Κανείς δεν ξέρει αν πρέπει να ετοιμάσει φέτος το διαβατήριό του και για πού, μέσα στο κλίμα γενικευμένης αβεβαιότητας για τον τουρισμό που έχει επιφέρει η πανδημία του κορονοϊού.
Την ώρα που οι χώρες συζητούν σοβαρά το ενδεχόμενο του πιστοποιητικού εμβολιασμού ως απαραίτητο βήμα για την έναρξη της τουριστικής σεζόν, η Airbnb συμμετέχει στην κουβέντα δημοσιεύοντας τις δικές της ταξιδιωτικές προβλέψεις για το 2021.
Με τα εμβολιαστικά προγράμματα να ανεβάζουν ρυθμούς και τα περιοριστικά μέτρα να χαλαρώνουν σε αρκετές γωνιές του πλανήτη, το μυαλό όλων είναι στις καλοκαιρινές διακοπές. Όλοι γνωρίζουν ωστόσο πως ο φετινός τουρισμός θα είναι διαφορετικός απ’ ό,τι τον ξέραμε. Πόσο διαφορετικός όμως;
Σε αυτά προσπαθεί να ρίξει φως η πλατφόρμα βραχυχρόνιας μίσθωσης, επικεντρώνοντας ακριβώς την ανάλυσή της στην αναγκαστική αλλαγή των ταξιδιωτικών ηθών το 2021.
Τι μας λέει η Airbnb; Πως αυτό το καλοκαίρι θα έχει ενδεχομένως διακοπές, όχι όμως όπως τις είχαμε συνηθίσει…
Τουρισμός με νόημα
Στον κόσμο λείπουν τα ταξίδια και η τουριστική δραστηριότητα θα επιστρέψει γιατί οι άνθρωποι τη θέλουν ξανά στη ζωή τους, μας λέει η Airbnb, η οποία βλέπει ωστόσο μια καθοριστική αλλαγή στα τουριστικά ήθη για το 2021.
Οι πελάτες θα στραφούν σε πιο ουσιαστικές διακοπές αυτό το καλοκαίρι, όσο η πανδημία συνεχίζει να περιορίζει τον μαζικό τουρισμό και να πλήττει τον κλάδο γενικότερα. Η Airbnb θεωρεί πως ο τουρισμός θα επιστρέψει, αλλά θα επικεντρωθεί φέτος σε στιγμές ξενοιασιάς με φίλους και οικογένεια, ό,τι ακριβώς έχει λείψει στους περισσότερους στην εποχή του κορονοϊού.
Πιο προσωπικά ταξίδια με οικογενειακό πρόσημο διαβλέπει, όσο ο μαζικός τουρισμός μοιάζει απίθανο να επιστρέψει φέτος σε οποιαδήποτε κλίμακα.
Η έρευνά της βρήκε πως η επίσκεψη σε οικογένεια και φίλους είναι φέτος το είδος του τουρισμού που έχει αυξηθεί εκθετικά: το 41% δήλωσαν πως τέτοια ταξίδια έχουν γίνει «πολύ πιο σημαντικά» για τους ίδιους. Το ποσοστό είναι σχεδόν διπλάσιο από τον δεύτερο δημοφιλέστερο λόγο για φετινά ταξίδια, τον τουρισμό για αναψυχή (22%).
Ο ίδιος λόγος, το να βρεθούν δηλαδή ανάμεσα σε συγγενείς και αγαπημένους (37%), και η ανάγκη να νιώσουν ασφαλείς (32%) είναι επίσης τα δύο μεγάλα κίνητρα αναφορικά με τους λόγους που θέλει ο κόσμος να εμβολιαστεί για τον κορονοϊό.
Ο συνιδρυτής και γενικός διευθυντής της Airbnb, Brian Chesky, παρατηρεί χαρακτηριστικά: «Μόλις ο κόσμος νιώσει ασφαλής να ταξιδέψει, θα το κάνει. Αλλά θα μοιάζει διαφορετικό απ’ ό,τι πριν την πανδημία. Το ταξίδι θα θεωρείται αντίδοτο στην απομόνωση και την αποσύνδεση. Δεν λείπουν στους ανθρώπους τα σημεία ενδιαφέροντος, τα συνωστισμένα λεωφορεία και τα γεμάτα τουρίστες λόμπι.
