Η εφαρμογή νέων τεχνολογιών και ηλεκτρονικών gadget στα αυτοκίνητα εντυπωσιάζει και απογειώνει την οδηγική εμπειρία. Όμως μια νέα έρευνα που πραγματοποιήθηκε αποκαλύπτει τους κινδύνους για τα προσωπικά δεδομένα των οδηγών, καθώς οι περισσότεροι μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων παραδέχονται και ότι τα συλλέγουν, αλλά και ότι μπορεί να τα πουλούν.
Αν και αποφεύγουν να δηλώσουν τους πιθανούς αγοραστές των προσωπικών δεδομένων εκατομμυρίων οδηγών, οι μισές αυτοκινητοβιομηχανίες τονίζουν πως θα τα κοινοποιούσαν χωρίς κανέναν ενδοιασμό σε κυβερνητικές αρχές ή τις αρχές επιβολής του νόμου, ακόμη και χωρίς δικαστική απόφαση.
Τα καινούργια αυτοκίνητα χρησιμοποιούν πλήθος εφαρμογών μέχρι πλήρως ψηφιοποιημένες κονσόλες ελέγχου. Και αυτό τα καθιστά εξαιρετικούς κόμβους συλλογής δεδομένων. Δύο απλά παραδείγμα: Συνδέεστε στο σύστημα πλοήγησης GPS ενός αυτοκινήτου και αυτό να συλλέξει δεδομένα για την τοποθεσία και τις συνήθειες του οδηγού. Συνδέετε το smartphone σας και τα δεδομένα που είναι αποθηκευμένα εκεί μπορούν να μεταδοθούν στις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Όμως, σύμφωνα με τους ερευνητές του μη κερδοσκοπικού ιδρύματος Mozilla Foundation, οι οδηγοί έχουν ελάχιστη γνώση ή και καθόλου για τη συλλογή των προσωπικών τους δεδομένων από τα ίδια τους τα αυτοκίνητα. Ακόμη και κατά την αγορά ενός αυτοκινήτου δεν υπάρχει καμία ενημέρωση. Τα πρότυπα ασφαλείας είναι ασαφή, ενισχύοντας παράλληλα την ανησυχία για ενδεχόμενο κάποιας επίθεσης χάκερ που θα μπορούσε να υποκλέψει πλήθος στοιχείων.
«Τα αυτοκίνητα και οι αυτοκινητοβιομηχανίες φαίνεται να έχουν πραγματικά περάσει κάτω από τα ραντάρ του απορρήτου. Ελπίζω πραγματικά με τις αποκαλύψεις να μπορέσουμε να βοηθήσουμε και να διορθώσουμε το πρόβλημα γιατί είναι πραγματικά σημαντικό», δήλωσε ο Jen Caltrider, επικεφαλής της έρευνας.
«Τα αυτοκίνητα έχουν μικρόφωνα και οι άνθρωποι έχουν κάθε είδους ευαίσθητες συνομιλίες μέσα σε αυτά. Τα αυτοκίνητα έχουν κάμερες που κοιτούν προς τα μέσα και προς τα έξω. Μόνο εάν κάποιος επιλέξει ένα μεταχειρισμένο, προ-ψηφιακό μοντέλο, διαφορετικά οι καταναλωτές απλώς δεν έχουν άλλες επιλογές», σημειώνει ο Jen Caltrider.
Στο πλαίσιο της έρευνας που έγινε από το Mozilla Foundation, τα αυτοκίνητα κατέγραψαν τη χειρότερη βαθμολογία στο ζήτημα του απορρήτου ανάμεσα σε περισσότερες από δώδεκα κατηγορίες προϊόντων – συμπεριλαμβανομένων ακόμη και των ρολογιών φυσικής κατάστασης, των εφαρμογών υγείας, των έξυπνων ηχείων και πολλών άλλων οικιακών συσκευών, τις οποίες έχει μελετήσει η Mozilla από το 2017.
