Η φιλοσοφία του Carlo Abarth σε σχέση με την «απόδοση» πηγαίνει πολύ πιο μακριά από απλά την ιπποδύναμη, την τελική ταχύτητα και την επιτάχυνση. Η σκέψη του πάντα εστίαζε στην συνολική απόδοση και έτσι αναζητούσε πρωτοποριακές τεχνικές λύσεις για να βελτιώσει την αεροδυναμική, την πρόσφυση και την πέδηση των αυτοκινήτων.
Μέσα σε αυτό το πνεύμα παρουσιάστηκε πριν από μερικούς μήνες το Spoiler ad Assetto Variabile στην ειδική έκδοση Abarth 695 70° Anniversario. Όπως δήλωσε ο Επικεφαλής της εταιρίας για την περιοχή ΕΜΕΑ, κ. Luca Napolitano, «Πρόκειται για μία από τις πιο ξεχωριστές αεροδυναμικές εφαρμογές σε αυτοκίνητο παραγωγής, η οποία εξελίχθηκε με βάση την φιλοσοφία του ιδρυτή της μάρκας που μελετούσε φανατικά την αεροδυναμική στις πίστες και στους δρόμους. Η επιτομή αυτής του της προσπάθειας είναι το διάσημο Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina του 1960, αλλά και το εξίσου πετυχημένο Abarth 1000 Corsa του 1966, το οποίο ξεχώριζε χάρη στην κατασκευασμένη από εποξική ρητίνη αεροτομή του.»
Το νέο Spoiler ad Assetto Variabile που χρησιμοποιεί το Abarth 695 70° Anniversario, έχει σαφείς αναφορές στα αγωνιστικά εξαρτήματα της μάρκας, και βέβαια στο χαρακτηριστικό σπόιλερ της θρυλικής Lancia Delta Integrale.
Τα μυστικά του Spoiler ad Assetto Variabile
Το Spoiler ad Assetto Variabile αποτελεί το αποτέλεσμα της σκληρής δουλειάς των μηχανικών της Abarth στην αεροδυναμική σήραγγα της FCA στο Orbassano του Τορίνο, αλλά και την πίστα Vallelunga που βρίσκεται λίγο έξω από τη Ρώμη. Σκοπός του αεροδυναμικού βοηθήματος είναι η βελτίωση της συμπεριφοράς του αυτοκινήτου μέσω της αύξησης της πρόσφυσης και της σταθερότητας στις υψηλές ταχύτητες. Όπως σε έναν αγώνα θα δει κανείς τους μηχανικούς να αλλάζουν την κλίση των σπόιλερς ώστε το αυτοκίνητο να ρυθμιστεί με βάση τις απαιτήσεις της πίστας και του οδηγού, έτσι και το Spoiler ad Assetto Variabile στο Abarth 695 70o Anniversario, μπορεί να ρυθμιστεί χειροκίνητα σε 12 θέσεις, με κλίση από 0ο έως 60ο.
Στην μέγιστη κλίση των 60ο και με ταχύτητα 200χλμ./ώρα, το σπόιλερ αυξάνει την αεροδυναμικά παραγόμενη κάθετη δύναμη κατά 42 κιλά. Σε γρήγορες καμπές αυτή η απόδοση προσφέρει εξαιρετικά δυναμικά χαρακτηριστικά, καθώς και πολύ καλή σταθερότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η γνωστή στροφή “Rome Curve”στη Vallelunga, όπου το Spoiler ad Assetto Variabile μειώνει τις απαιτούμενες διορθώσεις στο τιμόνι κατά 40%, δίνοντας την ευκαιρία στον οδηγό για πιο καθαρές γραμμές, αλλά και αυξημένη αυτοπεποίθηση για να πιέσει το αυτοκίνητο στο όριο. Παράλληλα, η βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής απόδοσης μειώνει τους στροβιλισμούς με αποτέλεσμα μειωμένο θόρυβο και αυξημένα επίπεδα άνεσης στις καθημερινές μετακινήσεις.
Για την επίτευξη αυτού του εξαιρετικού αποτελέσματος, το Abarth 695 70° Anniversario, δοκιμάστηκε εκτεταμένα σε πλήρη κλίμακα στην αεροδυναμική σήραγγα του Orbassano, με τους τεχνικούς να αναλύουν διεξοδικά τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου σε κάθε μία από τις 12 θέσεις του σπόιλερ.
Σπόιλερ από εποξική ρητίνη το 1966
Από το 1956, μέχρι το 1966, τα αυτοκίνητα της Abarth κατέκτησαν 133 ρεκόρ ταχύτητας, αποτέλεσμα που σε μεγάλο βαθμό επετεύχθη χάρη στην εκτεταμένη αεροδυναμική έρευνα. Για παράδειγμα μόνο το Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina (χάρη στην αεροδυναμική του απόδοση) έσπασε 8 ρεκόρ το 1960. Αμέσως το μοντέλο απέκτησε το προσωνύμιο “ασημένια τορπίλη», λόγω του αεροδυναμικού του αμαξώματος, με τον κορυφαίο συντελεστή αεροδυναμικής Cx:0,20, το οποίο είχε εξελιχθεί στην αεροδυναμική σήραγγα του Πολυτεχνείου του Τορίνο.
Το σλόγκαν του Carlo Abarth, «Κυριακή στις πίστες, Δευτέρα στο γραφείο», δεν άφηνε αμφιβολία ότι, ο ιδρυτής της μάρκας θα αναζητούσε την βελτίωση της αεροδυναμικής και στα αυτοκίνητα παραγωγής, γεγονός που συνετέλεσε ώστε, μέχρι την δεκαετία του 1970, τα κιτ βελτίωσης της Abarth να έχουν μετατρέψει χιλιάδες καθημερινά αυτοκίνητα σε αγωνιστικά αυτοκίνητα αξιώσεων, δίνοντας στους νέους οδηγούς την ευκαιρία να δοκιμάσουν τις δυνατότητες τους.
Το πρώτο μοντέλο που επωφελήθηκε από το ανήσυχο πνεύμα του Abarth, ήταν το Abarth 1000 Corsa (ουσιαστικά η αγωνιστική έκδοση του Fiat 600). Το 1962 οι νίκες του μοντέλου που τερμάτιζε με ανοιχτό το πίσω καπό δεν οφείλονταν μόνο στην καλύτερη ψύξη του κινητήρα, αλλά και στην καλύτερη αεροδυναμική που προσέφερε αυτή η επιλογή. Βασιζόμενος σε αυτή την παρατήρηση, το 1966, ο Abarth εξέλιξε την ιδέα δημιουργώντας το πρώτο σπόιλερ από εποξική ρητίνη, εξέλιξη του οποίου είναι σήμερα, το Spoiler ad Assetto Variabile στο 695 70° Anniversario Spoiler.
Το συλλεκτικό (συνολικά 1.949 μονάδες) Abarth 695 70° Anniversario με το Spoiler ad Assetto Variabile είναι διαθέσιμο και στην Ελληνική αγορά με τιμή 34.100 ευρώ.
Νίκος Τσάδαρης