Οι αγώνες για την Mercedes ήταν και παραμένουν εκτός από διαφημιστική δραστηριότητα, πεδίο έρευνας και εξέλιξης. Καρπός αυτής της εμπλοκής τα αυτοκίνητα επιδόσεων της μάρκας που αναλαμβάνει να υλοποιήσει η AMG, θυγατρική εταιρεία της Mercedes-Benz, η οποία εξελίσσει τις κορυφαίες εκδόσεις των μοντέλων της. Πρόκειται για την εταιρία που δημιούργησαν το 1967 οι Βέρνερ Άουφρεχτ και Έρχαρτ Μέλχερ, δύο πρώην μηχανικοί της Γερμανικής μάρκας.
Ο πρόλογος απαραίτητος μια και το αντικείμενο αυτής εδώ της δοκιμής είναι μια δημιουργία της AMG που βασίστηκε σε μια Mercedes C-class sedan, ένα «συμβατικό» γιωταχί που μετά τις βελτιωτικές επεμβάσεις θα μπορούσε εύκολα να είναι το οικογενειακό όχημα του Lewis Hamilton. Πρόκειται για μια τετρακίνητη Mercedes AMG C43, με 2λιτρο, 4κύλινδρο κινητήρα, απόδοσης 421 ίππων.
Αυτό είναι και το θέμα αυτής εδώ της δοκιμής, ενός «καυτού» οικογενειακού 4θυρου οχήματος τριών όγκων, που όποιος το δει δίπλα του στο δρόμο και δεν καταλάβει περί τίνος πρόκειται, θα δοκιμάσει έκπληξη μεγάλη.

Μικρό το «σώμα», μεγάλη η απόδοση
Η AMG C43 της δοκιμής μας σε αντίθεση με τα μέχρι τώρα δεδομένα (η προηγούμενη C43 χρησιμοποιούσε V6, 3λιτρο κινητήρα, 390 ίππων), κινείται από ένα συμπαγές, ήπια υβριδικό, 4κύλινδρο σύνολο, 1.991 κ.εκ., που αποδίδει 421 ίππους και 500 Nm ροπής (μόλις 20 λιγότερα από τον 6κύλινδρο κινητήρα), συμπεριλαμβανομένου και ενός εγκάρσια εμπρός τοποθετημένου ηλεκτροκινητήρα διαμέτρου περίπου 4 εκατοστών (13 ίππων).
Πρόκειται για τον κινητήρα με κωδικό M139l (όπου “l” = longitudinal, δηλαδή τοποθετημένος στον διαμήκη άξονα), τον πρώτο κινητήρα παραγωγής με ηλεκτρικά υποβοηθούμενο turbo με δυνατότητα περιστροφής έως τις 175.000 στροφές/λεπτό (τεχνολογία της F1), που βελτιώνει την απόκριση στο γκάζι και την λειτουργία στις χαμηλές στροφές, εξοικονομώντας καύσιμο, αλλά και εκπέμποντας μειωμένους ρύπους. Στα συν του συστήματος η εξάλειψη του turbo lag (υστέρηση απόκρισης στο πάτημα του γκαζιού).
Η τεχνολογία του συγκεκριμένου κινητήρα είναι τέτοια, που χρειάζεται να έχεις βαθιές γνώσεις μηχανολογίας για να την καταλάβεις, ακόμα κι αν στην εξηγήσουν με «απλά» λόγια.
Το έργο του κινητήριου συνόλου μεταφέρεται στους 4 τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου 9 σχέσεων (AMG SpeedShift MCT 9G) και του συστήματος τετρακίνησης AMG Performance 4MATIC, που εξασφαλίζει την καλύτερη δυνατή πρόσφυση του οχήματος. Στην ίδια κατεύθυνση και η τετραδιεύθυνση, με τους πίσω τροχούς να στρίβουν έως 2,5 μοίρες αντίθετα από τους εμπρός έως τα 100 χλμ/ώρα. Πάνω από αυτή την ταχύτητα, οι πίσω τροχοί στρίβουν στην ίδια κατεύθυνση με τους εμπρός, έως 0,7 μοίρες.
Ο συνδυασμός κινητήρα-μετάδοσης κάνει το βάρους σχεδόν 1.800 κιλών αμάξωμα να «πετά», με τα 0-100 από στάση να έρχονται σε 4.6 δεύτερα και την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ/ώρα.
