Με επιφυλάξεις, αλλά θετικά, ήταν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης επί του νομοσχεδίου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, πλην του ΚΚΕ.
«Το νομοσχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι από την αρχή μέχρι το τέλος πράσινο και θέτει με έναν ολοκληρωμένο, συνεκτικό και οικολογικό τρόπο, τις βάσεις για τις πράσινες μετακινήσεις», τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, κατά τη σχετική συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Παράλληλα, κατηγόρησε το ΣΥΡΙΖΑ -ο οποίος εξέφρασε επιφυλάξεις χαρακτηρίζοντας το αποσπασματικό και ταξικό- «για μικρόψυχη πολιτική και προσπάθεια διαστρέβλωσης της αλήθειας με στόχο να μειωθεί η αξία της πράσινης μεταρρυθμιστικής παρέμβασης της κυβέρνησης».
Απαντώντας στη κριτική που δέχθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος, αντέτεινε ότι το νομοσχέδιο κάνει πέντε τομές:
- Δίνει γενναία οικονομικά κίνητρα για εισαγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, σκούτερ και ποδηλάτων.
- Ρυθμίζει το ζήτημα φορτιστών σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους με πρόβλεψη μέχρι το τέλος του 2021 να υπάρχει πλήρη κάλυψης όλων των Εθνικών οδών.
- Ρυθμίζει το σύστημα της αγοράς ενώ ήδη 18 φορείς έχουν υπογράψει συμφωνία με τα υπουργεία Μεταφορών και Περιβάλλοντος, δεσμευόμενοι ότι θα κάνουν αυτά που τους αναλογούν και θα στηρίξουν το νομοσχέδιο.
- Το δημόσιο αναλαμβάνει το δικό του βάρος με πρόβλεψη ότι από του χρόνου το 25% των καινούργιων αυτοκινήτων θα είναι υποχρεωτικά ηλεκτροκίνητα ενώ υπάρχουν και δεσμεύσεις για ηλεκτρικά λεωφορεία.
- Εισάγει αναπτυξιακά κίνητρα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φορτιστές με ρητή πρόβλεψη για αυτά ενώ δίνονται για πρώτη φορά ειδικά φορολογικά κίνητρα στις λιγνιτικές περιοχές για παραγωγή μπαταριών φορτιστών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
«Με αυτό το νομοσχέδιο βελτιώνονται οι περιβαλλοντικές συνθήκες ενώ ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα να ανοίξει ένας νέος τομέας στην αγορά και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας», επισήμανε ο κ. Χατζηδάκης, σύμφωνα με το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Απαντώντας στη κριτική του ΣΥΡΙΖΑ, ο υπουργός υποστήριξε ότι «βρίσκεται σε πολιτικό βέρτικο και σύγχυση».
Απαντώντας στις αιτιάσεις βουλευτών τόσο της αξιωματικής αντιπολίτευσης όσο και άλλων κομμάτων της αντιπολίτευσης περί ταξικού νομοσχεδίου, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Παίρνουμε μέτρα υπέρ του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας. Τον καθαρό αέρα τον αναπνέουν μόνο οι πλούσιοι; Δημιουργούμε νέες θέσεις εργασίας από τη νέα αγορά. Αυτό δεν είναι θετική πολιτική για τους φτωχούς; Προβλέπουμε γενναία κίνητρα για σκούτερ και ποδήλατα, η ολιγαρχία θα τα κυκλοφορεί;».
Ακόμα, ο κ. Χατζηδάκης μίλησε για γενναία κίνητρα που δίνονται στα ταξί για την ανανέωση του στόλου τους και την απόκτηση νέου ηλεκτροκίνητου ταξί.
«Είναι ένα νομοσχέδιο με το οποίο συμφωνεί όλη η αγορά, που ακολουθεί το δρόμο που ήδη 11 χώρες της Ε.Ε έχουν ακολουθήσει και που είναι από την αρχή μέχρι το τέλος πράσινο. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει παρά να το καταψηφίσει και να δούμε τι θα πει στις περιβαλλοντικές οργανώσεις που το χαιρετίζουν. Αυτό το κόμμα ολοένα βρίσκεται σε πολύ μεγάλη σύγχυση. Δική μας υποχρέωση είναι να αγνοήσουμε αυτές τις μικρόψυχες πολιτικές και να προχωρήσουμε μπροστά», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.
