Πολλοί είναι εκείνοι που στη σύγχρονη εκδοτική πραγματικότητα κάνουν λόγο για εκδοτικούς οίκους οι οποίοι είναι πρόθυμοι να αναλάβουν τίτλους βιβλίων που απευθύνονται στο ευρύ καταναλωτικό κοινό χωρίς να επενδύουν στην παραγωγή βιβλίων η θεματολογία των οποίων απευθύνεται σε μια εξειδικευμένη ομάδα του αναγνωστικού κοινού. Αποτέλεσμα αυτού, πολλοί συγγραφείς που παίρνουν υπό μάλης το πρώτο πνευματικό τους παιδί να χτυπούν μάταια την μια εκδοτική πόρτα μετά την άλλη.
Ρεπορτάζ : Νίκη Παπάζογλου
Δεν πάνε πολλά χρόνια από τότε που ακούσαμε την ιστορία της άφραγκης και παντελώς άγνωστης φέρελπις συγγραφέως Αμάντα Χόκινγκ, η οποία αναζητούσε έναν τρόπο να μαζέψει 300 δολάρια, το αναγκαίο αντίτιμο για να ταξιδέψει ύστερα από έξι μήνες από την πόλη της, το Οστιν της Μινεσότα, στο Σικάγο.
Προσπαθώντας επί ματαίω να εκδώσει τα εννέα βιβλία που είχε γράψει ως τότε, λαμβάνοντας την μια απόρριψη μετά την άλλη από τους εκδοτικούς, η 23χρονη αποφάσισε να κάνει μια ύστατη προσπάθεια. «Ανέβασε» τα βιβλία της σε μορφή e-book στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Amazon, καθώς και σε άλλα διαδικτυακά βιβλιοπωλεία, πουλώντας τα σε τιμή χαμηλότερη του ενός δολαρίου.
Έξι μήνες αργότερα είχε εισπράξει όχι μόνο τα αναγκαία 300 δολάρια για το ταξίδι στο Σικάγο, αλλά και 20.000 δολάρια επιπλέον. Εντέλει πουλώντας χιλιάδες αντίτυπα των βιβλίων της κατάφερε σε λιγότερο από δύο χρόνια να καταρρίψει κάθε ρεκόρ, κερδίζοντας 2,5 εκατομμύρια δολάρια ολομόναχη.
Η σχεδόν χολιγουντιανή ιστορία της Αμάντα Χόκινγκ, αποτελεί φωτεινό – αλλά όχι μοναδικό – παράδειγμα μιας ριζικής μεταβολής που συντελείται στην αγορά του βιβλίου τα τελευταία χρόνια. Άλλο τρανό παράδειγμα εκείνο του Βρετανού ηθοποιού Στίβεν Μπέρκοφ, ο οποίος αποφάσισε να πραγματοποιήσει το ντεμπούτο του ως συγγραφέας μέσω της αυτοέκδοσης αφού δεν έβρισκε κάποιον οίκο πρόθυμο να εκδώσει τα βιβλία του. Ξεκινώντας από τις ΗΠΑ, προχωρώντας στην Άπω Ανατολή, φθάνοντας στην Ευρώπη και τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα, η νέα τάση που διαδίδεται σε ολόκληρη την υφήλιο, η οποία αφορά τόσο το ηλεκτρόνικό όσο και το φυσικό βιβλίο, ονομάζεται «αυτοέκδοση» (self-publishing).
