Η Audi αποκάλυψε τα Q4 e-tron και Q4 Sportback e-tron, τα πρώτα της ηλεκτρικά μοντέλα στην compact SUV κατηγορία. Χρηστικά, εξοπλισμένα με τις σύγχρονες τεχνολογίες, μεταφέρουν το design των πρωτότυπων που παρουσίασε η μάρκα το 2019 στην παραγωγή και προσφέρουν ευχάριστη οδήγηση χωρίς εκπομπές ρύπων.
Εντυπωσιακά στην όψη και την αίσθηση, ευρύχωρα και με πρωτοποριακές λύσεις στον έλεγχο, τον χειρισμό, τις οθόνες και τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Η head-up οθόνη επαυξημένης πραγματικότητας, συνδέει τον εικονικό με τον πραγματικό κόσμο με έναν εντελώς νέο τρόπο. Η γκάμα περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις κινητήριου συστήματος, με επικεφαλής ένα μοντέλο quattro με μέγιστη ισχύ 299 ίππους. Χρόνος φόρτισης περίπου δέκα λεπτών παρέχει αρκετή ενέργεια για κάλυψη περίπου 130 χιλιομέτρων (WLTP). Το πισωκίνητο Q4 40 e-tron επιτυγχάνει αυτονομία έως και 520 χιλιόμετρα στον κύκλο WLTP. Οι πωλήσεις του μοντέλου στην Ευρώπη ξεκινούν το καλοκαίρι.
Σχεδίαση – Εσωτερικό
Η εμφάνιση χαρακτηρίζεται από εντυπωσιακές αναλογίες με κοντούς μπροστινούς πρόβολους, μεγάλους τροχούς και δυναμικές γραμμές. Στο Q4 Sportback e-tron, η ιδιαίτερα χαμηλή γραμμή οροφής με κουπέ σχήμα καταλήγει σε ένα σπορ πίσω μέρος, με την αεροτομή εδρασμένη βαθιά στο παράθυρο δύο τμημάτων. Ο προοδευτικός και σύγχρονος σχεδιασμός είναι τόσο λειτουργικός όσο και αεροδυναμικός καθώς το Q4 e-tron επιτυγχάνει συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,28 ενώ το Sportback φτάνει σε ακόμη χαμηλότερη τιμή, με συντελεστή οπισθέλκουσας 0,26.
Προαιρετικά διαθέσιμοι προβολείς LED Matrix, φωτίζουν το δρόμο όσο πιο φωτεινά γίνεται χωρίς να ενοχλούν άλλους χρήστες του δρόμου. Σε παγκόσμια πρώτη, ο οδηγός μπορεί να επιλέγει μεταξύ τεσσάρων φωτιστικών υπογραφών για το αυτοκίνητο, από το σύστημα αφής MMI. Στο πίσω μέρος, μια λωρίδα φωτός συνδέει τα φωτιστικά σώματα μεταξύ τους. Τα μοντέλα προσφέρονται σε οκτώ διαφορετικά χρώματα, συμπεριλαμβανομένης της νέας μεταλλικής απόχρωσης aurora. Οι εκδόσεις εξοπλισμού είναι η basic, η advanced και η Sline.
Με μήκος 4,59 μέτρα, οι εσωτερικοί χώροι (με την απουσία κεντρικού τούνελ) συγκρίνονται με την κατηγορία των SUV μεγάλου μεγέθους. Όλοι οι επιβάτες επωφελούνται από το πλεονέκτημα της ΜΕΒ, της αρθρωτής πλατφόρμας του VW Group ειδικά για την ηλεκτροκίνηση. Όσον αφορά τους εσωτερικούς αποθηκευτικούς χώρους, υπάρχουν διαθέσιμα περίπου 25 λίτρα και στις υποδοχές στο πάνω τμήμα των θυρών, αποθηκεύονται άνετα φιάλες ενός λίτρου, ενώ ανάλογα με την θέση των πίσω καθισμάτων, ο όγκος του χώρου αποσκευών είναι 520 έως 1.490 λίτρα στο Q4 e-tron και 535 έως 1.460 λίτρα στο Sportback. Και τα δύο μοντέλα μπορούν να ρυμουλκήσουν ρυμουλκούμενα με βάρος έως και 1.000 κιλά (με φρένα, με κλίση 12%), με τις εκδόσεις quattro να μπορούν ακόμη να φτάσουν έως και 1.200 κιλά.
