Το διαδίκτυο έχει εξελιχθεί με την πάροδο των ετών και το αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης είναι το metaverse. Βρισκόμαστε σε μια εποχή όπου συντελείται μια σημαντική αλλαγή στην ιστορία της ανθρωπότητας, και η πραγματική μας ζωή είναι βέβαιο ότι θα μεταφερθεί στο metaverse.
Πρόκειται για ένα σύμπαν εικονικής πραγματικότητας/επαυξημένης πραγματικότητας που σας βοηθά να οικοδομήσετε κοινωνικές συνδέσεις εικονικά. Ο όρος metaverse, σύμφωνα με το indiatimes.com, επινοήθηκε από τον Neal Stephenson σε ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας «Snow Crash» το 1992, στο οποίο οραματιζόταν ζωντανά avatars που συναντιόντουσαν σε ρεαλιστικά τρισδιάστατα κτίρια και άλλα περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας, αλλά αυτός ο εικονικός κόσμος κέρδισε τη διεθνή αναγνώριση όταν το Facebook, γνωστό πλέον ως Meta, υιοθέτησε το νέο του όνομα, βασισμένο στον όρο metaverse της επιστημονικής φαντασίας, για να περιγράψει το όραμά του για εργασία και παιχνίδι σε έναν εικονικό κόσμο.
Τι είναι το Metaverse
Ο όρος metaverse δεν υποδηλώνει ή αναφέρεται σε κάποιο συγκεκριμένο τύπο τεχνολογίας, αλλά μάλλον σε μια ευρεία αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούμε και επικοινωνούμε χρησιμοποιώντας την τεχνολογία σε αυτόν τον ταχέως αναπτυσσόμενο κόσμο. Και είναι απολύτως πιθανό ότι το ίδιο το metaverse θα γίνει τελικά εξίσου παρωχημένο, ακόμη και όταν η συγκεκριμένη τεχνολογία που κάποτε περιέγραφε γίνει κοινός τόπος.
Σε γενικές γραμμές, οι τεχνολογίες που συνθέτουν το metaverse μπορεί να περιλαμβάνουν την εικονική πραγματικότητα (VR) -που χαρακτηρίζεται από επίμονους εικονικούς κόσμους που συνεχίζουν να υπάρχουν ακόμη και όταν δεν παίζετε- καθώς και την επαυξημένη πραγματικότητα (AR) που συνδυάζει χαρακτηριστικά του ψηφιακού και του φυσικού κόσμου. Ωστόσο, δεν απαιτείται οι χώροι αυτοί να είναι αποκλειστικά προσβάσιμοι μέσω VR ή AR.
Με απλά λόγια, ένα metaverse είναι ένα δίκτυο τρισδιάστατων εικονικών κόσμων που επικεντρώνεται στην κοινωνική σύνδεση και μπορεί να οριστεί ως ένα προσομοιωμένο ψηφιακό περιβάλλον που χρησιμοποιεί επαυξημένη πραγματικότητα (AR), εικονική πραγματικότητα (VR) και blockchain, μαζί με έννοιες από τα ψηφιακά μέσα, για να δημιουργήσει χώρους για πλούσια αλληλεπίδραση των χρηστών που μιμούνται τον πραγματικό κόσμο.
Το Metaverse στη σημερινή εποχή
Για τους λάτρεις της τεχνολογίας, το metaverse αντιπροσωπεύει μια νιρβάνα: ένα μέρος όπου μπορείτε να βυθιστείτε σε οποιονδήποτε ψηφιακό κόσμο και να συμμετάσχετε σε οποιαδήποτε φυσική πραγματικότητα, ανά πάσα στιγμή -και επίσης να μπορείτε να δείτε και να αισθανθείτε οτιδήποτε, ακόμη και αν βρίσκεστε χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από αυτό το πραγματικό μέρος.
Η ψηφιακή οικονομία, επίσης, είναι κάτι άλλο που τον τελευταίο καιρό αναπτύσσεται στο Metaverse. Τι σημαίνει αυτό; Ότι ένα άτομο μπορεί να δημιουργήσει, να αγοράσει και να πουλήσει αγαθά. Και, στα πιο ιδεαλιστικά οράματα του metaverse, είναι διαλειτουργικό, επιτρέποντάς σας να μεταφέρετε εικονικά αντικείμενα όπως ρούχα από τη μία πλατφόρμα στην άλλη. Στον φυσικό κόσμο, μπορείτε να αγοράσετε ένα πουκάμισο από το εμπορικό κέντρο και στη συνέχεια να το φορέσετε σε έναν κινηματογράφο. Το metaverse θα μπορούσε να σας επιτρέψει να δημιουργήσετε μια προσωπικότητα που μπορείτε να πάρετε παντού τόσο εύκολα όσο μπορείτε να αντιγράψετε την εικόνα του προφίλ σας από τον ένα ψηφιακό χώρο στον άλλο.