Στο μικροσκόπιο της έρευνας βρέθηκαν 25 μάρκες αυτοκινήτων, οι οποίες επιλέχθηκαν λόγω της δημοτικότητάς τους στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Όπως αναφέρει το Associated Press, οι ειδοποιήσεις απορρήτου καμίας εξ αυτών δεν πληρούσε τα ελάχιστα πρότυπα της Mozilla, η οποία προωθεί τεχνολογίες ανοιχτού κώδικα, δημόσιου ενδιαφέροντος και αναπτύσσει το πρόγραμμα περιήγησης Firefox.
Επιπλέον δεκαεννέα αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις τους, ανέφεραν πως μπορούν να πουλήσουν τα προσωπικά δεδομένα των οδηγών. Επίσης οι μισές αυτοκινητοβιομηχανίες υποστήριξε πως θα μπορούσαν να παραδώσουν τα δεδομένα σε κυβερνητικές αρχές ή τις αρχές επιβολής του νόμου ύστερα από σχετικό αίτημα και σε αντίθεση με την απαίτηση δικαστικής εντολής. Μόνο δύο εξ αυτών, η Renault και η Dacia, προσφέρουν στους οδηγούς τη δυνατότητα να διαγράψουν τα δεδομένα τους.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες απέφυγαν να δώσουν πληροφορίες σχετικά με το σε ποιον πωλούν τα δεδομένα που συλλέγουν, ωστόσο οι ερευνητές, όπως υπογραμμίζει το Associated Press, δεν έχουν καμία αμφιβολία πως στους αγοραστές περιλαμβάνονται «μεσίτες» δεδομένων και έμποροι. Οι συνεργάτες με εγκατεστημένα προγράμματα και υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των SiriusXM, Google Maps και Onstar, συγκεντρώνουν επίσης δεδομένα.
«Όλοι και περισσότερο, τα αυτοκίνητα μετατρέπονται σε μηχανές υποκλοπών πάνω σε τροχούς», δήλωσε ο Albert Fox Cahn, συνεργάτης τεχνολογίας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο Κέντρο Carr του Χάρβαρντ για την Πολιτική Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. «Τα ηλεκτρονικά που οι οδηγοί πληρώνουν όλο και περισσότερα χρήματα για να εγκαταστήσουν συλλέγουν όλο και περισσότερα δεδομένα για αυτούς και τους συνεπιβάτες τους». «Υπάρχει κάτι μοναδικό στη μετατροπή του ιδιωτικού χώρου αυτοκινήτου σε ένα χώρο εταιρικής επιτήρησης», πρόσθεσε.
Οι ερευνητές είπαν ότι οι περισσότερες μάρκες αυτοκινήτων αγνόησαν τις ερωτήσεις που τους εστάλησαν μέσω mail σχετικά με τα αποτελέσματα της έρευνας. Οι λίγες που απάντησαν προσέφεραν μερικές ή μη ικανοποιητικές απαντήσεις. Όπως υπογραμμίζει το Associated Press, η Nissan εξέπληξε τους ερευνητές με την κυνική ειλικρίνειά της και τις λεπτομέρειες σχετικά με τα δεδομένα που συλλέγει, όπως αυτά παρουσιάζονται στο σχετικό σημείωμα απορρήτου.
Η ιαπωνική εταιρεία αναφέρει πως τα «ευαίσθητα προσωπικά στοιχεία» που συλλέγονται περιλαμβάνουν από αριθμούς άδειας οδήγησης μέχρι σεξουαλικό προσανατολισμό και διαγνώσεις υγείας. Επιπλέον, η Nissan αναφέρει ότι μπορεί να μοιραστεί «συμπεράσματα» που προέρχονται από τα δεδομένα για να δημιουργήσει προφίλ που «αντανακλούν τις προτιμήσεις, τα χαρακτηριστικά, τις ψυχολογικές τάσεις, τις προδιαθέσεις, τη συμπεριφορά, τον τρόπο σκέψεις και τις ικανότητες του καταναλωτή».
Δείτε αναλυτικά τα στοιχεία της έρευνας από το Mozilla Foundation