Στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή για επεξεργασία εισήχθη την Παρασκευή (11/09) το νομοσχέδιο για τον Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που από την πλευρά του Κυριάκου Πιερρακάκη χαρακτηρίστηκε ως το «αναγκαίο νομοθετικό λογισμικό για να πετύχουμε ένα κράτος σοβαρότερο». Όπως πρόσθεσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, «η ενδυνάμωση της κρατικής υπόστασης είναι πολύ σημαντική, ειδικά τώρα που αντιμετωπίζουμε διεθνείς προκλήσεις».
Ο ίδιος στάθηκε ιδιαίτερα στις διατάξεις που προβλέπουν τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος επιχειρήσεων, που θα δημιουργηθεί με έσοδα από τη δημοπράτηση των δικτύων 5ης γενιάς (5G), αλλά και τη δημιουργία του Προσωπικού Αριθμού για την αλληλεπίδραση του πολίτη με το Δημόσιο, τη δημιουργία ηλεκτρονικής θυρίδας του πολίτη στην κυβερνητική ιστοσελίδα gov.gr, την άμεση κατάργηση του φαξ στο δημόσιο και τη διεύρυνση των «λευκών» περιοχών της Ελλάδας που θα λαμβάνουν ψηφιακή κάλυψη.
Όπως είπε ο κ. Πιερρακάκης ο τρόπος ανάπτυξης του δικτύου 5G στην Ελλάδα, και η εργαλειοποίηση της σχετικής δημοπρασίας (για να χτίσουμε ένα οικοσύστημα επιχειρήσεων), είναι καινοτόμος. «Είναι κάτι που δεν έχει συμβεί ακόμα σε άλλη χώρα», είπε και σημείωσε το ενδιαφέρον της Επιτροπής και της αρμοδίας Επιτρόπου, κ. Βερστάγκερ, στην οποία παρουσιάστηκε.
Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης επισήμανε ότι μετά από διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς, από τα έσοδα της δημοπράτησης, που έπρεπε να διατεθούν για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, ένα μέρος αυτών θα αξιοποιηθεί από το εξειδικευμένο ταμείο «Φαιστός», ώστε να χρηματοδοτηθούν εταιρείες που θα αξιοποιήσουν την τεχνολογία, και δεν θα είναι μόνο τηλεπικοινωνιακές εταιρείες αλλά και εταιρείες ρομποτικής-χειρουργικής κ.ά.
Για τον Προσωπικό Αριθμό, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι θα αντικαταστήσει όλους τους άλλους αριθμούς αλληλεπίδρασης του πολίτη με το κράτος. Σημείωσε πάντως ότι η νέα ταυτότητα θα περιέχει δύο αριθμούς, τον Προσωπικό Αριθμό και τον Αριθμό Εγγράφου της Ταυτότητας, ώστε να μπορεί ο πολίτης να εκδώσει εύκολα μια νέα ταυτότητα εάν τη χάσει.
«Σήμερα, εάν χάσεις την ταυτότητα πρέπει να πας πάλι σε όλες τις τράπεζες για να ξαναδώσεις τον αριθμό του εγγράφου της ταυτότητας», τόνισε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Όσο για τις νέες ταυτότητες, είπε ότι ορθώς ακυρώθηκε ο τελευταίος διαγωνισμός, διότι δεν εμπεριείχε την ψηφιακή υπογραφή, και εκτίμησε ότι θα έχουμε νέες ταυτότητες σε λιγότερο από δύο χρόνια.
Για τις ψηφιακές θυρίδες των πολιτών στο gov.gr ανέφερε ότι «έχουν ήδη ετοιμαστεί σε τεχνικό επίπεδο» και το υπουργείο ετοιμάζεται να τις προσφέρει άμεσα. Τέλος, στάθηκε στις υπηρεσίες νέφους για τα δεδομένα του δημοσίου, που μπορεί -όπως είπε- να είναι δημόσιες, εφόσον τα δεδομένα είναι διαβαθμισμένα, ή και ιδιωτικές.
Οι θέσεις της αντιπολίτευσης
Θετικός στην ουσία των διατάξεων εμφανίστηκε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Μάριος Κάτσης, ωστόσο έθεσε αντισυνταγματικότητας και σωστής νομοθέτησης, καθώς το νομοσχέδιο περιέχει πολλές διατάξεις οι οποίες, στο πλαίσιο της επιχειρούμενης κωδικοποίησης, έχουν ήδη ψηφιστεί.
Ο ίδιος τάχθηκε υπέρ της απλοποίησης των διαδικασιών «την οποία δεν βλέπουμε» στο νομοσχέδιο. Αν για μια συναλλαγή με το δημόσιο χρειάζεσαι 10 δικαιολογητικά σε χαρτί και τώρα τα 10 αυτά δικαιολογητικά γίνονται ψηφιακά, στην ουσία δεν κάνουμε κάτι άλλο από το να ψηφιοποιούμε τη γραφειοκρατία είπε χαρακτηριστικά. Ζήτησε επίσης να μάθει ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για τις νέες ταυτότητες.