Ανάλογα εντυπωσιακό με τις επιδόσεις είναι το σύστημα πέδησης, με δίσκους 370 χλστ εμπρός και τετραπίστονες δαγκάνες, ενώ οι πίσω δίσκοι (320 χλστ) συνδυάζονται με μονοπίστονες δαγκάνες. Και οι τέσσερις δίσκοι είναι αεριζόμενοι.
Προσοχή στα διακριτικά για αποφυγή εκπλήξεων
Τα τριών όγκων αμαξώματα συνήθως «υποτιμώνται» στον δρόμο καθώς παραπέμπουν σε οχήματα που επιλέγουν οικογενειάρχες μέσης ηλικίας, ενώ ακόμα και αυτά που έχουν αεροδυναμικά βοηθήματα και μεγάλης διαμέτρου τροχούς, θεωρούνται αρνάκια με προβιά λύκου (look).
Στην περίπτωση της C43 που δοκιμάσαμε, η εξωτερική εμφάνιση δεν «βγάζει μάτια», με τα σημεία που προδίδουν τις επιδόσεις να περιορίζονται στους αεραγωγούς του εμπρός προφυλακτήρα, στις 20άρες ζάντες, τα πλαϊνά skirts, τον διαχύτη στον πίσω προφυλακτήρα και τις 4 μπούκες της εξάτμισης. Επιπλέον, οι με καλή όραση και παρατηρητικότητα, θα εντοπίσουν τα σηματάκια “Turbo Electrified” στα εμπρός φτερά.
Στο εσωτερικό, η ματιά πέφτει αμέσως στις δυο εντυπωσιακές οθόνες (ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,3 ιντσών και οθόνη αφής πολυμέσων 11,9 ιντσών που φιλοξενεί το σύστημα MBUX με πολλές λειτουργίες και τελικά εύκολο μενού μετά από μικρό χρόνο προσαρμογής). Η ευανάγνωστη οθόνη πολυμέσων υποστηρίζει ασύρματη λειτουργία του Apple CarPlay, ενώ το ηχοσύστημα Burmester απογειώνει την ποιότητα των ακουσμάτων.
Η εργονομία δεν είναι και η καλύτερη για όσους δεν έχουν εμπειρία στις Mercedes με τους υαλοκαθαριστήρες αριστερά του τιμονιού ενσωματωμένους στον διακόπτη των φλας και τον επιλογέα «πρόσω – ανάποδα» στα δεξιά της κολώνας του πολυλειτουργικού, με δέρμα Nappa τιμονιού, πάνω στο οποίο βρίσκονται τα δύο χειριστήρια AMG, ένα για τα προγράμματα οδήγησης (Snow, Individual, Comfort, Sport, Sport+) και ένα με το οποίο μπορείς να αλλάξεις ανά πάσα στιγμή το σύστημα που θες να ελέγξεις. Τα χειριστήρια συμπληρώνονται από paddles («αυτιά») πίσω από το τιμόνι, για τις – αν επιθυμεί ο οδηγός – χειροκίνητες αλλαγές στο 9άρι αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.
Ανάλογα των επιδόσεων της C43 είναι τα πολυρυθμιζόμενα σπορ καθίσματα με επενδύσεις σε δέρμα-αλκαντάρα, που στηρίζουν άριστα το σώμα του οδηγού και του συνοδηγού. Οι θέσεις για μικροαντικείμενα είναι επαρκείς, αλλά ο αξιόλογος χώρος αποσκευών περιορίζεται από το μικρό άνοιγμα του πορτ μπαγκάζ.
Κατά τα λοιπά, η ποιότητα των υλικών και η σημασία στις λεπτομέρειες, δικαιολογούν με την σειρά τους την τσουχτερή τιμή του αυτοκινήτου, καθώς και η διπλή ηλιοροφή (η εμπρός ανοιγόμενη) που δίνει αίσθηση άνεσης και επιπλέον φως στην καμπίνα.
Στο πιλοτήριο
Μπαίνοντας στην θέση του οδηγού, εξ αρχής καταλαβαίνεις πως εδώ δεν έχεις να κάνεις με ένα απλό κάθισμα, αλλά με μια σπορ επιλογή, που λίγο απέχει από πολυτελές αγωνιστικό μπάκετ. Οι περισσότεροι σωματότυποι θα βρουν εύκολα την θέση που επιβάλλεται για να κυριαρχήσεις σε 421 άλογα, που στο οδηγικό προφίλ «sport+» μοιάζουν λίγο πολύ με αφηνιασμένα.
