Ο αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, ανακοίνωσε την πρόθεσή του να επιβάλει νέους δασμούς αυτή την εβδομάδα, με στόχο να εξισωθούν με αυτούς που ισχύουν σε άλλες χώρες, γεγονός που θα επηρεάσει κυρίως τον ευρωπαϊκό αυτοκινητοβιομηχανικό τομέα.

Ο Τραμπ επικαλείται συχνά τους υψηλότερους δασμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα οχήματα ως έναν από τους βασικούς λόγους της δυσαρέσκειάς του. Η ΕΕ επιβάλλει φόρο εισαγωγής 10% στα οχήματα, ενώ οι ΗΠΑ επιβάλλουν μόλις 2,5%. Επιπλέον, αξιωματούχοι της κυβέρνησης Τραμπ διαμαρτύρονται για τον ευρωπαϊκό φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ), που ανέρχεται περίπου στο 20%, αυξάνοντας έτσι το συνολικό κόστος στο 30%.

Σύμφωνα με το Politico οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι αυτές που θα πληγούν περισσότερο από τους νέους δασμούς του Τραμπ. Σύμφωνα με την ερευνητική πλατφόρμα JATO Dynamics, οι τρεις μεγάλες γερμανικές εταιρείες αντιπροσώπευαν το 73% των 820.000 οχημάτων που εξήχθησαν από την ΕΕ στις ΗΠΑ πέρυσι.

«Έχουμε εκατομμύρια αυτοκίνητα που έρχονται, BMW, Mercedes-Benz και Volkswagen και δεν κάνουμε τίποτα γι’ αυτό», δήλωσε ο Τραμπ στους δημοσιογράφους στις 3 Φεβρουαρίου, στέλνοντας σαφές μήνυμα στις κορυφαίες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Ανατροπή των παγκόσμιων εμπορικών κανόνων

Η αύξηση του κόστους για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ θα επιφέρει επιπλέον πίεση σε έναν κλάδο που ήδη αντιμετωπίζει μείωση του μεριδίου αγοράς στην Κίνα και χαμηλή ζήτηση στην Ευρώπη.

«Μας ανησυχεί βαθύτατα η πιθανή επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ», δήλωσε η Σίγκριντ ντε Βρις, γενική γραμματέας της ACEA, της ευρωπαϊκής ένωσης κατασκευαστών αυτοκινήτων. «Αντί για αμοιβαίους δασμούς, η ΕΕ και οι ΗΠΑ θα πρέπει να εργαστούν για μια συνολική συμφωνία, ώστε να αποφευχθεί μια εμπορική σύγκρουση», συμπλήρωσε.

Η ACEA ζήτησε από τους ευρωπαίους νομοθέτες να προχωρήσουν σε συμφωνία με την Ουάσινγκτον για να αποτραπεί ένας εμπορικός πόλεμος. Η BMW πρότεινε, μάλιστα, τη μείωση των ευρωπαϊκών δασμών, ώστε να εξισωθούν με αυτούς των ΗΠΑ, επιδιώκοντας έτσι τη μείωση του κόστους εξαγωγής.

Η BMW διατηρεί μεγάλη παραγωγική παρουσία στις ΗΠΑ, καθώς παράγει το μεγαλύτερο μέρος των SUV της σειράς X στο εργοστάσιό της στο Spartanburg, στη Νότια Καρολίνα, προτού τα εξάγει παγκοσμίως.

Ωστόσο, μια τέτοια πρόταση θα μπορούσε να ωφελήσει ιδιαίτερα την Κίνα.

Οι αμοιβαίοι δασμοί των ΗΠΑ θα αποτελούσαν σοβαρή ανατροπή της αρχής του πλέον ευνοούμενου καθεστώτος (MFN), που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του μεταπολεμικού εμπορικού συστήματος. Σύμφωνα με αυτήν, οι χώρες μέλη του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) πρέπει να εφαρμόζουν τους χαμηλότερους δασμούς που έχουν ορίσει για ένα προϊόν σε όλους τους εμπορικούς εταίρους τους.

Εάν η ΕΕ μειώσει τους δασμούς της στα αυτοκίνητα από 10% σε 2,5%, θα πρέπει να προσφέρει τους ίδιους όρους MFN και στους κινέζους κατασκευαστές, κάτι που θα υπονόμευε τους πρόσθετους δασμούς που επέβαλε η ΕΕ στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα λόγω κρατικών επιδοτήσεων.

«Θα ήταν ένα μεγάλο δώρο για χώρες όπως η Κίνα, καθώς θα μειώναμε τους δασμούς μας χωρίς να λαμβάνουμε κάτι σε αντάλλαγμα. Αυτό θα αντέβαινε στη φιλοσοφία των διαπραγματεύσεων για τους δασμούς», δήλωσε ανώνυμα δικηγόρος ειδικευμένος στο εμπόριο στις Βρυξέλλες, λόγω της ευαισθησίας του θέματος.

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες

Η Porsche, θυγατρική της Volkswagen, εξάγει όλα τα μοντέλα της από την ΕΕ στις ΗΠΑ, όπου πούλησε 76.000 αυτοκίνητα πέρυσι, σημειώνοντας ρεκόρ πωλήσεων. Αντιμέτωπη με πιέσεις σε άλλες αγορές, ιδιαίτερα στην Κίνα, η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις για την απομάκρυνση του οικονομικού διευθυντή και του επικεφαλής πωλήσεων πριν από τη λήξη των συμβολαίων τους.

Η Audi, επίσης θυγατρική της VW, εξάγει όλα τα μοντέλα της στις ΗΠΑ από την Ευρώπη, εκτός από το Q5 που παράγεται στο Μεξικό.

Παρόλο που η αμερικανική αγορά παραμένει ισχυρή για την Porsche, η Audi κατέγραψε μείωση πωλήσεων κατά 14% το 2023. Η αύξηση του κόστους θα επιβαρύνει περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους και θα επιδεινώσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η μητρική εταιρεία Volkswagen.

Ωστόσο, η Audi έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει την παραγωγή του Q4 στις ΗΠΑ, όπου η Volkswagen ήδη κατασκευάζει το ηλεκτρικό ID.4.

«Είναι ουσιαστικά το ίδιο αυτοκίνητο και υπάρχει διαθέσιμη δυναμικότητα», δήλωσε ο ευρωπαίος αναλυτής αυτοκινήτων, Ματίας Σμιντ.

Από την πλευρά του, ο Τραμπ, αν είναι ειλικρινής στην επιδίωξη αμοιβαιότητας, θα πρέπει να καταργήσει τον δασμό 25% στα ελαφρά φορτηγά, που ισχύει από την προεδρία του Λίντον Τζόνσον. Ο συγκεκριμένος δασμός είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν να κυριαρχούν στην εγχώρια αγορά των pickup trucks, με τη σειρά F της Ford να παραμένει το κορυφαίο μοντέλο σε πωλήσεις και πέρυσι.