Ξεκίνησε εχθές η δίκη για τη Meta, τη μητρική εταιρεία του Facebook, η οποία κατηγορείται ότι αγόρασε το Instagram και το WhatsApp για να καταστείλει πιθανούς ανταγωνιστές.

Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ ήταν ο πρώτος που ανέβηκε στο εδώλιο, σε μια τρίωρη ακροαματική διαδικασία που επικεντρώθηκε στις απαρχές του Facebook, και θα συνεχιστεί και σήμερα. Οι δικηγόροι του θα προσπαθήσουν να δείξουν ότι οι δύο υπηρεσίες έγιναν must-have εφαρμογές χάρη στις επενδύσεις του ομίλου του.

Σύμφωνα με τη γαλλική εφημερίδα Le Monde, η υπόθεση έρχεται στο δικαστήριο πέντε χρόνια μετά την υποβολή της καταγγελίας επί της πρώτης κυβέρνησης Τραμπ. Εάν ο Ζούκερμπεργκ χάσει τη δικαστική διαμάχη, το δικαστήριο ίσως του επιβάλει να πουλήσει τις δύο εμβληματικές πλατφόρμες (Instagram και WhatsApp) σε τρίτους, ώστε να διασπαστεί το μονοπώλιο που θεωρείται ότι έχει στην αγορά.

Ποιες είναι οι κατηγορίες

Η υπηρεσία προστασίας των καταναλωτών, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC), κατηγορεί τη Meta (πρώην Facebook) ότι έκανε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της όταν αγόρασε το Instagram το 2012 έναντι 1 δισ. δολαρίων (883 εκατ. ευρώ) και το WhatsApp το 2014 έναντι 19 δισ. δολαρίων.

«Η Meta αποφάσισε ότι ο ανταγωνισμός ήταν πολύ σκληρός και ότι θα ήταν ευκολότερο να αγοράσει τους αντιπάλους της παρά να τους ανταγωνιστεί», είπε ο εκπρόσωπος της Αρχής, Ντάνιελ Mάθεσον, στην εναρκτήρια ομιλία του στην κατάμεστη αίθουσα του δικαστηρίου.

«Για τη Meta, ήταν ζήτημα εξάλειψης των άμεσων απειλών», συμπλήρωσε. Σε απάντηση των κατηγοριών, ο δικηγόρος της Meta, Μαρκ Χάνσεν, χαρακτήρισε τις δύο συναλλαγές ως «ιστορίες επιτυχίας» για τους καταναλωτές.

Τι υποστηρίζει η Meta

Η δίκη αναμένεται να διαρκέσει οκτώ εβδομάδες, με ένα από τα βασικά διακυβεύματα να είναι ο τρόπος με τον οποίο ορίζεται η αγορά στην οποία δραστηριοποιείται η Meta. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC), οι υπηρεσίες της Meta εντάσσονται στην κατηγορία των «προσωπικών κοινωνικών δικτύων», δηλαδή πλατφόρμες που έχουν ως βασικό στόχο τη διατήρηση επαφής με φίλους και οικογένεια. Υπό αυτό το πρίσμα, ανταγωνιστές όπως το TikTok και το YouTube δεν θεωρούνται ότι ανήκουν στην ίδια αγορά.

Η Meta απορρίπτει την οπτική αυτή. «Η διευκόλυνση των οικογενειακών και φιλικών σχέσεων είναι σίγουρα μέρος αυτού που κάνουμε, αλλά αυτή η δραστηριότητα δεν έχει σημειώσει ιδιαίτερη ανάπτυξη σε σχέση με άλλες πτυχές», δήλωσε ενώπιον του δικαστηρίου ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ. Όπως σημείωσε, «οι διασυνδέσεις με κοντινά πρόσωπα αποτελούν πλέον ένα όλο και μικρότερο μέρος της συνολικής δραστηριότητας του οργανισμού μας».

Η υπεράσπιση της Meta θα επικεντρωθεί στο ότι οι εφαρμογές της λειτουργούν σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, με τις αντίπαλες πλατφόρμες να καινοτομούν διαρκώς και να προσθέτουν νέες λειτουργίες, «προκειμένου να κερδίσουν την προσοχή των χρηστών».