Όταν αναφερόμαστε στα πολυτελή SUV, το Lexus RX ήταν πάντα ένα όνομα που παίζει στις πρώτες θέσεις της κατηγορίας. Γνωστό για το άψογο μείγμα στυλ, άνεσης και επιδόσεων, το μεσαιομεγάλο SUV της premium Ιαπωνικής μάρκας έχει αποκτήσει αφοσιωμένο κοινό όλα αυτά τα χρόνια.
Όμως, η τελευταία προσθήκη στη σειρά RX, το RX 500 Sport Direct4, που παρουσιάζουμε σε αυτό το άρθρο, απογειώνει αυτή την κληρονομιά. Με δυνατό κινητήρα, τεχνολογία αιχμής και πλήθος πολυτελών χαρακτηριστικών, το RX 500 Sport Direct4 είναι ένα πραγματικό αριστούργημα που εντυπωσιάζει όποιον το οδηγήσει έστω και για λίγες ημέρες όπως εμείς για τις ανάγκες της δοκιμής.

Με σχεδίαση που τραβάει τα βλέμματα, είναι ταυτόχρονα σπορ και κλασικό χωρίς όμως να δείχνει προκλητικό, ούτε να «φωνάζει» τα ένα τσουβάλι ευρώ που χρειάζεσαι για να το αποκτήσεις. Η εξωτερική εμφάνιση (μήκος 4,9μ.) διαθέτει αιχμηρές γραμμές, εντυπωσιακή μάσκα, κομψούς προβολείς LED και ζάντες αλουμινίου 21 ιντσών που φανερώνουν το σταθερό πάτημα του οχήματος.
Η αεροδυναμική σχεδίαση του αμαξώματος συμβάλλει συγχρόνως και στη συνολική αίσθηση δύναμης και την επιβλητικότητα που αποπνέει το RX 500 Sport Direct4, ενώ η προσοχή στη λεπτομέρεια είναι εμφανής σε κάθε καμπύλη και περίγραμμα.

Εσωτερικό, ωδή στην πολυτέλεια

Το εσωτερικό του Lexus RX 500 Sport Direct4 αποπνέει πολυτέλεια, κορυφαία άνεση και σφύζει τεχνολογίας. Υλικά υψηλής ποιότητας υπάρχουν σε αφθονία, από τα πλούσια δερμάτινα καθίσματα μέχρι τις εξαιρετικές ξύλινες επενδύσεις, ενώ η προσοχή στη λεπτομέρεια είναι εμφανής σε κάθε πτυχή του εσωτερικού, από τις προσεκτικά ραμμένες ταπετσαρίες μέχρι τις επιφάνειες με απαλή αφή.
Η ευρύχωρη καμπίνα προσφέρει άφθονο χώρο τόσο για τους εμπρός όσο και για τους πίσω επιβάτες, εξασφαλίζοντας άνεση για όλους. Η άψογα ανατομική θέση οδήγησης καλύπτει τις ανάγκες κάθε σωματότυπου, ενώ στο πίσω κάθισμα, φιλοξενούνται άνετα ακόμη και τρεις ενήλικοι (χάρη στο επίπεδο πάτωμα και το φάρδος της καμπίνας), έχοντας αφθονο χώρο για τα γόνατά τους. Τα πίσω καθίσματα δεν είναι μόνο ευρύχωρα, αλλά διαθέτουν και λειτουργία ανάκλισης, ενώ τα δύο εξωτερικά διαθέτουν λειτουργία θέρμανσης και αερισμού (όπως και τα μπροστινά) επιτρέποντας στους επιβάτες να χαλαρώσουν και να απολαύσουν το ταξίδι με απόλυτη άνεση. Ταυτόχρονα η διαθέσιμη πανοραμική ηλιοροφή πλημμυρίζει το εσωτερικό με φυσικό φως, δημιουργώντας μια ευάερη και φιλόξενη ατμόσφαιρα.

