Η ευελιξία και το ανταγωνιστικό κόστος που προσφέρουν τα προγράμματα μακροχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτων έχει ωθήσει τα τελευταία χρόνια πολλούς πολίτες, αλλά και επιχειρήσεις να επιλέγουν αυτόν τον τρόπο απόκτησης ΙΧ για τις ανάγκες τους, αντικαθιστώντας τον παραδοσιακό, της απευθείας αγοράς από την αντιπροσωπεία και τον έμπορο.

Μία μικρή ματιά σε μεγάλους οδικούς άξονες, όπως η Λ. Κηφισίας ή η Λ. Μεσογείων, αποδεικνύει το ότι κυκλοφορούν πλέον πάρα πολλά αυτοκίνητα που έχουν αποκτηθεί με μακροχρόνια μίσθωση.

Τι κερδίζουν όμως όσοι έχουν στην κατοχή τους ΙΧ με μακροχρόνια μίσθωση; Σε πρώτη φάση εταιρίες και ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν φορολογικές απαλλαγές, ενώ ακόμη και ένας μισθωτός μπορεί να το κάνει εφόσον κρίνει ότι είναι προς το συμφέρον του.

Δεν είναι όμως μόνο αυτά. Στα πλεονεκτήματα της μακροχρόνια μίσθωσης αυτοκινήτου περιλαμβάνονται:

  1. Δεν απαιτείται η άμεση εκταμίευση ενός μεγάλου ποσού, επειδή η προκαταβολή που συνήθως προβλέπεται είναι πολύ μικρότερη, σε σύγκριση με το κόστος αγοράς.
  2. Υπάρχει απαλλαγή από τις δαπάνες ασφάλισης, τελών κυκλοφορίας, ελαστικών και σέρβις, που ενσωματώνονται στο τίμημα.
  3. Δεν υπάρχει, ο συνηθισμένος κατά την αγορά καινούργιων αυτοκινήτων, κίνδυνος της υποχώρησης της αξίας του αυτοκινήτου είτε λόγω παλαιότητας είτε λόγω για παράδειγμα ενός ατυχήματος.
  4. Σε ένα περιβάλλον αυξημένων επιτοκίων, η απόκτηση αυτοκινήτου με μακροχρόνια μίσθωση συμφέρει περισσότερο σε σχέση με τη λήψη τραπεζικού δανεισμού.

Παράλληλα, ο χρήστης ενός τέτοιου αυτοκινήτου, στην λήξη της σύμβασης που συνήθως είναι 4ετής ή 5ετής, μπορεί είτε να το κρατήσει καταβάλλοντας ένα ποσό – εφόσον έχει συμφωνηθεί εξ’ αρχής – είτε να το επιστρέψει αντικαθιστώντας το με ένα άλλο καινούργιο.

Κίνηση
ταυτοκ

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2023 πάνω από τον μισό τζίρο που πραγματοποιήθηκε στην αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων, αφορούσε την μακροχρόνια μίσθωση. Συγκεκριμένα ανήλθε σε 700 εκατ. ενώ το σύνολο ήταν 1,1 εκατ.

Η εν λόγω αγορά έχει σημειώσει τα τελευταία χρόνια αλματώδη αύξηση και αποτελεί πλέον έναν από τους ισχυρούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Παράλληλα θα πρέπει να σημειωθεί ότι ένα μεγάλο κομμάτι της δραστηριότητας των επιχειρήσεων, αφορά τον τουρισμό και αναμφίβολα η αύξηση των μεγεθών συμπαρασύρει και τον κλάδο του Leasing.

Όπως προκύπτει από έρευνα της εταιρίας «Στόχασις Σύμβουλοι Επιχειρήσεων», η συνολική εγχώρια αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων, ξεπέρασε το 2023 το 1,1 δισ. ευρώ. Ο Μέσος Ετήσιος Ρυθμός Μεταβολής (ΜΕΡΜ) για την περίοδο 2015-2023 ήταν 9%, ενώ για την τελευταία 3ετία (2021 – 2023) το ποσοστό αυτό εκτινάχθηκε στο 23% και συνδέεται με τη ραγδαία άνοδο του τουρισμού, αλλά και της μεγέθυνσης της οικονομίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρίας, το μέγεθος της εγχώριας αγοράς των μακροχρόνιων μισθώσεων κινείται σταθερά ανοδικά και το 2023 εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε στα επίπεδα των 700 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας Μέσο Ρυθμό αύξηση για την περίοδο 2015-2023 στο 8,5%.

Αντίστοιχα, το μέγεθος της εγχώριας αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων υπολογίζεται ότι προσέγγισε πέρυσι τα 500 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας για την περίοδο 2015-2023Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής 10%.

Η εν λόγω αύξηση οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην εντυπωσιακή ανάπτυξη του εξωτερικού τουρισμού από το 2013 και έπειτα (επιβραδύνθηκε προσωρινά το 2016 και το 2020 λόγω πανδημίας Covid-19).

Η συμμετοχή της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων στο σύνολο της αγοράς, όπως προκύπτει από τη μελέτη «Ενοικίαση Αυτοκινήτων» της Στόχασις, εκτιμάται περίπου σε 41% το 2023, ενώ το μερίδιο της αγοράς των μακροχρόνιων μισθώσεων εκτιμάται περίπου σε 59%.

Σε ότι αφορά τα οικονομικά στοιχεία, το ΕΒΙΤDA, ως ποσοστό επί των πωλήσεων των επιχειρήσεων του κλάδου, παρουσιάζει σημαντική αύξηση για τον περίοδο 2021- 2022, μετά από μία μακρά περίοδο σταθερότητας, από το 2013 έως και το 2020. Η τιμή του δείκτη κάλυψης χρηματοοικονομικών δαπανών των επιχειρήσεων του κλάδου ιδιαίτερα τη διετία 2021-2022 δείχνει ότι ο κλάδος έχει τη δυνατότητα να αντιμετωπίσει πιθανές αρνητικές μεταβολές του οικονομικού περιβάλλοντος.

Η μεγαλύτερη αύξηση των πωλήσεων (υπερδιπλασιασμός) σε σχέση με την αύξηση του κόστους λειτουργίας το 2022 σε σύγκριση με το 2013, είχε ως αποτέλεσμα τη βελτίωση των καθαρών κερδών την ίδια περίοδο.

Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα και από το καθαρό περιθώριο κέρδους, που ενώ το 2013 ήταν αρνητικό στο 2,55%, το 2022 ανήλθε στο 21,01%).

Στις πέντε πρώτες θέσεις του κλάδου από πλευράς τζίρου και κερδοφορίας βρίσκονται η Autohellas, η Olympic (Avis), η LeasePlan Hellas, η Σφακιανάκης και η Lion Rental (Sixt). H Σφακιανάκης δραστηριοποιείται στον κλάδο από το 2016 μετά την απορρόφηση της EXECUTIVE LEASE A.E.