Το είδαμε για πρώτη φορά στην έκθεση ακριβών σκαφών αναψυχής στο Λαύριο το 2023, όπου έγινε πόλος έλξης των επισκεπτών παρά το ότι δεν μπορεί να πλεύσει. Ο λόγος για το Kia EV9, το μεγάλο ηλεκτρικό SUV της Κορεάτικης μάρκας που αναδείχθηκε «Παγκόσμιο Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2024» και συγκεντρώνει πάνω του την προσοχή όσων το βλέπουν στατικά ή κινούμενο.

Με εντυπωσιακό «παράστημα» και λιτές γραμμές, η «ναυαρχίδα» της Kia είναι ένα κινούμενο τεχνολογικό εργαστήρι που προσφέρει ποιότητα, χώρους, εξαιρετική οδική συμπεριφορά, επιδόσεις, κορυφαίο εξοπλισμό και – χάρη στην τετρακίνηση –  εκτός δρόμου δυνατότητες, αρκεί να προσέχεις τα ασφάλτινου προσανατολισμού ελαστικά που μάλιστα δεν υποστηρίζονται από ρεζέρβα.

Το εντυπωσιακό SUV σε διαγωνισμό «κεφαλογυρίσματος» στέλνει στα αζήτητα τα επώνυμα κορυφαία SUV της αγοράς και βάζει σε σκέψεις όσους πληρώνουν διπλά και βάλε ευρώ για να αποκτήσουν ένα από αυτά επειδή είναι trendy και μόνο. Βασισμένο πάνω στη αρθρωτή πλατφόρμα E-GMP της μάρκας (ειδική για ηλεκτρικά αυτοκίνητα) είναι ένα 7θέσιο (ή 6θέσιο) όχημα, με μήκος πάνω από 5 μέτρα (5,015 μ.) και μεταξόνιο που ξεπερνάει τα 3 μέτρα (3.100 χιλιοστά), διαστάσεις που αυτονόητα προσδιορίζουν μεγάλους χώρους για επιβάτες και αποσκευές.

Ουσιαστικά είναι ένα κινούμενο εργαστήρι τεχνολογίας, με το οποίο οι Κορεάτες κάνουν επίδειξη ισχύος προσφέροντας περισσότερα από τον επώνυμο ανταγωνισμό σε υποδιπλάσια τιμή, συνοδευόμενη από 7ετή εγγύηση που επιτρέπει να κοιμάσαι ήσυχος για την επένδυση των χρημάτων σου.

Εσωτερικό

Το EV9 είναι η επιτομή πολυμορφικού οχήματος, καθώς το εσωτερικό του με τις τρεις σειρές καθισμάτων προσφέρει «άπειρες» δυνατότητες διαμόρφωσης χάρη στις πολλές ρυθμίσεις που διατίθενται. Οι χώροι επαρκούν για 5 ή και 7 ενήλικες, με τον χώρο αποσκευών αυξομειούμενο από 333 λίτρα (σε 7θέσια διαμόρφωση) έως 2.393 λίτρα όταν αναδιπλωθεί (ηλεκτρικά) και η 2η σειρά καθισμάτων.

Ο συνολικός χώρος αποσκευών συμπληρώνεται και από ένα πρόσθετο χώρο (frunk) κάτω από το εμπρός καπό, που έχει χωρητικότητα 52 λίτρων στην τετρακίνητη έκδοση και 90 λίτρων στην πισωκίνητη, ιδανικό για την αποθήκευση των καλωδίων φόρτισης και άλλων μικρών αντικειμένων.

Εκτός αυτών, οι άφθονες κλειστές ή ανοιχτές θήκες για μικροαντικείμενα στην καμπίνα επιβατών, θα ικανοποιήσουν και τους πλέον απαιτητικούς.

Η πολυρυθμιζόμενη, υπερυψωμένη θέση οδήγησης θα βολέψει κάθε σωματότυπο, προσφέροντας επαρκή πλευρική στήριξη και άριστη περιφερειακή ορατότητα. Εδώ, στα αρνητικά θα σημειώσουμε το ότι  Θα παρατηρήσουμε μόνο, ότι ο επιλογέας του «κιβωτίου» και το μπουτόν εκκίνησης του κινητήρα βρίσκονται στην κολόνα του τιμονιού, σε σημείο που δεν είναι πάντα ορατό από τον οδηγό, ειδικά όταν το τιμόνι δεν είναι στην ευθεία.

Από εκεί και πέρα, η πληθώρας ηλεκτρονικών συστημάτων που διατίθενται απαιτεί προσεκτικό διάβασμα του manual προκειμένου να αξιοποιήσει κανείς τις εξωφρενικές δυνατότητες της κατασκευής, όπως π.χ.την δυνατότητα προβολής στον εσωτερικό καθρέφτη της εικόνας που δίνει η πίσω κάμερα, ώστε να μην εμποδίζεται η ορατότητα προς τα πίσω από τα προσκέφαλα των καθισμάτων. Βέβαια, στην λειτουργία αυτή οι αντανακλάσεις πάνω στον καθρέφτη «μπερδεύουν» την εικόνα και – προσωπικά – θα συνιστούσαμε να την αποφεύγετε.

