Μέσα σε ένα καταιγισμό νέων μοντέλων, η Audi δεν ξεχνά και τα μοντέλα επιδόσεων, όπως το νέο RS3 που παρουσίασε πρόσφατα σε εκδόσεις Sportback και Sedan.
Με επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 3,8 δευτερόλεπτα, τελική ταχύτητα έως 290 χλμ./ώρα, κατανεμητής ροπής RS Torque Splitter, semi-slick ελαστικά και συγκεκριμένα προφίλ οδήγησης RS, το νέο RS 3 προσφέρει εντυπωσιακές επιδόσεις και δίνει υποσχέσεις για απολαυστική οδήγηση. Εξοπλισμένο με 5κύλινδρο κινητήρα ισχύος 400 ίππων και 500 Nm ροπής, συνδυάζει επιτάχυνση που κόβει την ανάσα, με ήχο που «ζωντανεύει νεκρούς».
Σχεδίαση – Εξοπλισμός
Σχεδιαστικά, το νέο RS3 επιδεικνύει την σπορ καταγωγή του με φαρδύτερο αμάξωμα, σπορ σύστημα εξάτμισης RS και οθόνες πιλοτηρίου όπως αυτές που βρίσκονται στα αγωνιστικά αυτοκίνητα. Στο εμπρός μέρος, ο μεγάλος προφυλακτήρας, το επανασχεδιασμένο Singleframe με την εντυπωσιακή μάσκα και οι μεγάλες είσοδοι αέρα, δίνουν στο compact σπορ όχημα εντυπωσιακή εμφάνιση.
Το RS 3 είναι στάνταρ εξοπλισμένο με επίπεδους, σφηνοειδείς προβολείς LED και πίσω φώτα LED, συμπεριλαμβανομένων δυναμικών φλας. Οι προβολείς LED Matrix διατίθενται προαιρετικά, με σκούρα περιγράμματα γύρω από τα ψηφιακά φώτα ημέρας. Πίσω από τους θόλους των μπροστινών τροχών έχει δημιουργηθεί μια εντυπωσιακή πρόσθετη έξοδος αέρα. Ο μπροστινός άξονας έχει διευρυνθεί κατά 33 χιλιοστά σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο, ενώ -στο Sportback- ο πίσω άξονας έχει αυξηθεί κατά 10 χιλιοστά. Το RS 3 είναι στάνταρ εξοπλισμένο με ατσάλινες ζάντες 19 ιντσών σε σχέδιο ακτίνας 10Υ. Ο αγωνιστικός σχεδιασμός ενσωματώνεται από τις προαιρετικά διαθέσιμες ακτίνες 5Υ με την επωνυμία RS. Η Audi θα τοποθετεί επίσης semi-slick ελαστικά επιδόσεων Pirelli PZero «TrofeoR» για πρώτη φορά, προαιρετικά. Οι πινελιές φινιρίσματος περιλαμβάνουν τον επανασχεδιασμένο πίσω προφυλακτήρα με ενσωματωμένο διαχύτη και το σύστημα εξάτμισης RS με δύο μεγάλες οβάλ απολήξεις.
Κινητήρας – Κιβώτιο
Ο κινητήρας 2.5 TFSI που χρησιμοποιεί το νέο RS 3, στην τελευταία του γενιά, είναι πιο ισχυρός από ποτέ. Εκτός της επιτάχυνσης 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 3,8 δευτερόλεπτα, η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 250 χλμ./ώρα, με τα 280 χλμ./ώρα να διατίθενται ως προαιρετική αναβάθμιση ενώ με το πακέτο RS Dynamic και τα κεραμικά φρένα, η τελική ταχύτητα ανεβαίνει στα 290 χλμ./ώρα. Αυτό καθιστά το RS 3 το πιο γρήγορο στην κατηγορία του όσον αφορά την επιτάχυνση και την τελική ταχύτητα. Οι επιδόσεις οφείλονται κυρίως στην αύξηση της ροπής στα 500 Nm, 20 Nm περισσότερο από τον προκάτοχό του, η οποία διατίθεται μεταξύ 2.250 και 5.600 σ.α.λ. Επίσης, η μέγιστη ισχύς των 400 ίππων είναι διαθέσιμη νωρίτερα, από πριν τις 5.600 σ.α.λ. και εκτείνεται σε ένα ευρύ επίπεδο έως 7.000 σ.α.λ.