Οι θέσεις της αντιπολίτευσης
Η γενική εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Χαρά Καφαντάρη, έκανε λόγο για «ένα ταξικό νομοσχέδιο που αφορά τους λίγους και όχι τους πολλούς» ενώ υποστήριξε ότι έχει καταρρεύσει το πράσινο προσωπείο της κυβέρνησης της ΝΔ που ξέχασε τις εξαγγελίες της για το εθνικό σχέδιο της ηλεκτροκίνησης και τις μειώσεις ΦΠΑ.
«Λέτε ότι το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, αλλά αυτό θα το κρίνουν οι δυνάμεις της αγοράς. Χρειάζεται ένα συνολικό ολιστικό πακέτο μέτρων που θα περιλαμβάνει και τα άλλα Μέσα Μεταφοράς, τα λεωφορεία, τους σιδηρόδρομους και τις θαλάσσιες μεταφορές. Το νομοσχέδιο εξυπηρετεί τους μεγάλους ομίλους και πριμοδοτεί όσους έχουν μεγάλα εισοδήματα», ανέφερε -μεταξύ άλλων- η κ. Καφαντάρη.
Έντονη κριτική στη κυβέρνηση άσκησε ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. Σωκράτης Φάμελος, τονίζοντας ότι «η ηλεκτροκίνηση είναι πολύ σημαντική πρωτοβουλία για να πουλήσει ψεύτικο προσωπείο η ΝΔ και να κάνει παιχνίδι με την αγορά».
«Το νομοσχέδιο έχει έντονα ταξικά χαρακτηριστικά. Σε οικογένειες με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα δεν δίνεται η δυνατότητα να πάρουν ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Οι ρυθμίσεις είναι άδικες ενώ δεν βοηθούν ούτε την παραγωγή ηλεκτροκίνητων μέσων μεταφοράς στην Ελλάδα. Δυστυχώς είναι ένα άδειο πουκάμισο που υποβαθμίζει το ρόλο της Ελλάδας η οποία θα μείνει πίσω και στη παραγωγή και στην ενέργεια», υποστήριξε ο κ. Φάμελος.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Γιώργος Αρβανιτίδης, υπογράμμισε ότι «το νομοσχέδιο δυστυχώς αφορά πολύ λίγους» ενώ σημείωσε «ότι τα 100 εκατ. ευρώ είναι μια πολύ μικρή παρέμβαση με πολύ επικοινωνία».
Παράλληλα, εξέφρασε την διαφωνία του στο να δίνονται κίνητρα σε όλους χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, τονίζοντας ότι «δεν είναι δυνατόν να πριμοδοτείται κάποιος που έχει την οικονομική δυνατότητα για να πάρει ένα αυτοκίνητο 70.000 ευρώ». Και συμπλήρωσε: «Εμείς στηρίζουμε τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση στη σωστή στιγμή, με γενναία χρηματοδότηση, με εισοδηματικά κριτήρια που θα αφορά τους πολλούς και όχι τους λίγους».
Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης, που επεσήμανε ότι «προωθεί τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία στο πλαίσιο της πράσινης ανάπτυξης ανοίγει νέα πεδία για τα ευρωπαϊκά μονοπώλια ανταποκρινόμενη στις απαιτήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών για τη στήριξη τους».
«Οι εργαζόμενοι και οι λαοί θα πληρώσουν τη νύφη. Αυτοί καλούνται να θυσιαστούν για τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων. Είναι προπέτασμα καπνού η δήθεν προστασία του περιβάλλοντος. Οι επιχειρηματικοί όμιλοι το βλέπουν ως πράσινο Ελ Ντοράντο για επενδύσεις και deals», σημείωσε ο κ. Λαμπρούλης.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος, χαρακτήρισε «ασήμαντες για την πλειοψηφία των Ελλήνων τις ρυθμίσεις», άφησε αιχμές ότι πιθανότατα να υπάρχει συμφωνία για να ενισχυθούν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη να υπάρχει πρόβλεψη και για αγορά ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου και όχι μόνο μείωση φόρου.
