Μπορεί να έχετε δει τη λέξη «Bluesky» να εμφανίζεται πρόσφατα στις σελίδες σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να αναρωτηθήκατε για τι πράγμα μιλάει ο κόσμος.

Πρόκειται για μια εναλλακτική πλατφόρμα, η οποία αναπτύσσεται ραγδαία και αυτή τη στιγμή συγκεντρώνει περίπου ένα εκατομμύριο νέες εγγραφές την ημέρα.

Τι είναι το Bluesky

Το Bluesky περιγράφει τον εαυτό του ως «κοινωνικά μέσα όπως θα έπρεπε να είναι», αν και μοιάζει με άλλους ιστότοπους.

Οπτικά, μια μπάρα στα αριστερά της σελίδας δείχνει όλα όσα θα περιμένατε -αναζήτηση, ειδοποιήσεις, αρχική σελίδα και ούτω καθεξής.

Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα μπορούν να δημοσιεύουν, να σχολιάζουν, να αναδημοσιεύουν και να κάνουν like στα αγαπημένα τους πράγματα.

Με απλά λόγια, μοιάζει με το πώς έμοιαζε το X, παλαιότερα γνωστό Twitter.

Η κύρια διαφορά είναι ότι το Bluesky είναι αποκεντρωμένο -ένας περίπλοκος όρος που ουσιαστικά σημαίνει ότι οι χρήστες μπορούν να φιλοξενήσουν τα δεδομένα τους σε διακομιστές άλλους από αυτούς που ανήκουν στην εταιρεία.

Αυτό σημαίνει ότι αντί να περιορίζονται σε έναν συγκεκριμένο λογαριασμό με το όνομα Bluesky, οι άνθρωποι μπορούν (αν θέλουν) να εγγραφούν χρησιμοποιώντας έναν λογαριασμό που ήδη τους ανήκει.

Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων δεν το κάνει αυτό και ένας νέος χρήστης θα έχει πιθανότατα ένα «.bsky.social» στο τέλος του ονόματος χρήστη του.

Σε ποιον ανήκει η Bluesky

Οι ομοιότητες με το X είναι δικαιολογημένες, αν αναλογιστείτε ότι δημιουργός του Bluesky είναι ο πρώην επικεφαλής του Twitter, Jack Dorsey.

Είχε πει μάλιστα κάποτε ότι ήθελε το Bluesky να είναι μια αποκεντρωμένη έκδοση του Twitter που δεν θα ανήκει σε κανένα άτομο ή οντότητα.

Αλλά ο κ. Dorsey δεν είναι πλέον μέλος της ομάδας πίσω από αυτό, αφού αποχώρησε από το διοικητικό συμβούλιο τον Μάιο του 2024. Ο ίδιος διέγραψε εντελώς τον λογαριασμό του τον Σεπτέμβριο.

Τώρα διοικείται και ανήκει κατά κύριο λόγο στον διευθύνοντα σύμβουλο Τζέι Γκρέιμπερ ως αμερικανική εταιρεία κοινής ωφέλειας.

Γιατί γίνεται όλο και πιο δημοφιλής η πλατφόρμα

Όπως αναφέρει το BBC, το Bluesky υπάρχει από το 2019, αλλά μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024 ήταν μόνο για προσκλήσεις.

Αυτό επέτρεψε στους προγραμματιστές να ασχοληθούν με όλες τις ατέλειες πίσω από τις σκηνές, για να προσπαθήσουν να το σταθεροποιήσουν πριν ανοίξουν τις πόρτες στο ευρύτερο κοινό.

Το σχέδιο λειτούργησε, κατά κάποιο τρόπο. Όμως, ο καταιγισμός νέων χρηστών ήταν τόσο σημαντικός τον Νοέμβριο που συνεχίζουν να υπάρχουν προβλήματα με διακοπές λειτουργίας.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο αριθμός των νέων χρηστών του Bluesky αυξήθηκε κατακόρυφα μετά την επιτυχία του Ντόναλντ Τραμπ στις αμερικανικές εκλογές του Νοεμβρίου.