Εν τω μεταξύ, ενώ η πανδημία covid-19 μαίνεται σε όλο τον κόσμο και καθηλώνει τις οικονομίες, ήταν το διαδίκτυο και τα συνακόλουθα τεχνολογικά βοηθήματα για εργασία από το σπίτι (WFH) που βοήθησαν τις εταιρείες να παραμείνουν ζωντανές, και αναμφισβήτητα, ακόμη και να επεκταθούν γρήγορα. Διάφοροι τομείς, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης, έχουν αλλάξει ριζικά μετά την πανδημία και έχουν γίνει πιο τεχνολογικά εξελιγμένοι από ποτέ.
Εν ολίγοις, το metaverse θα αλλάξει ενδεχομένως πολλούς τομείς περαιτέρω με την εισαγωγή φορητών συσκευών που βασίζονται στην εικονική πραγματικότητα (VR). Αυτά τα wearables θα εισάγουν τους χρήστες σε έναν εναλλακτικό εικονικό κόσμο από τα όρια του σπιτιού τους. Οι άνθρωποι θα είναι σε θέση να αλληλεπιδρούν χωρίς να χρειάζεται να υποβάλλονται σε μακρινές μετακινήσεις, να αναπνέουν μολυσμένο αέρα ή ακόμη και να ντύνονται για διάφορες περιστάσεις. Τα παιδιά θα μπορούν να μελετούν διάφορα θέματα και ενότητες με τον δικό τους ρυθμό και να διευρύνουν τους ορίζοντές τους πέρα από ό,τι είναι δυνατό σήμερα με το παραδοσιακό πρόγραμμα σπουδών.
Οι ρουτίνες μετά την εργασία, όπως η παρακολούθηση ταινιών ή οι κοινωνικές συναναστροφές με φίλους, θα έχουν τις εναλλακτικές τους στον εικονικό κόσμο χωρίς τις δυσκολίες που συνεπάγεται ο πραγματικός κόσμος. Με απλά λόγια, οι δυνατότητες με το metaverse είναι ατελείωτες.
Το Metaverse και το μέλλον της εργασίας
Καθώς η έννοια του metaverse αρχίζει να ενσωματώνει την τεχνολογία Web3 που ενεργοποιείται μέσω της τεχνολογίας blockchain, το μελλοντικό metaverse θα είναι κάτι πολύ παρόμοιο με τον πραγματικό μας κόσμο σε πολλές πτυχές και θα αντικαταστήσει ακόμη και ορισμένες δραστηριότητες του πραγματικού κόσμου.
Ήδη ορισμένοι πωλητές non-fungible token (NFT) του metaverse έχουν ενεργοποιήσει τα NFT τους ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ορισμένα παιχνίδια του metaverse, όπως ρούχα και υποδήματα, και περισσότεροι σχεδιάζουν να τολμήσουν να εισέλθουν στον τομέα αυτό.
Ένας αυξανόμενος αριθμός ενθουσιωδών NFT αισθάνεται, επίσης, ευκαιρίες να επενδύσει σε εικονικά εδάφη σε τέτοια παιχνίδια και να τα πουλήσει ή να τα νοικιάσει έναντι αμοιβής. Το μελλοντικό metaverse μπορεί, επίσης, να αποτελέσει τεράστιο παράγοντα που θα συμβάλει στην ανάπτυξη της εικονικής οικονομίας, η οποία εξαρτάται από τα βιντεοπαιχνίδια και τους εικονικούς κόσμους όπου οι διαταραχές είναι σχεδόν μηδενικές.
Ως εκ τούτου, τόσο οι χρήστες όσο και οι δημιουργοί κερδίζουν πολλά και αυτό μπορεί να αυξηθεί ακόμη περισσότερο εάν οι μη-φθαρτές μάρκες (NFTs) ενσωματωθούν στα περιουσιακά στοιχεία του παιχνιδιού, έτσι ώστε η αποκέντρωση της εικονικής οικονομίας να γίνει πραγματικότητα.
Σήμερα, έχουμε ήδη μια εκκολαπτόμενη εκδοχή του metaverse που υπάρχει με ψηφιακά αγαθά όπως τα NFTs που αντιπροσωπεύουν δημοφιλή έργα τέχνης και ψηφιακά αναμνηστικά που ήδη «καταβροχθίζονται» από επενδυτές και οπαδούς της κρυπτογράφησης.
Με μεγάλους παίκτες όπως η Meta να εισέρχονται σε αυτόν τον χώρο και να σηματοδοτούν με αυτοπεποίθηση ότι θα μπορούσε να είναι το νέο μέλλον, είναι μόνο θέμα χρόνου να δούμε και άλλες οντότητες να ακολουθούν το παράδειγμά τους. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια εκθετική επέκταση των ορίων του metaverse και να ξεκλειδώσει τεράστιους όγκους αξίας άγνωστους μέχρι σήμερα στους καταναλωτές και τους επενδυτές.
Το μέλλον του metaverse εκτείνεται, επίσης, σε μια ιδέα λειτουργίας ανοιχτά, σχεδόν χωρίς καμία διακοπή από μια κοινότητα ή εταιρεία, καθώς η συμμετοχή των δημιουργών θα είναι από όλο τον κόσμο, αφού όλο και περισσότερα brands επιδιώκουν να ανοίξουν τα καταστήματά τους στο ευρύτερο metaverse, όπως ακριβώς και στο διαδίκτυο της σημερινής εποχής.