Ο μαζικός τουρισμός είναι στην πραγματικότητα μια διαφορετική μορφή απομόνωσης, είσαι ανώνυμος, συγχρωτίζεσαι άλλους ταξιδιώτες και δεν βιώνεις ποτέ πραγματικά τους ανθρώπους και την κουλτούρα της κοινότητας. Αυτό που θέλουν τώρα οι άνθρωποι από τον τουρισμό είναι αυτό που έχουν στερηθεί, να περνούν ποιοτικό χρόνο με την οικογένεια και τους φίλους τους».
Ο οικογενειακός τουρισμός θα είναι φέτος αυτός που θα κυριαρχήσει στις ταξιδιωτικές ατζέντες του κόσμου, όπως υποδεικνύουν οι μελέτες που έκανε η Airbnb για τους λόγους που θα βγάλουν τον κόσμο από την ασφάλεια του σπιτιού του…
Μετά το πρώτο ταξίδι, τι;
Μπορεί οι προτεραιότητες των περισσότερων να είναι να βρεθούν κοντά στους αγαπημένους τους (32%), τι θα ακολουθήσει όμως μετά το πρώτο οικογενειακό αυτό ταξίδι; Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα για τον φετινό τουρισμό, κατά την Airbnb πάντα.
Η πλατφόρμα βρήκε πως το χαρακτηριστικό που λαχταρά ο κόσμος για το πρώτο του ταξίδι είναι η αίσθηση της ηρεμίας και της ασφάλειας. Τα συναισθήματα που περιμένουν να βιώσουν είναι «χαλάρωση» (44%), «άνεση» (34%) και «ασφάλεια» (33%).
Για κάποιους παραμένει βέβαια σημαντικός ο τουρισμός ως δυνατότητα για νέες εμπειρίες και γνωριμία με καινούριους προορισμούς (31%).
Οι έρευνες της πλατφόρμας υποδεικνύουν ότι ο κόσμος θέλει κάτι κοντινό για δεύτερη απόδραση, σε προορισμό που να συνεχίζει να νιώθει ασφαλής, ακόμα και σε μέρη γνωστά που έχουν ξαναπάει (25%).
Οι μεγαλύτερης ηλικίας ταξιδιώτες (50+ ετών) ενδιαφέρονται περισσότερο να επισκεφτούν συγγενείς και φίλους (33%) ή να ξαναταξιδέψουν σε ένα αγαπημένο μέρος (32%). Η ανακάλυψη καινούριων προορισμών κατατάσσεται τρίτη στις φετινές και εντελώς ιδιαίτερες προτιμήσεις τους (29%).
Για τους νεότερους όμως, οι νέες ταξιδιωτικές εμπειρίες έρχονται δεύτερες (35%), μετά το οικογενειακό ταξίδι πάντα. Αυτοί ενδιαφέρονται περισσότερο για καινούρια μέρη και μετά για διακοπές στη φύση (23%). Όσο για την εκ νέου επίσκεψη σε προορισμό που έχουν πάει ήδη, αυτό κατατάσσεται τελευταίο στις προτιμήσεις τους (23%).
Τα νέα ταξιδιωτικά πρότυπα του 2021
Σε μελέτη που παρήγγειλε η Airbnb το 2021, η δουλειά από το σπίτι τείνει να γίνει δουλειά από οποιοδήποτε σπίτι. Η τηλεργασία κατακτά ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο, κι εδώ βλέπει η Airbnb ένα καινούριο πρότυπο τουρισμού.
Οι άνθρωποι δοκιμάζουν πια προτού αγοράσουν, μας λέει, και στρέφονται στην Airbnb για να ζήσουν για ένα διάστημα σε νέες γειτονιές ή νέες πόλεις, πριν κάνουν το μεγάλο βήμα και δεσμευτούν μακροχρόνια.
Η Airbnb έχει δει αύξηση κατά 128% στις κριτικές που αφορούν σε «μετακόμιση», «τηλεργασία» και «δοκιμή νέας γειτονιάς», σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Είναι όμως και το άλλο, όσο η αβεβαιότητα συνεχίζεται και οι προκλήσεις των διεθνών περιορισμών παραμένουν, οι περισσότεροι στρέφονται στον εσωτερικό τουρισμό για το 2021. Οι άνθρωποι θέλουν να ταξιδέψουν, αλλά θέλουν να ταξιδέψουν κάπου κοντά.
Ο εσωτερικός τουρισμός αναμένεται να είναι βασικός πυλώνας στη φετινή τουριστική σεζόν, με το 62% των ανθρώπων να ψάχνουν προορισμούς για διακοπές που να φτάνονται με το αυτοκίνητο.
