Μπορεί να αποδείχθηκε «σκληρός για να πεθάνει» ακόμα και όταν οργανώθηκε πραξικόπημα σε βάρος του, ωστόσο το μέχρι πριν λίγες μέρες απόλυτο αφεντικό της Volkswagen δεν άντεξε το βάρος της αποκάλυψης ότι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο εξαπάτησε εκατομμύρια καταναλωτές. Ο Martin Winterkorn (Μάρτιν Βίντερκορν) ήταν μέχρι και πριν λίγες μέρες ο πιο ακριβοπληρωμένος διευθύνων σύμβουλος στη Γερμανία, έτρεχε την Volkswagen με ιδιαίτερη άνεση, στις μέρες του κατάφερε να ξεπεράσει παγκοσμίως την Toyota και είχε αναπτύξει μια μεγάλη φήμη γύρω από το όνομα του. Ωστόσο πλέον έχει άλλους μπελάδες στο κεφάλι του… Η αποκάλυψη ότι τουλάχιστον 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα κλέβουν μέσω ενός έξυπνου συστήματος και οι ανυπολόγιστες διαστάσεις που λαμβάνει για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και την ίδια την γερμανική οικονομία τον έφεραν σε εξαιρετικά δύσκολη θέση και αναγκάστηκε σε παραίτηση. Αν και ο ίδιος δηλώνει ότι δεν ήξερε τίποτα υπάρχουν πολλά ερωτήματα, πώς επί τόσα χρόνια, τόσα εκατομμύρια αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο έκλεβαν στις μετρήσεις και ίδιος δεν είχε αντιληφθεί τίποτα. Σε ένα παιχνίδι με μεγάλη δόση παρασκηνίου, με χτυπήματα από την Αμερική προς τη Γερμανία, αλλά και δημοσιεύματα για την ασφάλεια των αυτοκινήτων των ΗΠΑ ο ίδιος έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Ο 68χρονος Μάρτιν Βίντερκορν δεν είναι τυχαίος στο χώρο του αυτοκινήτου. Το όνομα του πλέκουν μύθοι που κατά καιρούς έχουν δει το φως της δημοσιότητας σε μέσα ενημέρωσης της χώρας του, ενώ ακόμη και οι δικές του δηλώσεις γυρνούν τώρα μπούμερανγκ και τον δυσκολεύουν. Είναι γέννημα-θρέμμα του ομίλου αφού νωρίτερα είχε διατελέσει πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Audi και από το 1993 ήταν υπεύθυνος για την ποιότητα των αυτοκινήτων. Στη Γερμανία ήταν ο πλέον καλοπληρωμένος μάνατζερ της πραγματικής ατμομηχανής της χώρας με μισθό άνω των 16 εκατ. ευρώ. Μάλιστα τον αποκαλούσαν ο «κύριος ποιότητα». Ο ίδιος τόνιζε συχνά ότι «γνωρίζω κάθε βίδα των αυτοκινήτων μας!», με μια δόση έπαρσης και από το 2007, οπότε και ανέλαβε το τιμόνι της Volkswagen παρουσιαζόταν ως «τελειομανής» και ο «φόβος και ο τρόμος» των μηχανικών, καθώς σύμφωνα με τον τεράστιο μύθο που είχε φτιάξει γύρω από το όνομά του επιθεωρούσε προσωπικά κάθε νέο μοντέλο πριν από τη διάθεσή του στην αγορά. Ο Μάρτιν Βίντερκορν, παραιτήθηκε αναλαμβάνοντας την ευθύνη για το μεγαλύτερο σκάνδαλο που έχει πλήξει τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία στα 78 χρόνια της ιστορίας της. «Η “Volkswagen” χρειάζεται ένα νέο ξεκίνημα, επίσης και όσον αφορά το προσωπικό της. Ανοίγω το δρόμο για αυτό το νέο ξεκίνημα με την παραίτησή μου», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο Βίντερκορν. Πάντως θα αφήσει το τιμόνι της Volkswagen με ένα συνταξιοδοτικό πακέτο που φτάνει τα 28,5 εκατομμύρια ευρώ.
Επέζησε πραξικοπήματος και «έφαγε» τον εγγονό του ανθρώπου που εμπνεύστηκε τη Volkswagen
Στο σχετικά πρόσφατο παρελθόν, μόλις τον Απρίλιο, ο Μάρτιν Βίντερκορν αποδείχθηκε «σκληρό καρύδι», αλλά όπως αποδείχθηκε τελικά βρέθηκε χαμένος. Συγκεκριμένα επέζησε από μία απόπειρα πραξικοπήματος από τον πρόεδρο της Volkswagen, Ferdinand Piech. Ο Piech, είναι ένας 78χρονος Αυστριακός, ο οποίος αν και επιχείρησε να διώξει τον άλλοτε προστατευόμενό του από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Volkswagen, τελικά παραιτήθηκε αυτός. Η παραίτηση του Piech ήταν μία έκπληξη. Έχοντας κερδίσει πολλές τέτοιες μάχες για την εξουσία, όλοι πίστευαν ότι θα έβγαινε νικητής και από αυτήν. Για παράδειγμα, όταν η Porsche επιχείρησε να εξαγοράσει την Volkswagen το 2008, o Piech ήταν αυτός που τελικά κατάφερε να αντιστρέψει τους όρους, ώστε η Volkswagen να εξαγοράσει την Porsche. Ο ίδιος ο Piech άνοιξε τον πόλεμο όταν με συνέντευξή του αυτό το μήνα στο γερμανικό περιοδικό Der Spiegel ανακοίνωσε ότι παίρνει αποστάσεις από τον Winterkorn. Αυτή η τακτική, της δημόσιας υπονόμευσης ενός κορυφαίου μάνατζερ, ήταν κλασική. Στο παρελθόν, κάθε φορά που ασκούσε δημόσια κριτική σε κάποιο στέλεχος της Volkswagen, αυτό ήταν μια ξεκάθαρη ένδειξη ότι οι μέρες του ήταν μετρημένες. Όμως, αυτή τη φορά, δεν υπολόγισε σωστά τα πράγματα… Παρότι θεωρείται απαιτητικός και συχνά προκαλεί φόβο, ο Piech πιστώνεται με τη διάσωση της Volkswagen από την παρ’ ολίγον χρεοκοπία, αφότου ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, το 1993. Μάλιστα είναι εγγονός του ιδρυτή της Porsche, Ferdinand Porsche, και γεννημένος μηχανικός, που θεωρούσε ότι η τεχνική αριστεία ήταν μονόδρομος για την επιτυχία στον κλάδο των αυτοκινήτων.
Η Volkswagen, η κληρονομιά των ναζί
Η Volkswagen ιδρύθηκε το 1937 ως δημόσια εταιρεία από την τότε κυβέρνηση των ναζί, ώστε να παράγει και να διαθέτει στους καταναλωτές το Volkswagen Beetle (Σκαραβαίος). Επειδή οι εγκαταστάσεις μιας πλήρους αυτοκινητοβιομηχανίας δεν υπήρχαν, ο Αδόλφος Χίτλερ αποφάσισε να τις δημιουργήσει. Για το σκοπό αυτό, δήμευσε τα κτήματα ενός ευγενούς, του Werner von Schulenberg του Wolfsburg και δημιούργησε εκεί τις εγκαταστάσεις. Εκεί υπάρχει ένα θολό παρελθόν για το διάσημο Beetle που έμοιαζε με το Τ97 της Tatra. Η τσεχική εταιρεία έκανε μήνυση για κλοπή των σχεδίων και τελικά το 1961 έλαβε από τη VW ένα ποσό εξωδικαστικά… Μετά τη λήξη του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου το 1945, ο Βρετανικός Στρατός κατέλαβε το κατεστραμμένο από τους βομβαρδισμούς εργοστάσιο και προχώρησε, ύστερα από προσπάθειες του επικεφαλής αξιωματικού και του προσωπικού του εργοστασίου, στην επανέναρξη της παραγωγής του Σκαραβαίου. Το 1948 η βρετανική κυβέρνηση μεταβίβασε τον έλεγχο της εταιρείας ξανά στο γερμανικό κράτος και πρώτος πρόεδρος της εταιρείας τοποθετήθηκε ο Χάινριχ Νόρντοφ. Τα Volkswagen αποτελούν, ως γνωστόν, έμπνευση του Φέρντιναντ Πόρσε. Μεταπολεμικά, τα περίφημα «σκαθάρια» αρχικώς και τα Golf στη συνέχεια σάρωσαν τις αγορές. Τον όμιλο VW συνιστούν 12 επωνυμίες. Εκτός από τα γερμανικά Volkswagen, τα Audi και τα Porsche, ο όμιλος έχει εξαγοράσει τα τσέχικα Skoda, τις βρετανικές λιμουζίνες Bentley, τα ισπανικά Seat και τις Lamborghini και Bugatti. Ο όμιλος Volkswagen ελέγχει επίσης τις βιομηχανίες φορτηγών, επιβατικών λεωφορείων και βαρέων οχημάτων MAN και Scania, τη VW βιομηχανικών οχημάτων και επίσης την ιταλική εταιρεία κατασκευής μοτοσικλετών Ducati. Σήμερα το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας είναι ο βασικός μέτοχος του ομίλου με 20%.
