Οι εισαγγελείς ζήτησαν την επιβολή της θανατικής ποινής κατά του πλοιάρχου του νοτιο-κορεατικού οχηματαγωγού Sewol, που ναυάγησε τον περασμένο Απρίλιο.
Από το ναυτικό δυστύχημα παρασύρθηκαν στο θάνατο περισσότεροι από 300 άνθρωποι, στην πλειοψηφία τους μαθητές σχολείου, που συμμετείχαν σε σχολική εκδρομή.
Ο πλοίαρχος Λι Ζουν-Σακ δικάζεται σε δικαστήριο του Γκουανγκτζού κατηγορούμενος για «ανθρωποκτονία από εγκληματική αμέλεια». Κατά τη διάρκεια της δίκης του παραδέχθηκε ότι «του αξίζει» η θανατική ποινή, αλλά αρνήθηκε ότι θυσίασε τη ζωή των επιβατών για να σώσει τη δική του.
Ο 69χρονος κατηγορούμενος «φέρει ακέραια την άμεση και βαρύτερη ευθύνη στην καταστροφή αυτή, διότι εγκατέλειψε το πλοίο χωρίς να κάνει καμία προσπάθεια για να βοηθήσει τους επιβάτες», δήλωσε ένας από τους εισαγγελείς ζητώντας την επιβολή της ποινής του θανάτου. «Κατά τη διάρκεια της δικαστικής έρευνας προσπάθησε να δικαιολογήσει τον εαυτό του ψευδόμενος. Δεν έδειξε καμία μεταμέλεια», πρόσθεσε.
Η κατηγορούσα αρχή έκρινε ότι η ευθύνη των τριών άλλων μελών του πληρώματος, που βαρύνονται με το ίδιο κατηγορητήριο, είναι ελαφρύτερη και ότι πρέπει να καταδικασθούν σε ισόβια κάθειρξη. Οι εισαγγελείς ζήτησαν επίσης την επιβολή ποινών από 15 έως 30 ετών κάθειρξης σε 11 ακόμη μέλη του πληρώματος που δικάζονται για τον ρόλο τους στην τραγωδία.
Κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας αναδείχθηκε ο συνδυασμός των παραγόντων που οδήγησαν στο πολύνεκρο ναυάγιο, από την υπερφόρτωση του οχηματαγωγού και την ανικανότητα του πληρώματος μέχρι τις παράνομες τροποποιήσεις που είχαν πραγματοποιηθεί για την αύξηση των χώρων του πλοίου, γεγονός που μείωσε την πλευσιμότητά του.
Ωστόσο, η οργή των οικογενειών των θυμάτων και της κοινής γνώμης επικεντρώθηκε στον πλοίαρχο και τα μέλη του πληρώματος εξαιτίας των αντιδράσεών τους κατά τη διάρκεια του ναυαγίου. Ηταν μεταξύ των πρώτων που εγκατέλειψαν το πλοίο επιβιβαζόμενοι σε σωστικές λέμβους, αφήνοντας στο βυθιζόμενο πλοίο παγιδευμένους τους εκατοντάδες επιβάτες.
Η οργή των συγγενών ενισχύθηκε όταν αποδείχθηκε κατά τη διάρκεια της δικαστικής έρευνας ότι το πλήρωμα είχε δώσει εντολή στους επιβάτες να μην μετακινηθούν και να περιμένουν στις καμπίνες τους, γεγονός που κόστισε τη ζωή των περισσότερων.
Σε βίντεο που ελήφθησαν από τα κινητά τηλέφωνα που ανασύρθηκαν μαζί με τις σορούς των θυμάτων ακούγεται από τα μεγάφωνα του πλοίου το μήνυμα που παρακινεί τους μαθητές να μην μετακινηθούν, καθώς το πλοίο παίρνει όλο και μεγαλύτερη κλίση. Οταν έγινε προφανές ότι το πλοίο βυθίζεται, ήταν πλέον πολύ αργά για τους επιβάτες.
«Ζητώ ειλικρινά συγγνώμη από τα θύματα και τους συγγενείς του και θα προσεύχομαι γι΄αυτούς μέχρι το τέλος της ζωής μου. Θεωρώ ότι μού αξίζει η θανατική ποινή… αλλά δεν είχα ποτέ την πρόθεση να θυσιάσω τους επιβάτες για να σώσω τη ζωή μου», δήλωσε κατά τη δίκη του ο πλοίαρχος.
Η ετυμηγορία και η επιβολή της ποινής θα ανακοινωθούν στις αρχές του Νοεμβρίου. Αν και η θανατική ποινή τελεί σε ισχύ στη Νότια Κορέα, κανείς καταδικασμένος δεν έχει εκτελεσθεί από το 1997. Περί τους 60 θανατοποινίτες παραμένουν στα κελιά των μελλοθάνατων.
Από τους 476 επιβαίνοντες στο Sewol, 325 ήταν μαθητές του ίδιου σχολείου. Μόνον 75 επέζησαν του ναυαγίου.
Το σοκ που προκάλεσε το ναυάγιο στη Νότια Κορέα δημιούργησε το ερώτημα εάν οι κατηγορούμενοι θα τύχουν μίας δίκαιης δίκης.
Η πρόεδρος Παρκ Γκουν-Χε είχε δηλώσει ότι οι πράξεις τους παραπέμπουν σε φόνο, ενώ οι κατηγούμενοι δυσκολεύτηκαν να βρουν συνηγόρους πρόθυμους να αναλάβουν την υπεράσπισή τους.