρύος και δεν έχεις ερμητικά κλειστή την με καλή ηχομόνωση καμπίνα. Ειδικά αν τον ακούς στα πρώτα δευτερόλεπτα της λειτουργίας του και είσαι απέξω, νομίζεις ότι ήρθε ή ώρα του …συνεργείου.

Όμως ένα λεπτό αργότερα, όλα διορθώνονται και το 3κύλινδρο σύνολο δουλεύει σαν μέλισσα, με κάποιους σχεδόν ανεπαίσθητους κραδασμούς.

Στον δρόμο, από την ψηλή θέση οδήγησης, το Arona είναι από τα καλύτερα αυτοκίνητα της κατηγορίας του σε οδική συμπεριφορά, κάτι στο οποίο συμβάλλει και η αυξημένη ακαμψία της νέας πλατφόρμας.

Έχει πολύ καλό κράτημα, προοδευτικές αντιδράσεις και σχεδόν άριστη κατευθυντικότητα, που στην περίπτωση της έκδοσης που δοκιμάσαμε, ενισχύεται από το μικρότερο βάρος που δέχεται ο εμπρός άξονας λόγω του ελαφρύτερου κινητήρα. Το τιμόνι γρήγορο, ακριβές, με καλή αίσθηση, είναι ένα από τα ατού του Arona, όπως άλλωστε και τα φρένα που κάνουν άψογα την δουλειά τους και δεν προβληματίζουν.

Στις στροφές γέρνει λίγο περισσότερο από π.χ. ένα Ibiza, αλλά αυτό είναι αναμενόμενο λόγω του αυξημένου ύψους από το έδαφος (19 εκατοστά), που όμως διευκολύνει όσους θελήσουν να κινηθούν και σε κάποιους κακοτράχαλους χωματόδρομους.

Σε καλά επίπεδα είναι και η ποιότητα κύλισης, ενώ η άνεση χωρίς να βρίσκεται στην κορυφή της κατηγορίας τελικά δεν κουράζει τους επιβάτες ακόμα και σε μακρινές διαδρομές.

Τέλος, όσον αφορά την εκτός δρόμου κίνηση, η μετάδοση μόνο στους εμπρός τροχούς, ο τύπος των ελαστικών και οι περιορισμένες διαδρομές της ανάρτησης, δεν επιτρέπουν για πολλά, πολλά και ο μόνος σύμμαχος του οδηγού σε εκτός ασφαλτόδρομων περιηγήσεις, είναι το ύψος από το έδαφος που προαναφέραμε.

Η τιμή του αυτοκινήτου με το 1000άρη κινητήρα των 115 ίππων ξεκινάει από σχεδόν 17.000 ευρώ, με πολύ καλό επίπεδο εξοπλισμού (Style) που περιλαμβάνει ESP με hill holder, 6 αερόσακους, σύστημα εντοπισμού εμπoδίων και αυτόματου φρεναρίσματος στην πόλη, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, αυτόματα φώτα, προβολείς ομίχλης με λειτουργία φωτισμού στροφής, υπολογιστή ταξιδιού, ζάντες αλουμινίου, ραδιο-CD με έγχρωμη οθόνη αφής, θύρες USB, SD και Aux, Bluetooth, συμβατότητα FullLink με Android smartphones και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών.

Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας με πλουσιότερο επίπεδο εξοπλισμού (Xcellence), είναι δίχρωμο, έχει πολλά περισσότερα έξτρα, αλλά η τιμή του φθάνει τα 19.000 ευρώ, διαφορά όχι αμελητέα.

Στα συν του Arona θα συμπεριλάβουμε την ύπαρξη ρεζέρβας (έστω και ασφαλείας), εφόδιο απαραίτητο στους ελληνικούς δρόμους, όπου το κιτ επισκευής σε φέρνει… αγκαλιά με την οδική βοήθεια.

Στο δια ταύτα, το Arona με τον μικρό βενζινοκινητήρα, προσφέρεται για όσους διανύουν τα περισσότερα χιλιόμετρα στον αστικό ιστό, χωρίς αυτό να απαγορεύει και τα ταξίδια. Σβέλτο, ελαφρύτερο (από το diesel), ευέλικτο κσι με ελαφρώς καλύτερη οδική συμπεριφορά, παραμένει ένα από τα καλύτερα B/SUV της αγοράς.

Υπέρ

– Οδική συμπεριφορά

– Αποδοτικός κινητήρας

– Σωστά κλιμακωμένο κιβώτιο

– Θέση οδήγησης

– Ποιότητα κύλισης

– Φορολογικό πλεονέκτημα

Κατά

– Θόρυβος κινητήρα (όταν είναι κρύος)

– Κατανάλωση (με βαρύ δεξί πόδι)

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: Επιβατικό, 5θυρο, 5θέσιο Β/SUV/Crossover

Διαστάσεις: 4.138 Χ 1.780 Χ 1.552 χλστ

Μεταξόνιο:  2.566 χλστ

Βάρος:        1.187 κιλά

Χώρος αποσκευών:  400 λίτρα

Ρεζερβουάρ καυσίμων:  40 λίτρα

Κινητήρας:  βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, turbo, 999κ.εκ.

Ισχύς:        115 ίπποι/5.000 σαλ

Ροπή (Nm):  200/2.000 σαλ

Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο:    Χειροκίνητο, 6 σχέσεων

Ανάρτηση:   Εμπρός Γόνατα McPherson/Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας

Τροχοί:       205/60/16

Φρένα:       Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι/Πίσω Δίσκοι

Επιτάχυνση 0-100:    9,8΄΄

Τελική ταχύτητα:   182 χλμ/ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής): 7,4 λίτρα/100 χλμ

Εκπομπές CO2:   113 γρ/χλμ

Τέλη κυκλοφορίας:    110.74  ευρώ

Νίκος Τσάδαρης