Ο χώρος αποσκευών, δυστυχώς δεν εμπεριέχει ρεζέρβα και καθώς περιορίζεται από το υβριδικό σύστημα χωρά μόνο 461 λίτρα, αλλά οι χώροι για μικροαντικείμενα περισσεύουν.
Η Lexus ήταν πάντα γνωστή για τη δέσμευσή της στην λεπτομέρεια, και το RX 500 Sport Direct4 δεν αποτελεί εξαίρεση. Η συναρμογή και το φινίρισμα του εσωτερικού είναι άψογα, με κάθε στοιχείο σχεδιασμένο στην εντέλεια. Από τα εργονομικά σχεδιασμένα χειριστήρια μέχρι το διαισθητικό σύστημα infotainment, κάθε λεπτομέρεια έχει μελετηθεί προσεκτικά για να βελτιώσει την εξυπηρέτηση οδηγού και επιβατών. Το μόνο που μας χάλασε ήταν η παντελής έλλειψη φυσικών διακοπτών, καθώς όλοι οι χειρισμοί έχουν περάσει στην οθόνη πολυμέσων αφής των 14 ιντσών που διαθέτει όλες τις σύγχρονες δυνατότητες σύνδεσης με smartphone και υποστηρίζει ασύρματη λειτουργία για το Apple CarPlay. Αυτονόητο συμπέρασμα των παραπάνω ότι, το μενού χρειάζεται διάβασμα και μια μικρή περίοδο προσαρμογής.

Πολύ μικρότερη η οθόνη 7 ιντσών για τον πίνακα οργάνων, είναι εξίσου εντυπωσιακή και δίνει μια κάποια ελευθερία διαμόρφωσης του περιεχόμενου της από τον οδηγό, ο οποίος αν θέλει να βλέπει στροφόμετρο θα πρέπει να επιλέξει το προφίλ οδήγησης Sport.

Επιπλέον, το διαθέσιμο premium ηχοσύστημα (με 21 ηχεία και 3D ήχο) του αυτοκινήτου της δοκιμής μας προσφέρει μια εμπειρία ακρόασης που μοιάζει με συναυλία, με κρυστάλλινο ήχο και βαθιά μπάσα που θα ικανοποιήσουν ακόμα και τους πιο απαιτητικούς του είδους. Στην κατεύθυνση αυτή συμβάλλει και η άριστη ηχομόνωση που απομονώνει σχεδόν πλήρως την καμπίνα από το εξωτερικό περιβάλλον, λειτουργία στην οποία παίζουν σημαντικό ρόλο και οι σαν αλεξίσφαιρες σε πάχος γυάλινες επιφάνειες.

Όσον αφορά την ασφάλεια, το RX 500 Sport Direct4 είναι εξοπλισμένο με μια ολοκληρωμένη σουίτα προηγμένων χαρακτηριστικών ασφαλείας. Πρόκειται για το Safety System+ 2.0 που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, προσαρμοζόμενο cruise control, προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας και αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης.

Υβριδικός κινητήρας, χωρίς CVT

Κάτω από το καπό του Lexus RX 500 Sport Direct4, βρίσκεται ένας κινητήρας βενζίνης που διαθέτει ένα διαφορετικό υβριδικό σύστημα από αυτό που έχουμε συνηθίσει στα Toyota (η μητρική εταιρία της Lexus). Για πρώτη φορά ο υβριδικός κινητήρας διαθέτει turbo και συνδυάζεται με κλασικό αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων, αντί για CVT, καθώς η μάρκα υποστηρίζει ότι, στην εξέλιξη του υβριδικού συστήματος λήφθηκαν σοβαρά υπόψη και οι επιδόσεις.

Ο 4κύλινδρος, turbo κινητήρας των 2.393κ.εκ. αποδίδει 272 ίππους και συνδυάζεται με δυο ηλεκτροκινητήρες. Ο πρώτος (τοποθετημένος πριν το κιβώτιο ταχυτήτων) συνεισφέρει 87 ακόμη ίππους, ενώ ο δεύτερος (που κινεί αποκλειστικά τον πίσω άξονα), έχει απόδοση 103 ίππων. Το συνολικό αποτέλεσμα είναι 371 ίπποι και 550 Nm που δίνουν κίνηση και στους τέσσερις τροχούς.
Ατού στον κινητήριο μηχανισμό το κλασικό αυτόματο εξάρι κιβώτιο (διαθέτει και paddles) που αντιδρά σχετικά γρήγορα και ομαλά αξιοποιώντας με τον καλύτερο τρόπο την συνεργασία μεταξύ του ηλεκτροκινητήρα και του θερμικού κινητήρα.