Το παραπάνω είναι ένα μόνο στοιχείο του πλήρους εξοπλισμού που συνοδεύεται από άψογη ποιότητα υλικών/συναρμολόγησης και μεταξύ άλλων περιλαμβάνει: ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με αναγνώριση πεζών και δικύκλων που λειτουργεί και σε διασταυρώσεις, σύστημα επιτήρησης τυφλού σημείου, σύστημα αποφυγής παρέκκλισης από τη λωρίδα και διατήρησης οχήματος στο μέσον της λωρίδας, σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, σύστημα αναγνώρισης ορίων ταχύτητας, σύστημα ελέγχου κατάβασης, 9 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό με χειριστήρια και αεραγωγούς για τους πίσω επιβάτες, σύστημα θέρμανσης με αντλία θερμότητας, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, αναγνώριση δακτυλικού αποτυπώματος για εκκίνηση κινητήρα και πολυμέσων, προσαρμοζόμενο cruise control, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα εμπρός καθίσματα, αισθητήρες στάθμευσης εμπρός-πίσω, κάμερα οπισθοπορείας, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, τεχνολογία LED για όλα τα φώτα. θερμαινόμενα και αεριζόμενα καθίσματα 1ης και 2ης σειράς, θερμαινόμενο τιμόνι, ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών, αυτόματα φωτάκια καθαριστήρες εσωτερική παροχή από το αυτοκίνητο εναλλασσόμενου ρεύματος 220 V προς άλλες ηλεκτρικές συσκευές, ράγες οροφής, ζάντες αλουμινίου, υπολογιστή ταξιδιού, σύστημα πολυμέσων με ψηφιακό ραδιόφωνο, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι, θύρες USB στην κεντρική κονσόλα, το χώρο αποσκευών και τις πλάτες των καθισμάτων της 1ης σειράς, ασύρματη φόρτιση κινητού, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ.

Δυστυχώς και εδώ θα επισημάνουμε την έλλειψη ρεζέρβας που δεν είναι ότι καλύτερο για ένα αυτοκίνητο με τροχούς 21 ιντσών που θεωρητικά μπορεί να πάει παντού.

Κινητήρες – Μετάδοση

Η τετρακίνητη έκδοση που οδηγήσαμε διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες (ένα σε κάθε άξονα), που αποδίδουν συνδυασμένη ισχύ 385 ίππων και ροπή 700 Nm που ζηλεύουν και …μπουλντόζες. Οι τιμές αυτές αντιμετωπίζουν το βάρους 2.664 κιλών αμάξωμα σαν «φτερό στον άνεμο» επιταχύνοντάς το από στάση στα 100 χλμ/ώρα μέσα σε 5.3΄΄, για να το φτάσουν σε τελική ταχύτητα 200 χλμ/ώρα (με κόφτη για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας).

Η κίνηση μεταδίδεται στους 4 τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου μιας σχέσης και οι κινητήρες τροφοδοτούνται με ρεύμα από μια υδρόψυκτη μεγάλη μπαταρία 99,8 kWh (96 kWh ωφέλιμη). Η θεωρητική αυτονομία ξεπερνά τα 500 χιλιόμετρα, αλλά στην διάρκεια των πολλών χιλιομέτρων της δοκιμής μας, με επιλεγμένο το οικονομικό προφίλ (eco) λειτουργίας και συγκρατημένο το δεξί μας πόδι, είχαμε μέση κατανάλωση ενέργειας 23 kWh/100χλμ, τιμή που δίνει ουσιαστική αυτονομία μόλις πάνω από τα 400 χιλιόμετρα σε μικτό κύκλο οδήγησης.

Τώρα, όσον αφορά την φόρτιση, καλό είναι να ξεχάσουμε τις οικιακές πρίζες γιατί θα γεράσουμε πριν γεμίσει η μπαταρία, ενώ με ένα wall box 11KW θα καταφέρουμε σε 10,5 ώρες να αποκτήσουμε το σύνολο της ενέργειας που αποθηκεύει η μπαταρία.

Από την θέση του οδηγού

Για αρχή χρειάζεται μια μπλε χάντρα για να μην σας πιάνει το …μάτι, όσων αντιδρούν άμεσα στο πέρασμά του, απορώντας για το ποια έκδοση Range Rover είναι αυτή…

Η συνέχεια εκπλήσσει ευχάριστα, καθώς χιλιόμετρο το χιλιόμετρο ανακαλύπτεις ότι το Κορεάτικο 5μετρο «τέρας» είναι ένα εύχρηστο αν και όχι ιδιαίτερα ευέλικτο όχημα (κύκλος στροφής 12,4 μέτρα), που επιταχύνει αστραπιαία, στρίβει προβλέψιμα και ακινητοποιείται σα να συγκρούεται με τοίχο μέσω των τεσσάρων αεριζόμενων δισκόφρενων, αρκεί ο οδηγός να μην φοβηθεί την αρχικά σπογγώδη αίσθηση του αρμόδιου πεντάλ.