Την συνεχώς αυξανόμενη αυτή τάση στο χώρο των εκδόσεων, η οποία φαντάζει ως ιδανική λύση σε όλο και περισσότερους φέρελπις συγγραφείς για την αναμέτρησή τους στη συγγραφική «αρένα», προσπαθήσαμε να αποκωδικοποιήσουμε επισκεπτόμενοι τον ελληνικό οίκο αυτοεκδόσεων από την Θεσσαλονίκη, τις Εκδόσεις iWrite.gr, που προσφάτως άνοιξε τα νέα γραφεία του στην Αθήνα
Όπως μας ενημέρωσαν το μοντέλο της αυτοέκδοσης βασίζεται στην ιδέα της ίσης ευκαιρίας για κάθε συγγραφέα, ο οποίος τις περισσότερες φορές αφιερώνει πάρα πολλές ώρες στην συγγραφή ενός βιβλίου για τις οποίες θα έπρεπε να μπορεί ηθικά και υλικά να ανταμειφθεί. «Δεν είναι λίγα άλλωστε τα παραδείγματα όπου η ληστρική διάθεση παγκόσμιων εκδοτικών οίκων είχε ως αποτέλεσμα, συγγραφείς ακόμα και με μεγάλες πωλήσεις , της τάξης των 2 και 3 χιλιάδων αντίτυπων, να μην συμμετέχουν όσο θα έπρεπε στο κέρδος» αναφέρει ο κ Βαλάντης Ναγκολούδης, υπεύθυνος των εκδόσεων iWrite.gr
Το συγκεκριμένο μάλιστα μοντέλο αυτοέκδοσης, λένε οι υπεύθυνοι του γραφείου των Αθηνών, διαφέρει από τα υπόλοιπα γιατί είναι προσαρμοσμένο στα ελληνικά δεδομένα. «Στα ολοκληρωμένα αυτά μοντέλα αυτοέκδοσης ο εκδοτικός μας οίκος δεν παίζει αποκλειστικά τον ρόλο του τυπογράφου ή διανομέα. Είμαστε δίπλα στον συγγραφέα καθόλη την διάρκεια της έκδοσης αλλά και αφότου εκδοθεί το βιβλίο. Όσοι δέχτηκαν μέχρι σήμερα τις συμβουλές μας, υπήρξε σχεδόν πάντα απόσβεση και πολλές φορές μικρό ή μεγάλο κέρδος, ανάλογα με την εμπορική επιτυχία που σημείωσε το βιβλίο».
Η ειδοποιός διαφορά των αυτοεκδόσεων, έγκειται κυρίως στα κριτήρια με τα οποία επιλέγεται ένα βιβλίο, τα οποία δεν στοχεύουν αποκλειστικά στην εμπορική επιτυχία και άρα δεν είναι αυστηρά από αυτή την άποψη. «Πιστεύουμε πως πολλοί είναι εκείνοι που μπορούν να γράψουν και πως το κάθε βιβλίο έχει ένα συγκεκριμένο αναγνωστικό κοινό. Και ας μην ξεχνάμε πως τα κριτήρια της εμπορικής επιτυχίας δεν συνάδουν απαραίτητα με την ποιότητα ενός βιβλίου» επισημαίνει ο κ. Ναγκολούδης.
«Το συνηθισμένο μέχρι σήμερα μοντέλο, είναι ο συγγραφέας να πηγαίνει σε ένα οίκο αυτοέκδοσης εκείνος να αναλαμβάνει την έκδοση των βιβλίων του και μετά την εκτύπωση να τον εγκαταλείπει στη μοίρα του. Αυτός ίσως αποτελεί το ισχυρότερο επιχείρημα εκείνων που αντιτίθενται στο συγκεκριμένο μοντέλο. Εμείς ουσιαστικά δεν δίνουμε το βιβλίο στον συγγραφέα και του ευχόμαστε καλό ταξίδι. Όταν κάποιος έρχεται στην οικογένεια συγγραφέων iWrite.gr , αφού επιμεληθούμε το βιβλίο, ορίσουμε το εξώφυλλο και τυπωθεί, εν συνεχεία οργανώνουμε την πρώτη παρουσίαση και αναλαμβάνουμε την διανομή του στα βιβλιοπωλεία αποδίδοντας τα χρήματα τη στιγμή που πρέπει. Πιστεύουμε πως από τα σπάργανα του βιβλίου ο συγγραφέας πρέπει να έχει λόγο στην έκδοση, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν του δίνουμε συμβουλές που βασίζονται στις γνώσεις και την εμπειρία μας. Με τον τρόπο αυτό, ακόμα και κατά την διάρκεια των τεχνικών εργασιών – τη σελιδοποίηση, το εξώφυλλο κλπ – η γνώμη του συγγραφέα λαμβάνεται σοβαρά υπόψη, αφού σκοπός είναι το αποτέλεσμα να εκφράζει και τους δύο μας, εκδότη και συγγραφέα- επενδυτή» συμπληρώνει ο κ. Ναγκολούδης.