Ο κινητήρας έρχεται στη ζωή, εκπέμποντας ένα ήχο (μεταβαλλόμενο ανάλογα με τα προφίλ οδήγησης), που μοιάζει με σάλπισμα …επίθεσης και σε κάνει άμεσα να μειώσεις την ένταση (έως και να σβήσεις) το ποιοτικό ηχοσύνολο. Για όσους βιαστούν να συγκρίνουν τον ήχο με αυτούς των πολυκύλινδρων κινητήριων συνόλων, θα απαντήσουμε πως: μια δοκιμή θα σας πείσει.

Στη συνέχεια, από τα πρώτα κιόλας μέτρα, οι όποιες αμφιβολίες για την δυνατότητα του μικρού σε όγκο και κυβισμό κινητήρα να κινήσει σβέλτα το βαρύ αμάξωμα, πάνε …περίπατο, αφού η από Φόρμουλα 1 τεχνολογία και όχι μόνο, απογειώνει την αποτελεσματικότητα του downsizing (μικρού κυβισμού). Φιλικός και εύχρηστος μέσα στην πόλη, με μεγάλα αποθέματα ροπής από χαμηλά, μεταμορφώνεται σε αγωνιστικό όπλο στον ανοιχτό δρόμο, ειδικά αν επιλεγούν τα προφίλ sport & sport+, τα οποία σκληραίνουν (έως ενοχλητικού σημείου) και την ανάρτηση, που – είναι αλήθεια – στη θέση comfort είναι πολύ μαλακή.
Μαζί με κινητήρα και ανάρτηση, «αγριεύει» και το κιβώτιο, που όμως ακόμα και στο πιο σπορ προφίλ δεν μπορεί να ακολουθήσει σε ταχύτητα αλλαγών τις επιδόσεις του κινητήρα, οπότε ο οδηγός πρέπει να πάρει την κατάσταση στα χέρια του με τα paddles.
Στον αυτοκινητόδρομο, το ταξίδι γίνεται ευχάριστο για τον οδηγό και άνετο για τους επιβάτες, συνδυάζοντας τις διαθέσιμες ρυθμίσεις κινητήρα, κιβωτίου και ανάρτησης, με την σημείωση ότι, η απόλυτη άνεση επιτυγχάνεται στο comfort της ανάρτησης, ενώ η απόλυτη …ταραχή (με ταυτόχρονα μηδενικές κλίσεις αμαξώματος) στην επιλογή sport+.
Στους επαρχιακούς δρόμους αξιοποιούνται στο έπακρο όλες οι διαθέσιμες τεχνολογίες προς τέρψη του οδηγού και μείωση του χρόνου μετακίνησης από το ένα σημείο σε άλλο. Οι αλλαγές πορείας θυμίζουν ελαφρύ GTI, με το τιμόνι (που έτσι κι αλλιώς θυμίζει F1) να δίνει απόλυτη αίσθηση στον οδηγό, όντας ταυτόχρονα γρήγορο και ακριβές. Αλλά δεν είναι «κοφτερό», αφού η AMG C43 θυμίζει …καμιόνι, καθώς κάνει περιστροφή πλήρους κύκλου με διάμετρο σχεδόν 12 μέτρα. Επίσης, οι απότομες κινήσεις των χεριών στο τιμόνι, είναι πιθανό να επηρεάσουν διάφορες ρυθμίσεις από τους πολλούς διακόπτες αφής που βρίσκονται πάνω του.
Σε κάθε περίπτωση η γρήγορη οδήγηση επωφελείται θετικά τόσο από την τετρακίνηση όσο και από την τετραδιεύθυνση. Σημαντικό εδώ για όσους …μερακλήδες το ρυθμιζόμενο ESP, με επιλογές on, sport & off (100%). Η πλήρης απενεργοποίηση του συστήματος ελέγχου πρόσφυσης, δεν είναι και ότι καλύτερο για όσους δεν γνωρίζουν σε βάθος την σπορ οδήγηση, ενώ με το ESP στην θέση on, η παρεμβατικότητά του είναι συχνή, οπότε η πιο ευχάριστη και συγχρόνως ασφαλής ρύθμιση είναι στην θέση sport.

Η οδική συμπεριφορά πάντως, ακόμα και σε μεγάλη πίεση, είναι παραδειγματικά ουδέτερη, με το πίσω μέρος στον κατήφορο, να ακολουθεί πιστά την τροχιά των κατευθυντήριων τροχών και στον ανήφορο να ανοίγει λίγο την τροχιά του, δίνοντας εντύπωση πισωκίνητης κατασκευής, έως ότου πατηθεί βαθειά το γκάζι και το σπορ σεντάν εκτοξευτεί επ’ ευθείας γραμμής χωρίς παρέκκλιση εκατοστού.
