Το πρώτο minibus της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, το Transporter T1 της VW, 73 χρόνια μετά την εμφάνισή του έχει γράψει δισεκατομμύρια χιλιόμετρα στους δρόμους του κόσμου σε κάθε μεταφορικό ρόλο. Μεταξύ άλλων ήταν το αγαπημένο όχημα – σπίτι για τα «Παιδιά των Λουλουδιών», όπως συνήθως ονομαζόταν στην Ελλάδα οι χίπις της δεκαετίας του ’60. Έτσι δικαιολογείται και η παρουσία του στα Μάταλα της Κρήτης την αγαπημένη παραλία των απανταχού χίπις.

Ελάχιστα αργότερα, το 1972 το Bulli Τ2 των ’70 παρουσιάστηκε σε ηλεκτρική έκδοση στο Αννόβερο, ανιχνεύοντας την αντίδραση του κοινού, αλλά τελικά δεν μπήκε στην παραγωγή.

Πενήντα χρόνια μετά η Γερμανική εταιρεία έβαλε στην παραγωγή το πιο εντυπωσιακό van της αγοράς, που είναι αμιγώς ηλεκτρικό, θυμίζει σε πολλά σημεία το Transporter και πρόκειται να πωληθεί σε πολλές διαφορετικές επιβατικές και επαγγελματικές εκδόσεις.

Το όνομά του ID.Buzz και μπροστά του ανοίγεται «πεδίο δόξης λαμπρό» καθώς προσφέρει μεγάλη ελευθερία σχεδιαστικών επιλογών, τεράστιους χώρους, μηδενικούς ρύπους και λιγότερα μηχανικά μέρη από ένα θερμικό όχημα.

Στην θέση οδηγού

Λίγες εβδομάδες μετά την παρουσίαση του ηλεκτρικού van στην Ελλάδα καθίσαμε στη θέση του οδηγού ενός δίχρωμου ID.Buzz με εξοπλισμό επιπέδου plus και μπαταρία ουσιαστικής χωρητικότητας 77 KWh.

Από την πρώτη στιγμή εντυπωσιάζει το πλάτος του οχήματος που πλησιάζει τα 2 μέτρα, αλλά και το ύψος, την ώρα που με μήκος 4.712 χλστ το κατατάσσεις στην κατηγορία των D-SUV. Όμως, ανοίγοντας τις πλευρικές ηλεκτρικά συρόμενες πόρτες διαπιστώνεις ότι οι διατιθέμενοι χώροι είναι τεράστιοι καθώς οι τροχοί βρίσκονται στις 4 γωνίες του αμαξώματος και το πάτωμα (κάτω από το οποίο είναι οι μπαταρίες) εντελώς επίπεδο. Πέντε εύσωμοι ενήλικες φιλοξενούνται «βασιλικά» στα μεγάλα καθίσματα, με τον χώρο αποσκευών να χωρά 1.121 έως 2.123 λίτρα. Εκτός αυτών, το πίσω κάθισμα σύρεται κατά 15 εκατοστά, ενώ το κουτί μικροαντικειμένων ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα αφαιρείται εύκολα δίνοντας επιπλέον χώρο για φόρτωση μεγάλου μήκους αντικειμένων.

Η φωτεινή καμπίνα με δίχρωμο, λιτό ταμπλό και ευχάριστο διάκοσμο, θυμίζει σαλόνι εξοχικού, ενώ στην ιδιαίτερα ψηλή θέση οδήγησης (που σκαρφαλώνεις δύσκολα) διαπιστώνεις πως η φιλοσοφία του Transporter είναι παρελθόν, καθώς η διάταξη είναι τουλάχιστον ισότιμη με αυτήν σύγχρονου επιβατικού οχήματος.

Στην διάθεση του οδηγού το εργονομικό, πολυλειτουργικό τιμόνι, μαζί με δυο ψηφιακές οθόνες, ιδιαίτερα εύχρηστες και ευανάγνωστες. Ένα γύρω πολλές θήκες μικροαντικειμένων και καλά φινιρισμένα πλαστικά που όμως δεν είναι άριστα συναρμολογημένα μεταξύ τους. Ο οδηγός θα δυσκολευτεί αρχικά να συνηθίσει τον επιλογέα κίνησης που βρίσκεται δεξιά της κολώνας του τιμονιού και στη συνέχεια στην περιφερειακή όραση καθώς οι μεσαίες κολώνες του αμαξώματος είναι πολύ φαρδιές. Πάντως, η αίσθηση είναι από αυτές που «σου φτιάχνουν τη μέρα» και θες με κάθε ευκαιρία να οδηγείς το σύγχρονο ηλεκτρικό Bulli ανεξαρτήτως προορισμού.

