Αλλαγή φρουράς τις τελευταίες έξι εβδομάδες, στο «Διάφανο Εργοστάσιο» της Volkswagen στη Δρέσδη. Λίγο πριν τα Χριστούγεννα, το τελευταίο e-Golf που κατασκευάστηκε (από το 2017) ποτέ, βγήκε από τη γραμμή παραγωγής του. Μετά από μία διακοπή τριών εβδομάδων, απαραίτητη για την προετοιμασία των εγκαταστάσεων για να υποδεχθούν το νέο μοντέλο, το εργοστάσιο ξεκίνησε πάλι τη λειτουργία του, αυτήν τη φορά κατασκευάζοντας το ολοκαίνουργιο ID.3, με το πρώτο αυτοκίνητο να βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής την προηγούμενη εβδομάδα.
Πλέον, το διάφανο εργοστάσιο γίνεται ο δεύτερος χώρος κατασκευής του ID.3 μετά το Τσβικάου και το τέταρτο εργοστάσιο της VW στον κόσμο, που παράγει μοντέλα που βασίζονται στην Αρθρωτή Πλατφόρμα για την Ηλεκτροκίνηση (MEB). Τα άλλα δύο βρίσκονται στην Κίνα και συνδυαστικά, αυτές οι τέσσερις μονάδες έχουν μέγιστη παραγωγική ικανότητα άνω των 900.000 οχημάτων ετησίως. Σύντομα, σε αυτά θα προστεθούν δύο ακόμα στη Γερμανία (στο Έμντεν και το Αννόβερο) και ένα στις ΗΠΑ (Τσατανούγκα).
Ταυτόχρονα, η μάρκα ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στη Δρέσδη, πρωτεύουσα της Σαξονίας: τα επόμενα χρόνια, η εγκατάσταση που ήταν γνωστή και ως «κέντρο της μελλοντικής κινητικότητας» θα μετατραπεί στο «σπίτι των ID.», προσφέροντας στους πελάτες και τους επισκέπτες μια ολιστική εμπειρία της οικογένειας μοντέλων ID. Από αρχική ενημέρωση και test drives, έως επισκέψεις στη γραμμή παραγωγής, συμμετοχή στην κατασκευή του ID.3 και άλλες εκδηλώσεις, μέχρι την παράδοση ηλεκτρικών οχημάτων σε πελάτες.
Μία τέτοια εξέλιξη δεν είναι τυχαία και συνδέεται άμεσα με την ιστορία του διάφανου εργοστάσιου. Μία εγκατάσταση που εξ αρχής σχεδιάστηκε με εκτενή χρήση υαλοπετασμάτων, ώστε να προσφέρει μία «διάφανη» ματιά στο εσωτερικότης και στα διάφορα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας. Από το 2001, που ξεκίνησε τη λειτουργία του, περισσότεροι από 330.000 επισκέπτες έχουν απολαύσει από κοντά την κατασκευή διάφορων μοντέλων.
Από τις γραμμές παραγωγής του βγήκαν το πολυτελές Phaeton (84.235 μονάδες, 2001-2016), η Bentley Flying Spur (2.186 μονάδες, 2005-2006 και 2013-2014) και, από το 2017, το e-Golf (50.401 μονάδες).Το εργοστάσιο σύντομα καθιερώθηκε ως σημαντικό τουριστικό αξιοθέατο της Δρέσδης, με τους επισκέπτες είτε να είναι απλοί τουρίστες είτε και πελάτες, που έρχονταν να δουν από κοντά την κατασκευή του αυτοκινήτου τους, με το οποίο μάλιστα αναχωρούσαν, μετά από λίγες ώρες.
Στο μέλλον, σημαντικά περισσότερα οχήματα θα παραδοθούν σε πελάτες στο διάφανο εργοστάσιο, το οποίο σήμερα απασχολεί 380 εργαζόμενους. Για το σκοπό αυτό, δημιουργήθηκε πρόσφατα ένα δεύτερο σημείο παράδοσης νέων αυτοκινήτων σε πελάτες, μέσα στο εργοστάσιο. Ο αριθμός των παραδόσεων αναμένεται να αυξηθεί από 1.301 το 2019 και 3.296 το 2020, σε περισσότερα από 5.000 οχήματα το 2021. Ο στόχος είναι περίπου 9.700 παραδόσεις ετησίως, έως το 2022.
Όπως και με την έναρξη κατασκευής του e-Golf το 2017, η παραγωγή του ID.3 θα ξεκινήσει με μία βάρδια και 35 οχήματα την εβδομάδα, από Δευτέρα έως Παρασκευή. Οι ώρες επίσκεψης για το κοινό παραμένουν οι ίδιες: Δευτέρα έως Σάββατο από τις 9:30 π.μ. έως τις 6:30 μ.μ., Κυριακή από τις 9:30 π.μ. έως τις 5:00 μ.μ.
Νίκος Τσάδαρης