Με την αγορά των αυτοκινήτων ελευθέρου χρόνου (SUV) να ανεβαίνει ραγδαία σε ευρωπαϊκό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο, όλοι οι κατασκευαστές τρέχουν να καλύψουν την ζήτηση που δημιουργείται σε αυτή την κατηγορία, παρουσιάζοντας στο κοινό και ένα και δυο και τρία μοντέλα διαφορετικού όγκου.
Στο παιχνίδι αυτό και η ραγδαία αναπτυσσόμενη αυτοκινητοβιομηχανία της Skoda, η οποία πριν ακόμα προλάβουμε να συνειδητοποιήσουμε πόσο καλό (αλλά και value for money) είναι το Kodiaq, ρίχνει στην αγορά τον αντικαταστάτη του δημοφιλούς Yeti, με την ονομασία Karoq (προέρχεται από το νησί Kodiak, που βρίσκεται στη νότια ακτή της Αλάσκας).
Το Karoq λοιπόν είναι αυτό για το οποίο ταξιδέψαμε πρόσφατα στη νότια Σικελία, όπου το γνωρίσαμε σε σχεδόν ιδανικές συνθήκες, το οδηγήσαμε σε δυο και τρεις διαφορετικές εκδόσεις και στη συνέχεια θα σας παραθέσουμε τα πρώτα συμπεράσματά μας, καθώς ήδη η στήλη έχει κάνει προδημοσιεύσεις για τα χαρακτηριστικά του νέου μεσαίου SUV της Τσέχικης μάρκας, η οποία ανήκει μεν στην VW, κινείται όμως αυτόνομα σε πολλά επίπεδα.
Με διαστάσεις 4,382 Χ 1,841 Χ 1,603 μ. και μεταξόνιο 2,630 μ., το Karoq (χτίζεται πάνω στην πλατφόρμα MQB, του γκρουπ VW) τοποθετείται στην γκάμα κάτω από το Kodiaq, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν θεωρείται μικρό. Χωρά σχεδόν άνετα 5 άτομα μαζί με 521 λίτρα αποσκευών (που φθάνουν τα 1.630 όταν αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα) και δείχνει οπτικά αρκούντως μεγάλο έως εντυπωσιακό, ειδικά για όσους έχουν στο μυαλό τους το Yeti που αντικαθιστά.
Ταυτόχρονα, με σχετικά μικρούς προβόλους εμπρός/πίσω και καθαρό ύψος από το έδαφος 18,3 εκ., μπορεί να κινηθεί και εκτός ασφαλτοστρωμένων δρόμων έχοντας γωνία πρόσβασης 19,9 μοίρες και γωνία απαγκίστρωσης 27,8 μοίρες.
Σχεδιαστικά οι ομοιότητες με το Kodiaq δεν λείπουν, αν και η φρεσκάδα εντοπίζεται στα φώτα εμπρός/πίσω και στις νευρώσεις του αμαξώματος.
Ακόμα περισσότερο στο εσωτερικό διακρίνουμε ποιότητα υλικών και κατασκευής που απέχει έτη φωτός από το Yeti, ενώ δεν υστερεί σε σχέση με τα άλλα σύγχρονα SUV, ακόμα και από ακριβότερα της επόμενης κατηγορίας.
Τα μαλακά πλαστικά δείχνουν άψογα συναρμολογημένα, η εργονομία δεν δυσκολεύει ούτε ξαφνιάζει τον πρωτόμπαρκο οδηγό και η σχεδίαση των με αρκετή πλευρική στήριξη καθισμάτων, υπόσχεται ξεκούραστες διαδρομές, ακόμα και σε δύσβατους δρόμους.
Την παραπάνω υπόσχεση επιβεβαιώνει και η λειτουργία της ανάρτησης, που έχει διαδρομές, ενδοτικότητα και –τουλάχιστον στα χιλιόμετρα που κάναμε επί Σικελικού εδάφους- δεν παράγει ανησυχητικούς θορύβους στις όποιες κακοτεχνίες των δρόμων. Στον ίδιο τόνο και τα φρένα, που όσες φορές χρειάστηκε να ακινητοποιήσουν το σχεδόν 1300 κιλών βάρους αμάξωμα το έκαναν εύκολα και χωρίς να δείχνουν σημεία κόπωσης.