Στον δρόμο, από τα πρώτα μέτρα καταλαβαίνεις ότι αποκλείεται να περάσεις απαρατήρητος και μαθαίνεις να ζεις με αυτό, την ώρα που στα σοκάκια πρέπει να προσέχεις το μεγάλο φάρδος (με τους καθρέπτες το πλάτος είναι 2.212χλστ!) και στις στροφές να θυμάσαι πως το τιμόνι είναι αργό (3+ στροφές άκρη σε άκρη). Ταυτόχρονα, εκτιμάς τα μόλις 11 μέτρα διαμέτρου κύκλου στροφής που σε κάνουν να νομίζεις πως οδηγείς αυτοκίνητο πόλης.

Η δύναμη του κινητήρα (204 ίπποι) και η άμεση απόδοση της ροπής των 310 Nm, δίνει απρόσμενη σβελτάδα στο βάρους 2.477 κιλών αμάξωμα. Η επιτάχυνση 0-100 γίνεται σε 10.2΄΄, αλλά η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 145 χλμ/ώρα για λόγους οικονομίας και συνεπώς αυτονομίας που είναι η αχίλλειος πτέρνα όλων των ηλεκτρικών οχημάτων.

Η ανάρτηση με τους μεγάλους τροχούς των 20 ιντσών «καταπίνει» τα πάντα στο πέρασμά της και η κλασική Transporter διάταξη (κινητήρας και κίνηση πίσω) δεν έχει κανένα από τα μειονεκτήματα του παρελθόντος. Το ID.Buzz στρίβει σαν τρένο, χωρίς κλίσεις του αμαξώματος και συμπεριφέρεται σαν ένα τυπικό επιβατικό που μπορεί εύκολα να κινηθεί σε γρήγορους ρυθμούς, βασισμένο στην καλή οδική συμπεριφορά και στο απολύτως ακριβές τιμόνι. Σε τέτοιους ρυθμούς προσοχή χρειάζονται τα φρένα, που σε πρώτο χρόνο φρενάρουν άψογα, αλλά αν τα ζορίσεις το βάρος του αυτοκινήτου σε συνδυασμό με τα ταμπούρα πίσω φανερώνουν σημάδια κόπωσης. Σύμμαχος του οδηγού εδώ η θέση Β του επιλογέα ταχύτητος, δηλαδή σε θέση μέγιστης ανάκτησης όπου το άφημα του γκαζιού κάνει τη μισή δουλειά των φρένων και μέρος της δουλειάς του φορτιστή.

Σε κάθε περίπτωση η οδήγηση του ID.Buzz είναι μια ευχάριστη διαδικασία, όπως είναι άλλωστε και η μεταφορά των επιβατών που νοιώθουν σα να βρίσκονται σε πολυτελές, κλειστό μαγικό χαλί. Την ίδια ώρα περισσότερα από 30 ηλεκτρονικά συστήματα υποστήριξης οδηγού και επιβατών φροντίζουν για την ασφάλεια, την άνεση και τη συνδεσιμότητα.

Αυτονομίας το ανάγνωσμα

Η αυτονομία του ID.Buzz της δοκιμής μας με την μπαταρία πραγματικής χωρητικότητας 77KWh, είναι θεωρητικά από 402 – 423 χιλιόμετρα (WLTP), επίδοση που σχεδόν επιβεβαιώθηκε στην πράξη και σε μικτό κύκλο οδήγησης, όπου με επιλεγμένο προφίλ – σχεδόν πάντα- eco και σπάνια χρήση του κλιματισμού, φθάσαμε τα 393 χιλιόμετρα, επίδοση εντυπωσιακή ειδικά αν θυμηθεί κανείς την πραγματική αυτονομία του e-Golf. Φυσικά, είναι θέμα οδηγού και των επιλογών του, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα πρέπει να οδηγούνται διαφορετικά από αυτά με θερμικούς κινητήρες.

