Είναι φυσικοί νόμοι. Ό,τι ανεβαίνει θα κατέβει, ό,τι κινείται θα φρενάρει. Και εμείς λέμε, ό,τι κινείται γρήγορα, πρέπει και γρήγορα να φρενάρει.

Αυτό πρεσβεύει και η ιταλική Brembo. Η μεγάλη κατασκευάστρια συστημάτων πέδησης (φρένων) έχει αναλάβει την ευθύνη να επιβραδύνει ή σταματάει τις ταχύτερες επίγειες σπορ μηχανές. Δηλαδή τα τετράτροχα της F1, του WRC, και τα δίτροχα των World Superbike και των MotoGP.

Το αγγλικό περιοδικό Fast Bikes στο τελευταίο τεύχος του κάνει ένα αφιέρωμα στην Brembo και παρουσιάζει την υψηλότατη τεχνολογία που απαιτείται για την κατασκευή των καλύτερων και πλέον εξελιγμένων συστημάτων πέδησης σήμερα.

Είναι όλο εξαιρετικά ενδιαφέρον, και προτείνουμε να το διαβάσετε. Αν χρειάζεται να πειστείτε, παραθέτουμε κάποια ψήγματα από τη συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό ο Roberto Pellegrini, της Brembo Racing. Αφορούν κυρίως τις διαφορές ανάμεσα στα συστήματα της F1 και των MotoGP.

Απολαύστε:

«Οι δαγκάνες της Brembo στα MotoGP και την F1 είναι στην πραγματικότητα παρόμοιες. Η μόνη σημαντική διαφορά είναι ότι αυτές των μοτοσυκλετών περιέχουν τέσσερα έμβολα (είναι τετραπίστονες), ενώ των F1 έξι (εξαπίστονες). Αλλιώς, είναι κατασκευασμένες από το ίδιο υλικό, ένα κράμα λίθιου-αλουμινίου και είναι μονομπλόκ, δηλαδή σχηματίζονται από την κατεργασία ενός ενιαίου κομματιού μετάλλου. Τα έμβολα είναι από τιτάνιο».

«Οι δαγκάνες είναι και στις δύο περιπτώσεις ακτινικές. Δεν μπορώ να αποκαλύψω τις διαμέτρους των εμβόλων -αποτελεί βιομηχανικό μυστικό- αλλά είναι επίσης παρεμφερείς. Διαφέρουν βέβαια ως προς την πίεση που ασκούν στα τακάκια και τους δίσκους», αναφέρει ο Pellegrini.

«Σε μια μοτοσυκλέτα ΜotoGP η πίεση μπορεί να φθάσει ως τα 40 Bar, ενώ σε μια F1 ως και τα 100 Bar. Αυτό σημαίνει 2.500 κιλά πίεσης που μπορούν να επιβραδύνουν τη φόρμουλα με -5,0G! Έχουμε μετρήσει περιπτώσεις στην F1 που τα φρένα αναπτύσσουν θερμοκρασίες 900 βαθμών Κελσίου».

«Στις MotoGP δεν αναπτύσσεται αεροδυναμική άντωση, οπότε η επιβράδυνση είναι πιο ‘ήπια’. Επιπλέον απαιτείται και περισσότερη αίσθηση στη μανέτα, οπότε οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται είναι χαμηλότερες».

«Επίσης τα υγρά φρένων είναι διαφορετικά. Στην F1 πρέπει να χρησιμοποιούμε υγρό με εξαιρετικά υψηλό σημείο βρασμού, ενώ στα MotoGP όχι τόσο. Αυτό λόγω του τρόπου που χρησιμοποιούν τα φρένα τους οι πιλότοι της F1 -σαν διακόπτες, είτε on είτε off».

«Στις MotoGP αντίθετα ο αναβάτης χρειάζεται οπωσδήποτε να έχει άμεση σύνδεση με τη δαγκάνα, αυτό που λέμε ‘αίσθηση’. Έτσι στην F1 έχουμε πιέσεις 90 κιλών για την πλήρη ενεργοποίηση των φρένων, οπότε οι οδηγοί χρειάζονται πολύ δυνατά πόδια! Στις MotoGP αντίθετα οι αναβάτες χρησιμοποιούν μόλις δύο δάχτυλα».

Η εξέλιξη των υπαρχόντων συστημάτων είναι διαρκής, και διαχωρισμένη από τον σχεδιασμό των αυριανών φρένων, τόσο για τις αγωνιστικές όσο και για τις μοτοσυκλέτες δρόμου. «Στον δρόμο η βασικότερη βελτίωση θα είναι η μείωση του βάρους. Θα μπορούσαμε να παρουσιάσουμε από τώρα συστήματα με δίσκους από ανθρακονήματα και κεραμικό υλικό, αλλά η αγορά δεν είναι ακόμα έτοιμη», βεβαίωσε ο τεχνικός διευθυντής της Brembo Roberto Lavezzi.

«Δεν είναι θέμα απόδοσης, ήδη έχουμε ανθρακονημάτινους δίσκους που αποδίδουν σε χαμηλές θερμοκρασίες. Το κόστος τους όμως είναι πολύ υψηλό, πολύ μεγαλύτερο από των σύγχρονων συμβατικών δίσκων. Η δαγκάνα δεν διαφέρει πολύ, το κόστος οφείλεται στον δίσκο -αλλά βέβαια το μέγα κέρδος είναι στο βάρος. Μια κεραμική δισκόπλακα ζυγίζει το μισό από μια συμβατική».

«Στο μέλλον νομίζω ότι θα μπορέσουμε να αυξήσουμε την απόδοση κατά 10%, χρησιμοποιώντας πάντα το συμβατικό σύστημα. Για την ώρα, η προσπάθειά μας επικεντρώνεται στη μείωση του βάρους του συνόλου τροχού-δισκόπλακας-δαγκάνας και όχι του κάθε μέρους χωριστά».

«Μπορούμε να το κάνουμε, αφού έχουμε και την Marchesini. Αυτόν τον καιρό τεστάρουμε κάτι –καμία σχέση με περιμετρικό δίσκο, το δοκιμάσαμε, αλλά δεν δουλεύει σωστά. Δεν μπορώ να αναφέρω λεπτομέρειες, αλλά όταν το δείτε θα αντιληφθείτε ότι είναι σημαντική πρόοδος…» πρόσθεσε μυστικοπαθώς ο κύριος Lavezzi.