Σε αυτή την δοκιμή έχουμε να κάνουμε με το πρώτο αποκλειστικά ηλεκτρικό SUV της Skoda που είχαμε παρουσιάσει πριν λίγους μήνες. Το όνομα αυτού Enyaq (Ιρλανδικό, προέρχεται από το «Enya» που σημαίνει πηγή ζωής) και βάση του η αρθρωτή πλατφόρμα MEB του VW Group.Πρόκειται για ένα μεγάλο σε μέγεθος SUV που διατίθεται με τρία μεγέθη μπαταρίας, πέντε επίπεδα ισχύος και τιμή σχετικά προσιτή για ηλεκτρικό όχημα.

Στην δοκιμή μας ζήσαμε για περίπου μια εβδομάδα με την μέση έκδοση, την iV 60, που έχει ένα ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο εμπρός από τον πίσω άξονα, που τροφοδοτείται από μια υγρόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου 62 kWh, τοποθετημένη στο δάπεδο με ισχύ 180 ίππους και ροπή 310 Nm.

Skoda Enyaq

Εν συντομία

Το επιβλητικό και αεροδυναμικό (Cd: 0,26) αμάξωμα χαρακτηρίζεται από την Crystal Face νέα μάσκα με τις κάθετες ραβδώσεις που φωτίζονται από 131 LED και μια οριζόντια λωρίδα φωτός που τη διατρέχει απ’ άκρη σε άκρη. Παράλληλα τα LED φωτιστικά σώματα μπρος και πίσω, μαζί με τους –προαιρετικούς- προβολείς Full LED Matrix, δημιουργούν μία σύγχρονη και εντυπωσιακή εμφάνιση, που συμπληρώνεται από ζάντες διαμέτρου 21 ιντσών.

Με μήκος 4.649 χιλ., πλάτος 1.879 χιλ. και ύψος 1.616 χιλ., το ηλεκτρικό όχημα προσφέρει μεγάλους εσωτερικούς χώρους (ανάλογους του Kodiaq), ενώ το μακρύ μεταξόνιο των 2.765 χιλ. και η απουσία τούνελ μετάδοσης, δίνουν μεγάλο χώρο στους πίσω επιβάτες και συνολική χωρητικότητα του χώρου αποσκευών 585 λίτρων (φτάνει τα 1.710 λίτρα με διπλωμένα τα πίσω καθίσματα). Το μακρύ μεταξόνιο εξασφαλίζει άνετες θέσεις για πέντε ενήλικες επιβάτες, ενώ κάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών υπάρχουν θέσεις για τα καλώδια φόρτισης, αλλά δεν υπάρχει εφεδρικός τροχός. Το τελευταίο είναι σοβαρό μειονέκτημα, καθώς αν σκιστεί κάποιο από τα ελαστικά, μόνο η οδική βοήθεια θα σας δώσει λύση και από εκεί και πέρα η τύχη σας, αν κάποιο βουλκανιζατέρ έχει αυτή την σπάνια διάσταση ελαστικού.

Skoda Enyaq

Το εσωτερικό χαρακτηρίζεται από ανέσεις, πολυτέλεια, πρακτικές λύσεις και σύγχρονη τεχνολογία. Το νέο Digital Cockpit, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, έχει μέγεθος 5,3 ίντσες και εμφανίζει τις πιο σημαντικές πληροφορίες, όπως ταχύτητα, δεδομένα οδήγησης, συστήματα πλοήγησης και τα ενεργά συστήματα υποβοήθησης. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μεταξύ τεσσάρων διαφορετικών διατάξεων, οι οποίες μπορούν να λειτουργούν διαισθητικά ενώ χρησιμοποιεί το πολυλειτουργικό τιμόνι για τον έλεγχο του οχήματος και συστημάτων υποβοήθησης.

Την εικόνα συμπληρώνει η οθόνη πολυμέσων αφής 13 ιντσών, της οποίας ο χειρισμός γίνεται ανέπαφα, τόσο με κινήσεις των χεριών όσο και με φωνητικό έλεγχο – μέσω του ψηφιακού βοηθού φωνής Laura (που ακούει και μιλάει ελληνικά). Επιπλέον, φόρτιση μπαταρίας και κλιματισμός ελέγχονται και από απόσταση μέσω της εφαρμογής MySkoda.

