Ηθοποιοί όπως η Μισέλ Φάιφερ και η Σάρον Στόουν που παραμένουν γοητευτικές στα 59 τους, έχουν συμβάλει στο να αυξηθεί η μέση ηλικία των πιο όμορφων ανθρώπων. Το 2017 η 49χρονη, τότε, Τζούλια Ρόμπερτς, ανακηρύχθηκε δια ψηφοφορίας μεταξύ του κοινού, ως η πιο όμορφη γυναίκα στον κόσμο –για πέμπτη φορά (πράγμα που αποτελεί ρεκόρ)– από το αμερικάνικο περιοδικό People, 26 χρόνια μετά την είσοδό της στη λίστα.
Την ίδια στιγμή, ο Γάλλος Πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν, 39 ετών, δεν διστάζει να παραδεχθεί δημοσίως τον έρωτά του για την 64 εντυπωσιακή, ξανθιά σύζυγό του, Μπριζίτ.
Οπουδήποτε κι αν κοιτάξουμε, λοιπόν, γύρω μας ώριμες γυναίκες που έχουν περάσει τα 40 ξαναγράφουν τους δικούς τους κανόνες: από την Ρόουλινγκ και την Μισέλ Ομπάμα, μέχρι την Άννα Γουίντουρ, την Όπρα Γουίνφρεϊ και την Τζένιφερ Άνιστον, αν και… «μεσήλικες» βρίσκονται στην πιο δυναμική και δημιουργική περίοδο της ζωής τους.
Πρόκειται, για γυναίκες ενημερωμένες σχετικά με το παγκόσμιο γίγνεσθαι, γυναίκες που με τον τρόπο τους ασκούν κάποια επιρροή σε όσες τις έχουν για πρότυπά τους και δεν διστάζουν ακόμη και να εκφράσουν δημοσίως τις πολιτικές τους πεποιθήσεις και απόψεις.
Ποιες είναι ο perrenials, λοιπόν, και ποια τα χαρακτηριστικά τους;
Μετά τους όρους Baby Boomers (1946-1964), Generation X (1965-1980), Millennials (1981-1997) κ.α. που έχουν υιοθετηθεί για τον χαρακτηρισμό διάφορων γενιών (αναλόγως με την χρονολογία γέννησής τους) οι οποίοι χρησιμοποιούνται, επίσης, και για να ορίσουν τα ενδιαφέροντα και τις καταναλωτικές συνήθειές τους, μία νέα ορολογία κάνει την εμφάνισή της στο παγκόσμιο γίγνεσθαι.
Αυτή δεν είναι άλλη από τον όρο «perennials», που θέλει να ορίσει το σύνολο των γυναικών που διανύουν την δεκαετία των 40 και των 50, παραμένοντας ενεργές και δραστήριες, τόσο που οι μεν πρώτες να χαρακτηρίζονται ως οι νέες 20άρες και οι μεν δεύτερες ως οι νέες 30άρες. Πρόκειται για γυναίκες 40+ που νιώθουν, μοιάζουν και φέρονται σαν πολύ νεότερες.
Η δημιουργία του όρου οφείλεται στην επιχειρηματία και influencer Gina Pell (49 ετών), η οποία τον εμπνεύστηκε από την ακούραστη γενιά των σημερινών, ώριμων γυναικών που διανύουν τις δεκαετίες των 40 και 50.
Πιο συγκεκριμένα σε συνέντευξή της στη βρετανική Telegraph προσπάθησε να εξηγήσει τον όρο λέγοντας ότι «Perennials είναι εκείνες οι ώριμες γυναίκες που έχουν σαφή εικόνα του τι συμβαίνει στο κόσμο γύρω τους, διατηρούν πολύ καλή σχέση με την τεχνολογία και διαθέτουν φίλους όλων των ηλικιών».
Με άλλα λόγια είναι εκείνες οι γυναίκες που συμμετέχουν, διατηρούν την περιέργεια και την αυτοπεποίθησή τους, αποτελούν πηγή έμπνευσης για τις νεότερες γενιές, παραμένουν παθιασμένες, συμπονετικές, δημιουργικές και συνεργάσιμες και δεν φοβούνται να παίρνουν ρίσκα και φυσικά να επωμίζονται τις συνέπειές τους.
