Η Nissan βρέθηκε σε δύσκολη θέση στα τέλη του περασμένου έτους, όταν η ανταγωνίστρια Honda πρόσφερε μια σωτήρια συμφωνία αξίας 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η συνεργασία αυτή θα βοηθούσε και τις δύο ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταγωνιστούν τις κινεζικές μάρκες που ανατρέπουν τη βιομηχανία αυτοκινήτων. Ωστόσο, οι διαπραγματεύσεις για τη συγχώνευση κατέρρευσαν σε έναν μήνα σχεδόν, λόγω της υπερηφάνειας της Nissan, της ανεπαρκούς συνειδητοποίησης της κατάστασής της και της ξαφνικής αλλαγής όρων από τη Honda, που πρότεινε να γίνει η Nissan θυγατρική της.
Οι αιτίες της αποτυχίας
Η Nissan, η οποία μέχρι το 2020 ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας μετά την Toyota, ζήτησε ίση μεταχείριση στις συνομιλίες, παρά την ασθενέστερη θέση της. Σύμφωνα με πηγές, η Honda πίεσε για βαθύτερες περικοπές στο εργατικό δυναμικό και τη δυναμικότητα των εργοστασίων της Nissan, αλλά η τελευταία αρνήθηκε να εξετάσει πολιτικά ευαίσθητες αποφάσεις, όπως το κλείσιμο εργοστασίων. Αυτή η αδιαλλαξία, σε συνδυασμό με τη βραδύτητα στη λήψη αποφάσεων από τη Nissan, συνέβαλαν στην αποτυχία της συμφωνίας.
Οι προκλήσεις για τη Nissan
Η Nissan αντιμετωπίζει τώρα την απειλή των αμερικανικών δασμών στα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο Μεξικό, τα οποία αντιπροσωπεύουν πάνω από το ένα τέταρτο των πωλήσεών της στις ΗΠΑ. Η εταιρεία αναθεώρησε τις προβλέψεις κερδοφορίας της τον Νοέμβριο, μειώνοντάς τις κατά 70%, εξαιτίας της επιδείνωσης των πωλήσεων στην Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Παρά τις δυσκολίες, η Nissan ήταν απρόθυμη να κλείσει εργοστάσια, καθώς αυτό θα έφερνε μείωση της αξίας τους και θα επηρέαζε αρνητικά τα οικονομικά της αποτελέσματα.
Η στάση της Honda και η αλλαγή όρων
Η Honda φάνηκε να θεωρεί τη Nissan κατώτερη, καθώς πρότεινε να γίνει θυγατρική της. Η αλλαγή αυτή ξάφνιασε τη Nissan, καθώς δεν ήταν μέρος του αρχικού μνημονίου συμφωνίας. Η πρόταση θεωρήθηκε από τη Nissan ως προσβολή στην αξιοπρέπειά της και συνέβαλε στη διακοπή των διαπραγματεύσεων. Παράλληλα, η Honda έδειξε αυξανόμενη ανυπομονησία για την πρόοδο των διαπραγματεύσεων, κάτι που ενίσχυσε τις εντάσεις μεταξύ των δύο εταιρειών.
Εργοστασιακές εγκαταστάσεις και στρατηγικές αποφάσεις
Σύμφωνα με το Reuters, η Nissan αρνήθηκε να μειώσει τη δυναμικότητα στο εργοστάσιό της στο Κιουσού, το οποίο θεωρεί στρατηγικό για τα μελλοντικά της σχέδια στην ηλεκτροκίνηση. Επίσης, αρνήθηκε να κλείσει εργοστάσια σε Τενεσί, Μεξικό και Σάντερλαντ της Βρετανίας, καθώς τα θεωρεί κρίσιμα για τη στρατηγική της στα ηλεκτρικά οχήματα. Η απόφαση της Honda να προτείνει την εξαγορά ήρθε λίγο μετά τις ανακοινώσεις της Nissan για το εργοστάσιο στο Κιουσού, κάτι που ενέτεινε τις διαφωνίες.
Ο ρόλος της Renault και οι πιθανοί νέοι συνεργάτες
Η Renault, κύριος μέτοχος της Nissan, δήλωσε ότι μια εξαγορά από τη Honda χωρίς premium για τους μετόχους της Nissan δεν είναι αποδεκτή και θα υπερασπιστεί σθεναρά τα συμφέροντά της. Παράλληλα, η Nissan εξετάζει το ενδεχόμενο συνεργασίας με τη Foxconn, τη γνωστή ταϊβανέζικη κατασκευάστρια ηλεκτρονικών συσκευών, η οποία επιδιώκει να εισέλθει στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η αποτυχία της συγχώνευσης αφήνει τη Nissan σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς προσπαθεί να ανακάμψει σε μια ανταγωνιστική παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων. Το μέλλον της εξαρτάται από τη στρατηγική που θα ακολουθήσει η διοίκησή της και από το αν θα καταφέρει να βρει νέους εταίρους για να ενισχύσει τη θέση της στην αγορά.