Τα μοντέλα με ανοιγόμενη οροφή αποτελούν μια ιδιαίτερη κατηγορία στο χώρο του αυτοκινήτου. Convertible, Cabrio, Spider, Targa, διθέσια ή τετραθέσια, με υφασμάτινη ή μεταλλική οροφή, τα ανοικτά αυτοκίνητα προσφέρουν μια ξεχωριστή εμπειρία οδήγησης σε κάθε εκδοχή τους. Λιγότερο πρακτικά και συνήθως ακριβότερα από τις αντίστοιχες συμβατικές εκδόσεις, τα ανοικτά αυτοκίνητα δεν επιλέγονται με τη λογική, αλλά με το συναίσθημα και την απόλαυση που προσφέρουν. Άλλα με σπορ χαρακτήρα και αλλά με πιο χαλαρή διάθεση, τα παρακάτω ανοικτά μοντέλα της Fiat δημιούργησαν το δικό τους μύθο προσφέροντας την αίσθηση του αιώνιου καλοκαιριού σε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
(1) 1200 Spider – 1957
Το διθέσιο 1200 Spider εκτός από τον αρμονικό εξωτερικό σχεδιασμό ξεχώρισε και για μία ιδιαίτερη καινοτομία. Τα καθίσματα μπορούσαν να περιστραφούν κατά τον κατακόρυφο άξονα επιτρέποντας την ευκολότερη είσοδο και έξοδο για τον οδηγό και τον επιβάτη. Ήταν μία λύση που εκτιμήθηκε ιδιαίτερα από τις γυναίκες που πλέον μπορούσαν να απολαμβάνουν ένα σπορ αυτοκίνητο χωρίς να ανησυχούν ότι θα ταλαιπωρήσουν το φόρεμα τους.
(2) 500 Jolly «Spiaggina» – 1958
Εξαρχής το Fiat 500 του 1957 σχεδιάστηκε με ανοιγόμενη υφασμάτινη οροφή έτσι ώστε να κάνει οικονομία στο βάρος και την ποσότητα μετάλλου, αλλά παράλληλα και να προσφέρει σε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο τη χαρά της οδήγησης ενός cabrio. Η έκδοση Jolly που έμεινε γνωστή με το παρατσούκλι “Spiaggina” πήγε ένα βήμα παραπέρα. Το κατασκευασμένο από την Carrozzeria Ghia Jolly επέτρεπε στους τέσσερις επιβαίνοντες να βρίσκονται σε απόλυτη επαφή με το τοπίο, ενώ η κατασκευασμένη από ψάθα επένδυση των καθισμάτων σήμαινε ότι μπορούσαν να ταξιδεύουν με βρεγμένα μαγιό χωρίς καμία τύψη. Με τιμή διπλάσια από εκείνη του απλού 500, το Jolly αγαπήθηκε από πλήθος γνωστών προσωπικοτήτων, όπως ο Αριστοτέλης Ωνάσης και ο Πρίγκιπας Ρενιέ του Μονακό.
(3) 850 Spider 1965
Ακόμα ένα cabrio της Fiat που σχεδιάστηκε από τον Bertone, το 850 Spider, ήταν ένα προσιτό σπορ ανοικτό αυτοκίνητο που συνολικά πούλησε περισσότερες από 140.000 μονάδες. Η τοποθέτηση του κινητήρα στον πίσω άξονα έδωσε ιδιαίτερη ευελιξία στο σχεδιασμό του εμπρός μέρους, ενώ όταν ήταν διπλωμένη η υφασμάτινη οροφή βρισκόταν κάτω από ένα μεταλλικό κάλυμμα αφήνοντας απόλυτα «καθαρό» το σχήμα του αμαξώματος.
(4) 124 Sport Spider 1966
Το ξεχωριστό στιλ συνδυάστηκε ιδανικά με τα δυναμικά χαρακτηριστικά δημιουργώντας το 124 Spider, ένα αυτοκίνητο που έμεινε στην ιστορία τόσο λόγω της εμπορικής του επιτυχίας, όσο και των διακρίσεων που κατέκτησε στους αγώνες. Ο Pininfarina δημιούργησε ένα κλασσικό σχήμα, το οποίο αγαπήθηκε ιδιαίτερα τόσο στην Ευρώπη, όσο και στην αγορά των Η.Π.Α. Η έκδοση Abarth με σημαντικές τεχνικές αλλαγές, ιδιαίτερα στην πίσω ανάρτηση, πραγματοποίησε μια εντυπωσιακή αγωνιστική πορεία ενισχύοντας την εικόνα της μάρκας.