Εδώ, αξίζει αναφοράς και το σύστημα τετρακίνησης Direct4. Αυτό το προηγμένο σύστημα παρακολουθεί συνεχώς τις συνθήκες του δρόμου και προσαρμόζει την κατανομή ισχύος μεταξύ των εμπρός και πίσω τροχών σε πραγματικό χρόνο, εξασφαλίζοντας μέγιστη πρόσφυση και σταθερότητα, ενώ έχει και ρύθμιση για οδήγηση σε κακοτράχαλους δρόμους (αν βέβαια τολμήσει κάποιος χωρίς ρεζέρβα…).

Ο συνδυασμός υβριδικού συστήματος και κιβωτίου, δίνει στο βάρους άνω των 2,2 τόνων όχημα εντυπωσιακές επιδόσεις, με τα 0-100 χλμ/ώρα να έρχονται σε 6,2 δεύτερα και την τελική να περιορίζεται στα 210 χλμ/ώρα. Ταυτόχρονα, η άφθονη ροπή δίνει σβέλτες ενδιάμεσες επιταχύνσεις, μειώνει τις αλλαγές ταχυτήτων και διατηρεί σχετικά χαμηλά την κατανάλωση, που στη διάρκεια της δοκιμής μας ήταν 11,0 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, σε κάθε είδους δρόμο και με μέτριο ρυθμό. Η τιμή αυτή συναγωνίζεται τους πετρελαιοκινητήρες των αντίστοιχων SUV, χωρίς το όχημα να εξαρτάται από πρίζα όπως συμβαίνει με τα Plug-In Hybrid ή τα ηλεκτρικά μοντέλα.
Στον υπέρ πλούσιο εξοπλισμό του RX 500 Sport Direct4, σημειώνουμε και την κατ’ επιλογή ψηφιακή ενίσχυση του ήχου του κινητήρα που προσομοιάζει με αυτόν ενός V8 και δυναμώνει αισθητά στο πρόγραμμα οδήγησης Sport.

Από τη θέση του οδηγού

Από την άριστη θέση οδήγησης του πολυτελούς Ιαπωνικού SUV (που κάθε άλλο παρά …Αμερικανιά μπορεί να χαρακτηριστεί), γρήγορα καταλαβαίνεις πως αυτό είναι ένα όχημα πολλαπλών χρήσεων, το οποίο με την τακτική προβλεπόμενη συντήρηση θα συντροφεύσει τον κάτοχό του για πολλά πολλά χρόνια.

Η δεδομένη ικανότητα στα ταξίδια συνοδεύεται και από την ευελιξία στα σοκάκια των πόλεων που του δίνει η τετραδιεύθυνση (στρίβει τους πίσω τροχούς αντίθετα από τους εμπρός έως και 4 μοίρες). Επιπλέον, η αυξημένη ακαμψία του αμαξώματος (παρά το κατά 90 κιλά ελάφρωμα) και η ρύθμιση της ανάρτησης, μαζί με το επιπέδου GT τιμόνι και τα εξαιρετικά φρένα (6πίστονες δαγκάνες μπροστά και αεριζόμενοι δίσκοι σε όλους τους τροχούς), κάνει την οδήγηση σε κάθε τερέν ένα άνετο παιχνίδι και το ταξίδι μια απολαυστική διαδικασία, γεγονός στο οποίο συμβάλλουν καθοριστικά τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ που μεταβάλλουν τη σκληρότητα, ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης.

Με νορμάλ ρύθμιση το αυτοκίνητο μοιάζει με «μαγικό χαλί» και μόνο σε δρόμους με κακοτεχνίες τα σχετικά χαμηλού προφίλ ελαστικά, θα δημιουργήσουν θορύβους, που θα συνοδευτούν και με αναταράξεις εάν ο οδηγός επιλέξει το προφίλ sport, εκεί όπου η ανάρτηση σφίγγει αισθητά (περιορίζοντας βέβαια και τις κλίσεις του αμαξώματος).
Βέβαια το αυτοκίνητο της δοκιμής μας δεν φτιάχτηκε με βασικό στόχο την σπορ οδήγηση, κάτι που γίνεται φανερό όταν προσπαθήσεις να το πιέσεις στο όριο. Εκεί το πρόβλημα είναι, η λειτουργία του «υβριδικού» συστήματος τετρακίνησης και οι περιορισμένες δυνατότητες του ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους πίσω τροχούς, η οποία μερικές φορές δεν επαρκεί για να δώσει στον πίσω άξονα την ροπή που χρειάζεται με αποτέλεσμα να εμφανίζονται συμπτώματα έντονης υποστροφής.

