Ο αποπροσανατολισμός του χειριστή είναι πιθανότατα η αιτία της συντριβής του μαχητικού F-35 της Πολεμικής Αεροπορίας της Ιαπωνίας, τον προηγούμενο Απρίλιο, ενώ πετούσε με ταχύτητα 1.100 χιλιομέτρων ανά ώρα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση.
Το αεροσκάφος, το οποίο κατασκευάζει η Lockheed Martin Corp, εξαφανίστηκε από τα ραντάρ κατά τη διάρκεια άσκησης που εκτελούσε μαζί με άλλα τρία του ίδιου τύπου την 9η Απριλίου, στα ανοικτά της βορειοδυτικής Ιαπωνίας. Ο πιλότος, 41 ετών, σκοτώθηκε ακαριαία στη συντριβή.
«Μοιάζει πολύ πιθανό ότι ο πιλότος υπέστη απώλεια της αίσθησης της ισορροπίας και δεν είχε συναίσθηση της κατάστασή του», ανέφερε η Πολεμική Αεροπορία της Ιαπωνίας σε δελτίο Τύπου που δημοσιοποίησε και το οποίο αναδημοσιεύει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
«Η συντριβή ήταν αποτέλεσμα ανθρώπινης ενέργειας, αλλά δεν μπορεί να χαρακτηριστεί σφάλμα του πιλότου», συνεχίζει το κείμενο και συμπληρώνει: «Δεν υπάρχει καμία ένδειξη πως το αεροσκάφος παρουσίασε τεχνικό πρόβλημα».
Ωστόσο, η ιαπωνική Πολεμική Αεροπορία δεν έχει ακόμη μπορέσει να ανακτήσει δεδομένα από τον καταγραφέα δεδομένων πτήσης του μαχητικού, αξίας 126 εκατ. δολαρίων, για να υποστηρίξει τη θεωρία της, η οποία βασίζεται κυρίως στα δεδομένα και στις επικοινωνίες των χειριστών εναέριας κυκλοφορίας.
Τα συντρίμμια του προηγμένου αεροσκάφους έχουν διασπαρεί στον πυθμένα, σε βάθος 1.500 από την επιφάνεια στο σημείο όπου συνετρίβη.
Ο χειριστής δεν έδωσε καμία ένδειξη ότι αντιμετώπιζε πρόβλημα και δεν προσπάθησε να αλλάξει πορεία για να αποφύγει τη συντριβή, παρά τα προηγμένα όργανα ελέγχου και το σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης εγγύτητας προς την επιφάνεια που προφανώς τον ειδοποίησε να ανεβάσει το ρύγχος.
Η ιαπωνική Πολεμική Αεροπορία ανέφερε, επίσης, πως δεν έχει καμία ένδειξη πως ο πιλότος προσπάθησε να χρησιμοποιήσει το εκτινασσόμενο κάθισμά του. Το αεροπλάνο, από την κατασκευή του οποίου δεν είχε συμπληρωθεί ούτε χρόνος, συνετρίβη 28 λεπτά μετά την απογείωσή του από την αεροπορική βάση Μισάουα, στη νομαρχία Αομόρι.