Ένα αυτόματο 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, είναι αυτό που βάζει την δύναμη του κινητήρα στον δρόμο. Η μοναδική ακολουθία ανάφλεξης 1-2-4-5-3 των κυλίνδρων και ο «ξεσηκωτικός» ήχος που τον συνοδεύει, καθιστούν την οδήγηση μια συναρπαστική εμπειρία. Το σύστημα εξάτμισης διαθέτει ένα πλήρως μεταβλητό σύστημα ελέγχου πτερυγίων που υποστηρίζει ενδιάμεσες θέσεις, διευρύνοντας έτσι τα χαρακτηριστικά του ήχου ακόμη περισσότερο. Μπορεί να ρυθμιστεί μέσω του συστήματος δυναμικής οδήγησης drive select.
Το νέο RS 3 διαθέτει το RS Torque Splitter, ένα νέο κατανεμητή ροπής που κατανέμει την ροπή κίνησης μεταξύ των πίσω τροχών με πλήρως μεταβλητό τρόπο. Σε αντίθεση με το διαφορικό του πίσω άξονα και το προηγούμενο πακέτο πολύδισκου συμπλέκτη, ο κατανεμητής ροπής χρησιμοποιεί από έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη σε κάθε ημιαξόνιο. Κατά την σπορ οδήγηση, ο κατανεμητής αυξάνει τη ροπή κίνησης στον εξωτερικό πίσω τροχό με το υψηλότερο φορτίο, γεγονός που μειώνει σημαντικά την τάση υποστροφής. Στις αριστερόστροφες καμπές, μεταδίδει την ροπή στον δεξιό πίσω τροχό, ενώ στις δεξιόστροφες στον αριστερό πίσω τροχό και στην ευθεία και στους δύο τροχούς.
Κατά την οδήγηση σε πίστες, ο κατανεμητής ροπής επιτρέπει ελεγχόμενες κινήσεις εφαρμόζοντας όλη την ισχύ του κινητήρα σε έναν μόνο από τους πίσω τροχούς – έως και 1.750 Nm ροπής. Η ακριβής κατανομή της ροπής κίνησης εξαρτάται πάντα από τη λειτουργία που επιλέγεται στο drive select και την αντίστοιχη κατάσταση οδήγησης. Η Audi ανέπτυξε μία ακόμα λειτουργία οδήγησης, την RS Torque Rear – ως λειτουργία drift με τη δική της χαρακτηριστική καμπύλη για τον κατανεμητή ροπής, ενώ -για την πίστα- δημιουργήθηκε και η λειτουργία RS Performance. Η τελευταία χρησιμοποιεί μια συγκεκριμένη ρύθμιση κινητήρα και κιβωτίου ταχυτήτων και είναι ακριβώς προσαρμοσμένη στα semi-slick ελαστικά. Όλες οι λειτουργίες μπορούν να επιλεχθούν μέσω του συστήματος επιλογής οδηγικού προφίλ drive select, που εκτός των παραπάνω προσφέρει και τις επιλογές: comfort, auto, dynamic, RS Individual και efficiency.