Τα τελευταία δεν τα χρειάζεται σχεδόν καθόλου στην οδήγηση μέσα στην πόλη, αφού ο οδηγός μπορεί μέσω paddles στο τιμόνι νε επιλέξει μεταξύ τριών επιπέδων ανάκτησης ενέργειας, ή την μέγιστη με την οποία το βαρύ SUV οδηγείται με μόνο το πεντάλ του γκαζιού που όταν το αφήνεις «γονατίζει» το EV9.

Η οδική συμπεριφορά επωφελείται του χαμηλού κέντρου βάρους λόγω της τοποθετημένης στο δάπεδο μπαταρίας, καθώς και της αυτορρυθμιζόμενης (ως προς το ύψος) πίσω ανάρτησης πολλαπλών συνδέσμων, που διατηρεί σταθερή τη απόσταση από το έδαφος του πίσω μέρους του οχήματος ανεξάρτητα από το φορτίο. Επιπλέον, η τετρακίνηση βοηθά στο κράτημα της τροχιάς που επιλέγει ο οδηγός με το σχετικά ασαφές και ελαφρύ σύστημα διεύθυνσης.

Η ποιότητα κύλισης είναι καλή, αλλά η άνεση στην έκδοση GT Line, υστερεί κυρίως λόγω του χαμηλού προφίλ των ελαστικών (285/45 21) των οποίων τα άκαμπτα πλαϊνά δεν συμπαρίστανται στην – ούτως ή άλλως – σφιχτή ανάρτηση για την χωρίς τραντάγματα απορρόφηση των ανωμαλιών του δρόμου. Στην ίδια λογική, αλλά και λόγω έλλειψης ρεζέρβας, οι δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου του EV9 απαιτούν αυτοσυγκράτηση παρά την τετρακίνηση, τους ηλεκτρονικούς αυτοματισμούς (επιλογέας είδους επιφάνειας κίνησης Mud, Sand, Snow), το αυξημένο ύψος και το σύστημα ελέγχου κατάβασης, που διατίθενται στην φαρέτρα του οδηγού.

Δια ταύτα

Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα όχημα «γροθιά στο κατεστημένο» των SUV πολυτελείας που κοστίζουν όσο ένα διαμέρισμα σε προνομιούχο περιοχή. Το EV9 προσφέρει εκτός από εμφάνιση που χωρίς να προκαλεί «βγάζει μάτια», ποιότητα, χώρους, επιδόσεις, ασφάλεια, εξοπλισμό και οδηγική ευχαρίστηση, σε τιμή απόλυτα λογική για την κατηγορία του που ξεκινά από τα 66.900 ευρώ (+ 9.000 αν καταργηθεί η κρατική επιδότηση) για την δικίνητη έκδοση και 74.900 ευρώ για την τετρακίνητη έκδοση που δοκιμάσαμε (πάντα υπολογίζοντας το μπόνους του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»). Απαραίτητη προϋπόθεση της αγοράς του είναι το να υπολογίσουμε αν χωράει στον χώρο στάθμευσης που διαθέτουμε.

Υπέρ

– Σχεδίαση

– Ποιότητα υλικών/συναρμολόγησης

– Ισχύς-επιδόσεις

– Χώροι

– Λειτουργικότητα

– Ευελιξία διαμόρφωσης εσωτερικού

– Οδική συμπεριφορά

– Εξοπλισμός

– Εγγύηση 7 ετών

Κατά

– Έλλειψη ρεζέρβας

– Μειωμένη άνεση ανάρτησης

– Ελαφρύ σχετικά ασαφές τιμόνι

– Ουσιαστικά αδύνατη φόρτιση σε οικιακή πρίζα

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: 5θυρο, 7θέσιο, επιβατικό SUV

Διαστάσεις: 5.015 Χ 1.980 (2.263 με καθρέπτες) X 1.780 χλστ

Μεταξόνιο: 3.100 χλστ

Χώρος αποσκευών: 333 / 2.393 λτ

Εμπρός χώρος αποσκευών: 52 λτ

Βάρος: 2.664 κιλά

Κινητήρας: Δύο ασύγχρονοι κινητήρες μονίμου μαγνήτη

Ισχύς: 384 ίπποι

Ροπή (Nm): 700

Μπαταρία: Ιόντων λιθίου 99,8 KWh (ωφέλιμη 96 KWh) – 800V – υγρόψυκτη

Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς

Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο μιας σχέσης

Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών συνδέσμων

Τροχοί: 285/45/21

Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι Εμπρός & Πίσω

Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση με κύκλο στροφής 12,4 μ.

Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 5.3΄΄

Τελική ταχύτητα: 200 χλμ/ώρα

Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): 410 χλμ

Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 23 kWh/100 χλμ

Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας: 0-100% (wallbox 11KW) 10ω30΄, 10 – 80% (φορτιστής DC 50KW) 83΄, 10 – 80% (φορτιστής DC 350KW) 24΄

Εγγύηση μπαταρίας: 7ετής ή 150.000 χλμ

Τέλη κυκλοφορίας: 0 ευρώ

Τιμή: Από 66.900 ευρώ (αυτ/το δοκιμής 74.900 ευρώ) με κρατική επιδότηση