Τέλος, είπε ότι μεγάλο μέρος του νομοσχεδίου ακολουθεί -με άλλο όνομα- την εθνική ψηφιακή στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία «δεν είναι ανάγκη να μετονομαστεί σε ψηφιακή βίβλο μόνο και μόνο κάποιοι για να νιώθουν επαρκείς και μωυσήδες».
Τη συμφωνία του Κινήματος Αλλαγής στο νομοσχέδιο κατέγραψε η αγορήτρια του κόμματος, Νάντια Γιαννακοπούλου, η οποία εξέφρασε τη χαρά της διότι -όπως είπε- η κυβέρνηση συνεχίζει «τη δική μας φιλοσοφία, του ψηφιακού εκσυγχρονισμού της χώρας μας. Το ΠΑΣΟΚ, ήδη από το 2011 είχε διαμορφώσει το ρυθμιστικό πλαίσιο για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση στην Ελλάδα, στο οποίο προβλέπονταν και η δυνατότητα ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων με ψηφιακή υπογραφή και χρονοσήμανση», παρατήρησε.
Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε ο αγορητής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης. «Ουδείς μπορεί να διαφωνήσει ότι η ψηφιοποίηση διευκολύνει τις συναλλαγές των ανθρώπων με το δημόσιο. Υπάρχει όμως και πλευρά που έχει να κάνει με την ενίσχυση του ταξικού χαρακτήρα του κράτους, το οποίο, με την ψηφιοποίησή του βελτιώνει τη δυνατότητά του να παρακολουθεί καλύτερα, να φορολογεί τα εργατικά λαϊκά στρώματα περισσότερο και να εξοικονομεί πόρους σε βάρος των εργατικών λαϊκών δικαιωμάτων.
Επιπλέον, όλα τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, εργασιακά, οικονομικά, φορολογικά και άλλα δύνανται να είναι διαθέσιμα στα πιστωτικά ιδρύματα, δηλαδή στις τράπεζες, στα fund και όχι μόνο», τόνισε ο βουλευτής του Κομμουνιστικού Κόμματος.
Την επιφύλαξη της Ελληνικής Λύσης να διατυπώσει γνώμη στην ολομέλεια ανέφερε ο αγορητής του κόμματος, Αντώνης Μυλωνάκης, ο οποίος διερωτήθηκε τι ψηφιακή διακυβέρνηση θέλουμε να κάνουμε όταν οι υπηρεσίες του δημοσίου δεν έχουν υπολογιστές και εκτυπωτές.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε και όπως μεταφέρει το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, το σχέδιο νόμου διασπά το κράτος σε επιτελικό και ψηφιακό, περιπλέκει τις δημόσιες αρχές και δημιουργεί κενές θέσεις υψηλόμισθων στο Δημόσιο. «Τόσες πολλές γραμματείες, υπεύθυνοι προϊστάμενοι και δημόσιες απρόσωπες και υπηρεσίες, στο τέλος ο πολίτης δεν θα ξέρει πού να αποφανθεί […] Δημιουργείτε έναν κρατικό μεγάλο αδελφό, με νονό τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης που θα κατέχει, πλέον, πρωταρχικό ρόλο στο υπουργικό συμβούλιο, καθώς θα είναι το μάτι και το αυτί της κυβέρνησης», είπε.
Την υπερψήφιση του νομοσχεδίου από το ΜέΡΑ25 προανήγγειλε η βουλευτής του κόμματος, Φωτεινή Μπακαδήμα. Επισήμανε ωστόσο ότι το νομοσχέδιο δίνει περιθώριο «για απώλεια τεχνολογικής κυριαρχίας σε ιδιώτες και εταιρείες», τονίζοντας ιδιαιτέρως ότι οι συμμετοχές του 5G περνούν ουσιαστικά και πρακτικά στο Υπερταμείο: Εκεί που είχαμε την εκποίηση της δημόσιας περιουσίας, τώρα θα έχουμε και την εκποίηση της τεχνολογίας».
Τέλος, σημείωσε ότι ενώ είναι θετική η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή «δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια στην έλλειψη σχεδίου που χαρακτηρίζει τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της ΝΔ. Νομοθετήσαμε, για παράδειγμα, για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χωρίς να υπάρχει επαρκές δίκτυο φόρτισης. Πωλούνται ήδη τηλέφωνα 4G και 5G ή και αποκλειστικά 5G χωρίς να υπάρχει κάλυψη του δικτύου στη χώρα μας μέχρι τώρα».