Ο κορονοϊός έκανε την εμφάνιση του στην Ελλάδα, μέρα με τη μέρα τα επιβεβαιωμένα κρούσματα αυξάνονται και μαζί τους αυξάνεται και η ανησυχία του κόσμου για την επόμενη μέρα.
Μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου, οι τηλεθεατές παρακολουθούσαν τις εξελίξεις στη μακρινή Κίνα και στη γειτονική Ιταλία μέσα από τους δέκτες τους και ευελπιστούσαν (σε κάποιες περιπτώσεις ευχόντουσαν κιόλας) πως ο ιός δεν θα «χτυπήσει» την πόρτα της Ελλάδας.
Όμως ο κορονοϊός αποφάσισε να… επισκεφθεί την ηλιόλουστη Ελλάδα στις 26/02 οπότε και επιβεβαιώθηκε το πρώτο κρούσμα. Από εκείνη τη στιγμή, μέχρι και σήμερα οι εξελίξεις σε όλους τους τομείς είναι ραγδαίες.
Καμπάνιες ενημέρωσης για το πώς μπορεί το κοινό να προφυλαχθεί από τον φονικό ιό, ανακοινώσεις για έκτακτα μέτρα της Κυβέρνησης, εταιρείες στέλνουν τους εργαζόμενους σπίτι τους ώστε να εργάζονται από εκεί, «λουκέτο» στα σχολεία είναι μερικά χαρακτηριστικά δείγματα της κατάστασης που επικρατεί το τελευταίο διάστημα.
Μαζί με τη λέξη «καραντίνα», στη καθημερινότητα όλων μπήκαν και τα αντισηπτικά.
Εκτός όμως από την καθημερινή ρουτίνα, ο κορονοϊός άλλαξε και κάτι ακόμα. Τι είναι αυτό; Τις συνήθειες του τηλεοπτικού κοινού!
Όσο περίεργο και αν ακούγεται, αυτό αποτυπώνεται στα νούμερα τηλεθέασης. Εξάλλου η «μάχη» της ενημέρωσης είναι σκληρή και ο τηλεθεατής έχει τη δύναμη στα χέρια του, δηλαδή το τηλεκοντρόλ.
Η… τηλεοπτική διαδρομή του κορονοϊού
Ένα περίπου μήνα πριν επιβεβαιωθεί το πρώτο κρούσμα κορονοϊού στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στις 27/01/2020, γινόντουσαν γνωστές οι πρώτες πληροφορίες για τη μεταδοτικότητα του ενώ στην Κίνα οι μολυσμένοι ξεπερνούσαν τους 4.500.
Το τηλεοπτικό κοινό, εκείνη τη μέρα επέλεξε για την ενημέρωση του τις ειδήσεις του Star Channel χαρίζοντας του τη πρώτη θέση. Το δυναμικό κοινό (ηλικίας 15-34) έδωσε ξεκάθαρο προβάδισμα στο Star με ποσοστό 21,5%. Στο γενικό σύνολο όμως η μάχη για τη δεύτερη θέση κρίθηκε στον… πόντο. Το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star Channel συγκέντρωσε 19,1%, του ΣΚΑΪ 16,3%, του Alpha 16,2% και του Ant1 16,1%.
Λίγες μέρες μετά, και το ημερολόγιο δείχνει 10/02/2020. Η κατάσταση στην Ουχάν δείχνει να έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο και οι σκηνές παραφροσύνης κυριαρχούν ενώ την ίδια στιγμή η Ευρώπη μετρά περίπου 30 επιβεβαιωμένα κρούσματα και πολλοί κάνουν λόγο πως ο κορονοϊός πλησιάζει επικίνδυνα την Ελλάδα.
Οι πρώτες αλλαγές στις συνήθειες του τηλεοπτικού κοινού κάνουν την εμφάνιση τους. Αν και το δυναμικό κοινό επέλεξε για την ενημέρωση του το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star Channel σε ποσοστό 19,2%, το γενικό σύνολο των τηλεθεατών φάνηκε πως είχε άλλες προτιμήσεις. Συγκεκριμένα το 18,4% επέλεξε τον Ant1, το 18,2% τον Alpha, το 16,4% το Star Channel και το 15,9% τον ΣΚΑΪ.
