Το μεγάλο ερωτηματικό για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και το σοβαρότερο άλλοθι των «αρνητών» τους, έχει να κάνει με την αυτονομία που στην πράξη είναι πολύ μικρότερη από αυτή που ισχυρίζονται οι κατασκευαστές.

Κι όμως. Υπάρχει ένα αυτοκίνητο και μάλιστα SUV που όχι μόνο δικαιώνει τα καταναλωτικά δεδομένα που δίνει στην δημοσιότητα ο κατασκευαστής, αλλά -υπό προϋποθέσεις- τα ξεπερνά, κάτι που σχεδόν ποτέ δεν συμβαίνει, ακόμα και σε αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες.

Το όχημα αυτό είναι το Hyundai Kona Electric, ένα Κορεάτικο 5θυρο, 5θέσιο SUV με ηλεκτροκινητήρα 204 ίππων (395 Nm ροπή) και μπαταρία 64 kWh. Το βάρους σχεδόν 1.750 κιλών όχημα, με κίνηση στους εμπρός τροχούς επιταχύνει από 0-100 μέσα σε 7,6”, ενώ η τελική του ταχύτητα φθάνει στα 167 χιλιόμετρα την ώρα, αν και στην πράξη είδαμε πάνω από 170 στο ψηφιακό καντράν χωρίς να κινούμαστε σε κατήφορο. Μάλιστα, στην διαδικασία επιτάχυνσης ο οδηγός πατώντας το γκάζι στο πάτωμα ξαφνιάζεται καθώς οι εμπρός τροχοί αρχίζουν το σπινάρισμα (μέχρι να αναλάβουν τα ηλεκτρονικά) και στην συνέχεια εκτοξεύουν εμπρός το βαρύ SUV, δοκιμάζοντας τις αντοχές της πλάτης του καθίσματος.

Hyundai Kona Electric

Όμως, αυτό που εντυπωσιάζει στο ηλεκτρικό Kona, δεν είναι τόσο οι επιδόσεις, όσο η αυτονομία που αγγίζει και ξεπερνά τα θεωρητικά δεδομένα του κατασκευαστή (αυτονομία 484 χλμ κατά WLTP, με 14,7 KWh/100 χλμ στον μικτό κύκλο). Οδηγώντας για πολλά χιλιόμετρα εντός και εκτός πόλης με προφίλ οδήγησης (Comfort, Sport, Eco, Eco+) συνήθως eco ή comfort (ποτέ eco+ και μερικές φορές sport), πετύχαμε αρχικά μέση κατανάλωση 14,3 KWh για κάθε 100 χιλιόμετρα, δηλαδή αυτονομία με μια φόρτιση σχεδόν 450 χιλιόμετρα, ενώ με λίγο μεγαλύτερη προσπάθεια η μέση κατανάλωση (πάντα σε μικτό κύκλο) έπεσε στις 13,6 KWh/100 χλμ.

Ακόμα περισσότερο σε αμιγώς εντός πόλης διαδρομή, η μέση κατανάλωση πέφτει ακόμα και κάτω από τις 11 KWh, ανεβάζοντας την αυτονομία στα σχεδόν 600 χιλιόμετρα! Το γεγονός είναι για εμάς πρωτόγνωρο, καθώς το ηλεκτρικό Kona έχει την μεγαλύτερη αυτονομία που έχουμε συναντήσει μέχρι σήμερα σε αμιγώς ηλεκτρικό όχημα, ενώ ποτέ μα ποτέ η μέση πραγματική κατανάλωση (ανεξαρτήτως κινητήριου συστήματος) δεν ξεπερνούσε τις θεωρητικές προδιαγραφές του κατασκευαστή. Με αυτό το δεδομένο κάποιος που κινείται καθημερινά σε πόλη με ημερήσιες διαδρομές 50-60 χιλιομέτρων την ημέρα, με το ηλεκτρικό Kona χρειάζεται μια φόρτιση κάθε περίπου 10 ημέρες, μια επίδοση που κάνει να «ντρέπονται» πολλά πανάκριβα περιώνυμα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.

Hyundai Kona Electric

Η αυτονομία αυτή επιτυγχάνεται με διάφορες έξυπνες λύσεις στην λειτουργία των περιφερειακών συστημάτων του αυτοκινήτου, όπως π.χ. η επιλογή «μόνο για οδηγό» στο σύστημα θέρμανσης-κλιματισμού, που διατηρεί επιλεγμένη θερμοκρασία μόνο γύρω από τον οδηγό. Όμως, το μεγάλο ατού δείχνει να βρίσκεται στο σύστημα ανάκτησης, όπου με σωστό χειρισμό των paddles (διακόπτες πίσω από το τιμόνι που ρυθμίζουν την ανάκτηση ενέργειας σε τρία επίπεδα), η ανάκτηση ενέργειας στην μπαταρία του Kona αγγίζει τα όρια του απίστευτου, τουλάχιστον σε σχέση με άλλα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Στην διαδικασία αυτή ο οδηγός κινείται πρακτικά με χειρισμό ενός πεντάλ, του γκαζιού, το οποίο πατώντας το επιταχύνει και αφήνοντάς το επιβραδύνει. Η διαδικασία αυτή εκτός από ανάκτηση ενέργειας και συνεπώς οικονομία στην κατανάλωση, μειώνει δραστικά και την φθορά των φρένων που δεν αποκλείεται να κρατήσουν όσο και η εκτιμώμενη απροβλημάτιστη ζωή της μπαταρίας (8 χρόνια).

