Την μόδα των SUV/κουπέ ασπάζεται το ηλεκτρικό ID.5 της Volkswagen για το οποίο έχουμε αναφερθεί πολλές φορές σε αυτή εδώ την ενότητα. Το μοντέλο που συμπληρώνει την ήδη πλούσια γκάμα της οικογένειας ID είναι βασισμένο πάνω στην εξελιγμένη αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα πλατφόρμα «MEB», και αποτελεί ουσιαστικά την κουπέ έκδοση του ID.4 από το οποίο διαφοροποιείται σχεδιαστικά στο πίσω μέρος του αμαξώματος.
Πρόσφατα οδηγήσαμε την έκδοση Pro Performance με ένα ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 204 ίππων που δίνει κίνηση στους πίσω τροχούς, κάτι που γίνεται φανερό και από το ότι οι πίσω τροχοί έχουν μεγαλύτερο πάτημα από τους εμπρός.
Μόλις 15 χιλιοστά μακρύτερο από το ID.4, το ID.5 έχει αεροδυναμικό συντελεστή Cd 0,26 χάρη στο κεκλιμένο πίσω τμήμα του αμαξώματος, χωρίς όμως αυτό να επηρεάζει τον χώρο των επιβατών που είναι επαρκής για 5 ενήλικες επιβάτες, με μικρή υστέρηση στο ύψος πίσω, όπου όμως επιβάτες μέχρι 1,80μ ύψος δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα. Άφθονος είναι και ο χώρος των αποσκευών που χωρά από 549 έως 1.561 λίτρα ανάλογα την θέση του πίσω καθίσματος. Εδώ να σημειώσουμε ότι, δεν υπάρχει ρεζέρβα κάτι που είναι καθεστώς σε όλα τα ηλεκτρικά μοντέλα που έχουμε οδηγήσει έως σήμερα.
Η θέση του οδηγού δε διαφοροποιείται ουσιαστικά από τις προηγούμενες «ID» εκδόσεις. Ψηλά τοποθετημένο, άνετο, με σχετικά καλή πλευρική στήριξη, επιτρέπει την απρόσκοπτη περιμετρική ορατότητα, η οποία πάσχει μόνο ως προς το πίσω παρμπρίζ λόγω της αεροτομής που το χωρίζει σε δυο τμήματα, αλλά και λόγω της έλλειψης πίσω καθαριστήρα. Η ποιότητα εδώ είναι αναβαθμισμένη σε σχέση με τα προηγούμενα ID που έχουμε οδηγήσει, ενώ διατίθεται η πιο πρόσφατη έκδοση λογισμικού (3.1), που επιτρέπει υψηλότερη ισχύ μεγαλύτερη ταχυφόρτισης (135 αντί 125 kW, που επιτρέπει φόρτιση από 0-80% εντός 29 λεπτών), έχει βελτιωμένο λογισμικό για το voice control και συντελεί στην καλύτερη ψύξη της μπαταρίας υψηλής τάσης.
Μπροστά από τον οδηγό βρίσκεται η μικρή ψηφιακή οθόνη των 5,3 ιντσών με το καντράν οργάνων που μετακινείται μαζί με την κολόνα του τιμονιού, έτσι ώστε να παραμένει συνεχώς εντός του οπτικού του πεδίου, ανεξαρτήτως του πως έχει ρυθμίσει την θέση οδήγησης. Ο χειρισμός, σχεδόν εντελώς απαλλαγμένος από διακόπτες και κουμπιά, γίνεται μέσω της προαναφερόμενης οθόνης και μια ακόμα οθόνης αφής στο κέντρο του ταμπλό, με διαγώνιο 12 ίντσες. Πρόκειται για την οθόνη του συστήματος πολυμέσων, με εύχρηστο λειτουργικό, στο κάτω μέρος της οποίας υπάρχουν ελάχιστοι φυσικοί διακόπτες ανάμεσα στους οποίους αυτός για τα προγράμματα οδήγησης. Πάντως, στο εσωτερικό υπάρχουν θύρες USB-PD ports (Power Delivery) που μπορούν να τροφοδοτήσουν φορητές συσκευές με ισχύ φόρτισης έως 45 Watt.