Πώς αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο με τα diesel αυτοκίνητα της Volkswagen
Το σκάνδαλο με τα τουλάχιστον 11 εκατ. αυτοκίνητα του ομίλου είναι γνωστό. Ορισμένα μοντέλα εκπέμπουν ρύπους μέχρι και 40 φορές πάνω από το επιτρεπτό όριο, ενώ όταν μπαίνουν σε διαδικασία τεστ εμφανίζονται καθαρά, λόγω ενός εξελιγμένου λογισμικού. Το ICCT, International Council on Clean Transportation, το Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές, αποκάλυψε το σκάνδαλο. Οι επιστήμονες του παραρτήματος του ICCT στη Γερμανία ερευνούσαν τις πραγματικές εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων με κινητήρες πετρελαίου και όπως είπε στο γνωστό Spiegel online ο διευθυντής του ινστιτούτου στην Ευρώπη Peter Mock «σκεφτήκαμε να δώσουμε αυτά τα στοιχεία στους συναδέλφους μας στις ΗΠΑ, θεωρώντας πως από τη στιγμή που τα όρια εκεί είναι ακόμα πιο αυστηρά τα συγκεκριμένα μοντέλα θα περνούσαν πολύ άνετα τη διαδικασία των μετρήσεων». Μέχρι τότε οι Αμερικανοί δεν είχαν καν ασχοληθεί με το θέμα. Βέβαια μετά την αποστολή των στοιχείων από τους Γερμανούς συναδέλφους τους άρχισαν και οι Αμερικανοί τις δικές τους έρευνες, με τη βοήθεια και του πανεπιστημίου της West Virginia. Νοίκιασαν ένα VW Jetta του 2012, ένα VW Passat του 2014 και μια BMW X5. Τα αυτοκίνητα μπήκαν στις επίσημες δοκιμασίες στο εργαστήριο και όλα ήταν φυσιολογικά. Στη συνέχεια άρχισαν να κινούνται σε πραγματικές συνθήκες στο δρόμο και να καταγράφουν μετρήσεις. Εκεί είδαν ότι οι τιμές ήταν μέχρι και 35 φορές πάνω! Ο έλεγχος συνεχίστηκε και σε άλλα μοντέλα και τελικά η Volkswagen παραδέχθηκε ότι πάνω από 11 εκατ. αυτοκίνητα κρύβουν ρύπους, ενώ ξεκινούν έλεγχοι για τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο…
Κινδυνεύει ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας
Από όλες τις κρίσεις που έχουν φτάσει στο τραπέζι της Άνγκελα Μέρκελ τα τελευταία χρόνια- ξεκινώντας από την κρίση του χρέους και φτάνοντας στην προσφυγική κρίση-, καμιά δεν συνιστά τόσο μεγάλη πρόκληση για τη Γερμανίδα καγκελάριο όσο το σκάνδαλο της Volkswagen. «Εδώ κινδυνεύει ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας», έγραψε η εφημερίδα του Βερολίνου Tagesspiegel και πρόσθεσε: «Κι όταν κινδυνεύει η αυτοκινητοβιομηχανία, κινδυνεύουν σχεδόν τα πάντα». Άλλωστε είναι γνωστό ότι η αυτοκινητοβιομηχανία κινεί ολόκληρη τη γερμανική οικονομία και οι Γερμανοί καμαρώνουν για τα αυτοκίνητά τους. Μάλιστα τα κυβερνητικά κτίρια είναι γεμάτα με γερμανικά αυτοκίνητα και η Μέρκελ δεν κρύβει ότι της αρέσει το Α8 της Audi. Το σκάνδαλο στη VW έχει θέσει σε κατάσταση συναγερμού τη γερμανική οικονομία και τους οικονομολόγους: «Βλέπουμε πώς, όπως και με την οικονομική κρίση, ένα ατύχημα μπορεί να φτάσει σε επίπεδα συστημικής κρίσης: σε αυτή την περίπτωση (πλήττοντας) τα δίκτυα πωλήσεων, προκαλώντας παράπλευρες απώλειες σε ολόκληρη την βιομηχανία, μερική υποτίμηση του Made in Germany, μείωση των τιμών των μετοχών στο χρηματιστήριο», δήλωσε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Γερμανικής Οικονομίας (IW) Μίχαελ Χίτερ στη Handelsblatt. Η μόνη διαφορά με την οικονομική κρίση είναι ότι πρόκειται για ένα γερμανικό και όχι παγκόσμιο φαινόμενο, τόνισε. Με κύκλο εργασιών 368 δισεκατομμύρια ευρώ και 775.000 άμεσες θέσεις εργασίας η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο σημαντικότερος βιομηχανικός κλάδος της Γερμανίας. Η σημασία του μάλιστα ενισχύθηκε τα τελευταία χρόνια. Χωρίς αυτήν η γερμανική οικονομία από το 1995 ως σήμερα θα είχε αναπτυχθεί κατά 2% λιγότερο. Μάλιστα το ένα πέμπτο των συνολικών εξαγωγών της Γερμανίας βασίζεται στην αυτοκινητοβιομηχανία. Δείτε όλα τα θέματα του Weekend