(5) X1/9 1972
Ένας από τους σημαντικότερους σχεδιαστές όλων των εποχών, ο Marcello Gandini σχεδίασε για λογαριασμό του Studio Bertone ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σχήματα στο χώρο του αυτοκινήτου. Το σφηνοειδές σχήμα, αποτέλεσμα και της εγκάρσιας τοποθέτησης του κινητήρα πίσω από την καμπίνα των επιβατών, συνδυαζόταν με μια ανοιγόμενη οροφή τύπου Targa. Στην πορεία σχεδιάστηκε και ένα πρωτότυπο με εντελώς ανοικτή οροφή, το οποίο όμως δεν βρήκε ποτέ το δρόμο για τη μαζική παραγωγή. Το όνομα του μοντέλου παραγωγής είναι ουσιαστικά ο κωδικός του προγράμματος εξέλιξης, στοιχείο που σπάνια συναντά κανείς στην ιστορία του αυτοκινήτου.
(6) Punto Cabrio – 1993
Βασισμένο σε ένα από τα πιο πετυχημένα μοντέλα στην ιστορία της Fiat, το Punto Cabrio αποτελούσε τον ορισμό του προσιτού ανοικτού αυτοκινήτου. Με θέσεις για 4 άτομα και ικανό χώρο αποσκευών για μικρές εξορμήσεις, το Punto Cabrio προσέφερε τη χαρά ενός ανοικτού αυτοκινήτου στο ευρύ κοινό. Συνολικά περισσότερα από 55.000 Punto Cabrio πέρασαν τη γραμμή παραγωγής του Bertone, τα περισσότερα εκ των οποίων ήταν βαμμένα σε ιδιαίτερα μοντέρνα χρώματα.
(7) Barchetta 1995
Έχοντας ανακηρυχτεί ως ένα από τα πιο όμορφα ανοικτά αυτοκίνητα, η «βαρκούλα» της Fiat σχεδιάστηκε από τον Ανδρέα Ζαπατίνα συνδυάζοντας κλασσικά στοιχεία με έναν απόλυτα μοντέρνο τρόπο. Τη νοσταλγική διάθεση που εξέφραζαν τα στιλιστικά στοιχεία στο αμάξωμα και στην καμπίνα συνόδευε μια μοναδική οδηγική εμπειρία που εξασφάλιζαν η υφασμάτινη οροφή, ο δυνατός κινητήρας των 1,8 λίτρων και η ιδιαίτερα διασκεδαστική ρύθμιση της ανάρτησης.
(8) Panda Marrakech – 2003
Το «φάντασμα» του 500 «Spiaggina» έβαλε το χέρι του στη δημιουργία του πρωτοτύπου Marrakech, το οποίο είχε πολύ έντονα στοιχεία από τα beach buggies της δεκαετίας του 60. Εκτός από την απόλυτη επαφή με το περιβάλλον, το Marrakech εφοδιασμένο με σύστημα τετρακίνησης και αυξημένη απόσταση από το έδαφος μπορούσε να κινηθεί με ιδιαίτερη ευκολία σε αμμώδη εδάφη συνεπικουρούμενο και από το χαμηλό βάρος, συνεχίζοντας με τον τρόπο του το θρύλο του Panda 4×4. Το «φάντασμα» του «Spiaggina» χτύπησε και πάλι λίγα χρόνια αργότερα, με ακόμα ένα πρωτότυπο, το Panda Jolly του 2006 που αποτελούσε σαφή αναφορά στο μοντέλο του 1958.
(9) 500c – 2009
Η Cabrio έκδοση του 500 πλησιάζει όσο καμία άλλη το αρχέτυπο του Fiat 500 του 1957. Η υφασμάτινη οροφή ακολουθεί με τον ίδιο τρόπο την γραμμή που ορίζουν οι πλαϊνές κολόνες από το παρμπρίζ μέχρι και την πόρτα του χώρου αποσκευών δίνοντας τη δυνατότητα στους 4 επιβάτες να έρθουν σε άμεση επαφή με τον ήλιο. Παράλληλα όπως και ο πρόγονος του, το 500c αποτελεί ένα από τα πιο προσιτά αυτοκίνητα για να γνωρίσει κανείς την απόλαυση της οδήγησης ενός cabrio αυτοκινήτου.
(10) 124 Spider – 2015
Η αναβίωση ενός θρυλικού μοντέλου δεν είναι ποτέ απλή υπόθεση. Το νέο 124 Spider διατηρεί μια σειρά σχεδιαστικών χαρακτηριστικών που κάνουν άμεσα αναγνωρίσιμη τη συγγένεια με τον ένδοξο πρόγονο του. Η σπορ διάθεση του πλαισίου και του συστήματος διεύθυνσης είναι ακόμα μία ομοιότητα, ενώ η αγωνιστική έκδοση Abarth 124 rally συνεχίζει την επιτυχημένη παράδοση στους αγώνες κυριαρχώντας τα τελευταία χρόνια στην κατηγορία R-GT.
Νίκος Τσάδαρης