Skoda Enyaq

Το Skoda Enyaq iV60 προσφέρει υψηλά επίπεδα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας (5 αστέρια Euro NCAP), καθώς διαθέτει εννέα αερόσακους, την προληπτική λειτουργία Crew Protect Assist και πολλά εξελιγμένα συστήματα υποβοήθησης, όπως το Travel Assist με διαμήκη και πλευρική υποστήριξη.

Στα συν και οι νέες λειτουργίες Simply Clever δίνουν πολλές λύσεις σε οδηγό και επιβάτες, ενώ ένα προστατευτικό κάλυμμα καλύπτει την υποδοχή φόρτισης του οχήματος κατά την φόρτιση. Επιπλέον, η κεντρική κονσόλα διαθέτει ένα δεύτερο διαμέρισμα αποθήκευσης χωρητικότητας 11,4 λίτρων επιπλέον του Jumbo Box 6,2 λίτρων, κάτω από το κεντρικό υποβραχιόνιο.

Skoda Enyaq

Βαρύ, αλλά ευέλικτο και σβέλτο

Από την πολυρυθμιζόμενη θέση οδήγησης, ελέγχεις εύκολα το ογκώδες όχημα, συνηθίζεις σχετικά γρήγορα τον χειρισμό του συστήματος πολυμέσων και εκτιμάς τον μικρό κύκλο στροφής που «εξαφανίζει» τον όγκο του.

Στον δρόμο, το μεγάλο βάρος βάζει προβλήματα στα στενά ελαστικά που μερικές φορές «σφυρίζουν» αλλά η συμπεριφορά του οχήματος ακόμα και τότε είναι ουδέτερη και εύκολα ελεγχόμενη, ενώ μια, δυο φορές που το παρακάναμε, ήρθαν τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου να προλάβουν πριν εξελιχθεί κάποια δυσάρεστη κατάσταση.

Στην πόλη, το επιβλητικό SUV γίνεται …Κομανέτσι όταν χρειαστεί με μόλις 10,2 μέτρα διάμετρο μιας πλήρους στροφής, όντας ταυτόχρονα άμεσο όσο και σταθερό στις αλλαγές κατεύθυνσης. Παρά το μεγάλο μέγεθός του γίνεται παιχνίδι στα στενά της πόλης και οι διαστάσεις του προβληματίζουν μόνο στο παρκάρισμα.

Το πολύστροφο αλλά ακριβές σύστημα διεύθυνσης και οι αναρτήσεις με τους μεγάλους τροχούς που ισοπεδώνουν τις ατέλειες των δρόμων, δίνουν σαφή αίσθηση στους χειρισμούς και κορυφαία ποιότητα κύλισης, αν και στο όχημα της δοκιμής μας, η πίσω ανάρτηση «κτυπούσε» μερικές φορές ίσως από την …καλομεταχείριση των προηγούμενων δοκιμαστών, ή το μεγάλο βάρος. Πάντως, οι ανεπαίσθητες κλίσεις του ογκώδους αμαξώματος και η ουδετερότητα στις στροφές, δίνουν μεγάλα περιθώρια στους «στριφτερούς» δρόμους και οδηγική ευχαρίστηση.

Skoda Enyaq

Επίσης, το θεωρητικό πρόβλημα που «δημιουργούν» αρχικά τα ταμπούρα στα πίσω φρένα, τελικά δεν αποτελεί μειονέκτημα, ειδικά όταν οδηγείς με τον επιλογέα στην θέση Β (μέγιστη ανάκτηση ενέργειας), εκεί όπου το γκάζι –ουσιαστικά- λειτουργεί και σαν φρένο, την ώρα που το αφήνεις.

Ο ηλεκτροκινητήρας διαθέτει 4 μενού (τρία προεπιλεγμένα μενού Eco, Normal, Sport και το διαμορφώσιμο Individual), με τα οποία ο οδηγός μπορεί να κάνει τα «κουμάντα» του στο καυτό θέμα της αυτονομίας. Σε αυτό βοηθούν και τα paddles στο τιμόνι, με τα οποία ο οδηγός μπορεί να προσαρμόσει τον βαθμό ανάκτησης και το επίπεδο υποβοήθησης πέδησης.

