Σε αναδιοργάνωση της διοικητικής δομής του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος προχωρά το υπουργείο Παιδείας, το οποίο σήμερα έστειλε το σχετικό κείμενο για τη διαβούλευση που αρχίζει σε όλες τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και στις λοιπές υπηρεσίες του με στόχο πιο ευέλικτες υπηρεσίες και μεγαλύτερο και καλύτερο αποτέλεσμα.

Οπως επισημαίνεται μεταξύ άλλων, η επίτευξη της αποτελεσματικής λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος προϋποθέτει:

-Ενίσχυση του επιτελικού και εποπτικού ρόλου του υπουργείου και σαφή προσδιορισμό αρμοδιοτήτων μεταξύ των οργάνων διοίκησης της εκπαίδευσης.

-Περιορισμό των επιπέδων διοίκησης και διαμόρφωση απλής και ευέλικτης δομής σε λειτουργική αντιστοιχία με το εκπαιδευτικό σύστημα.

-Αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και ενίσχυση του ρόλου των περιφερειακών δομών διοίκησης της εκπαίδευσης στη λήψη και υλοποίηση σημαντικών αποφάσεων.

-Ενίσχυση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας και της δυνατότητάς της να προγραμματίζει, να οργανώνει, να υλοποιεί, να αξιολογεί το έργο της.

-Αποτελεσματικό συντονισμό των δομών και υπηρεσιών στήριξης και επιστημονικής – παιδαγωγικής καθοδήγησης του εκπαιδευτικού έργου και της σχολικής μονάδας.

-Οικονομία μέσων, αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, ολοκλήρωση ηλεκτρονικής σύγκλισης, απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών.

Σε επίπεδο κεντρικής υπηρεσίας του υπουργείου καταργούνται υπηρεσίες ή συνενώνονται με άλλες. Δεδομένου ότι σε επίπεδο νομών οι 450 διευθύνσεις και γραφεία, διαμορφώνουν ένα υψηλό κόστος λειτουργίας (ενοίκια κτιρίων, στελέχη, διοικητικοί υπάλληλοι, αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί κλπ.).

Σε επίπεδο σχολικής μονάδας, επιδιώκεται η ενίσχυση της αυτονομίας της και η μετατροπή της από φορέα με αποκλειστικά εκτελεστικές αρμοδιότητες σε φορέα συνδιαμόρφωσης εκπαιδευτικής πολιτικής. Ετσι, καθίσταται απαραίτητη η λήψη μέτρων όπως:

-Η ευθύνη των οργάνων να συνοδεύεται με την αντίστοιχη εξουσία για την άσκηση όλων των αρμοδιοτήτων

-Άρση των επικαλύψεων αρμοδιοτήτων του Δ/ντή με το Σύλλογο Διδασκόντων και τα λοιπά συλλογικά όργανα

-Επανεξέταση του διδακτικού ωραρίου των διευθυντών των σχολείων

-Ενίσχυση των σχολικών μονάδων με ειδικούς, οι οποίοι θα καλύπτουν ομάδες σχολείων (ψυχολόγος, κοινωνικός λειτουργός)

-Απόδοση ουσιαστικού ρόλου και αποφασιστικών αρμοδιοτήτων σε συλλογικά όργανα

-Εκσυγχρονισμός και ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των συλλογικών οργάνων

-Ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων στον προϋπολογισμό και τη διαχείριση των πιστώσεων για λειτουργικές δαπάνες με βάση τις ανάγκες και τον προγραμματισμό της σχολικής μονάδας, όπως προκύπτει από τη διαδικασία αυτοαξιολόγησης

-Εξορθολογισμός ωραρίου εκπ/κών Α/θμιας και Β/θμιας εκπ/σης

-Ενοποίηση – συγχώνευση σχολικών μονάδων

-Ενίσχυση των θεσμών κοινωνικής λογοδοσίας.