Ο οδηγός έχει την υποστήριξη της οθόνης ενημέρωσης/ψυχαγωγίας που βρίσκεται στη μέση της κονσόλας, ενώ στο ίδιο ύψος βρίσκεται ο πίνακας οργάνων, δημιουργώντας έτσι μια ενιαία διάταξη σε συνδυασμό με το Active Info Display. Εκατέρωθεν της οθόνης του infotanment υπάρχουν αεραγωγοί, και χαμηλότερα οι λειτουργίες του κλιματισμού, με το οριζόντιο ταμπλό.
Στον βασικό εξοπλισμό υπάρχει ο κλασικός αναλογικός πίνακας οργάνων, με 5 ιντσών οθόνη στο κέντρο για τις πληροφορίες του υπολογιστή ταξιδιού. Προαιρετικά, το Karoq είναι το πρώτο Skoda που διατίθεται με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, ο οποίος διαθέτει 4 διαφορετικές οθόνες (Classic, Digital, Info Profile και Reduced). Το γεγονός πάντως που ενδιαφέρει τον ενδεχόμενο χρήστη είναι ότι, οι δύο οθόνες έχουν άριστο hardware, γυάλινη επιφάνεια, όμορφα γραφικά και άμεση απόκριση. Επιπλέον, στον κατάλογο εξοπλισμού του Karoq βρίσκουμε πολλές τεχνολογίες άνεσης, συνδεσιμότητας, αλλά και εξοπλισμό υποστήριξης του οδηγού, όπως επίσης τις «έξυπνες ευκολίες» με τις οποίες η Skoda εξοπλίζει όλα της τα μοντέλα προς όφελος του χρήστη.
Όσον αφορά τα κινητήρια σύνολα και τα συστήματα μετάδοσης, οι Τσέχοι εφοδιάζουν το Karoq με τέσσερις κινητήρες, δύο βενζίνης και δύο πετρελαίου, με ιπποδυνάμεις από 115 έως 190 ίππους, ώστε να καλύψουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη γκάμα καταναλωτών.
Στη βάση υπάρχει ο 1.000άρης TSI 3κύλινρος κινητήρας με 115 ίππους στις 5.000 σ.α.λ. και 200 Nm ροπής διαθέσιμης από τις 2.000 μέχρι 3.500 σ.α.λ. Συνδυάζεται είτε με 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, είτε με 7τάχυτο DSG, με την κίνηση να μεταδίδεται μόνο στον εμπρός άξονα.
Στη συνέχεια βρίσκεται ο νέος 1.500άρης TSI Evo βενζινοκινητήρας με 150 ίππους στις 5.000 σ.α.λ. και ροπή 250 Nm στις 1.500-3.500 σ.α.λ., που διαθέτει και σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων.
Ο 1.5TSI συνδυάζεται με το 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων ή με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG επτά σχέσεων, με την κίνηση να μεταφέρεται αρχικά μόνο στον εμπρός άξονα, ενώ η τετρακίνητη έκδοση του θα είναι διαθέσιμη από τα μέσα του 2018.
Στους diesel, υπάρχει ο 1.600άρης με 115 ίππους στις 3.200 σ.α.λ. και 250 Nm ροπής στις 1.500 σ.α.λ. που συνδυάζεται αποκλειστικά με ένα 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ η κίνηση μεταδίδεται μόνο στον εμπρός άξονα.
Τέλος, έχουμε τον 2,0λιτρο κινητήρας με αποδόσεις, 150 ή 190 ίππων στις 3.500 σ.α.λ., και 350 ή 400 Nm ροπής αντίστοιχα, στις 1.750 σ.α.λ. Και οι δύο προσφέρονται μόνο με το σύστημα τετρακίνησης 4Drive, με την πρώτη έκδοση να έχει μόνο χειροκίνητο κιβώτιο, και την δεύτερη χειροκίνητο και αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG επτά σχέσεων. Να σημειώσουμε εδώ ότι, η τετρακίνηση του Karoq χρησιμοποιεί Haldex 5ης γενιάς, που αποτελείται από νέο πολύδισκο συμπλέκτη με υδραυλική ενεργοποίηση και ηλεκτρονικό έλεγχο, μειώνοντας στο ελάχιστο τον χρόνο εμπλοκής του πίσω άξονα.