Σύμφωνα με την Pell, λοιπόν, «η ηλικία δεν είναι τίποτα παραπάνω από έναν αριθμό», με αρκετούς ανθρώπους, και δη γυναίκες, να συμφωνούν με την άποψή της. Έτσι ο συγκεκριμένος όρος, εξηγεί η ίδια, είναι περισσότερο ενωτικός, και όχι διαχωριστικός (για παράδειγμα οι κατηγοριοποιήσεις γενιών που αναφέραμε νωρίτερα), ενθαρρύνει την αίσθηση της ηλικίας και της αποδοχής της απ’ όλους, ενώ έχει και την δύναμη να «αγκαλιάσει» όσους νιώθουν ότι αντιπροσωπεύονται από αυτόν, προσφέροντας ενότητα, μια έννοια που ο κόσμος σήμερα έχει τόσο απεγνωσμένα ανάγκη όσο κάθε άλλη στιγμή.
Τι δείχνουν οι έρευνες
Εκτός από την ορισμό της Pell για τις perennials έχουν διεξαχθεί και έρευνες που αφορούν στο συγκεκριμένο γυναικείο target group, με αποτελέσματα διόλου ευκαταφρόνητα για τα σημερινά δεδομένα και την κοινωνία μας.
Μία από αυτές είναι και η έρευνα του γραφείου marketing SuperHuman με έδρα του το Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία διεξήχθη ανάμεσα σε 500 γυναίκες πάνω από την ηλικία των 40.
Από αυτές, το 80% θεωρεί ότι η σύγχρονη κοινωνία έχει λανθασμένη άποψη για το πώς ζούνε σήμερα οι ώριμες γυναίκες, ενώ περισσότερες από τα δύο τρίτα πιστεύουν ότι τώρα διανύουν την καλύτερη περίοδο της ζωής τους.
Εντυπωσιακό είναι το ποσοστό του 59%, που νιώθουν πιο ζωντανές και νέες από ποτέ –εν μέρει λόγω και της αφοσίωσής τους στον υγιεινό τρόπο ζωή– με το 84% από αυτές να απαντάει ότι οι αποφάσεις και οι κινήσεις τους γενικότερα στην ζωή δεν καθορίζονται από την ηλικία τους.
Το μεγαλύτερο μέρος, μάλιστα, των συμμετεχόντων φαίνονται πιο σίγουρες από ποτέ. Πιο συγκεκριμένα το 67% από αυτές νιώθει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση απ’ ό,τι μια δεκαετία νωρίτερα, ενώ η φιλοδοξία, η προσωπική ολοκλήρωση και το «να κάνω πράγματα που με προκαλούν» συγκαταλέγονται στα σημαντικά χαρακτηριστικά του 60% των γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα.
Παρόλη την φιλοδοξία και την αυτοπεποίθηση που χαρακτήριζε τις περισσότερες γυναίκες της έρευνας, το 48% εξ αυτών δήλωσαν ότι αισθάνονταν λιγότερο αισιόδοξες με την εμφάνισή τους συγκριτικά με αυτήν που είχαν μια δεκαετία πριν, υποστηρίζοντας ότι ένιωθαν μία πίεση προκειμένου να φαίνονται νεότερες. Μάλιστα, το 83% δεν δίστασε να παραδεχθεί ότι η συγκεκριμένη πίεση ήταν και ο παράγοντας που επηρέαζε περισσότερο την εικόνα που είχαν για τον εαυτό τους.
Η Rebecca Rhodes (44 ετών), συν-ιδρύτρια της εταιρείας που διεξήγαγε την έρευνα, αποκάλεσε αυτά τα οξύμωρα στοιχεία ως το «παράδοξο της αυτοπεποίθησης», καθώς σε μια εποχή που μεγαλύτερης ηλικίας celebrities και μοντέλα συμμετέχουν ενεργά σε διαφημιστικές καμπάνιες και την μεγάλη οθόνη, οι σαραντάρες και οι πενηντάρες γυναίκες εξακολουθούν να νιώθουν αρκετά παραμελημένες.
Κάτι που ενισχύεται, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η Rhodes στην Telegraph, και από το γεγονός ότι οι εμπορικές εταιρείες εξακολουθούν να είναι «πνιγμένες» στα αρνητικά στερεότυπα για τις γυναίκες της μέσης ηλικίας, παρά τη μεγάλη οικονομική δύναμη των 40 plus. Μάλιστα, έως το 2020 εκτιμάται ότι το ένα τρίτο του εργατικού δυναμικού στο Ηνωμένο Βασίλειο θα ανήκει στην ηλικιακή κατηγορία των 50 plus, οι οποίες θα ελέγχουν περίπου το 80% του οικονομικού πλούτου της χώρας.