Το 1998, η ΦΑΓΕ πραγματοποιεί τις πρώτες τις εξαγωγές, έχοντας ήδη παρουσία στη Μεγάλη Βρετανία και την Ιταλία. Σήμερα το γιαούρτι της είναι διαθέσιμο σε περισσότερες από 40 χώρες, σε 280 αλυσίδες σούπερ-μάρκετ του κόσμου. Γράφει ο Γιώργος Λαμπίρης Κατά τη διάρκεια της διαδρομής της στις ΗΠΑ, η ελληνική εταιρεία των αδελφών Φιλίππου συνάντησε έναν ακόμα μεγάλο παίκτη της αμερικανικής αγοράς γιαουρτιού, ο οποίος μπήκε στην αγορά το 2007. Ο λόγος για τον Κούρδο Hamdi Ulukaya . Η άνοδος της εταιρείας του στην αμερικανική και στη συνέχεια στην παγκόσμια αγορά υπήρξε ραγδαία, λανσάροντας τη φίρμα ελληνικού γιαουρτιού, Chobani. Οι δύο εταιρείες ωστόσο βρέθηκαν σύντομα σε αντιπαράθεση. Ο Κούρδος αξίωνε την αναγνώριση του γιαουρτιού του με την καθιέρωση του τίτλου «greek yogurt», ο οποίος θα εμφανιζόταν κάτω από τη φίρμα Chobani στα γιαούρτια που πωλούνταν στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η ΦΑΓΕ προσέφυγε στη Δικαιοσύνη, αντικρούοντας τη συγκεκριμένη αξίωση και δικαιώθηκε. Το Ανώτατο Δικαστήριο του Λονδίνου αποφάνθηκε για το θέμα ότι κανένα γιαούρτι δεν μπορούσε να φέρει την ονομασία Greek Yogurt, ενώ διανέμεται στη Μεγάλη Βρετανία και παράγεται στην Αμερική. Σήμερα, η εταιρεία Chobani έχει περισσότερους από 2.000 εργαζόμενους. Είχε ξεκινήσει μόλις με 5, σε μία βιοτεχνία της Νέας Υόρκης, ενώ αποτελεί πλέον μία από τις ισχυρότερες γαλακτοβιομηχανίες-παραγωγούς του γιαουρτιού ελληνικού τύπου -greek style yogurt- σε ολόκληρο τον κόσμο. Στο πεδίο δόξης που προσφέρει το greek style yogurt αποφάσισε πρόσφατα να κινηθεί ένας ακόμα Έλληνας, κάτοικος της αλλοδαπής. Ο Παναγιώτης Πεντεφράγκας ξεκίνησε από την Ορεστιάδα για καταδύσεις με προορισμό την Ινδονησία, το 2011. Μερικά χρόνια αργότερα δημιούργησε με το συνέταιρό του, την εταιρεία παραγωγής του ελληνικού γιαουρτιού, Kalimera, επηρεασμένος από τον Κούρδο του Chobani.
Ρυθμοί ανάπτυξης 7% το χρόνο στην Ινδονησία
«Όταν έφτασα για πρώτη φορά στην Ινδονησία είδα ρυθμούς ανάπτυξης που άγγιζαν το 7% ανά έτος. Τότε είπα ότι θα φύγω οριστικά από την Ελλάδα, ιδρύοντας ελληνικό εστιατόριο στη Τζακάρτα. Ωστόσο δεν είχα καταλάβει πόσο ανταγωνιστικό ήταν τότε το τοπίο της εστίασης και το αποτέλεσμα δεν ήταν το αναμενόμενο. Έρχονταν εργαζόμενοι να αγοράσουν μία σπανακόπιτα χωρίς να όμως να μένουν στο μαγαζί. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση μου ήταν 7-8 ευρώ, τη στιγμή που στην Ελλάδα ήταν 15 ευρώ. Τα πράγματα εξελίχθηκαν έτσι κι αυτό έγινε το δεύτερο εστιατόριο που θα άφηνα».
Kalimera…
Το… greek yogurt έμμεση διαφήμιση για την Ελλάδα
Στο ερώτημα εάν θεωρεί μειονέκτημα την παραγωγή ελληνικού γιαουρτιού από ξένες εταιρείες, απαντάει ότι από τη στιγμή που δεν παρουσιάζει ένα κακό προϊόν, κάθε κίνηση παραγωγής greek yogurt είναι έμμεση διαφήμιση για την Ελλάδα. «Όμως κι εμείς από την πλευρά μας πρέπει να στηρίξουμε το ελληνικό γιαούρτι. Να καθιερώσουμε τα προϊόντα ΠΟΠ. Να τονίσουμε ότι η γεύση και η ποιότητα βασίζονται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μίας συγκεκριμένης περιοχής»