Θα μπορούμε σε λίγα χρόνια να καλούμε ένα ταξί που θα μας παραλαμβάνει από την ταράτσα του σπιτιού μας για να μας μεταφέρει κάπου αλλού;
Αυτό φαίνεται να είναι το μέλλον των μετακινήσεων, τουλάχιστον σε πόλεις όπως η Ρώμη, το Λονδίνο ή το Παρίσι, με τα ιπτάμενα ταξί να αναμένεται να κάνουν το ντεμπούτο τους ευρωπαϊκό εναέριο χώρο έως το 2024, δηλαδή σε βάθος τριετίας, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Αεροπορικής Ασφάλειας (EASA).
«Πιστεύω ότι η εμπορική χρήση των ιπτάμενων ταξί θα ξεκινήσει το 2024 ή το 2025» είχε δηλώσει ο διευθύνων σύμβουλος της EASA, Πάτρικ Κάι στο Reuters, με τις προβλέψεις της EASA να είναι ότι στην επόμενη δεκαετία η αγορά ιπτάμενων μέσων θα ανέλθει στα 4,2 δισεκατομμύρια δολάρια και θα απασχολεί 90.000 εργαζομένους.
Το αυτόνομο ηλεκτρικό ελικόπτερο είναι εδώ
Ήδη πάντως, πριν μερικές ημέρες, ένα αυτόνομο ηλεκτρικό ελικόπτερο που θα παρέχει υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών στην Ρώμη έκανε την εμφάνισή του στο αεροδρόμιο Φιουμιτσίνο, για τα επίσημα αποκαλυπτήριά του. Το όνομα αυτού: Volocity, σχεδόν συνώνυμο της γερμανικής εταιρείας Volocopter, που τα κατασκευάζει.
Η εταιρεία Aeroporti di Roma που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της «Αιώνιας Πόλης», ένθερμος υποστηρικτής εδώ και μια πενταετία περίπου της χρήσης των αυτόνομων ηλεκτρικών ιπτάμενων ταξί, τόνισε ότι «τα αυτόνομα αυτοκίνητα είναι μια πραγματικότητα και τα αυτόνομα ιπτάμενα οχήματα είναι πιο απλά στη χρήση».
Το Volocity διαθέτει 18 έλικες και είναι ένα όχημα της κατηγορίας eVTOL, δηλαδή ένα ηλεκτρικό όχημα που απογειώνεται και προσγειώνεται κάθετα. «Τα οχήματα αυτά, που θα είναι απαραίτητα σε όσους θέλουν να μετακινηθούν γρήγορα στο κέντρο της Ρώμης, μπορούν να πάνε εκεί που τα συμβατικά ελικόπτερα δεν μπορούν να φτάσουν» υποστηρίζει ο Κρίστιαν Μπάουερ, εμπορικός επικεφαλής της Volocopter, προσθέτοντας εμφατικά ότι η Aeroporti di Roma συνεργάζεται επίσης με τα αεροδρόμια της Βενετίας και της Μπολόνια για να ενταχθούν και αυτές στο σχέδιο της χρήσης των ιπτάμενων ταξί.
Ο Μπάουερ υποστηρίζει ότι το Volocity είναι «100 φορές πιο ασφαλές» από τα συμβατικά ελικόπτερα μεταφοράς επιβατών χάρις στις εννέα μονάδες μπαταριών που διαθέτει το όχημα αφού αν κάποια τεθεί για κάποιο λόγο εκτός λειτουργίας το όχημα θα συνεχίσει να λειτουργεί, ενώ από την πλευρά της η Aeroporti di Roma ευελπιστεί ότι το 2024 θα ξεκινήσουν οι πρώτες πτήσεις του ιπτάμενου ταξί.
Ιπτάμενες μεταφορές και στο Λονδίνο
Από την πλευρά του και το αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου θα συνεργαστεί με τη νεοφυή εταιρεία Vertical Aerospace για τη δημιουργία ενός δικτύου ιπτάμενων ταξί που αναμένεται να ξεκινήσουν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους έως το 2025.
Η Vertical έχει ήδη παραγγελίες για πώληση 1.350 ηλεκτρικών ιπτάμενων οχημάτων ονόματι VA-X4, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν τέσσερις επιβάτες και έναν πιλότο.
«Το Χίθροου σκοπεύει να μελετήσει τον τρόπο με τον οποίο θα προσαρμόσει το ηλεκτρικό αεροσκάφος που κατασκευάζει η Vertical στις δραστηριότητές του σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές», σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε ανακοίνωση του εκπρόσωπου τύπου του λονδρέζικου αεροδρομίου. Η Vertical στοχεύει στην πρώτη της δοκιμαστική πτήση μέσα στο 2022 έχοντας ως στόχο το 2024 να ξεκινήσει η μαζική παραγωγή των σκαφών της, VA-X4.
Στα ίδια μήκη κύματος και το Παρίσι, το οποίο ανακοίνωσε το σχέδιό του να δημιουργήσει ιπτάμενα μεταφορικά μέσα, με αφορμή τη φιλοξενία των Ολυμπιακών αγώνων το 2024. Το επόμενο διάστημα, ιπτάμενα ταξί αναμένεται να δοκιμαστούν στο Τόκιο και το Σάο Πάολο.
Την ίδια στιγμή, στο παιχνίδι του λαναρίσματος των ιπτάμενων ταξί μπαίνουν όλο και περισσότεροι «παίκτες», τόσο νεοφυείς επιχειρήσεις όσο και μεγάλες αεροπορικές εταιρείες.
Λόγου χάρη, ο ευρωπαϊκός κολοσσός αεροναυπηγικής της Airbus διαθέτει το τετραθέσιο CityAirbus που πέταξε για πρώτη φορά τον Μάιο του 2019, αλλά και ένα αυτόνομο ιπτάμενο σκάφος που ονομάζεται Vahana.
Η Boeing με την σειρά της έχει δημιουργήσει μια αυτόνομη κοινοπραξία eVTOL που ονομάζεται Wisk, ενώ η startup Joby Aviation έχει ήδη συγκεντρώσει περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο δολάρια για το δικό της πρότζεκτ. Επίσης, έχει περισσότερες από 1.000 επιτυχημένες δοκιμαστικές πτήσεις, μια στρατηγική συνεργασία με την Toyota και αναπτύσσει ένα εμπορικό δίκτυο αεροπορικών ταξί για έναρξη στις ΗΠΑ το 2024, πριν επεκταθεί παγκοσμίως.
Τέλος, υπάρχουν και μικρότερες εταιρείες που θέλουν και αυτές ένα κομμάτι από την «πίτα» αυτή, startups όπως η Lilium που αυτή την στιγμή πραγματοποιεί δοκιμές σε ένα επταθέσιο αεροσκάφος-ταξί που θα κάνει ντεμπούτο στη Φλόριντα το 2024 ή η Beta Technologies, η οποία πρόσφατα υπέγραψε μια συμφωνία με την startup Uber-For-Helicopters Blade για την παροχή 20 αεροσκαφών μεταφοράς επιβατών, με τις πρώτες μονάδες να παράγονται το 2024.