Ο ιδιοκτήτης της X, ο κ. Musk, ήταν μεγάλος υποστηρικτής του Τραμπ κατά τη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας και θα συμμετάσχει σε μεγάλο βαθμό στην κυβέρνησή του.

Αναπόφευκτα, αυτό οδήγησε σε πολιτικό διχασμό, με ορισμένους ανθρώπους να εγκαταλείπουν το X σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Άλλοι, όμως, έχουν επικαλεστεί διαφορετικούς λόγους, όπως η εφημερίδα Guardian, η οποία επέλεξε να σταματήσει να δημοσιεύει εκεί, καθώς χαρακτήρισε το X «μια τοξική πλατφόρμα μέσων ενημέρωσης».

Αρκετές διασημότητες, από την ποπ τραγουδίστρια Lizzo μέχρι τον Greg Davies του Taskmaster, έχουν ανακοινώσει ότι εντάσσονται στην πλατφόρμα και περιορίζουν τη χρήση του -ή σε ορισμένες περιπτώσεις εγκαταλείπουν εντελώς- X.

Άλλα ονόματα που μπορεί να αναγνωρίζετε είναι ο Ben Stiller, η Jamie Lee Curtis και ο Patton Oswalt.

Αλλά αυτή η ανάπτυξη, αν και σημαντική, θα πρέπει να συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα προτού το Bluesky μπορέσει να αποτελέσει πραγματική πρόκληση για τον αντίπαλό του στο microblogging.

Η X δεν μοιράζεται τους συνολικούς αριθμούς των χρηστών της, αλλά είναι κατανοητό ότι μετριέται σε εκατοντάδες εκατομμύρια, με τον Elon Musk να λέει προηγουμένως ότι η πλατφόρμα έχει 250 εκατομμύρια χρήστες κάθε μέρα.

Πώς βγάζει χρήματα η Bluesky

;Η Bluesky ξεκίνησε με χρηματοδότηση από επενδυτές και εταιρείες επιχειρηματικών κεφαλαίων και έχει συγκεντρώσει δεκάδες εκατομμύρια δολάρια μέσω αυτών των μέσων.

Αλλά με τόσους πολλούς νέους χρήστες, θα πρέπει να βρει έναν τρόπο να πληρώνει τους λογαριασμούς.

Πίσω στην ακμή του Twitter, ο ιστότοπος έβγαζε τη συντριπτική πλειοψηφία των χρημάτων του μέσω της διαφήμισης.

Η Bluesky έχει δηλώσει ότι θέλει να το αποφύγει αυτό. Αντιθέτως, δήλωσε ότι θα συνεχίσει να εξετάζει υπηρεσίες επί πληρωμή, όπως το να πληρώνουν οι χρήστες για προσαρμοσμένα domains στο όνομα χρήστη τους.

Αυτό ακούγεται περίπλοκο, αλλά ουσιαστικά σημαίνει ότι το όνομα χρήστη ενός ατόμου είναι ακόμα πιο εξατομικευμένο.

Οι υποστηρικτές αυτής της ιδέας λένε ότι αυτό διπλασιάζεται ως μια μορφή επαλήθευσης, καθώς ο οργανισμός στον οποίο ανήκει ο ιστότοπος θα πρέπει να εγκρίνει τη χρήση του.

Εάν οι ιδιοκτήτες του Bluesky συνεχίσουν να αποφεύγουν τη διαφήμιση, ίσως αναγκαστούν αναπόφευκτα να αναζητήσουν άλλες ευρύτερες επιλογές, όπως οι συνδρομητικές λειτουργίες.

Αλλά αν δεν βγάζει πολλά χρήματα, αυτό δεν θα ήταν ασυνήθιστο για τις τεχνολογικές νεοσύστατες επιχειρήσεις.

Στην πραγματικότητα, το Twitter, προτού αγοραστεί από τον Musk το 2022, είχε κέρδη μόνο δύο φορές στα οκτώ χρόνια της δημόσιας διαπραγμάτευσής του.

Και όλοι ξέρουμε πώς κατέληξε αυτό -μια τεράστια πληρωμή για τους επενδυτές, όταν ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου πλήρωσε 44 δισ. δολάρια (34,7 δισ. λίρες) για το προνόμιο να το κατέχει.