Δια ταύτα

Το Lexus RX 500 Sport Direct4 είναι η επιτομή της πολυτέλειας, των επιδόσεων και της τεχνολογίας. Από τον ισχυρό κινητήρα και το προηγμένο σύστημα τετρακίνησης μέχρι το προσεκτικά σχεδιασμένο εσωτερικό και το infotainment τελευταίας τεχνολογίας, κάθε πτυχή αυτού του SUV έχει σχεδιαστεί για να εντυπωσιάζει, αλλά όχι για να προκαλεί, όπως γίνεται συνήθως με τα κορυφαία SUV άλλων κατασκευαστών. Την ίδια στιγμή, προσφέρει ευχαρίστηση και ασφάλεια σε οδηγό και επιβάτες, είτε βρίσκεται σε ένα ελικοειδή ορεινό δρόμο, είτε ταξιδεύει σε αυτοκινητόδρομο, είτε κινείται στα στενά της πόλης.

Με κόστος 120+ χιλιάδες ευρώ απευθύνεται σε ιδιαίτερα περιορισμένο αγοραστικό κοινό και γι αυτό είναι εξοπλισμένο «με της Παναγιάς τα μάτια», καθώς μεταξύ άλλων διαθέτει: 12 αερόσακους, προηγμένο Head-Up Display 10 ιντσών, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα θερμαινόμενα και κλιματιζόμενα καθίσματα εμπρός-πίσω, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο τιμόνι, πανοραμική ηλιοροφή, κορυφαίο ηχοσύστημα Mark Levinson και όλα τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας). Επιπλέον, πωλείται με 6ετή εγγύηση (ή 180.000 χλμ), 11 χρόνια εγγύηση υβριδικού συστήματος – μπαταρίας, δωρεάν ετήσιο έλεγχο υβριδικού συστήματος και 6χρονη οδική βοήθεια.

Υπέρ

Ποιότητα κατασκευής – Πολυτέλεια
Άνεση
Τεχνολογία
Υβριδικό σύστημα
Κατανάλωση
Θέση οδήγησης
Οδική συμπεριφορά
Εξοπλισμός
Ηχομόνωση
Ανάρτηση – Φρένα
Εγγύηση

Κατά

Απόδοση τετρακίνησης στη γρήγορη οδήγηση
Χώρος αποσκευών
Έλλειψη ρεζέρβας

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο E/SUV
Διαστάσεις: 4.890 x 1.920 x 1.695 χλστ
Μεταξόνιο: 2.850 χλστ
Ύψος από το έδαφος: 183 χλστ
Βάρος: 2.190 κιλά
Αεροδυναμικός συντελεστής: cd 0.35
Χώρος αποσκευών: 461 λίτρα
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 65 λίτρα
Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, turbo, 2.393κ.εκ., Euro 6d
Ισχύς βενζινοκινητήρα: 272 ίπποι/6.000 σαλ
Ροπή βενζινοκινητήρα: 460 Nm/2.000-3.000 σαλ
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα2: 103 ίπποι
Ροπή ηλεκτροκινητήρα2: 169 Nm
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα 1: 87 ίπποι
Ροπή ηλεκτροκινητήρα1: 292 Nm
Μπαταρία: 5 KWh
Συνδυαζόμενη ισχύς: 371 ίπποι/6.000 σαλ
Συνδυαζόμενη ροπή: 551 Nm/2.000 – 3.000 σαλ
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 6 σχέσεων
Ανάρτηση: Εμπρός – Πίσω Πολλαπλών συνδέσμων
Τροχοί: 235/50/21
Φρένα: Εμπρός και Πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρικό με κύκλο στροφής 11,8 μ. & τετραδιεύθυνση
Επιτάχυνση 0-100: 6,2΄΄
Τελική ταχύτητα: 210 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 11,0 λίτρα/100 χλμ
Εκπομπές CO2: 184 γρ/χλμ
Τιμή: 120.800€ (αυτοκινήτου δοκιμής)