Τη στήριξή τους στη μικρής κλίμακας αλιεία και στον αγώνα ενάντια στα μέτρια και μεγάλα σκάφη που ευθύνονται για την καταστροφική υπεραλίευση, εξέφρασαν μέλη του ελληνικού γραφείου της περιβαλλοντικής οργάνωσης «Greenpeace», σε συνέντευξη Τύπου με τίτλο «Οι παράκτιοι ψαράδες είναι το μέλλον της αλιείας» που έδωσαν μέσα στο παγοθραυστικό Arctic Sunrise, ένα από τα τρία πλοία της οργάνωσης, που είχε αγκυροβολήσει για λίγες ημέρες στη Μαρίνα Φλοίσβου.
Το Arctic Sunrise ξεκίνησε την πανευρωπαϊκή του περιοδεία από τη Ρουμανία με τελικό προορισμό τις Βρυξέλλες, όπου θα διεξαχθεί τον Ιούνιο το συμβούλιο των Ευρωπαίων υπουργών Αλιείας. Μετά τη Βουλγαρία ήρθε στη Ελλάδα και θα καταπλεύσει σε άλλες έξι χώρες. Σε κάθε σταθμό επισκέπτεται σημαντικά περιβαλλοντικά σημεία, όπως στην Ελλάδα τις Βόρειες Κυκλάδες, όπου εκκρεμεί η πρόταση δημιουργίας θαλάσσιου καταφυγίου, και ακτιβιστές της οργάνωσης συζήτησαν με ψαράδες της Άνδρου, της Τήνου και της Σύρου.
«Παρουσιάζεται μια μοναδική ευκαιρία», τόνισε η Άντζελα Λάζου, υπεύθυνη της εκστρατείας για το θαλάσσιο περιβάλλον της Greenpeace, «καθώς η Κοινή Αλιευτική Πολιτική της Ευρώπης αναθεωρείται φέτος, μετά από 10 χρόνια, και καλούμε τον υπουργό, αρμόδιο για θέματα αλιείας, κ. Τσαυτάρη να ψηφίσει τη ριζική αναθεώρησή της και να ανακοινώσει τα πρώτα βήματα για τη δημιουργία θαλάσσιου καταφυγίου στις Κυκλάδες».
Επίσης, προσέθεσε η κ. Λάζου, είναι η πρώτη φορά που οι ίδιοι οι ψαράδες μικρής κλίμακας οργανώθηκαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο και κινητοποιούνται για ένα βιώσιμο μέλλον.
Συγκεκριμένα, τον Νοέμβριο του 2012 έγινε το πρώτο συνέδριο Ευρωπαίων παράκτιων ψαράδων στις Βρυξέλλες, όπου συνέταξαν κοινή διακήρυξη για τη βιώσιμη αλιεία και διαχείριση της θάλασσας.
Παράλληλα, τον Φεβρουάριο του 2013, το 75% των ευρωβουλευτών ψήφισαν υπέρ της προστασίας της αλιείας μικρής κλίμακας, μέτρο που πρέπει όμως να επικυρωθεί από το συμβούλιο υπουργών Αλιείας, τον Ιούνιο, για να εφαρμοστεί.
Η στιγμή για την αλιεία είναι κρίσιμη, ανέφερε η κ. Λάζου. Το 80% των ιχθυοαποθεμάτων σε ολόκληρη την Ευρώπη υπεραλιεύονται και στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό φθάνει το 70%, με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια η αλιευτική παραγωγή να έχει μειωθεί αισθητά.
Η ευρωπαϊκή πολιτική ως τώρα ευνοεί τα υπερμεγέθη, καταστροφικά αλιευτικά σκάφη (φθάνουν μέχρι και 140 μέτρα μήκος) και τις μεγάλες εταιρείες, παραμελώντας τους παράκτιους ψαράδες που αποτελούν και την πλειοψηφία της αλιείας, αγγίζοντας στην Ευρώπη το 80% των απασχολούμενων στον αλιευτικό τομέα και στην Ελλάδα ξεπερνούν το 95%, εξήγησε η Νίνα Τούλεν, συντονίστρια της εκστρατείας της Greenpeace για τις θάλασσες.
Ο ευρωπαϊκός αλιευτικός βιομηχανικός στόλος είναι πια τόσο ισχυρός, που μπορεί να πιάσει δυο ως τρεις φορές περισσότερα ψάρια από όσα μπορεί να αναπληρώσει ο ωκεανός, ενώ τα μεγαλύτερα αλιευτικά σκάφη έχουν δίχτυα που χωρούν 13 ολόκληρα τζάμπο τζετ.