Ανάρτηση
Η στάνταρ σπορ ανάρτηση RS διαθέτει πρόσφατα αναπτυγμένα αμορτισέρ και σύστημα βαλβίδων και τα δύο ειδικά για το RS 3. Οι βαλβίδες διασφαλίζουν ότι τα αμορτισέρ παρουσιάζουν μια ιδιαίτερα ευαίσθητη απόκριση ως μέρος των χαρακτηριστικών επαναφοράς και συμπίεσης. Αυτό επιτρέπει στην ανάρτηση να ανταποκρίνεται στην αντίστοιχη κατάσταση οδήγησης ακόμα πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά. Η σπορ ανάρτηση RS plus με ρυθμιζόμενους αποσβεστήρες διατίθεται προαιρετικά. Ρυθμίζει συνεχώς και μεμονωμένα κάθε αμορτισέρ στις οδικές συνθήκες, την κατάσταση οδήγησης και τη λειτουργία που επιλέγεται στο drive select.
Επιπλέον, η μεγαλύτερη γωνία κάμπερ (η γωνία των τροχών προς το δρόμο), έχει σαν αποτέλεσμα την αυξημένη ακρίβεια του συστήματος διεύθυνσης και αυξημένη πρόσφυση στην στροφή. Ο πίσω άξονας διαθέτει ανάρτηση τεσσάρων συνδέσμων με ξεχωριστή διάταξη ελατηρίου/αποσβεστήρα, υποπλαίσιο και αντιστρεπτική ράβδο.
Το προοδευτικό τιμόνι μεταβάλλει την σχέση μετάδοσης ανάλογα με τη γωνία διεύθυνσης και καθώς η γωνία διεύθυνσης αυξάνεται, ο λόγος γίνεται μικρότερος και η οδήγηση πιο άμεση. Ρυθμίζεται επίσης με βάση την ταχύτητα και μπορεί να παραμετροποιηθεί μέσω του drive select. Η ρύθμιση των ελατηρίων και των αμορτισέρ είναι αισθητά σκληρή και το αμάξωμα είναι 10 χιλιοστά χαμηλότερο από το S3 και 25 χιλιοστά χαμηλότερα από το Α3.
Μια άλλη νέα προσθήκη στο RS 3 είναι ο modular vehicle dynamics controller (mVDC), που διασφαλίζει ότι τα συστήματα πλαισίου αλληλοεπιδρούν με μεγαλύτερη ακρίβεια και πιο γρήγορα. Για να γίνει αυτό, το κεντρικό σύστημα συλλέγει δεδομένα από όλα τα εξαρτήματα που σχετίζονται με την πλευρική δυναμική. Ο mVDC συγχρονίζει τις μονάδες ελέγχου ροπής, τους προσαρμοζόμενους αποσβεστήρες και τον έλεγχο ροπής σε κάθε τροχό για οδήγηση και χειρισμό υψηλής ακρίβειας και συνολικά, αυξάνει την ευελιξία του οχήματος, ειδικά σε δυναμικές, απαιτητικές διαδρομές.
Εσωτερικό
Στο εσωτερικό πολλά στοιχεία αναδεικνύουν τον σπορ προσδιορισμό του μοντέλου . Οι οθόνες εμφανίζονται στο virtual cockpit plus 12,3 ιντσών, το οποίο διατίθεται στάνταρ και -εκτός άλλων- περιλαμβάνει οθόνες για g-force, χρόνους γύρου και επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα, 0-200 χλμ./ώρα, τέταρτο μιλίου και όγδοο μιλίου.
Η ειδική RS ένδειξη αλλαγής ταχύτητας αναβοσβήνει στη λειτουργία χειροκίνητης μετάδοσης, αλλάζει την οθόνη από πράσινο σε κίτρινο σε κόκκινο, αναβοσβήνει με τρόπο όμοιο με αυτόν που χρησιμοποιείται στο Motorsport, για να υποδείξει τον ιδανικό χρόνο αλλαγής ταχύτητας. Η οθόνη αφής 10,1 ιντσών περιλαμβάνει αυτό που αναφέρεται ως «RS Monitor», το οποίο εμφανίζει τις θερμοκρασίες ψυκτικού, κινητήρα και λαδιού μετάδοσης καθώς και τις πιέσεις των ελαστικών.