Τέλος, για τα φρένα, τι να πει κανείς; Ακινητοποιούν με αίσθηση από όσα και όπου, χωρίς να κουράζονται από την συνεχή χρήση, με το ABS να επεμβαίνει διακριτικά όπου χρειαστεί.
Φυσικά, όλα τα παραπάνω έχουν και το ανάλογο κόστος που δεν περιορίζεται στην «αλμυρή» τιμή κτήσης (από 84.700 €), αλλά επεκτείνεται στα πανάκριβα ελαστικά και το καύσιμο. Στην διάρκεια της δοκιμής μας προσπαθώντας για το ελάχιστο, είδαμε μέση κατανάλωση 13 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, αλλά βέβαια αυτό μάλλον ελάχιστα θα απασχολεί όσους έχουν να διαθέσουν το κόστος κτήσης.
To be or not
Μικτές οι εντυπώσεις μας από την συμβίωση με την AMG C43 4Matic. Άλλωστε, κάθε φορά που οδηγούμε ένα οικογενειακό μοντέλο υψηλότατων επιδόσεων όπως αυτή, αναρωτιόμαστε τι χρειάζονται οι δυο πίσω θέσεις;;;
Ναι, είναι αλήθεια πως η AMG κατάφερε να μας εντυπωσιάσει καταφέρνοντας με 4 κυλίνδρους και μόνο 2 λίτρα , να βγάλει αυτό το αποτέλεσμα, ενδεχομένως ανοίγοντας τον δρόμο και για τον ανταγωνισμό.
Η C43 είναι συνολικά καλύτερη σε σχέση με την 6κύλινδρη προκάτοχό της, αποδεικνύοντας ότι το «nothing more than cubic centimeters» των Αμερικανών, έχει ξεπεραστεί από την σύγχρονη τεχνολογία, καντάρια της οποίας διαθέτει η θυγατρική εταιρία βελτιώσεων της Mercedes.
Συνεπώς, περί αξιολόγησης δεν τίθεται θέμα. Το μοντέλο της δοκιμής μας είναι «ΑΑΑ», οπότε η επιλογή του ή μη, εκτός από θέμα διαθέσιμων κονδυλίων είναι καθαρά θέμα ορέξεως και «περί ορέξεως ουδείς λόγος πίπτει» (στον γράφοντα).
Υπέρ
Τεχνολογία
Ποιότητα υλικών – κατασκευής
Εξοπλισμός Άνεσης & ασφάλειας
Θέση οδήγησης
Κινητήρας – Επιδόσεις
«Έξυπνη» τετρακίνηση
Τετραδιεύθυνση
Επιδόσεις
Ανάρτηση
Οδική συμπεριφορά
Φρένα
Σύστημα πολυμέσων
Κατά
Έλλειψη ρεζέρβας
Εργονομία χειριστηρίων αφής
Μικρό άνοιγμα πορτ μπαγκάζ
Τιμή
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 4θυρο, 5θέσιο, μεσαίο επιβατικό
Διαστάσεις: 4.791 Χ 1.824 Χ 1.450 χλστ
Μεταξόνιο: 2.865 χλστ
Βάρος: 1.765 κιλά
Χώρος αποσκευών: 455 λτ
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 66 λτ
Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλ., 16βαλ., turbo, 1.1991 κ.ε., Euro 6d-ISC-FCM
Ισχύς: 421 ίπποι / 6.750 σαλ
Ροπή: 500 Nm / 3.300 – 5.000 σαλ
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα: 13 ίπποι
Ροπή ηλεκτροκινητήρα: 160 Nm
Μετάδοση: Στους 4 τροχούς (κατανομή 39/61)
Κιβώτιο: Αυτόματο (AMG SPEEDSHIFT MCT9), 9 σχέσεων με paddles
Ανάρτηση: Εμπρός Διπλά ψαλίδια – Πίσω Πολλαπλών συνδέσμων
Τροχοί: Εμπρός 245/35/20 – Πίσω 265/30/20
Φρένα: Εμπρός & Πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,98 μ.
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 4.3΄΄
Τελική ταχύτητα: 250 χλμ/ώρα
Κατανάλωση: 13 λτ/100χλμ
Εκπομπές CO2: 202 γρ/χλμ
Τιμή: Από 84.700 €