Τέλος, στο πάντα ενδιαφέρον θέμα της φόρτισης, το Kona με την μπαταρία 64KWh που οδηγήσαμε χρειάζεται για πλήρη φόρτιση, 31 ώρες σε οικιακή πρίζα, 9,35 ώρες σε Wallbox (11KW) και 54 λεπτά (για το 80%) σε ταχυφορτιστή DC 100 KW (σπάνια θα βρεθεί στη χώρα μας) ή 75 λεπτά σε DC 50 KW.

Από την θέση του οδηγού

Hyundai Kona Electric

Όσον αφορά την οδηγησιμότητα, το χαμηλότερο κέντρο βάρους (λόγω μπαταριών) βελτιώνει την οδική συμπεριφορά η οποία παραμένει προβλέψιμη και προοδευτική, με τάσεις υποστροφής όταν ο οδηγός πιέζει. Στην βελτιωμένη οδική συμπεριφορά σημαντική συμβολή έχει και η πίσω ανάρτηση που αντί για τον ημιάκαμπτο άξονα, έχει σύστημα πολλαπλών συνδέσμων. Όσον αφορά το επιπλέον βάρος, δεν επηρεάζει την κλίση του αμαξώματος, τόσο λόγω του χαμηλού κέντρου, όσο και λόγω της σφιχτής ανάρτησης. Προσοχή χρειάζεται στην προσπέλαση εμποδίων γιατί το ύψος από το έδαφος έχει μειωθεί από 17 στα 15,8 εκατοστά, από το κέλυφος των μπαταριών που κρέμεται κάτω από τα μαρσπιέ.

Τέλος, οι επιδόσεις (στο προφίλ sport το Kona γίνεται …πύραυλος), η έλλειψη κιβωτίου (μια σχέση + όπισθεν) και η καλή ποιότητα κύλισης σε συνδυασμό με τους μειωμένους αεροδυναμικούς θορύβους, κάνουν την οδήγηση άνετη και ξεκούραστη και τα προσπεράσματα ασφαλέστερα.

Hyundai Kona Electric

Δια ταύτα

Στη θέση του οδηγού του Kona Electric είναι η πρώτη φορά που οδηγήσαμε αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο χωρίς την «θηλιά» της περιορισμένης αυτονομίας στον λαιμό μας. Με μεγάλη αυτονομία, επαρκείς χώρους, γρήγορες επιδόσεις, πλούσιο εξοπλισμό και άρτια οδική συμπεριφορά, θεωρούμε πως είναι η πλέον ολοκληρωμένη αμιγώς ηλεκτρική έκδοση οχήματος που έχουμε οδηγήσει ποτέ, με μόνο – σοβαρό – μειονέκτημα την τιμή. Με 43.490 ευρώ (που μειώνονται στα 33.474 ευρώ με το πρόγραμμα επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά»), το Kona Electric, κοστίζει σχεδόν δυο φορές την αξία κτήσης ενός Kona με θερμικό κινητήρα, γεγονός που κάνει την ηλεκτρική επιλογή προϊόν πολυτελείας και όχι οικονομοτεχνικής μελέτης.

Υπέρ

  • Αυτονομία
  • Επιδόσεις
  • Εξοπλισμός – Τεχνολογία
  • Χώροι
  • Οδική συμπεριφορά – Ποιότητα κύλισης
  • Χαμηλό κόστος χρήσης
  • 5ετής εγγύηση (8ετής για μπαταρία)

Κατά

  • Τιμή
  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Μικρό ύψος από το έδαφος

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV/Crossover
  • Διαστάσεις: 4.205 Χ 1.800 Χ 1.570 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.600 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 332 – 1.114 λτ
  • Βάρος: 1743 κιλά
  • Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη
  • Ισχύς: 204 ίπποι
  • Ροπή (Nm): 395
  • Μπαταρία: Ιόντων λιθίου 64 KWh (356V-180Ah)
  • Βάρος μπαταρίας: 457 κιλά
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Μειωτήρας μονής ταχύτητας
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
  • Τροχοί: 215/55/17
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: ηλεκτρική υποβοήθηση με κύκλο στροφής: 10,6 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 7.9΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 167 χλμ/ώρα
  • Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): 450 χλμ μικτό ή περίπου 600 χλμ σε πόλη
  • Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 14,3 kWh/100 χλμ (σχεδόν 11 KWh σε πόλη)
  • Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας: 10-100% (οικιακή παροχή 2.4 kW) 28 ώρες, 10 – 100% (10.5 kW στάνταρ εξοπλισμός) 6 ώρες, 50 λεπτά, 10 – 80% (ταχυφορτιστής 100 kW) 47 λεπτά
  • Εγγύηση μπαταρίας: 8ετής ή 160.000 χλμ

Τιμή: από 43.490 ευρώ (33.474 ευρώ με την κρατική επιδότηση) έκδοση Distinctive
Εγγύηση: 5ετής απεριορίστων χιλιομέτρων (+ δωρεάν οδική βοήθεια & ετήσιο τεχνικό έλεγχο).