Στη λογική των ελάχιστων φυσικών διακοπτών υποκύπτουν και οι διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα που είναι μόνο δυο στο μέρος του οδηγού και η δράση τους για το εμπρός – πίσω εναλλάσσεται από ένα διακόπτη αφής που σχεδόν πάντα μπερδεύει τον οδηγό.
Ηλεκτροκινητήρας
Το ID.5 Pro Performance της δοκιμής μας, κινείται από ένα ηλεκτροκινητήρα με απόδοση 204 ίππων και μέγιστη ροπή 310 Nm που κινεί τους πίσω τροχούς, κάτι που δύσκολα θα καταλάβει ο οδηγός καθώς το βαρύ όχημα κρατάει την τροχιά του σαν τρένο, ενώ μεταφέρει χωρίς απώλειες άμεσα τη δύναμη στον δρόμο.
Η απόδοση του κινητήρα αποδεικνύεται επαρκής για το βάρους 2.118 κιλών αμάξωμα με τα 0 -100 χλμ./ώρα να επιτυγχάνονται σε 8,4 δλ. και την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 160 χλμ./ώρα. Ο επιλογέας ταχυτήτων έχει και επιλογή μέγιστης ανάκτησης («Β») που με κατάλληλους χειρισμούς επιτρέπει την αύξηση της αυτονομίας, αλλά και την ελαχιστοποίηση της φθοράς των φρένων.
Η μπαταρία του ID.5 είναι χωρητικότητας 77 kWh και καλύπτεται από εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χλμ., ενώ υπόσχεται θεωρητική αυτονομία 516 χλμ. Στην πράξη το μέγεθος μεταβάλλεται ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης, τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες (κυρίως θερμοκρασία περιβάλλοντος), τις περιφερειακές καταναλώσεις (κλιματισμός, φώτα, κ.λπ.) και το πρόγραμμα οδήγησης που θα επιλέξει ο οδηγός (Eco, Comfort, Sport, Individual).
Στη διάρκεια της δοκιμής μας, με σχεδόν μόνιμες επιλογές το πρόγραμμα eco και τη θέση μέγιστης ανάκτησης στον επιλογέα, αυστηρή οικονομία στις περιφερειακές καταναλώσεις και συντηρητική χρήση του γκαζιού, καταφέραμε να περάσουμε οριακά τα 400 χλμ αυτονομίας με μέση κατανάλωση στις 19 kWh/100 χλμ., ενώ κάποια στιγμή που τιμή που πεισμώσαμε και θυμηθήκαμε τον …Σκρουτζ φτάσαμε (για περίπου 80 χλμ μικτής διαδρομής) στις 16,5 kWh/100 χλμ, δηλαδή χαμηλότερα και από την εργοστασιακή τιμή των 16,9 kWh/100 χλμ.
Σε αυτές τις τιμές κατανάλωσης ενέργειας που είναι σημαντικά χαμηλότερες από αυτές που είχαμε πετύχει με το σχεδόν παρόμοιο ID.4 έχει σημαντική συνεισφορά η αεροδυναμική, αλλά – ίσως – και η bellow the line εξέλιξη που γίνεται στιγμή με τη στιγμή στα ηλεκτροκίνητα συστήματα κίνησης.
Από τη θέση του οδηγού
Το βαρύ όχημα με τους μεγάλης διαμέτρου τροχούς (φαρδύτερους πίσω) είναι εύκολο και ευχάριστο στην οδήγηση, σχεδόν ουδέτερο στις στροφές, με μικρές κλίσεις του αμαξώματος και εξαιρετική ποιότητα κύλισης. Η σφιχτή ανάρτηση που προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα άνεσης και αποτελεσματικότητας, τα καταφέρνει στις περισσότερες των περιπτώσεων, με εξαίρεση κάποιες έντονες/απότομες ανωμαλίες του οδοστρώματος, όπου τα σκληρά ελατήρια μεταφέρουν κραδασμούς αλλά και θόρυβο στην καμπίνα.