Στις 21/02/2020 η Ιταλία έχει ήδη πληγεί από τον κορονοϊό και πλέον ο ιός μοιάζει να είναι πιο κοντά στην Ελλάδα από ποτέ. Το δυναμικό κοινό των τηλεθεατών δεν άλλαξε κανάλι και έδειξε ξανά τη προτίμηση του στο Star Channel για να μάθει τις εξελίξεις. Αυτή τη φορά όμως και το γενικό σύνολο παρακολούθησε στη πλειοψηφία του το ίδιο κανάλι.
Μια μέρα πριν ανακοινωθεί το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα στην Ελλάδα, 25/02/2020 και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κρούει «καμπανάκι» κινδύνου για ενδεχόμενη πανδημία ενώ οι παντός είδους διοργανώσεις ακυρώνονται η μια μετά την άλλη υπό τον φόβο του κορονοϊού.
Η ανησυχία είναι διάχυτη και όλοι θέλουν να μάθουν περισσότερα για τον φονικό αυτό ιό που θερίζει. Το γενικό σύνολο των τηλεθεατών διχάστηκε για την ενημέρωση του και έδωσε τη πρώτη θέση σε δυο σταθμούς. Ant1 και Alpha μοιράστηκαν τη πρωτιά καθώς και οι δυο συγκέντρωσαν 18% του γενικού συνόλου των τηλεθεατών, ακολούθησε ο ΣΚΑΪ με 17,6% και το Star Channel με 15,5%. Το νεαρότερο κοινό των τηλεθεατών, το λεγόμενο δυναμικό, έμεινε πιστό στο Star Channel σε ποσοστό 17,1% δίνοντας τη πρωτιά στον σταθμό στη κατηγορία αυτή.
Το ρολόι έδειξε μεσημέρι της 26ης Φεβρουαρίου 2020 και η είδηση πως βρέθηκε το πρώτο θετικό επιβεβαιωμένο κρούσμα κορονοϊού στη Θεσσαλονίκη έγινε γνωστή προκαλώντας τρόμο για το τι θα ακολουθήσει και αν η Ελλάδα είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει μια τέτοια πρόκληση. Η στροφή του γενικού συνόλου του τηλεοπτικού κοινού ξεκάθαρη. Το 21,1% του γενικού συνόλου πάτησε το κουμπί του τηλεχειριστηρίου που οδηγούσε στον Alpha ώστε να παρακολουθήσει τις εξελίξεις στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων. Το 17,6% επέλεξε τον Ant1, το 16% το Star Channel και το 15,8% τον ΣΚΑΪ. Αυτή τη φορά όμως και το δυναμικό κοινό άλλαξε κανάλι και έβγαλε από τη πρώτη θέση το Star Channel που τερμάτισε δεύτερο με ποσοστό 16% και έβαλε στη θέση του τον Alpha με 18,7%.
Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου και ήδη ο ένας κοιτάει περίεργα τον άλλον στο δρόμο, ειδικά αν αυτός ο άλλος κάνει το λάθος και… βήξει. Η αναμονή για το καρναβάλι και η ευκαιρία για λίγο ξέσκασμα και χορό πήρε αναβολή ως μέτρο προστασίας του πληθυσμού ενώ οι πρώτες επιπτώσεις στην οικονομία κάνουν την εμφάνιση τους και στο Χρηματιστήριο.
Με τη δύναμη που τους δίνει το τηλεκοντρόλ, οι τηλεθεατές άλλαξαν πάλι την πρώτη τριάδα του πίνακα τηλεθέασης. Το δυναμικό κοινό έβαλε στη πρώτη θέση το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Alpha με ποσοστό 19,6% ενώ το γενικό σύνολο επέλεξε τον Ant1 σε ποσοστό 19,8%.
Οι μέρες περνάνε και ο κορονοϊός αλλάζει ακόμα και τις καθημερινές συνήθειες όπως είναι οι απλές…χειραψίες και οι θερμοί εναγκαλισμοί. Το ημερολόγιο δείχνει 03/03/2020 και τη μάχη της ενημέρωσης αυτή τη φορά κερδίζει ο ΣΚΑΪ καθώς συγκέντρωσε το 22,5% του γενικού συνόλου των τηλεθεατών. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Alpha με ποσοστό 20,4%. Το δυναμικό κοινό όμως φαίνεται πως γυρνά σιγά-σιγά στις παλιές του συνήθειες καθώς έδωσε τη δική του πρώτη θέση ξανά στο Star Channel με ποσοστό 18,5%.
Λίγο πριν τα επιβεβαιωμένα κρούσματα του κορονοϊού φτάσουν τα 100 και με την ημερομηνία να δείχνει 11/03/2020 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας βρίσκεται μια μέρα πριν την ανακοίνωση πως πλέον μιλάμε για πανδημία.
