Λόγω των δυτικών κυρώσεων, η Ρωσία, αντιμετωπίζει έλλειψη αεροσκαφών, με συνέπεια να διεξάγει συνομιλίες με ορισμένες χώρες της Κεντρικής Ασίας προκειμένου εκείνες να καλύψουν τις αεροπορικές εταιρείες της, ώστε να καλυφθούν οι ταξιδιωτικές ανάγκες στις εσωτερικές πτήσεις.
Οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες χρησιμοποιούν πολλά δυτικά αεροσκάφη που παραδόθηκαν πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, αγωνίζονται να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια, καθώς οι κυρώσεις εμποδίζουν την πρόσβαση σε ανταλλακτικά και η εγχώρια παραγωγή αεροσκαφών χρειάζεται χρόνο για να αυξηθεί.
Ο υπουργός Μεταφορών Ρομάν Σταροβόιτ δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η Ρωσία βρίσκεται σε συνομιλίες με τις λεγόμενες «φιλικές» χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Καζακστάν, σχετικά με ξένες αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις εσωτερικού, όπως μετέδωσαν ρωσικά πρακτορεία ειδήσεων.
Η Ρωσία έχει επίσης προσεγγίσει το Ουζμπεκιστάν, το οποίο εξετάζει την πρόταση, δήλωσε στο Reuters πηγή της ουζμπεκικής κυβέρνησης.
«Μέχρι σήμερα, δεν έχει υπάρξει επίσημο αίτημα από τη ρωσική πλευρά για το θέμα» δήλωσε το υπουργείο Μεταφορών του Καζακστάν. Οι Αρχές του Τατζικιστάν και του Κιργιστάν δήλωσαν επίσης ότι δεν έχουν λάβει κανένα επίσημο αίτημα. Το υπουργείο Μεταφορών του Ουζμπεκιστάν δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό.
Ο κίνδυνος των κυρώσεων
Ο Αρτιόμ Ζαβαρανκόφ, εταίρος της ρωσικής δικηγορικής εταιρείας Nordic Star, δήλωσε ότι οι αεροπορικές εταιρείες της Κεντρικής Ασίας είναι απίθανο να θέλουν να διακινδυνεύσουν την εκτέλεση ρωσικών εσωτερικών πτήσεων, καθώς αυτό θα μπορούσε να τις οδηγήσει να βρεθούν οι ίδιες αντιμέτωπες με τις δυτικές κυρώσεις.
«Αυτό είναι ένα σοβαρό ρίσκο και σχεδόν καμία μεγάλη εταιρεία από τις γειτονικές χώρες δεν θα είναι διατεθειμένη να το δεχτεί» δήλωσε ο Ζαβαρανκόφ.
Οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες είδαν τον αριθμό των επιβατών να μειώνεται κατά 14,7%, σε 94,7 εκατ. το 2022, καθώς οι δυτικές κυρώσεις τις έπληξαν και μεγάλο μέρος της Ευρώπης έκλεισε τον εναέριο χώρο της για αυτές.
Μετά την ανάκαμψη κατά 11,3% το 2023, ο αριθμός των επιβατών είναι σε καλό δρόμο για να εκτοξευθεί και πάλι φέτος, σύμφωνα με τα στοιχεία της Rosaviatsia, της ρωσικής εποπτικής αρχής πολιτικής αεροπορίας.
Η Μόσχα σχεδιάζει να προμηθεύσει τις ρωσικές αεροπορικές εταιρείες με έως και 1.000 αεροσκάφη εγχώριας κατασκευής έως το 2030, αλλά η έναρξη της παραγωγής αναβάλλεται συνεχώς.
Ο Σεργκέι Τσεμέζοφ, επικεφαλής του κρατικού ομίλου Rostec, δήλωσε σήμερα στο Κοινοβούλιο ότι η μαζική παραγωγή του αεροσκάφους MS-21 και του Superjet New θα ξεκινήσει το 2025 και το 2026, αντίστοιχα.
Οι ρωσικοί κανονισμοί επιτρέπουν επί του παρόντος μόνο σε ξένες αεροπορικές εταιρείες να πραγματοποιούν πτήσεις μεταξύ ρωσικών πόλεων και αεροδρομίων του εξωτερικού. Πηγή της αεροπορικής βιομηχανίας δήλωσε ότι οι ξένες αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να δυσκολευτούν να εξασφαλίσουν έγκριση από τους εκμισθωτές και τους ασφαλιστές, ακόμη και αν οι κανόνες επικαιροποιηθούν.
Το υπουργείο Μεταφορών του Καζακστάν δήλωσε ότι επικεντρώνεται στην κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης στο εσωτερικό, όπου η επιβατική κίνηση είναι αυξημένη κατά περίπου 15% σε σχέση με πέρυσι.
Πηγή: ΑΠΕ