Το εσωτερικό των Q4 e-tron και Q4 Sportback e-tron είναι ιδιαίτερα ευρύχωρο και ευχάριστο. Ο πίνακας οργάνων, στραμμένος προς τον οδηγό, ενσωματώνει δύο οθόνες, οι οποίες είναι ταυτόχρονα ιδιαίτερα σχεδιαστικά στοιχεία. Το διακοσμητικό πλαίσιο επένδυσης στην πλευρά του συνοδηγού διατίθεται προαιρετικά με ένα καινοτόμο «τεχνητό ύφασμα» που περιέχει ένα ποσοστό ανακυκλωμένων υλικών. Ένα ξεχωριστό οριζόντιο πάνελ φιλοξενεί τον μικρό μοχλό επιλογής των ταχυτήτων. Ταπετσαρία καθισμάτων που περιέχει μεγάλες ποσότητες ανακυκλωμένου πολυεστέρα διατίθεται για το σπορ εσωτερικό της σειράς S. Για κάθε θέση χρησιμοποιούνται περίπου 26 ανακυκλωμένες φιάλες PET 1,5 λίτρων.
Εντελώς καινούργιο είναι το πολυλειτουργικό τιμόνι με τις απρόσκοπτες επιφάνειες αφής, που χρησιμοποιεί ο οδηγός για τον έλεγχο του ψηφιακού πίνακα οργάνων. Το Infotainment και η πλοήγηση λειτουργούν κυρίως χρησιμοποιώντας την κεντρική οθόνη αφής MMI, η οποία θα είναι επίσης διαθέσιμη σε μέγεθος 11,6 ιντσών προς το τέλος του έτους. Ο φυσικός έλεγχος φωνής παρέχει την τρίτη λειτουργική διεπαφή.
Προαιρετικά, τα δυο ηλεκτρικά SUV μπορούν να εξοπλιστούν οθόνη head-up επαυξημένης πραγματικότητας. Αυτή προβάλλει τις πληροφορίες που παρέχονται από ορισμένα από τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και τα σύμβολα πλοήγησης στον πραγματικό εξωτερικό κόσμο, στο οπτικό πεδίο του οδηγού. Οι συγκεκριμένες πληροφορίες προβάλλονται δυναμικά σε έναν ευρύ χώρο, όπου εμφανίζονται ως μια αιωρούμενη εικόνα σε απόσταση περίπου δέκα μέτρων ή περισσότερο από τον οδηγό, δημιουργώντας ένα συναρπαστικό αποτέλεσμα.
Τα Q4 e-tron και Q4 Sportback e-tron διαθέτουν πακέτο ενημέρωσης/ψυχαγωγίας δομημένο σε τρία επίπεδα – από MMI σε MMI plus έως MMI pro. Διατίθενται διάφορες λειτουργίες ανάλογα με το επίπεδο διαμόρφωσης, συμπεριλαμβανομένης της head-up οθόνης επαυξημένης πραγματικότητας και του Audi virtual cockpit plus. Τα προαιρετικά επίπεδα παρέχουν τις διαδικτυακές υπηρεσίες του Audi connect, συμπεριλαμβανομένου του έξυπνου σχεδιασμού διαδρομών e-tron για την επεξεργασία της βέλτιστης διαδρομής που λαμβάνει υπ’ όψη της τη δημόσια υποδομή φόρτισης. Για premium ήχο, φροντίζει ένας νέος συνεργάτης ιδιαίτερα δημοφιλής στη νέες γενιές φίλων του ήχου υψηλής πιστότητας – το ηχοσύστημα της Sonos που συνδυάζει το lifestyle, την τεχνολογία και το design σε μια νέα διάσταση.
Ηλεκτροκινητήρες – Αυτονομία – Φόρτιση
Τα Audi Q4 e-tron και Q4 Sportback e-tron ανταποκρίνονται και καλύπτουν προσδοκίες διαφορετικών ομάδων πελατών, από τους αστικά κυρίως κινούμενους έως τους πολυταξιδευτές. Τα δύο μοντέλα διακρίνονται για την αυτονομία τους. Το Q4 40 e-tron έχει αυτονομία έως και 520 χιλιόμετρα (WLTP) με μία μόνο φόρτιση μπαταρίας. Χάρη στη μέγιστη χωρητικότητα φόρτισης 125 kW, σε ιδανικές συνθήκες μπορεί να αποθηκεύσει ενέργεια για να διανύσει περίπου 130 χιλιόμετρα (WLTP) σε μόλις 10’. Επιπλέον, χρησιμοποιώντας την εφαρμογή myAudi, ο ιδιοκτήτης μπορεί να ελέγξει τη φόρτιση ή και τον κλιματισμό εξ αποστάσεως, από το smartphone του.
