Όσο ζούσε, ο ιταλός μουσικός και δάσκαλος Αντόνιο Σαλιέρι απολάμβανε μεγάλης εκτίμησης στους μουσικούς κύκλους της Ευρώπης. Ο αυτοκράτορας Ιωσήφ Β’ τον εκτιμούσε ιδιαίτερα και ο Σαλιέρι ήταν αυτοκρατορικός συνθέτης, διευθυντής της Ιταλικής Όπερας της Βιέννης και βασιλικός μαέστρος στην αυλή των Αψβούργων. Πώς κατέληξε όμως αυτός ο περίφημος μουσουργός να θεωρείται δολοφόνος του Μότσαρτ; Όπως μας λέει η Ιστορία, ο Μότσαρτ άρχισε να παρουσιάζει σημάδια ασθένειας ήδη από τις 6 Σεπτεμβρίου 1791, όταν βρέθηκε στην Πράγα για την πρεμιέρα της νέας του όπερας. Παρά την αρρώστια του, διηύθυνε και την πρεμιέρα του «Μαγικού Αυλού» του στις 30 Σεπτεμβρίου, αν και από τις 20 Νοεμβρίου ήταν πια κλινήρης, υποφέροντας από πόνους, πρηξίματα και συχνούς εμετούς. Στις τελευταίες του αυτές ημέρες παραήταν ωστόσο απασχολημένος με την ολοκλήρωση του «Ρέκβιέμ» του για να ασχοληθεί με την κάκιστη κατάσταση της υγείας του. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο πέθανε στις 5 Δεκεμβρίου 1791, στα 35 του μόλις χρόνια, γεννώντας ένα διαχρονικό μυστήριο της επιστήμης για τα αίτια του χαμού του. Το επίσημο πιστοποιητικό του θανάτου του κάνει λόγο για «οξύ κεχροειδή πυρετό», αναφερόμενο προφανώς στα εξανθηματώδη συμπτώματα παρά στη διάγνωση. Κι έτσι μέχρι σήμερα έχουν προταθεί περισσότερες από 118 αιτίες θανάτου του μεγάλου μουσουργού, από ρευματικός πυρετός και φυματίωση μέχρι στρεπτόκοκκος, τριχινίαση, γρίπη, ηπατικές παθήσεις, ακόμα και δηλητηρίαση με υδράργυρο. Κι εδώ μπαίνει στην ιστορία μας ο κορυφαίος μουσικός της Ευρώπης στα χρόνια εκείνα, ο Αντόνιο Σαλιέρι, ο οποίος φαντάζει τώρα ως ο σαδιστής που οδήγησε τον αντίζηλό του στον πρόωρο τάφο, χρησιμοποιώντας και μερικές σταγόνες αρσενικού για να βεβαιωθεί για το οριστικό τέλος του Αυστριακού. Πέντε χρόνια μετά τον θάνατο του ιταλού μουσικού, ο κορυφαίος ρώσος ποιητής και πεζογράφος Αλεξάντρ Πούσκιν γράφει το περιβόητο «Μότσαρτ και Σαλιέρι» (1830), το οποίο χρησιμοποιήθηκε αυτούσιο ως λιμπρέτο για την ομώνυμη μονόπρακτη όπερα του Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ του 1898. Σε αυτή την πιο σκοτεινή και αρκούντως απλοποιημένη εκδοχή, ο Σαλιέρι, παρακινημένος από ζήλεια για το ταλέντο του Μότσαρτ και από αποστροφή για τον ίδιο, τον καλεί σε δείπνο. Εκεί θα βάλει δηλητήριο στο κρασί του Μότσαρτ και θα γεννήσει έναν από τους πλέον διαχρονικούς μύθους για το τέλος της μουσικής μεγαλοφυΐας, αλλά και τη δολοφονική φύση του ιταλού ομότεχνού του. Όταν μάλιστα προβλήθηκε στις σκοτεινές αίθουσες το «Amadeus» του Μίλος Φόρμαν το 1984, εκεί που ο Μότσαρτ δολοφονείται ρητά από τον ζηλόφθονα ανταγωνιστή του, τον συνθέτη της βασιλικής αυλής Αντόνιο Σαλιέρι, το πράγμα έμελλε να σφραγιστεί στην παγκόσμια συνείδηση. Ο Σαλιέρι σκότωσε τον Μότσαρτ, πάει και τέλειωσε! Η πραγματικότητα είναι όμως κομματάκι διαφορετική. Ότι ο Μότσαρτ και ο Σαλιέρι υπήρξαν επαγγελματικά αντίζηλοι, αυτό είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο. Ότι ο ιταλός μαέστρος ήταν αστέρι του μουσικού κόσμου και δεν είχε να φοβάται σε τίποτα το νεοφερμένο στη Βιέννη φαινόμενο της μουσικής, κι αυτό είναι γνωστό και καλά καταγραμμένο. Αν τον σκότωσε, όπως θέλει ο Πούσκιν, αυτό είναι μια εντελώς άλλη ιστορία…
Βιογραφία
Σαλιέρι και Μότσαρτ