Διατίθεται επίσης μια οθόνη head-up που προβάλλει σχετικές πληροφορίες στο παρμπρίζ, στο οπτικό πεδίο του οδηγού, συμπεριλαμβανομένης της ένδειξης αλλαγής σχέσης στο κιβώτιο.
Η αγωνιστική αίσθηση ενισχύεται περαιτέρω από τον πίνακα οργάνων από ανθρακονήματα και τα σπορ καθίσματα RS με ανάγλυφο RS και ραφές σε ανθρακί χρώμα. Η ταπετσαρία των καθισμάτων διατίθεται προαιρετικά σε λεπτό δέρμα Nappa με έντονες ραφές και γυαλιστερό μαύρο, κόκκινο ή, για πρώτη φορά, ραφή με πράσινη αντίθεση.
Το RS 3 είναι στάνταρ εξοπλισμένο με δερμάτινο τιμόνι RS Sport τριών ακτίνων με επίπεδη βάση, που διαθέτει ενσωματωμένα, υψηλής ποιότητας paddles από χυτοσίδηρο. Εναλλακτικά, διατίθεται στρογγυλό τιμόνι RS. Και τα δύο τιμόνια έχουν το νέο κουμπί RS Mode στα δεξιά τους. Αυτό το κουμπί μπορεί να χρησιμοποιηθεί για επιλογή των λειτουργιών drive RS Performance, RS Individual ή την πιο πρόσφατη λειτουργία που χρησιμοποιήθηκε. Και στις δύο λειτουργίες RS, η οθόνη των οργάνων και η head-upοθόνη έχουν μια ακόμη πιο σπορ εμφάνιση, με μια ένδειξη αλλαγής ταχύτητας που αναβοσβήνει.
Το RS 3 διατίθεται στάνταρ εξοπλισμένο με μεγαλύτερα και ειδικά εξελιγμένα 6πίστονα έμβολα στα φρένα. Ένα κεραμικό σύστημα φρένων διαστάσεων 380×38 χιλ. διατίθεται προαιρετικά στον μπροστινό άξονα με χαρακτηριστική καμπύλη πεντάλ, ειδικά προσαρμοσμένη στον ενισχυτή φρένων. Το σύστημα φρένων υψηλής απόδοσης ζυγίζει δέκα κιλά λιγότερο από το αντίστοιχο χαλύβδινο. Οι εσωτερικά αεριζόμενοι και διάτρητοι δίσκοι έχουν διαστάσεις 375×36 χιλ. μπροστά και 310 22 χιλ. πίσω. Επιπλέον, η αεροδυναμική βελτιώνει τον χρόνο ψύξης των φρένων κατά 20%, γεγονός που μειώνει πιο γρήγορα τις μέγιστες θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια του επίπονου φρεναρίσματος, ενώ η αίσθηση του πεντάλ παραμένει η ίδια.
Τα νέα RS 3 μπορούν να παραγγελθούν σε δύο αποκλειστικά χρώματα RS: Kyalamigreen και Kemoragrey. Η οροφή του Sedan μπορεί επίσης να παραγγελθεί με το μαύρο χρώμα Brilliant σε αντίθεση. Τα μεμονωμένα εξωτερικά χαρακτηριστικά, όπως η μάσκα στο Singleframe, διατίθενται στάνταρ σε μαύρο χρώμα, είτε σε ματ είτε σε γυαλιστερό φινίρισμα.
Τα RS 3 Sportback και RS 3 Sedan θα είναι διαθέσιμα για παραγγελία στην Ευρώπη μετά το καλοκαίρι. Μία πρώτη ένδειξη τιμής στη Γερμανία, είναι 60.000 ευρώ και 62.000 ευρώ, για τις βασικές εκδόσεις των RS 3 Sportback και RS 3 Sedan, αντίστοιχα.
Νίκος Τσάδαρης