Στα χέρια της τρόικας θα βρεθεί μετά το Πάσχα η μελέτη του υπουργείου Υποδομών για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ. Η μελέτη, η σύνταξη της οποίας προβλεπόταν από το Μεσοπρόθεσμο, θα σταλεί στους εκπροσώπους των δανειστών, προκειμένου να γίνει διαβούλευση με στόχο το άνοιγμα του κλάδου στον ανταγωνισμό. Πρόκειται για μια αγορά με ετήσιο κύκλο εργασιών που υπολογίζεται σε περίπου 550 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 400 εκατ. ευρώ προέρχονται από τα υπεραστικά και τα 150 εκατ. ευρώ από τα αστικά λεωφορεία.
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμα του το Βήμα, η αγορά αυτή είναι μία από τις πιο «ειδικές» στη χώρα μας, καθώς λειτουργεί ακόμη με ένα ιδιόρρυθμο σύστημα που έρχεται από τη δεκαετία του 1950. Εκτοτε τα προνόμια του κλάδου συνεχώς διευρύνονται και ο μονοπωλιακός χαρακτήρας του ενισχύεται σε βάρος άλλων μέσων μαζικής μεταφοράς, όπως το τρένο, λόγω «πολιτικών και κομματικών εξυπηρετήσεων», όπως λένε κάποιοι. Με το κλείσιμο γραμμών του ΟΣΕ η κίνηση των ΚΤΕΛ στη σύνδεση επαρχιακών πόλεων με την Αθήνα έχει ακόμη και διπλασιαστεί.
Ιστορικά, το κράτος παραχώρησε το μονοπώλιο της αστικής και υπεραστικής συγκοινωνίας στα ΚΤΕΛ, με αντάλλαγμα την υποχρέωσή τους να καλύπτουν μεταφορικά ολόκληρη τη χώρα χωρίς επιδότηση, ενώ το κόμιστρο ρυθμίζεται αγορανομικά. Στην πορεία προέκυψαν οι διαγωνισμοί για τη μεταφορά των μαθητών, στους οποίους τα υπεραστικά ΚΤΕΛ οφείλουν περίπου ως και το 40% του κύκλου των εργασιών τους, αφού φτάνουν τα 170 εκατ. ευρώ.