Στο τιμόνι του Karoq ευχαριστιέσαι την υπερυψωμένη θέση οδήγησης και την άψογη εργονομία, αλλά εντυπωσιάζεσαι με την ποιότητα κύλισης, παρά τα χαμηλού προφίλ ελαστικά που φορούσαν τα αυτοκίνητα που οδηγήσαμε. Η ευστάθεια δεν δείχνει μειονεκτήματα ακόμα και σε υψηλές ταχύτητες παρά τους σφοδρούς ανέμους που επικρατούσαν στη Σικελία τις ημέρες της δοκιμής μας, ενώ στις αλλαγές πορείας η μεταφορά βάρους δεν φάνηκε να δυσκολεύει το ιδιαίτερα άκαμπτο αμάξωμα, παρά τις μεγάλες διαδρομές της ανάρτησης.
Ακόμα καλύτερη οδική συμπεριφορά είχε η τετρακίνητη έκδοση καθώς η πίσω ανάρτηση αντί για ημιάκαμπτο άξονα, διαθέτει πολλαπλούς συνδέσμους. Όμως η 2ιτρη έκδοση κινητήρα πετρελαίου που οδηγούσαμε, έβγαζε μεγαλύτερο θόρυβο αλλά και κραδασμούς από την 1.6 TDI, που κατά πάσα βεβαιότητα θα είναι και η δημοφιλέστερη στην χώρα μας. Η τελευταία παρά την όχι ιδιαίτερη δύναμη, καταφέρνει χάρη στην ροπή και την κλιμάκωση του 6τάχυτου κιβωτίου, να κινείται σβέλτα για το βάρος του αυτοκινήτου και φυσικά πολύ οικονομικά (μόλις 5,7 λίτρα/100 χλμ. στη δοκιμή μας).
Η έκδοση πάντως που πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι αγοραστές του Karoq, είναι αυτή με τον 1000άρη 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα των 115 ίππων, που ξαφνιάζει με την προθυμία του, το τράβηγμα από χαμηλά και την κατανάλωση που στην περίπτωσή μας δεν ξεπέρασε τα 7,3 λίτρα/100 χιλιόμετρα.
Συνοπτικά λοιπόν το Skoda Karoq είναι ένα μοντέλο που θα «φορεθεί» πολύ, καθώς ανταποκρίνεται περισσότερο στην ελληνική πραγματικότητα. Το αν θα πάρει πωλήσεις από τον ηγέτη της κατηγορίας Qashqai δεν είναι ακόμα γνωστό, όπως επίσης το αν θα «κλέψει» πωλήσεις από το πολύ κοντινό σε τιμή κτήσης αδελφό kodiaq.
Σε κάθε περίπτωση πάντως το Karoq «δέχεται παραγγελίες» από την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου με τα πρώτα τεμάχια να αναμένονται μέσα στον Ιανουάριο του 2018 σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού, την μεσαία Ambition, και την πλούσια Style. H πρώτη είναι διαθέσιμη μόνο με τον 1.000άρη κινητήρα, ενώ οι 1.5TSI και 1.6TDI θα είναι διαθέσιμοι με τα δύο επίπεδα και ο 2λιτρος πετρελαίου μόνο στο Style επίπεδο.
Οι τιμές ξεκινούν από τις 19.900 ευρώ για την έκδοση με τον 1.000άρη κινητήρα, ενώ από 21.900 ευρώ ξεκινούν τόσο η βασική έκδοση του 1.500άρη βενζινοκινητήρα, όσο και του 1.600άρη πετρελαιοκινητήρα. Το αυτόματο κιβώτιο κοστίζει επιπλέον 2.000 ευρώ ανεξαρτήτως κινητήρα, και η έκδοση Style να έχει πρόσθετο κόστος περίπου 4.000 ευρώ.
Το νέο Skoda Karoq θα παρουσιαστεί στο ελληνικό κοινό στις αρχές Νοεμβρίου στην έκθεση «Αυτοκίνηση».
Νίκος Τσάδαρης