Για να καταλάβετε τι εννοούμε διαβάστε τα παρακάτω αριθμητικά στοιχεία. Όταν παραλάβαμε το ID.Buzz με την μπαταρία στο 100%, η αναγραφόμενη αυτονομία ήταν 474 χιλιόμετρα. Στη συνέχεια και πριν το βάλουμε στην πρίζα, διανύσαμε 264 χιλιόμετρα σε μικτή διαδρομή, εξ αιτίας των οποίων η μπαταρία έπεσε στο 27% και η υπολειπόμενη αυτονομία ήταν 129 χιλιόμετρα, με την μέση κατανάλωση στα 20,5KWh ανά 100 χιλιόμετρα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι, κάποια στιγμή με την αυτονομία στα 362 χιλιόμετρα με προφίλ λειτουργίας eco, αν επέλεγες προφίλ λειτουργίας sport, πριν καν κινηθείς έπεφτε στα 354 χλμ, ενώ αν άνοιγες τον κλιματισμό έπεφτε κι άλλο, στα 338 χλμ.

Πάντως σε 170KW ταχυφορτιστή το όχημα ανακτά μέσα σε 30 λεπτά το 80% της χωρητικότητάς της μπαταρίας ενώ σε wall box 11 kW, θα χρειαστεί 7+ ώρες για να φορτίσει πλήρως.

Δια ταύτα

Αξίζει να δώσει κάποιος χρήματα που αγοράζουν διαμέρισμα στα Πατήσια, για να αγοράσει ένα ηλεκτρικό van;

Αν το δούμε έτσι, ασφαλώς όχι. Όμως, το ID.Buzz δεν μπορεί να αξιολογηθεί σαν μια οποιαδήποτε περίπτωση αυτοκινήτου, πόσο μάλλον van. Κατά τη γνώμη μας ορίζει τα μέτρα του οικογενειακού (αλλά και μικρού επαγγελματικού) οχήματος της επόμενης ημέρας και σε αυτό τον τομέα (αυτή τη στιγμή) δεν έχει αντίπαλο. Πιο πλήρη εικόνα θα έχουμε όταν δούμε τις 7θέσιες, τετρακίνητες, αλλά και επαγγελματικές εκδόσεις (ήδη ήρθε το ID.Buzz Cargo με αυτονομία περίπου 400 χλμ και τιμή 45.161 ευρώ + ΦΠΑ) που θα ακολουθήσουν.

Προς το παρόν, πρόκειται για ένα ακριβό απόκτημα με βασική τιμή 66.500 ευρώ για τη βασική έκδοση και 70.500 ευρώ για την έκδοση Plus της δοκιμής μας, χρήματα που ελάχιστοι μπορούν να δώσουν (ακόμα και όταν αφαιρεθούν τα 8.000 ευρώ της κρατικής επιδότησης) και όσοι το αποκτήσουν μάλλον θα προτιμήσουν από τα Μάταλα, τα 7στερα ξενοδοχεία της Ελούντας.

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Χώροι
  • Τεχνολογία
  • Άνεση – Ποιότητα κύλισης
  • Οδική συμπεριφορά
  • Αυτονομία
  • Μηδενικοί ρύποι

Κατά

  • Φρένα στη συνεχή πίεση
  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Τιμή

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, Van
  • Διαστάσεις: 4.712 Χ 1.985 (2.212 με καθρέπτες) Χ 1.927-1.951 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.989 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 1.121 – 2.123 λτ
  • Βάρος: 2.477 κιλά
  • Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη στο πίσω μέρος
  • Ισχύς: 204 ίπποι
  • Ροπή (Nm): 310
  • Μπαταρία: Ιόντων λιθίου 77 KWh (μικτό: 82KWh))
  • Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο σταθερής σχέσης
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
  • Τροχοί: 235/50/20 Εμπρός – 265/45/20 Πίσω
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Ταμπούρα
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση με κύκλο στροφής: 11,1 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 10.2΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 145 χλμ/ώρα (περιορίζεται ηλεκτρονικά)
  • Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): 393 χλμ σε μικτό κύκλο
  • Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 20,5 kWh/100 χλμ
  • Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας: σε ταχυφορτιστή 170KW για 5-80% σε 30΄ – σε wall box 11KW σε 7,5 ώρες
  • Τιμή (χωρίς επιδότηση): από 66.500 ευρώ (αυτοκινήτου δοκιμής 70.500 ευρώ)
  • Εγγύηση μπαταρίας: 8ετής (ή 160.000 χλμ) & 7 έτη δωρεάν service