Είναι διαθέσιμες δύο εκδόσεις μπαταρίας και τρεις εκδόσεις ισχύος. Η συμπαγής μπαταρία για το Q4 35 e-tron έχει καθαρή ενεργειακή χωρητικότητα 52 kWh (55 kWh ακαθάριστο), ενώ οι τιμές για τη μεγάλη μπαταρία στο Q4 40 e-tron και Q4 50 e-tronquattro είναι 77 (82) kWh.
Το Q4 35 e-tron και το Q4 40 e-tron έχουν έναν ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους πίσω τροχούς, με έξοδο 170 και 204 ίππων αντίστοιχα. Η κορυφαία έκδοση Q4 50 e-tron quattro έχει δύο ηλεκτροκινητήρες για την ηλεκτρική τετρακίνηση quattro. Προσφέρουν μέγιστη ισχύ 299 ίππων, η οποία εξασφαλίζει επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 6,2 δευτερόλεπτα και ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική ταχύτητα 180 χλμ./ώρα. Για μεγαλύτερο βαθμό ενεργειακής απόδοσης, ο κινητήρας στον μπροστινό άξονα ενεργοποιείται μόνο όταν απαιτείται υψηλή ισχύς ή ισχυρή πρόσφυση. Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας στην εξοικονόμηση ενέργειας κατά την οδήγηση είναι η έξυπνη ανάκτηση, η οποία ενσωματώνει επίσης στοιχεία πλοήγησης και τοπογραφικά δεδομένα.
Η προαιρετική αντλία θερμότητας χρησιμοποιεί την απορριπτόμενη θερμότητα από τις μονάδες υψηλής τάσης και τον αέρα περιβάλλοντος για τον έλεγχο του κλίματος στο εσωτερικό. Αυτό συμβάλλει στην αύξηση του βαθμού ενεργειακής απόδοσης, ειδικά σε μεγαλύτερες διαδρομές.
Τα δύο νέα ηλεκτρικά SUV μπορούν να φορτιστούν με διάφορα επίπεδα ισχύος χρησιμοποιώντας εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) ή συνεχές ρεύμα (DC) ανάλογα με την μπαταρία. Η συμπαγής μπαταρία μπορεί να δεχθεί έως και 7,4 kW φόρτιση AC και έως 100 kW όταν χρησιμοποιείται φόρτιση HPC (φόρτιση υψηλής ισχύος) με συνεχές ρεύμα. Ως στάνταρ, η μεγαλύτερη μπαταρία επιτρέπει έως και 11 kW με AC και έως και 125 kW με HPC.
Η μπαταρία υψηλής τάσης των Audi Q4 e-tron και Q4 Sportbacke-tron βρίσκεται τοποθετημένη μεταξύ των αξόνων, εξασφαλίζοντας χαμηλό κέντρο βάρους και ισορροπημένη κατανομή μαζών. Τα συστήματα ελέγχου για την κίνηση και την ανάρτηση συνεργάζονται στενά – η οδήγηση των compact ηλεκτρικών SUV είναι ασφαλής, σπορ και άνετη ταυτόχρονα.
Ανάρτηση – Συστήματα υποβοήθησης οδηγού
Προαιρετικά, η Audi θα παρέχει μια σπορ ανάρτηση για όλες τις εκδόσεις Q4 e-tron που χαμηλώνουν το αμάξωμα κατά 15 χιλιοστά (στάνταρ χαρακτηριστικό στην S line). Επιπλέον, μπορεί να εγκατασταθεί το σύστημα drive select με διαφορετικά προφίλ οδήγησης (στάνταρ στο Sportback), όπως και το προοδευτικό τιμόνι, το οποίο λειτουργεί όλο και πιο άμεσα καθώς αυξάνεται η γωνία διεύθυνσης (ως στάνταρ στα μοντέλα quattro). Η ανάρτηση με έλεγχο απόσβεσης (μια επιλογή για όλες τις εκδόσεις κινητήρων) παρέχει ακόμα πιο ευέλικτη εμπειρία οδήγησης. Οι ζάντες από 19 έως 21 ίντσες χαρακτηρίζονται από διάφορα αεροδυναμικά σχέδια ενώ το σε μεγάλο βαθμό κλειστό σχέδιο παίζει επίσης ρόλο στη βελτίωση της ενεργειακής κατανάλωσης.
