Η Skoda Academy, η επαγγελματική σχολή της μάρκας, ιδρύθηκε πριν από σχεδόν έναν αιώνα και σε αυτήν φοιτούν νέοι και νέες που ονειρεύονται μία καριέρα στην αυτοκινητοβιομηχανία, είτε ως σχεδιαστές, είτε ως μηχανικοί είτε σε οποιαδήποτε άλλη ειδικότητα τους ενδιαφέρει.
Στο τελευταίο έτος των σπουδών τους, οι σπουδαστές καλούνται να πάρουν ένα μοντέλο της Skoda από τη γραμμή παραγωγής και, αφήνοντας τη φαντασία τους ελεύθερη, να το μετατρέψουν σε μια άλλη μορφή, δίνοντάς του μία νέα ταυτότητα.
Το Slavia, το 7o Concept Car της Ακαδημίας, σχεδιάστηκε από 31 εκπαιδευόμενους που αποφοιτούν την εφετινή χρονιά και συνδέει το παρελθόν με το παρόν, καθώς αποτίει φόρο τιμής στη επέτειο των 125 χρόνων από την ίδρυση της τσέχικης μάρκας, που εορτάζεται εφέτος. Το όνομα Slavia χρησιμοποιήθηκε από τους ιδρυτές της Skoda, Václav Laurin και Václav Klement, με την ίδρυση της εταιρείας το 1895, για τα πρώτα ποδήλατα που κατασκεύασαν, πριν παρουσιάσουν το πρώτο τους αυτοκίνητο.
Η Spider έκδοση του Scala συνδυάζει τις τολμηρές γραμμές του σύγχρονου μοντέλου με ένα δημοφιλές πρότυπο σχεδίασης από τις πρώτες μέρες της αυτοκίνησης, όταν τα περισσότερα αυτοκίνητα ήταν ανοιχτά διθέσια. Από το πρώτο προσχέδιο έως την κατασκευή του αυτοκινήτου, οι σπουδαστές ολοκλήρωσαν κάθε βήμα οι ίδιοι, με την υποστήριξη των εκπαιδευτών τους καθώς και των ειδικών της εταιρίας στα τμήματα Σχεδιασμού, Παραγωγής και Τεχνικής Ανάπτυξης.
Πηγή έμπνευσης για το Slavia αποτέλεσε το 1100 OHC, ένα σπορ πρωτότυπο, που παρουσιάστηκε το 1957 και ήταν ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο δύο θέσεων ανοιχτού τύπου για χρήση σε αγώνες αντοχής. Με χαμηλό και αεροδυναμικό αμάξωμά από πλαστικό ενισχυμένο με υαλονήματα και βάρος μόλις 550 κιλά, το 1100 OHC, με 4κύλινδρο κινητήρα 1,1 λίτρων ισχύος 92 ίππων, έφτανε τελική ταχύτητα περίπου 200 χλμ./ώρα, όντας ένα από τα ορόσημα στην ιστορία της μάρκας. Ένα από τα δύο πρωτότυπα που κατασκευάστηκαν, εκτίθεται σήμερα στο μουσείο, στην Mladá Boleslav.
Για να μετατραπεί το Scala σε Slavia, ακολουθώντας το παράδειγμα του 1100 OHC, οι εκπαιδευόμενοι πραγματοποίησαν πολλές τροποποιήσεις στο αμάξωμα του αυτοκινήτου, με επανασχεδιασμό πολλών περιοχών και προσαρμογή των υπαρχουσών λύσεων. Ενδεικτικά, ενισχύθηκαν το κάτω μέρος του αμαξώματος, αφαιρέθηκε η οροφή και συγκολλήθηκαν οι πίσω πόρτες στη θέση τους, μετατρέποντας έτσι ένα compact μοντέλο hatchback με άφθονο χώρο για πέντε άτομα σε 2θυρο coupe. Για να διαφοροποιηθεί η ροή αέρα πάνω από το όχημα, εξελίχθηκε ένα ειδικό κάλυμμα με χαρακτηριστικές αεροδυναμικές καμπύλες πίσω από τα καθίσματα, που καταλήγουν σε ένα εξίσου νέο κάλυμμα του χώρου αποσκευών, με ενσωματωμένη πίσω αεροτομή. Οι μαθητές έδωσαν ιδιαίτερη προσοχή στις καθαρές μεταβάσεις στις κολόνες Α και στις πόρτες. Οι ζάντες αλουμινίου 20 ιντσών από το Kodiaq RS δημιουργούν μια ιδιαίτερα σπορ εμφάνιση, ενώ το σύστημα φρένων και οι πλήμνες τροχών προέρχονται από το Octavia RS. Ο επανασχεδιασμένος χώρος κάτω από το δάπεδο φιλοξενεί ένα τροποποιημένο σύστημα εξαγωγής.
Οι μαθητές σίγουροι για το αποτέλεσμα της δουλειάς τους και δεν δίστασαν να ζητήσουν από τον Jan Kopecky (Γιαν Κοπέτσκυ), παγκόσμιο πρωταθλητή ράλι στη WRC2 με Fabia το 2018, να δοκιμάσει το δημιούργημά τους στην πίστα. Με σεβασμό στο μοναδικό πρωτότυπο, ο Kopecky με το νέο του συνοδηγό, Jan Hlousek, έκαναν μερικούς γρήγορους γύρους σε μία πίστα αγώνων κοντά στην έδρα της εταιρίας και δήλωσε εντυπωσιασμένος από το πώς το πρωτότυπο, παρά τις όποιες δομικές επεμβάσεις της μετατροπής, διατηρούσε έντονη ακαμψία που συνοδευόταν από απουσία τριγμών. Παράλληλα, τόνισε τις μοντέρνες και σπορ γραμμές του Slavia, υπογραμμίζοντας ότι, η φαντασία των μαθητών μπόρεσε με λίγες σχεδιαστικές επεμβάσεις να μετατρέψει ένα hatchback σε Spider μοντέλο. Οι Kopecky και Hlousek είχαν την ευκαιρία να οδηγήσουν στην ίδια πίστα και το 1100 OHC, που είχε αποτελέσει την πηγή έμπνευσης για τους μαθητές.
Νίκος Τσάδαρης