«Το πλέον ιδιαίτερο, παράξενο και διασκεδαστικό είδος ανθρώπου του κόσμου», έτσι προλόγιζαν οι ρεκλάμες το ζηλευτό απόκτημα της ζοφερότερης ανθρώπινης διασκέδασης, των σόου με φρικιά και τέρατα. Την έλεγαν επίσης «γυναίκα-αρκούδα», «γυναίκα-υβρίδιο» και «πιο άσχημη γυναίκα του κόσμου» φυσικά, αν και εκείνη ήταν πάντα πολλά περισσότερα απ’ όσα της αναγνώριζε το φιλοθεάμον δυτικό κοινό. Γεννημένη στο Μεξικό τη δεκαετία του 1830, η βαρύτατα παραμορφωμένη και καλυμμένη με τρίχες Τζούλια Παστράνα έγινε αστέρι πρώτου μεγέθους στα ανατριχιαστικά σόου των επιτήδειων με τα ανθρώπινα αξιοπερίεργα, τα οποία έβρισκε ο Δυτικός ακαταμάχητα. Ακόμα μεγαλύτερο αντίκτυπο έμελλε μάλιστα να έχει μετά τον θάνατό της το 1860, όταν η ταριχευμένη σορός της προκαλούσε ακόμα μεγαλύτερο μαγνητισμό. Η υπερτρίχωση της Παστράνα την έβγαλε στη showbiz για να δικαιώσει λες το αξιοπερίεργο της ανθρώπινης ύπαρξης, πλάι σε όλες τις άλλες γενετικές ανωμαλίες και τους κληρονομικούς εκφυλισμούς που χωρά ο νους. «Τέρας», «φρικιό» και άλλα πολλά, η Τζούλια περιδιάβαινε την υφήλιο για να ξεδιψάσει την ακόρεστη δίψα του πάντα φιλοπερίεργου κοινού για θεάματα έξω από τα συνηθισμένα, γινόμενη τελικά απόλυτη πρωταγωνίστρια των θλιβερών αυτών θεαμάτων του 19ου αιώνα. Όταν δεν αντιμετωπιζόταν με φόβο, αποστροφή ή αποτροπιασμό, το εξώκοσμο αυτό ον -όπως φάνταζε τουλάχιστον στα μάτια των ευκολόπιστων- με τα δασύτριχα γένια ήταν μια κανονική γυναίκα με τα όλα της. «Εξαιρετικά κομψή γυναίκα», τη χαρακτήρισε εξάλλου ο περίφημος φυσιοδίφης Κάρολος Δαρβίνος, που έψαξε κι αυτός πάνω της για αποδείξεις της θεωρίας του περί εξέλιξης των ειδών. Η αυτόχθονας του Μεξικού μιλούσε ωστόσο μπόλικες γλώσσες, χόρευε και τραγουδούσε, αν και όλοι συνέρρεαν για να θαυμάσουν τον περιβόητο δασυτριχισμό της. Όσοι μπόρεσαν να δουν πίσω από την υπερβολική τριχοφυΐα της, αναγνώριζαν ένα θελκτικό πλάσμα με αυξημένη νοημοσύνη και ευγένεια. Εκείνη, φρικιό για τον κόσμο, ζούσε μια σχετικά φυσιολογική ζωή, φροντίζοντας ωστόσο να την κρατά μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Παρά το γεγονός ότι τραγουδούσε για τη μοναξιά της και τον έρωτα που δεν ερχόταν ποτέ, η Παστράνα ήταν παντρεμένη με το αφεντικό της και έμεινε μάλιστα και έγκυος στον γιο της. Έμελλε ωστόσο να πεθάνει στον τοκετό, όπως και το έμβρυο, αν και οι περιπέτειές της δεν θα τέλειωναν εδώ. Θα τέλειωναν μόνο το 2013, 153 χρόνια αργότερα δηλαδή! Ο σύζυγός της ταρίχευσε τη σορό της, αλλά και του γιου τους, οι οποίες παρέμεναν σε δημόσια θέα μέχρι και τη δεκαετία του 1970. Κάποια στιγμή βρέθηκε στις αποθήκες νοσοκομείου του Όσλο της Νορβηγίας, πριν επιστρέψει τελικά στο Μεξικό και ενταφιαστεί στην τελευταία της κατοικία τον Φεβρουάριο του 2013. Στα 156 αυτά χρόνια που μας χωρίζουν από τη στιγμή που έφυγε το ιδιαίτερο αυτό πλάσμα από τον κόσμο, ακαδημαϊκοί, συγγραφείς, γιατροί, δραματουργοί, μουσουργοί και καλλιτέχνες έχουν ασχοληθεί μαζί της, καθώς η ιστορία της προκάλεσε τη συμπάθεια αλλά και το ερευνητικό ενδιαφέρον πολλών.
Πρώτα χρόνια
Οι περιπέτειες της Αμερικής
Τζούλια Παστράνα και σύζυγος
Αιφνίδιο τέλος και μεταθανάτιες περιπέτειες