Τα δυο ηλεκτρικά SUV διαθέτουν πολλά συστήματα υποβοήθησης οδηγού ως στάνταρ. Σε αυτά περιλαμβάνεται το predictive efficiency assist (προγνωστική υποβοήθηση ενεργειακής απόδοσης), που υποστηρίζει ένα στυλ οδήγησης που βελτιστοποιεί την κατανάλωση ενέργειας. Τα προαιρετικά συστήματα (όπως πολλά άλλα χαρακτηριστικά εξοπλισμού) χωρίζονται σε πακέτα. Το αποκορύφωμα αυτών είναι το adaptive cruise assist, το οποίο βοηθά τον οδηγό με διαμήκη και πλευρική καθοδήγηση σε ολόκληρο το εύρος ταχύτητας, προσδίδοντας στοιχεία αυτόνομης οδήγησης. Οι κάμερες surround view είναι μια εξαιρετικά μεγάλη βοήθεια κατά την οδήγηση στην πόλη και κατά τη στάθμευση.
Μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα
Ο στόχος της κατασκευής των Q4 e-tron και Q4 Sportback e-tron θα πρέπει να επιτυγχάνουν μηδενικές εκπομπές άνθρακα όταν παραδίδονται σε πελάτες στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Όταν το αυτοκίνητο φτάσει στο τέλος του κύκλου ζωής του, η μπαταρία του προορίζεται να επαναχρησιμοποιηθεί σε εφαρμογές δεύτερης ευκαιρίας ή – εάν αυτό δεν είναι πλέον οικονομικά βιώσιμο – να ανακυκλώνονται με αειφόρο τρόπο ως πηγή πρώτων υλών.
Στο εσωτερικό, ανακυκλωμένα υλικά χρησιμοποιούνται στα υλικά μόνωσης και απόσβεσης. Επιπλέον, πολλές από τις ορατές επιφάνειες περιέχουν ανακυκλωμένα υλικά. Αυτά περιλαμβάνουν το κάλυμμα δαπέδου και τα μέρη της επένδυσης του χώρου αποσκευών. Στο εσωτερικό της Sline, ο πελάτης μπορεί να απολαύσει το υλικό μικροϊνών Dinamica, το οποίο χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με τεχνητό δέρμα ως ταπετσαρία για τα σπορ καθίσματα. Οι ίνες πολυεστέρα αποτελούν το 45% του υλικού Dinamica. Λαμβάνονται από ανακυκλωμένα μπουκάλια PET, παλιά υφάσματα ή υπολειμματικές ίνες.
Το ύφασμα Puls, σε συνδυασμό με τεχνητό δέρμα, περιέχει ανακυκλωμένα υλικά που αποτελούν περίπου το 50% της σύνθεσής του. Για την επένδυση του κάθε καθίσματος, περίπου 26 φιάλες PET 1,5 λίτρων μετατρέπονται σε νήματα χρησιμοποιώντας μια περίπλοκη διαδικασία επεξεργασίας – το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα υλικό που διαθέτει τα ίδια πρότυπα ποιότητας, τόσο στο μάτι όσο και στην αφή, όπως η κλασική υφασμάτινη ταπετσαρία. Το ένθετο «τεχνητό ύφασμα» για το ταμπλό, το οποίο θα είναι διαθέσιμο λίγο μετά το λανσάρισμα, αποτελείται επίσης εν μέρει από ανακυκλωμένα υλικά.
Το Audi Q4 e-tron θα κυκλοφορήσει στις ευρωπαϊκές αγορές στις αρχές του καλοκαιριού, με τα μοντέλα Sportback να ακολουθούν προς τα τέλη του. Οι προτεινόμενες τιμές λιανικής στην ελληνική αγορά θα ανακοινωθούν λίγο πριν το λανσάρισμα του μοντέλου.
Νίκος Τσάδαρης