Οι επιδόσεις είναι αναμενόμενα αξιοπρεπέστατες, με την ροπή να προσφέρεται άμεσα στο πάτημα του γκαζιού και την επιτάχυνση 0-100 σε 8.7΄΄, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ/ώρα. Στα χιλιόμετρα αυτά, η αεροδυναμική του αμαξώματος και η ηχομόνωση, κάνουν καλή δουλειά προσφέροντας ποιοτικό ταξίδι, αλλά όχι για πολλά χιλιόμετρα. Ναι σωστά καταλάβατε. Το πρόβλημα της αυτονομίας υπάρχει και στο μεσαίου μεγέθους μπαταρίας Enyaq, που ναι μεν υπόσχεται 412 χλμ. αυτονομίας στο προφίλ eco, αλλά στην πράξη (χωρίς υπερβολές) με πραγματική μέση κατανάλωση πάνω από 18 KWh ανά 100 χιλιόμετρα, η αυτονομία πέφτει κάτω από τα 350 χιλιόμετρα, γεγονός που απογοητεύει, πόσο μάλλον που το Enyaq έχει όλα τα δεδομένα για άνετα και μεγάλα ταξίδια. Όμως πώς να τολμήσει κανείς όταν οριακά από Αθήνα φτάνεις Λάρισα και αν χρειαστεί να φορτίσεις στην Ε.Ο. θα πρέπει (όταν βρεις ελεύθερο φορτιστή) να πληρώσει 0,7 ευρώ την κιλοβατώρα;

Αν πάλι επιλέξεις την οικονομική οικιακή χρέωση τότε για πλήρη φόρτιση απαιτούνται σχεδόν 48 ώρες, ενώ ένα τριφασικό wallbox 11KW, θα τα καταφέρει σε περίπου 7 ώρες. Βέβαια ο 100άρης ταχυφορτιστής μπορεί σε 35 λεπτά να δώσει το 80% της μπαταρίας, αλλά μην ξεχνάμε ότι, κάθε ταχυφόρτιση είναι μια σφαίρα στην καρδιά της μπαταρίας. Πάντως, για οικιακή φόρτιση η εταιρία προσφέρει διάφορους τύπους φορτιστών (Wallbox), οι οποίοι επιδοτούνται από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά».

Skoda Enyaq

Δια ταύτα

Ευέλικτο στην πόλη, ευχάριστο στους επαρχιακούς δρόμους και σταθερό με κορυφαία ποιότητα κύλισης στον αυτοκινητόδρομο, το Enyaq θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να είναι το μοναδικό όχημα μιας οικογένειας. Αλλά…
Η αυτονομία αποδεικνύεται και εδώ η αχίλλειος πτέρνα που σε συνδυασμό με το επιπλέον κόστος κτήσης (βασική έκδοση 35.800, με το αυτοκίνητο της δοκιμής μας στα 39.800 ευρώ) και το κόστος της KWh στους φορτιστές του εθνικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων, καθιστά το επιβλητικό, πολυτελές και άνετο ηλεκτρικό όχημα ένα είδος πολυτελείας που δεν μπορεί να παίξει τον ρόλο που του δίνει ο σχεδιασμός του, δηλαδή αυτόν του βασικού οχήματος μιας οικογένειας. Βέβαια υπάρχει και το iV 80 με επιπλέον (100+) χιλιόμετρα αυτονομίας, αλλά το κόστος κτήσης ανεβαίνει αισθητά και το πρόβλημα που βρίσκεις να φορτίσεις στο ταξίδι και πόσο θα πληρώσεις, παραμένει.

Υπέρ

  • Σχεδίαση – Ποιότητα κατασκευής
  • Χώροι επιβατών – αποσκευών
  • Σύγχρονη τεχνολογία
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ευελιξία στην πόλη
  • Επιδόσεις
  • Εξοπλισμός – Ηχομόνωση

Κατά

  • Απουσία ρεζέρβας
  • Τιμή

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό SUV/Crossover
  • Διαστάσεις: 4.649 Χ 1.879 Χ 1.616 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.765 χσλτ
  • Βάρος: 1.998 κιλά
  • Χώρος αποσκευών: 585 / 1710 λτ
  • Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας 180 ίππων
  • Ροπή (Nm): 310
  • Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο 1 σχέσης
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση με κύκλο στροφής 10,2 μ.
  • Τροχοί: 235/45/21
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Ταμπούρα
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 8,7΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 160 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 18,5 KWh/100 χλμ
  • Αυτονομία (δοκιμής): 330 – 360 χλμ
  • Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας
  • 0 – 100% (11 kWh) 6 ώρες, 45 λεπτά
  • 0 – 80% (50 kWh)55 λεπτά
  • 0 – 80% (100 kWh)42 λεπτά
  • Τιμή από 35.800 ευρώ (δικό μας 39.800 ευρώ)