Τα ζητήματα συμπερίληψης, ορατότητας και ισότητας όλων των ανθρώπων, ανεξαρτήτως φύλου, σεξουαλικής προτίμησης και εθνικότητας, έχουν μπει για τα καλά στη δημόσια συζήτηση. Η συζήτηση αυτή πολλές φορές δεν γίνεται με τους καλύτερους όρους, ειδικά όταν παρεμβάλλεται ο παραμορφωτικός καθρέφτης των social media. Σε κάθε περίπτωση όμως η κουβέντα είναι ανοικτή (και έντονη) και το επίδικο είναι ένα. Ότι κάθε ένας και καθεμιά από εμάς μπορεί και πρέπει να ζει με τον τρόπο που επιθυμεί ακριβώς, χωρίς φόβο.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο τα τελευταία 24ωρα μία διαφήμιση της γνωστής εταιρείας προϊόντων για μαλλιά, Pantene έχει γίνει viral ακριβώς γιατί βάζει στο επίκεντρο την συμπερίληψη και την ορατότητα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας προσπαθώντας να περάσει το μήνυμα ότι «τα μαλλιά δεν έχουν φύλο» (hair has no gender).
Πρωταγωνιστές 5 queer άτομα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας
Στο βίντεο της Pantene πρωταγωνιστούν πέντε queer άτομα, μέλη της ελληνικής ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, που μοιράζονται τις δικές τους ιστορίες και μιλούν για την ενδυνάμωση και την ορατότητα, με τα μαλλιά τους να αποτελούν τον συνδετικό κρίκο.
Στο σποτ ακούγεται το τραγούδι «We are free», δηλαδή είμαστε ελεύθεροι, ενώ το σλόγκαν που το συνοδεύει είναι το «Ό,τι μαλλιά κι αν ονειρεύεσαι, είμαστε δίπλα σου». Στο σποτ προβάλλονται πέντε διαφορετικές ιστορίες καταπίεσης, που μοιράζονται πέντε άτομα, διαφορετικής ταυτότητας φύλου.
«Φράντζα, κεφάλι ψηλά!» λέει στη διαφήμιση ο Δήμος, που είναι cis gay αγόρι. «Στις δουλειές πρέπει να αλλάζουν τα μυαλά και όχι τα μαλλιά» διαπιστώνει η Νικόλ, που είναι cis gay κορίτσι. «Πρώτα μάκρυνα τα μαλλιά μου και μετά είπα στους δικούς μου “αισθάνομαι, είμαι γυναίκα”» θυμάται η Καίτη, που είναι trans κορίτσι. «Δεν υπάρχουν “αντρικά” ή “γυναικεία” μαλλιά» διαπιστώνει η/το LEX, που είναι non-binary άτομο. «Ίσως κάποιοι νομίζουν ότι έτσι κρύβομαι, αλλά εγώ έτσι εκφράζομαι» σχολιάζει ο Θέμης, μέσω της drag περσόνας του Holly Grace.
To Twitter, η γνωστή Λατινοπούλου και ο βασανισμός των ζώων
Σε γενικές γραμμές τα σχόλια των χρηστών του Twitter για την καμπάνια ήταν πολύ θετικά, με κάποιους μάλιστα να σχολιάζουν ότι το σποτ «πήγε την Ελλάδα 25 χρόνια μπροστά». Άλλοι πάλι ανέφεραν ότι αποδεικνύει ότι «η αγάπη δεν έχει φύλο».
Η διαφήμιση ωστόσο έλαβε και αρνητικά σχόλια στο Twitter. Με σημαιοφόρο (ξανά) την Αφροδίτη Λατινοπούλου η οποία με ένα ποστάρισμα-ομοφοβικό παραλήρημα σχολιάζει: «Σκεφτείτε να ήταν η χώρα μας γεμάτη με πολίτες όπως οι πρωταγωνιστές της διαφήμισης της Pantene. Η Τουρκία θα είχε εισβάλει και θα έφτανε στο Σύνταγμα την ίδια ώρα που κάποιοι θα “έφτιαχναν τη φράντζα τους”. Ευτυχώς όμως δεν είμαστε έτσι. Τροφή για σκέψη». Εκτός όμως από την κ. Λατινοπούλου και άλλου συντάχθηκαν με το #cancel_pantene
Στην καμπάνια της Pantene αναφέρθηκε και ο ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβιστής Ηλίας Γκιώνης ο οποίος εγείρει το ζήτημα του βασανισμού των ζώων στην παραγωγή προϊόντων: «Το μόνο που με χαλάει εμένα στην #Pantene είναι ότι αρχικά λέει ότι δεν έχει φύλλο στα προϊόντα αλλά τα ξεχωρίζει σε for men και for women. Επίσης δεν φτάνει να ξεπλύνει το αίμα των ζώων που βασανίζει με το να συμπεριλάβει έμφυλες ταυτότητες και λοατκι+ δικαιώματα.».