Τα αλιευτικά σκάφη μικρής κλίμακας, ενώ αποτελούν περίπου το 80% του ευρωπαϊκού αλιευτικού στόλου, αγωνίζονται για την επιβίωση, έχοντας πρόσβαση μόνο στο 20% των ποσοστώσεων στα αλιεύματα.
Οι ψαράδες μικρής κλίμακας χρησιμοποιούν βιώσιμες αλιευτικές πρακτικές χαμηλής επίπτωσης στο περιβάλλον, όπως καθετή, παγίδες ή παράκτια δίχτυα με την ελάχιστη επίπτωση στις θάλασσες και στα αποθέματα.
Τέλος, υπογράμμισαν η κ. Λάζου και η κ. Τούλεν, οι στόλοι μικρής κλίμακας προσφέρουν πολλές θέσεις εργασίας, απασχολώντας πολύ περισσότερους ανθρώπους σε σχέση με τους βιομηχανικούς στόλους.
Στην παρέμβασή του ο βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Νίκος Συρμαλένιος επέκρινε τις πολιτικές των κυβερνήσεων που υποθηκεύουν το μέλλον των θαλασσών και των ανθρώπων των νησιών.
Επίσης, συμπλήρωσε πως οποιοσδήποτε σχεδιασμός πρέπει να επιτευχθεί σε συνεννόηση με τους ψαράδες, οι οποίοι θα συμμετέχουν στη διαχείριση των θαλάσσιων πάρκων και όχι επιβάλλοντας μέτρα από πάνω, αποκομμένα από τις τοπικές κοινωνίες, όπως συνηθίζεται ως τώρα.
Ο περιφερειακός σύμβουλος των Οικολόγων Μιχάλης Τρεμόπουλος, από τη μεριά του, τάχθηκε στο πλευρό «όσων παλεύουν για να μπει φρένο σε αυτή την καταστροφική πολιτική, για να σώσουμε λίγο το αύριο που μας κλέβουν».
Την προτεραιότητα του υπουργείου για μια οικονομία που θα βασίζεται στην ποιότητα και στις ίσες ευκαιρίες που πρέπει να απολαμβάνουν οι κάτοικοι των νησιών, με αυτούς των αστικών κέντρων και της υπαίθρου, μίλησε ο συνεργάτης του γενικού γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Μιχάλης Χατζηευσταθίου.
Το Arctic Sunrise, το οποίο έχει συμμετάσχει σε πολλές δράσεις της Greenpeace σε όλο τον κόσμο, κυρίως στην Αρκτική και τον Νότιο Ωκεανό, επισκέφθηκαν το Σαββατοκύριακο εκατοντάδες πολίτες της Αττικής που ήθελαν να δουν από κοντά το «μάχιμο» πρώην παγοθραυστικό.
Πρώτη φορά ήρθε στην Ελλάδα το 1996 και το πλήρωμά του πήρε μέρος στη διαμαρτυρία σε σταθμό της ΔΕΗ στην Κρήτη, με αίτημα τη στροφή στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και εγκατέστησε φωτοβολταϊκά στο σχολείο του χωριού Γούδουρας.
Τέλος, το πλήρωμα και οι Έλληνες ακτιβιστές πήραν μέρος σε δυναμική δράση στους Αγίους Θεόδωρους, ζητώντας αυστηρή νομοθεσία και προστασία των θαλασσών μας από τις πετρελαιοκηλίδες.
Φέτος, ταξιδεύει στα νερά της Μεσογείου, στο πλαίσιο της εκστρατείας της Greenpeace για τη δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου θαλάσσιων καταφυγίων, που θα εξασφαλίσει την ευημερία των θαλασσών και των παράκτιων κοινωνιών που μαστίζονται από την υπεραλίευση.
Πριν έρθει στη χώρα μας βρέθηκε στην Αδριατική, όπου κατάσχεσε παράνομα αφρόδιχτα, και στα στενά μεταξύ Τουρκίας και Κύπρου, όπου δέχθηκε επίθεση από τουρκικά σκάφη που ψαρεύουν τόνο στην περιοχή.
Το απόγευμα της Κυριακής, στη Μαρίνα Φλοίσβου, μπροστά από το Arctic Sunrise, οι εθελοντές της Greenpeace έφτιαξαν το μεγαλύτερο χάρτινο καραβάκι στον κόσμο, 11 μέτρων, από ανακυκλωμένο χαρτί, διεκδικώντας μια θέση στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες.
Οι ακτιβιστές της Greenpeace καλούν τον κόσμο να υποστηρίξει την προσπάθειά τους δημιουργώντας εικονικά καραβάκια μέσω της ιστοσελίδας τους για να μεγαλώσει η συμμαχία. Μέχρι στιγμής έχουν μαζευτεί πάνω από 20.000 υπογραφές.