Στην αρχική έκδοση, το κόστος επένδυσης του επίδοξου συγγραφέα περιορίζεται στην φιλολογική επιμέλεια, την σελιδοποίηση και την εκτύπωση και σταματά εκεί. Επειδή είναι ανάλογο με τον όγκο των λέξεων που περιλαμβάνει το κάθε βιβλίο, δεν μπορεί να δοθεί ένα εύρος τιμής όπως διευκρινίζουν οι υπεύθυνοι. «Υπάρχει άλλωστε περίπτωση ένα βιβλίο που θα φέρει κάποιος σε εμάς να είναι επιμελημένο, οπότε να χρειάζεται μόνο σελιδοποίηση και εκτύπωση. Σε αυτή την περίπτωση το κόστος είναι αισθητά μικρότερο». Όπως συμπληρώνει ο κ. Παπαγεωργίου, υπεύθυνος Αθηνών των Εκδόσεων iWrite.gr, για να πραγματοποιηθεί η απόσβεση και να ξεκινήσει το κέρδος θα πρέπει να πουληθούν περίπου 75 βιβλία. «Αν ο συγγραφέας, με τη δική μας πάντα βοήθεια, καταφέρει να πουλήσει αυτό τον μικρό αριθμό βιβλίων, έχει κάνει απόσβεση της επένδυσής του και μπορεί να ξεκινήσει να εισπράττει το κέρδος. Η φιλοσοφία άλλωστε της αυτοέκδοσης και ιδιαίτερα των εκδόσεών μας, είναι δομημένη πάνω στη σκέψη ελαχιστοποίησης του ρίσκου της επένδυσης ώστε να μην ζημιωθεί ούτε ο συγγραφέας ούτε ο εκδότης.Αν στη συνέχεια το βιβλίο είναι καλό, πάει ψηλά από μόνο του».
Οι Εκδόσεις iWrite.gr, ξεκίνησαν το 2010 στην Θεσσαλονίκη, από ανθρώπους με σπουδές στο αντικείμενο των εκδόσεων, σε Ελλάδα και εξωτερικό. H κοινή συνισταμένη των δημιουργών τους, του Νικόλαου Κουμαρτζή και του Βαλάντη Ναγκολούδη, ήταν η αγάπη για το βιβλίο και η προσωπική συγγραφική εμπειρία. «Είμαστε συγγραφείς που απευθύνονται σε συγγραφείς. Εξαιτίας αυτού μπορούμε να ενημερώσουμε επαρκώς τον κάθε συγγραφέα για τα δεδομένα της εκδοτικής αγοράς αλλά και να συμμεριστούμε τις ανάγκες και την αγωνία του, διατηρώντας μια πιο προσωπική επαφή μαζί του. Σκοπός της δημιουργίας μας, ήταν η μέχρι τότε κλειστή κάστα εκδοτών που αποφάσιζε με μη αξιοκρατικά πολλές φορές κριτήρια αν το βιβλίο σου αξίζει ή όχι, να ανοίξει, δίνοντας έτσι την δυνατότητα σε όσους είχαν ένα αξιόλογο έργο να μπορέσουν να το εκδώσουν».
Άλλωστε τα παραδείγματα αναγνωρισμένων συγγραφέων, όπως ο Edgar Alan Poe, η Virginia Woolf, η J. K. Rowling , οι οποίοι ατύχησαν στην αρχική προσπάθεια επικοινωνίας τους με εκδότες δεν είναι λίγα και δεν παρατηρούνται μόνο στις μέρες μας. Αν δεν υπήρχε ήδη από τον 19ο αιώνα στο εξωτερικό το μοντέλο αυτοέκδοσης πολλοί συγγραφείς δεν θα είχαν καταφέρει να δουν το έργο τους τυπωμένο και το αναγνωστικό τους κοινό να τους απολαύσει.
«Αν ένας συγγραφέας ενδιαφέρεται να εκδώσει κάποιο έργο, με τα αρχικά στοιχεία που του ζητάμε να μας στείλει του παραδίδουμε μέσα στις επόμενες μέρες μια μελέτη, η οποία είναι δίχως κόστος. Σκοπός μας είναι να ενημερωθεί για τις διάφορες λύσεις κι όχι απαραίτητα να επιλέξει εμάς για την έκδοση του βιβλίου του. Άλλωστε, ως συγγραφείς και οι ίδιοι, κατανοούμε και συμπάσχουμε στο όνειρό του , που δεν είναι άλλο από το να δει το πνευματικό του παιδί τυπωμένο»…
Διαβάστε όλα τα θέματα της ενότητας Weekend του newsbeast.gr