Οι νεαρότερες ηλικίες των τηλεθεατών (15-34) παρακολούθησαν για την ενημέρωση τους το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Alpha σε ποσοστό 21,6% όπως και το δυναμικό κοινό σε ποσοστό 20,8%.
Ο κορονοϊός επηρεάζει όλους τους τομείς πλέον και το τηλεοπτικό σκηνικό δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση.
Οι δυο σταθερές τηλεοπτικές αξίες της σεζόν
Μόλις τα δελτία ειδήσεων τελειώσουν, ξεκινάει μια άλλη… μάχη. Αυτή ανάμεσα στις κουζίνες και τις μέλισσες. Μπερδευτήκατε; Τα πράγματα είναι απλά. Οι νικητές της σεζόν στη prime time μέχρι στιγμής είναι δυο. Ο διαγωνισμός μαγειρικής «MasterChef» του Star Channel και η σειρά εποχής του Ant1 «Άγριες Μέλισσες». Τα δυο αυτά προγράμματα έχουν τραβήξει το ενδιαφέρον του κοινού και η αναμέτρηση τους για την πρώτη θέση του πίνακα τηλεθέασης στη ζώνη προβολής τους είναι αμφίρροπη καθώς τερματίζει πότε το ένα πρόγραμμα πρώτο, πότε το άλλο. Μπορεί ο κορονοϊός να έχει φέρει τα πάνω κάτω στη καθημερινή ζωή των τηλεθεατών, όμως δεν μπορεί να «βάλει στο φούρνο» το MasterChef ούτε να… επιβιώσει στο «Διαφάνι».
Πώς ο κορονοϊός επηρέασε τους σταθμούς
Με τον κόσμο να αγωνιά για τον κορονοϊό, οι τηλεοπτικοί σταθμοί άρχισαν να κινούνται στους ρυθμούς του… Έκτακτες αφιερωματικές εκπομπές για τον κορονοϊό έκαναν τη εμφάνιση τους στον προγραμματισμό των καναλιών ενώ το μεγαλύτερο μέρος των ειδήσεων ήταν και είναι… αφιερωμένες σε αυτόν με αναλυτικά ρεπορτάζ.
Όμως ο κορονοϊός έδειξε τα… δόντια του και στις τηλεοπτικές παραγωγές. Εντυπωσιακά show και εκπομπές που βασίζονται στη παρουσία κοινού στο studio πλέον γίνονται «κεκλεισμένων των θυρών». «Your Face Sounds Familiar», «Just The 2 of Us», «Καλό Μεσημεράκι» και «Αλήθειες με τη Ζήνα» είναι τέσσερα από τα προγράμματα για τα οποία ο Ant1, το Open, ο ΣΚΑΪ και το Star Channel αντίστοιχα αποφάσισαν την απουσία του κοινού ώστε να αποφευχθεί τόσο η μετάδοση του ιού αλλά και για να διαφυλάξουν τους ίδιους τους εργαζόμενους.
Σε αναστολή των δραστηριοτήτων της οι οποίες προβλέπουν την παρουσία κοινού για δεκαπέντε μέρες προχώρησε και η ΕΡΤ. Γρήγορα αντανακλαστικά επέδειξε και η ΕΡΤ 2 όμως. Με την ανακοίνωση πως οι σχολικές μονάδες βάζουν λουκέτο προληπτικά για 14 μέρες η ΕΡΤ2 προχώρησε σε τροποποίηση του προγράμματος της καθώς διεύρυνε την παιδική ζώνη. Εξάλλου, οι μικροί μαθητές που θα μείνουν στο σπίτι πρέπει να απασχοληθούν και να περάσουν ευχάριστα την ώρα τους.
Οι υπεύθυνοι των σταθμών έχουν λάβει ήδη όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε να προφυλάξουν τους εργαζομένους τους αλλά και τα τηλεοπτικά τους προϊόντα. Ιδιαίτερα αυξημένα μέτρα προφύλαξης έχουν παρθεί στο σημείο που… χτυπάει η καρδιά των τηλεοπτικών σταθμών, δηλαδή στη λεγόμενη ροή. Πλέον στο τμήμα της ροής των καναλιών μπαίνουν μόνο όσοι έχουν δουλειά ενώ προληπτικά έχουν απαγορευθεί οι άσκοπες μετακινήσεις αλλά και η είσοδος στα κτίρια όσων δεν είναι απαραίτητο.