Μπορεί να αποδείχθηκε «σκληρός για να πεθάνει» ακόμα και όταν οργανώθηκε πραξικόπημα σε βάρος του, ωστόσο το μέχρι πριν λίγες μέρες απόλυτο αφεντικό της Volkswagen δεν άντεξε το βάρος της αποκάλυψης ότι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο εξαπάτησε εκατομμύρια καταναλωτές. Ο Martin Winterkorn (Μάρτιν Βίντερκορν) ήταν μέχρι και πριν λίγες μέρες ο πιο ακριβοπληρωμένος διευθύνων σύμβουλος στη Γερμανία, έτρεχε την Volkswagen με ιδιαίτερη άνεση, στις μέρες του κατάφερε να ξεπεράσει παγκοσμίως την Toyota και είχε αναπτύξει μια μεγάλη φήμη γύρω από το όνομα του. Ωστόσο πλέον έχει άλλους μπελάδες στο κεφάλι του… Η αποκάλυψη ότι τουλάχιστον 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα κλέβουν μέσω ενός έξυπνου συστήματος και οι ανυπολόγιστες διαστάσεις που λαμβάνει για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και την ίδια την γερμανική οικονομία τον έφεραν σε εξαιρετικά δύσκολη θέση και αναγκάστηκε σε παραίτηση. Αν και ο ίδιος δηλώνει ότι δεν ήξερε τίποτα υπάρχουν πολλά ερωτήματα, πώς επί τόσα χρόνια, τόσα εκατομμύρια αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο έκλεβαν στις μετρήσεις και ίδιος δεν είχε αντιληφθεί τίποτα. Σε ένα παιχνίδι με μεγάλη δόση παρασκηνίου, με χτυπήματα από την Αμερική προς τη Γερμανία, αλλά και δημοσιεύματα για την ασφάλεια των αυτοκινήτων των ΗΠΑ ο ίδιος έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Ο 68χρονος Μάρτιν Βίντερκορν δεν είναι τυχαίος στο χώρο του αυτοκινήτου. Το όνομα του πλέκουν μύθοι που κατά καιρούς έχουν δει το φως της δημοσιότητας σε μέσα ενημέρωσης της χώρας του, ενώ ακόμη και οι δικές του δηλώσεις γυρνούν τώρα μπούμερανγκ και τον δυσκολεύουν. Είναι γέννημα-θρέμμα του ομίλου αφού νωρίτερα είχε διατελέσει πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Audi και από το 1993 ήταν υπεύθυνος για την ποιότητα των αυτοκινήτων.
Επέζησε πραξικοπήματος και «έφαγε» τον εγγονό του ανθρώπου που εμπνεύστηκε τη Volkswagen
Στο σχετικά πρόσφατο παρελθόν, μόλις τον Απρίλιο, ο Μάρτιν Βίντερκορν αποδείχθηκε «σκληρό καρύδι», αλλά όπως αποδείχθηκε τελικά βρέθηκε χαμένος. Συγκεκριμένα επέζησε από μία απόπειρα πραξικοπήματος από τον πρόεδρο της Volkswagen, Ferdinand Piech. Ο Piech, είναι ένας 78χρονος Αυστριακός, ο οποίος αν και επιχείρησε να διώξει τον άλλοτε προστατευόμενό του από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Volkswagen, τελικά παραιτήθηκε αυτός. Η παραίτηση του Piech ήταν μία έκπληξη. Έχοντας κερδίσει πολλές τέτοιες μάχες για την εξουσία, όλοι πίστευαν ότι θα έβγαινε νικητής και από αυτήν. Για παράδειγμα, όταν η Porsche επιχείρησε να εξαγοράσει την Volkswagen το 2008, o Piech ήταν αυτός που τελικά κατάφερε να αντιστρέψει τους όρους, ώστε η Volkswagen να εξαγοράσει την Porsche.
Η Volkswagen, η κληρονομιά των ναζί
Η Volkswagen ιδρύθηκε το 1937 ως δημόσια εταιρεία από την τότε κυβέρνηση των ναζί, ώστε να παράγει και να διαθέτει στους καταναλωτές το Volkswagen Beetle (Σκαραβαίος). Επειδή οι εγκαταστάσεις μιας πλήρους αυτοκινητοβιομηχανίας δεν υπήρχαν, ο Αδόλφος Χίτλερ αποφάσισε να τις δημιουργήσει. Για το σκοπό αυτό, δήμευσε τα κτήματα ενός ευγενούς, του Werner von Schulenberg του Wolfsburg και δημιούργησε εκεί τις εγκαταστάσεις.
Πώς αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο με τα diesel αυτοκίνητα της Volkswagen
Το σκάνδαλο με τα τουλάχιστον 11 εκατ. αυτοκίνητα του ομίλου είναι γνωστό. Ορισμένα μοντέλα εκπέμπουν ρύπους μέχρι και 40 φορές πάνω από το επιτρεπτό όριο, ενώ όταν μπαίνουν σε διαδικασία τεστ εμφανίζονται καθαρά, λόγω ενός εξελιγμένου λογισμικού. Το ICCT, International Council on Clean Transportation, το Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές, αποκάλυψε το σκάνδαλο. Οι επιστήμονες του παραρτήματος του ICCT στη Γερμανία ερευνούσαν τις πραγματικές εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων με κινητήρες πετρελαίου και όπως είπε στο γνωστό Spiegel online ο διευθυντής του ινστιτούτου στην Ευρώπη Peter Mock «σκεφτήκαμε να δώσουμε αυτά τα στοιχεία στους συναδέλφους μας στις ΗΠΑ, θεωρώντας πως από τη στιγμή που τα όρια εκεί είναι ακόμα πιο αυστηρά τα συγκεκριμένα μοντέλα θα περνούσαν πολύ άνετα τη διαδικασία των μετρήσεων».
Κινδυνεύει ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας
Από όλες τις κρίσεις που έχουν φτάσει στο τραπέζι της Άνγκελα Μέρκελ τα τελευταία χρόνια- ξεκινώντας από την κρίση του χρέους και φτάνοντας στην προσφυγική κρίση-, καμιά δεν συνιστά τόσο μεγάλη πρόκληση για τη Γερμανίδα καγκελάριο όσο το σκάνδαλο της Volkswagen. «Εδώ κινδυνεύει ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας», έγραψε η εφημερίδα του Βερολίνου Tagesspiegel και πρόσθεσε: «Κι όταν κινδυνεύει η αυτοκινητοβιομηχανία, κινδυνεύουν σχεδόν τα πάντα». Άλλωστε είναι γνωστό ότι η αυτοκινητοβιομηχανία κινεί ολόκληρη τη γερμανική οικονομία και οι Γερμανοί καμαρώνουν για τα αυτοκίνητά τους. Μάλιστα τα κυβερνητικά κτίρια είναι γεμάτα με γερμανικά αυτοκίνητα και η Μέρκελ δεν κρύβει ότι της αρέσει το Α8 της Audi.