Το άγνωστο σε συνθήκες πανδημίας εξωτερικό και η απειλή του αεροπλάνου κάνουν τον κόσμο να στρέφεται στο κοντινό και το οικείο, που προσλαμβάνεται και ως πιο ασφαλές. Τα στατιστικά δεν αφήνουν εδώ περιθώρια αμφιβολίας: το 56% προτιμά έναν κοντινό προορισμό, ενώ μόλις το 21% αποδεικνύεται πιο περιπετειώδες και σκέφτεται να βγει εκτός συνόρων.
Επίσης, 1 στους 5 θέλει ο ταξιδιωτικός προορισμός του να είναι σε κοντινή απόσταση από το σπίτι του, ώστε να προσεγγίζεται με το αυτοκίνητο. Η μετακίνηση με το αμάξι είναι μάλιστα ο απολύτως προτιμώμενος τρόπος ταξιδιού για φέτος, κερδίζοντας τα ταξίδια με αεροπλάνο κατά 17 ολόκληρες ποσοστιαίες μονάδες.
Αντίο φαίνεται να λέει ο κόσμος και στα επαγγελματικά ταξίδια, έναν από τους κλάδους για τους οποίους βλέπει η Airbnb τη μεγαλύτερη απομάκρυνση από την ως τώρα πεπατημένη. Είναι το είδος του τουρισμού που δεν λείπει από κανέναν. Ή, σωστότερα, λείπει μόλις από το 6%, εκεί που τα ταξίδια για να ξαναβρεθείς με φίλους και οικείους σκαρφαλώνουν στο 48%.
Πάνω από 1 στους 3 θα κάνουν λιγότερα επαγγελματικά ταξίδια μετά την πανδημία…
Το διά ταύτα
Η Airbnb καταλήγει πως ο κόσμος θέλει τόσο πολύ να ταξιδέψει φέτος που παραείναι εύκολος και ευέλικτος για το πού και το πότε. Οι περισσότεροι θα επιδιώξουν ωστόσο να αποφύγουν την πολυκοσμία και τον συνωστισμό των δημοφιλών προορισμών.
Ένας στους δύο (51%) ενδιαφέρονται για ταξίδια εκτός πολυσύχναστων μερών, αφήνοντας κατά μέρος τα παγκόσμια τουριστικά hotspots. Μόλις το 24% θέλουν να «περιβάλλονται από ανθρώπους και ενέργεια».
Η τάση για το 2021 θέλει μικρότερους και λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς σε κοντινές αποστάσεις από τις μεγάλες πόλεις να είναι ο παράγοντας-κλειδί. Η Airbnb μας λέει πως η νέα μόδα με τον κόσμο να προτιμά τα ήσυχα και απομονωμένα μέρη άρχισε να καταγράφεται από το 2020 και για φέτος περιμένει πολύ μεγαλύτερη αύξηση.
Την ίδια στιγμή, η απομακρυσμένη εργασία και οι δυνατότητες τηλεκπαίδευσης έχουν δώσει σε πολύ κόσμο μεγαλύτερη ταξιδιωτική ελευθερία για να επιλέξει πότε θα πάει διακοπές. Το 1/4 είναι ανοιχτό στο ενδεχόμενο να πάει ταξίδι εκτός υψηλής τουριστικής σεζόν, ενώ άλλο 1/4 δεν αποκλείεται να επιλέξει πιο μακροχρόνια παραμονή.
Ένας στους 5 μάλιστα (19%) δηλώνει πως έχει ήδη κλείσει σπίτι για διακοπές για περισσότερες από 28 ημέρες.
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει από τις τάσεις που αναδύονται μέσα στο 2021 είναι το κόστος των διακοπών. Ο κόσμος ψηφίζει το προσιτό οικονομικά, μετατρέποντάς το στον Νο 1 παράγοντα για την επιλογή καταλύματος (54%), υπερβαίνοντας κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες την ασφάλεια και την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων (Νο 2 λόγος).
Όσο για την ίδια την ασφάλεια, η Airbnb βρήκε πως ο κόσμος θέλει φέτος να νιώσει ασφαλής από τον κορονοϊό. Ένας στους τρεις (32%) θα επιλέξει προορισμό στη βάση του μαζικού εμβολιασμού των ντόπιων, ο τουρίστας θέλει «η συντριπτική πλειονότητα» των κατοίκων που θα έρθει σε επαφή ως ξένος να είναι εμβολιασμένοι.
Ένα 30% θέλει τα τεστ για τον κορονοϊό να είναι διαθέσιμα στον προορισμό του και ένα 29% θα αποφασίσει για το μέρος των διακοπών με βάση τις υπάρχουσες δομές υγείας και την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων.