Το Kona είναι ο «πολιορκητικός κριός» της Hyundai στην Ευρωπαϊκή αγορά, καθώς ανήκει και σε μια ραγδαία αναπτυσσόμενη κατηγορία της αγοράς, αυτή των B-SUV. Ως εκ τούτου, η Κορεάτικη φίρμα ενίσχυσε το μοντέλο με μεγάλη ποικιλία εκδόσεων, τελευταία των οποίων η αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Έτσι το Kona, γίνεται το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό compact SUV στην αγορά της Γηραιάς Ηπείρου και ήδη κυκλοφορεί στις αγορές μεταξύ των οποίων η Ελληνική.
Η Hyundai προσφέρει το Kona Electric σε δυο εκδόσεις, με 136 (39 kWh) ή 204 ίππους (64 kWh) που υπόσχονται αυτονομία 305 και 449 χιλιόμετρα αντίστοιχα. Την δεύτερη και ακριβότερη οδηγήσαμε πριν λίγες ημέρες και μετά από αυτή την εμπειρία, είμαστε πολύ κοντά στο να αλλάξουμε γνώμη για τα ηλεκτρικά οχήματα.
Εμφάνιση – Εσωτερικό
Το ηλεκτρικό Kona ελάχιστα διαφοροποιείται από τα άλλα όσον αφορά την εμφάνιση και τις διαστάσεις. Συγκεκριμένα έχει μήκος αυξημένο κατά 1,5 εκατοστό (συνολικά 4,18 μ.) και ύψος κατά 2 εκατοστά, ενώ αλλάζει σημαντικά η εμπρός όψη λόγω της κλειστής μάσκας (όπου βρίσκεται και ο υποδοχέας φόρτισης) και το πλάι χάρη στις αεροδυναμικά σχεδιασμένες ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών. Επιπλέον, μάσκα και ζάντες μείωσαν τον αεροδυναμικό συντελεστή στο 0,288, προς όφελος της κατανάλωσης αλλά και της ποιότητας κύλισης.
Μεγαλύτερες είναι οι διαφορές στο εσωτερικό, κυρίως στην σχεδίαση της κεντρικής κονσόλας που μοιάζει με γέφυρα, σκεπάζοντας ένα μεγάλο ράφι για μικροαντικείμενα. Σε αυτό βοήθησε η απουσία επιλογέα ταχυτήτων, που έχει αντικατασταθεί από 4 μπουτόν drive-by-wire (P, N, D και R), κάτι που συναντήσαμε και στο αυτόματο Tucson, με «μειονέκτημα» το ότι η λειτουργία τους απαιτεί –ειδικά στις μανούβρες- εξοικείωση.
Αλλαγές όμως εντοπίζονται τόσο στον ευανάγνωστο πίνακα οργάνων όσο και στην εύχρηστη οθόνη πολυμέσων. Συγκεκριμένα, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 7 ιντσών δίνει στον οδηγό πληροφορίες για το πρόγραμμα οδήγησης (με αλλαγές στο φόντο της οθόνης), την ροή ενέργειας, την αυτονομία, την μέση κατανάλωση, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, κ.ά. ενώ η μεγάλη (10,25” στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας) διαθέτει συνδεσιμότητα με Apple CarPlay και Android Auto, κάμερα οπισθοπορείας, δορυφορική πλοήγηση, εμφανίζει τους κοντινούς σταθμούς φόρτισης, την αυτονομία και την μπαταρία (και τον χρόνο που απαιτείται για να φορτιστεί πλήρως.
Το νέο πλαίσιο του ηλεκτρικού Kona (με τις μπαταρίες στο πάτωμα) εξασφάλισε τους χώρους για 4 ενήλικες, ενώ πίσω με λίγο στρίμωγμα βολεύεται και 5ος καθώς το τούνελ είναι πολύ χαμηλό με μόνη την παραδοχή ότι, οι πίσω επιβάτες που κάθονται πιο χαμηλά με τα πόδια τους πιο λυγισμένα από το συνηθισμένο. Ο χώρος αποσκευών είναι λίγο μικρότερος από αυτόν των εκδόσεων βενζίνης & diesel με χωρητικότητα 332 λίτρα (αντί 361), που αυξάνει έως τα 1.114 λίτρα με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος, ενώ υπάρχει πάντως και μία υποδαπέδια θήκη για τα καλώδια φόρτισης και μικροπράγματα. Αυτό που δεν υπάρχει είναι ρεζέρβα, κάτι όχι καλό, αφού όπως θα διαβάσετε και παρακάτω το Kona Electric δεν είναι μόνο για την πόλη.
Με την ποιότητα και το φινίρισμα στον μέσο όρο της κατηγορίας, ο εξοπλισμός είναι επαρκέστατος, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων ESP με hill holder, σύστημα προειδοποίησης απόσπασης προσοχής, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με ανίχνευση πεζών, 6 αερόσακους, αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, cruise control, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, κάμερα οπισθοπορείας, αυτόματα φώτα, ζάντες αλουμινίου, ράγες οροφής, σύστημα πολυμέσων με έγχρωμη οθόνη αφής, θύρα USB, Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι, θύρα USB φόρτισης, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών. Το δικό «μας» μάλιστα είχε και το ποιοτικό ηχοσύστημα της Krell, με 8 ηχεία (με subwoofer 200 χλστ και 8κάναλο ενισχυτή 350W).
Όσο για την ασφάλεια ας είναι καλά το Hyundai SmartSense. Πρόκειται για δέσμη συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού (αποφυγή εμπρόσθιας σύγκρουσης με ανίχνευση πεζών, προειδοποίηση τυφλού σημείου, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, προειδοποίηση ορίων ταχύτητας, Cruise Control με σύστημα Stop & Go, κ.ά.).
Κινητήρας – Μετάδοση
Το ηλεκτρικό Kona της δοκιμής μας είχε τον δυνατό ηλεκτροκινητήρα των 204 ίππων και 395 Nm ροπής, με μπαταρία 64 kWh. Το σύστημα μετάδοσης μεταφέρει μέσω μιας μόνο σχέσης (+ όπισθεν) την κίνηση στους εμπρός τροχούς και οι επιδόσεις του βάρους περίπου 1.750 κιλών οχήματος είναι εντυπωσιακές, οδηγικά ευχάριστες και ασφαλείς (κυρίως στα προσπεράσματα). Συγκεκριμένα τα 0-100 από στάση γίνονται εφικτά μέσα σε 7,6” και η τελική ταχύτητα –θεωρητικά- φθάνει στα 167 χιλιόμετρα την ώρα, αν και εμείς είδαμε πάνω από 170 στο ψηφιακό καντράν και δεν ήταν κατήφορος. Στην διαδικασία αυτή ο οδηγός πατώντας το γκάζι στο πάτωμα αρχικά ξαφνιάζεται καθώς οι εμπρός τροχοί αρχίζουν το σπινάρισμα και στην συνέχεια εκτοξεύουν εμπρός το βαρύ SUV, δοκιμάζοντας τις αντοχές της πλάτης του καθίσματος.
Αυτονομία που αγγίζει τα κατασκευαστικά δεδομένα
Όμως, αυτό που εντυπωσιάζει στο ηλεκτρικό σύνολο του Kona, δεν είναι τόσο οι επιδόσεις, όσο η αυτονομία που αγγίζει (πρώτη φορά το συναντάμε αυτό) τις «υποσχέσεις» του κατασκευαστή (484 χλμ κατά WLTP, με 14,7 KWh/100 χλμ στον μικτό κύκλο). Οδηγώντας για πολλά χιλιόμετρα εντός και εκτός πόλης με προφίλ οδήγησης (Comfort, Sport, Eco, Eco+) συνήθως eco ή comfort (ποτέ eco+ και μερικές φορές sport), πετύχαμε μέση κατανάλωση 14,3 KWh για κάθε 100 χιλιόμετρα, δηλαδή αυτονομία με μια φόρτιση σχεδόν 450 χιλιόμετρα! Το γεγονός είναι πραγματικά πρωτόγνωρο, καθώς το ηλεκτρικό Kona έχει την μεγαλύτερη αυτονομία που έχουμε συναντήσει μέχρι σήμερα σε αμιγώς ηλεκτρικό όχημα, ενώ ποτέ μα ποτέ η μέση πραγματική κατανάλωση (ανεξαρτήτως κινητήριου συστήματος) δεν ήταν τόσο κοντά στις υποσχέσεις του κατασκευαστή.
Η σχεδόν απίστευτη κατανάλωση σε μικτό κύκλο, αυξάνει σημαντικά εάν οι μετακινήσεις γίνονται αποκλειστικά εντός πόλης, όπου η Hyundai υπόσχεται αυτονομία 660 χλμ. Στην δοκιμή μας δεν καταφέραμε να το τσεκάρουμε επακριβώς, αλλά στην ενδιάμεση μέτρηση που πήραμε κινούμενοι επί 2ήμερο αποκλειστικά στην πόλη χωρίς ιδιαίτερη προσοχή στο γκάζι, η μέση κατανάλωση ήταν 11,0 KWh/100 χλμ, αριθμός που αναλογικά πλησιάζει την αυτονομία των 600 χιλιομέτρων. Συμπερασματικά, για κάποιον που κινείται καθημερινά σε πόλη με ημερήσιο σύνολο 50-60 χιλιομέτρων την ημέρα, το Kona Electric χρειάζεται μια φόρτιση ανά περίπου 10 ημέρες, επίδοση εκπληκτική με βάση τα μέχρι τώρα εμπειρικά μας δεδομένα.
Η επίδοση αυτή επιτυγχάνεται με διάφορες έξυπνες λύσεις στην λειτουργία των περιφερειακών συστημάτων του αυτοκινήτου, όπως π.χ. η επιλογή «μόνο για οδηγό» στο σύστημα θέρμανσης-κλιματισμού, που διατηρεί επιλεγμένη θερμοκρασία μόνο γύρω από τον οδηγό.
Στο πάντα ενδιαφέρον θέμα της φόρτισης, το Kona με την μεγάλη μπαταρία (64KWh) χρειάζεται για πλήρη φόρτιση, 31 ώρες σε οικιακή πρίζα, 9,35 ώρες σε Wallbox (11KW) και 54 λεπτά (για το 80%) σε ταχυφορτιστή DC 100 KW (σπάνια θα βρεθεί στη χώρα μας) ή 75 λεπτά σε DC 50 KW.
Από την θέση του οδηγού
Η λίγο πιο ψηλή από τα άλλα Kona θέση οδήγησης είναι καλύτερη εδώ, καθώς στις ρυθμίσεις προστίθεται και η ηλεκτρική ρύθμιση στήριξης της μέσης.
Κατά τα λοιπά, το χαμηλότερο κέντρο βάρους (λόγω μπαταριών) βελτιώνει την οδική συμπεριφορά η οποία παραμένει προβλέψιμη και προοδευτική, με τάσεις υποστροφής όταν ο οδηγός πιέζει. Στην βελτιωμένη οδική συμπεριφορά σημαντική συμβολή έχει και η πίσω ανάρτηση που αντί για τον ημιάκαμπτο άξονα, έχει σύστημα πολλαπλών συνδέσμων. Όσον αφορά το επιπλέον βάρος, δεν επηρεάζει την κλίση του αμαξώματος, τόσο λόγω του χαμηλού κέντρου, όσο και λόγω της σφιχτής ανάρτησης. Προσοχή χρειάζεται στην προσπέλαση εμποδίων γιατί το ύψος από το έδαφος έχει μειωθεί από 17 στα 15,8 εκατοστά, από το κέλυφος των μπαταριών που κρέμεται κάτω από τα μαρσπιέ.
Επίσης, οι επιδόσεις (στο προφίλ sport είναι «πύραυλος»), η έλλειψη κιβωτίου και η καλή ποιότητα κύλισης σε συνδυασμό με τους μειωμένους αεροδυναμικούς θορύβους, κάνουν την οδήγηση άνετη και ξεκούραστη και τα προσπεράσματα ασφαλέστερα.
Ο οδηγός, εκτός από τα 4 προγράμματα οδήγησης, έχει στην διάθεσή ρύθμιση για 4 επίπεδα ανάκτησης ενέργειας που ρυθμίζονται με paddles πίσω από το τιμόνι και φορτίζουν την μπαταρία αυξάνοντας την αυτονομία. Στο μέγιστο επίπεδο –ειδικά αν ο οδηγός είναι προνοητικός- τα φρένα είναι σχεδόν άχρηστα, καθώς τα 1700 κιλά επιβραδύνονται δραστικά φορτίζοντας την μπαταρία. Αυτό εκτός των άλλων σημαίνει οικονομία στην συντήρηση, αλλά και μια παράξενη συμπεριφορά του πεντάλ των φρένων που χρειάζεται εξοικείωση.
Δια ταύτα
Εδώ έχουμε να κάνουμε με το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο που δεν βάζει σφιχτή θηλιά αυτονομίας στον λαιμό του οδηγού του. Με μόνο σοβαρό μειονέκτημα την τιμή (42.990 το δικό «μας» που γίνεται 37.700 με το «Κινούμαι Ηλεκτρικά»), το Kona Electric βάζει το μοντέλο στην κορυφή της κατηγορίας του και λίγο νερό στο …ηλεκτροσκεπτικιστικό μυαλό μας. Με μεγάλη αυτονομία, επαρκείς χώρους, γρήγορες επιδόσεις, πλούσιο εξοπλισμό και άρτια οδική συμπεριφορά, είναι η πλέον ολοκληρωμένη αμιγώς ηλεκτρική έκδοση οχήματος που έχουμε οδηγήσει μέχρι σήμερα. Σε όλα τα παραπάνω, οι υποψήφιοι αγοραστές θα πρέπει να προσθέσουν την 5ετή εγγύηση (ανεξαρτήτως χιλιομέτρων), την ίδιας διάρκειας οδική βοήθεια και την 8ετή εγγύηση της μπαταρίας.
Στα υπόψη και η έκδοση με την μικρή μπαταρία (39,2 KWh – 136 ίπποι) με θεωρητική αυτονομία 305 χλμ για τον μικτό κύκλο και 485 χλμ για την πόλη (WLTP), με τιμή περίπου 30.000 € (με επιδότηση).
Υπέρ
- Αυτονομία
- Επιδόσεις
- Εξοπλισμός – Τεχνολογία
- Χώροι
- Οδική συμπεριφορά – Ποιότητα κύλισης
- Χαμηλό κόστος χρήσης
- 5ετής εγγύηση
Κατά
- Τιμή για λίγους
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Μικρό ύψος από το έδαφος
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV/Crossover
- Διαστάσεις: 4.180 Χ 1.800 Χ 1.570 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.600 χλστ
- Χώρος αποσκευών: 332 – 1114 λτ
- Βάρος: 1743 κιλά
- Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη
- Ισχύς: 204 ίπποι
- Ροπή (Nm): 395
- Μπαταρία: Ιόντων λιθίου 64 KWh
- Τάση: 356 V
- Τάση εξόδου: 170 KW
- Ενεργειακή πυκνότητα: 141,3 KWh/Kg
- Τροφοδοτικό μπαταρίας για AC παροχή 7,2 KW
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Μειωτήρας μονής ταχύτητας
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
- Τροχοί: 215/55/17
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: ηλεκτρική υποβοήθηση με το μοτέρ στην κρεμαγιέρα
- Κύκλος στροφής: 10,6 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 7,6΄΄
- Τελική ταχύτητα: 167 χλμ/ώρα
- Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): 450 χλμ
- Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 14,30 kWh/100 χλμ
- Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας
- 0 – 100% (2.3 kWh) 9 ώρες, 35 λεπτά
- 0 – 80% (100 kWh) 54 λεπτά
- Τιμή: 42.990 ευρώ (περίπου 37.700 ευρώ με την κρατική επιδότηση).
Νίκος Τσάδαρης