Πολύ καλές οι εντυπώσεις από το τιμόνι που έχει καλή αίσθηση χωρίς να είναι ιδιαίτερα γρήγορο, αλλά λόγω και της έλλειψης ημιαξονίων εμπρός, έχει την δυνατότητα να στρίψει το αμάξωμα σε πλήρη κύκλο διαμέτρου μόλις 10,2 μέτρων (το τετρακίνητο ID.5 έχει διάμετρο στροφής 11,57μ.).
Στις στροφές, το ID.5 διατηρεί την τροχιά του με ακρίβεια, δεν φανερώνει ότι είναι πισωκίνητο ακόμα κι αν πατήσεις απότομα τέρμα γκάζι, ενώ αν το ζορίσεις πολύ εμφανίζει υποστροφικές τάσεις που ελέγχονται είτε με το τιμόνι, είτε με την επέμβαση των ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου πρόσφυσης.
Επιπλέον, η οδήγηση με τον επιλογέα στη θέση «Β» είναι πολλαπλώς ωφέλιμη, τόσο για την ανάκτηση ενέργειας, όσο και για την μακροζωία των φρένων. Επίσης οι δυνατότητες επιλογής του συστήματος πολυμέσων σε σχέση με την κατανάλωση ενέργειας βοηθούν σημαντικά στην αύξηση της αυτονομίας, αντίθετα προς τη συχνή χρήση των πανίσχυρων προβολέων που όμως κάνουν τη νύχτα, ημέρα.
Δια ταύτα
Το ID.5 χωρίς να διαφοροποιείται αισθητά από τα άλλα μοντέλα της οικογένειας ID, μας έκανε να πλησιάσουμε περισσότερο την ιδέα της ηλεκτροκίνησης. Αεροδυναμικό, ευρύχωρο, πλούσια εξοπλισμένο και περισσότερο αυτόνομο, κοστίζει ελαφρώς (περίπου 3.000 ευρώ) περισσότερο από το ID.4, αλλά μας έκανε να το συμπαθήσουμε χωρίς αυτό να σημαίνει ότι, θα ήταν μια άμεση επιλογή μας. Όχι γιατί δεν είναι καλό, αλλά γιατί εξακολουθούμε να πιστεύουμε πως είναι νωρίς ακόμα για αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Υπέρ
- Εμφάνιση – Ποιότητα
- Τεχνολογία – Εξοπλισμός
- Απόδοση κινητήρα – Επιδόσεις
- Χώροι επιβατών – αποσκευών
- Ποιότητα κύλισης – Οδική Συμπεριφορά
Κατά
- Τιμή
- Περιορισμένη ορατότητα πίσω
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Εργονομία χειριστηρίων
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό, SUV κουπέ
- Διαστάσεις: 4.599×1.852×1.616χλστ
- Μεταξόνιο: 2.770 χλστ
- Βάρος: 2.118 κιλά
- Χώρος αποσκευών: 549 / 1561 λτ
- Ηλεκτροκινητήρας: Μόνιμου Μαγνήτη
- Τύπος μπαταρίας: Ιόντων Λιθίου
- Χωρητικότητα μπαταρίας: 77,00 kWh
- Ισχύς: 204 ίπποι
- Ροπή (Nm): 310
- Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο μιας σχέσης
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
- Τροχοί: 235/55/19 Εμπρός – 255/50/19 Πίσω
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Ταμπούρα
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,2 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 8,4΄΄
- Τελική ταχύτητα: 160 χλμ/ώρα
- Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): 400+ χλμ
- Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 19,0 kWh/100 χλμ
- Φόρτιση: 0-100% (AC): 7 ώρες & 30 λεπτά (11 kW) >Φόρτιση 0-80% (DC): 29 λεπτά (135 kW)
- Τιμή: από 55.100 ευρώ (χωρίς την επιδότηση του «Κινούμαι ηλεκτρικά»)