Ο ειδικός αγορητής του ΜεΡΑ25, Κρίτων Αρσένης, μίλησε για «ένα καταρχήν θετικό νομοσχέδιο που ασχολείται επιτέλους με ένα ζήτημα αιχμής το οποίο αφορά την εποχή που βρισκόμαστε». Και πρόσθεσε: «Έχει αρκετά θετικά άρθρα, όμως υπάρχουν και αδυναμίες, όπως για παράδειγμα ότι δεν περιλαμβάνει και άλλες μεταφορές, όπως οι θαλάσσιες ή τα λεωφορεία. Επίσης, έπρεπε να δίνει κίνητρα για ηλεκτροκίνηση, με τρόπο όμως που δεν θα αποκλείει τη πλειοψηφία των χαμηλών εισοδημάτων».
Ο γενικός εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας, Χριστόφορος Μπουτσικάκης, έκανε λόγο για «ένα ολοκληρωμένο, συνεκτικό πλαίσιο με συγκεκριμένους στόχους: την αγορά της ηλεκτροκίνησης, τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και τη βελτίωση της δημόσιας υγείας. «Είναι ένα σύγχρονο πλαίσιο, που φέρνει πιο κοντά στην Ευρώπη την Ελλάδα, η οποία έχει το χειρότερο στόλο αυτοκινήτων η μέση ηλικία των οποίων είναι τα 15,5 χρόνια», τόνισε.
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Το νομοσχέδιο προβλέπει σειρά κινήτρων, μεταξύ των οποίων οικολογικό μπόνους και φοροαπαλλαγές τα οποία οδηγούν σε μεσοσταθμική μείωση 25% της τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και 40% ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου.
Να σημειωθεί ότι μέσω της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα επιδοτηθεί η αγορά /μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δικύκλων και ποδηλάτων από ιδιώτες και εταιρίες, δράση που θα έχει προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ και ισχύ έως την 31η Δεκεμβρίου 2021.
Ειδικότερα:
- Εξορθολογίζεται το ύφος του περιβαλλοντικού τέλους και αντιμετωπίζονται πιο αυστηρά τα παλαιά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, στο πλαίσιο της μείωσης των ρύπων των μεταφορών.
- Επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος 3.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα 10ετίας-12ετίας και πάνω, 1.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας 8ετίας και πάνω).
- Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, δίκυκλα ή τρίκυκλα καθώς και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, ωφελούνται του φορολογικού κινήτρου της έκπτωσης δαπάνης προσαυξημένης κατά 50% όπως τα λοιπά οχήματα.
- Ηλεκτρικά οχήματα αξίας έως 50.000 ευρώ (Λιανική Τιμή Προ Φόρων) θα εξαιρούνται από το τεκμήριο διαβίωσης, ενώ για ηλεκτρικά οχήματα αξίας άνω των 50.000 ευρώ ορίζεται τεκμήριο διαβίωσης 4.000 ευρώ.
- Για την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ΑΠΕ, θεσπίζεται ακόμα πιο αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης 70% έναντι 50% που είχε προβλεφθεί αρχικά.
- Αποσαφηνίζεται η διαδικασία που θα επιτρέπει τη δωρεάν στάθμευση των ηλεκτρικών οχημάτων στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης των πόλεων
- Ορίζεται επακριβώς το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων των φορέων που εποπτεύουν την αγορά της ηλεκτροκίνησης.
- Προβλέπεται η εκπόνηση Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων και από τους μικρούς δήμους της χώρας, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη γεωγραφική κάλυψη με υποδομές φόρτισης τα επόμενα χρόνια.
- Απλοποιείται περαιτέρω η διαδικασία εγκατάστασης ιδιωτικών σημείων φόρτισης σε όλες τις κατηγορίες κτιρίων και ειδικότερα στις πολυκατοικίες.
- Εισάγονται κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων στις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης για μονάδες παραγωγής φορτιστών, εξαρτημάτων, μπαταριών κλπ.
- Επιβάλλεται υποχρεωτική ποσόστωση αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων από το Δημόσιο (με στόχο το 25% των νέων οχημάτων από τον Αύγουστο του 2021 να είναι ηλεκτρικά) και θεσπίζεται το πλαίσιο που θα επιτρέψει τη γρήγορη ανάπτυξη δικτύων φόρτισης σε όλη τη χώρα.