Δεν είναι η πρώτη φορά που η είδηση «ενθουσιάζει» τα μίντια και την αναπαράγουν σαν κουνέλια. Η πληγωμένη μεν αλλά ακόμη κραταιά Volkswagen σκέφτεται, λένε, την αποεπένδυση στην Ducati.

Δηλαδή συζητάει να την πουλήσει. Το είχαμε ξανακούσει το Φθινόπωρο του 2015, μόλις είχε ξεσπάσει στις ΗΠΑ το σκάνδαλο με τα πειραγμένα προγράμματα των ντιζελοκινητήρων των γερμανικών αυτοκινήτων. Και τότε η «είδηση» είχε κάνει πολλές φορές τον γύρο του κόσμου σε 80 δευτερόλεπτα. Χωρίς αντίκρυσμα στην πραγματικότητα.

duaud1

Η «είδηση» έσκασε πάλι μύτη τον Αύγουστο του 2016 με τόση ένταση που ανάγκασε την άμεση ιδιοκτήτρια της ιταλικής φίρμας, την Audi AG, να προβεί σε κατηγορηματική διάψευση: η Ducati λέμε δεν πωλείται. Η Audi να θυμίσουμε εδώ, είχε αγοράσει την Ducati το 2012 αντί 860 εκατ. ευρώ.

Και φτάνουμε στο 2017. Η είδηση φέτος ήρθε λίγο νωρίτερα –αφού συνήθως σκάει μύτη μέσα με τέλη καλοκαιριού, μετά τα μπάνια του λαού. Σπορέας αυτή τη φορά ήταν το Πρακτορείο Ρόιτερ(ς) που σε άρθρο του ανέφερε ότι η Volkswagen ανέθεσε στην εκλεκτική εταιρεία επενδυτικών συμβούλων Evercore «να εκτιμήσει διάφορα σενάρια, μεταξύ των οποίων και την πώληση της Ducati».

Η έκρηξη της σχετικής φημολογίας μετά από αυτό ήταν μάλλον φυσιολογική –και μάλλον βεβιασμένη. Εμείς θα προσπαθήσουμε να δούμε τα πράγματα λίγο διαφορετικά. Ξεκινάμε εξετάζοντας τι πραγματικά σημαίνουν τα γραφόμενα στο άρθρο του Ρόιτερ.

Κρατούμενο πρώτο: η ανάθεση ενός εκτιμητικού έργου δεν σημαίνει κάτι το ιδιαίτερο όταν μιλάμε για εταιρείες τέτοιων μεγεθών. Κρατούμενο δεύτερο: η Ducati είναι ένα θετικό περιουσιακό στοιχείο της Volskwagen.

duaud2

Εκτιμάται ότι συνεισφέρει με 100 εκατ. ευρώ ετησίως στη λειτουργική κερδοφορία του γκρουπ (κερδοφορία EBITDA, προ τόκων, φόρων, αποσβέσεων και απομειώσεων). Η αξία της Ducati στην αγορά εκτιμάται ότι φθάνει στο 15πλάσιο των κερδών, δηλαδή στο 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ. Που σημαίνει ότι πράγματι, αν πουλούσε τώρα η VW, θα ενέγραφε στα βιβλία της κέρδος μισού δισεκατομμυρίου –επιπλέον των ετησίων κερδών. Καθόλου άσχημα είναι αλήθεια.

Όμως ας δούμε και τον αντίλογο. Φέτος η VW είναι σε πολύ καλύτερη θέση από ό,τι πριν έναν χρόνο. Αν και οι μετοχές της είναι ακόμα κάτω σε σχέση με την πριν το Ντίζελ-γκέιτ εποχή, έχουν ανακτήσει το 50% της χαμένης τους αξίας μέσα στον τελευταίο ενάμισι χρόνο. Δηλαδή, αφού η Ducati δεν πωλήθηκε το ’15, η ανάγκη να πωληθεί τώρα είναι πολύ μικρότερη.

Οπότε; Οπότε ερχόμαστε να προτείνουμε μια εναλλακτική ανάγνωση της είδησης. Θεωρούμε ότι δύο είναι οι πιθανότερες εξηγήσεις για το τί κρύβει ή σημαίνει η ανάθεση της εκτίμησης στην Evercore. Η δεύτερη εξήγηση μάλιστα έχει δύο πιθανές εκδοχές.

Η πρώτη εξήγηση λέει πως η VW πράγματι θέλει να πουλήσει, διότι βρήκε κάποια άλλη επένδυση όπου με 1,5 δισεκ. θα αποκομίζει ετήσια κέρδη άνω των 100 εκατ. ευρώ –από την οποία επιπλέον θα τσεπώσει και μια σημαντική υπεραξία μετά από πέντε χρονάκια συμμετοχής. Μόνον που κανείς δεν έχει ακούσει μέχρι στιγμής κάτι τέτοιο.

Πάντως το σκεπτικό στέκει: είναι αυτό που οδήγησε την Polaris να κλείσει πριν λίγους μήνες την Victory, για να ρίξει τους πόρους της στην κερδοφόρα και ταχύτατα αναπτυσσόμενη Indian.

Η δεύτερη εξήγηση είναι αυτή που προκρίνεται ως πιο κοντά στην πραγματικότητα: η VW θέλει για κάποιον λόγο να συγκεντρώσει κάποια κεφάλαια.

duaud3

Για να το πετύχει είχε δύο επιλογές:

α) Να προσλάβει την Evercore προκειμένου να τής προμηθεύσει μια σύγχρονη (δηλαδή αυξημένη) εκτίμηση της αξίας της Ducati στην ελεύθερη αγορά. Τη αυξημένη αυτή αξία σκοπεύει να εγγράψει στα βιβλία της.

β) Ή να προσλάβει την Evercore ώστε με τη νέα αυξημένη εκτίμησή της να βοηθήσει στην εισαγωγή της Ducati στο Χρηματιστήριο.

Στην πρώτη περίπτωση οι Γερμανοί εξασφαλίζουν ευκολότερα εξωτερική χρηματοδότηση (βλέπε τραπεζικά δάνεια), με πιο συμφέροντες όρους και για μεγαλύτερες αξίες.

Στην δεύτερη περίπτωση τα κεφάλαια θα προέλθουν από την εισαγωγή και διαπραγμάτευση σε υψηλές τιμές των μετοχών της Ducati στο Χρηματιστήριο.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι σύντομα θα μάθουμε την αλήθεια…

Θανάσης Χούντρας