Ο κόσμος της εκζήτησης στο νερό απαιτεί πελώρια σκάφη, θηριώδεις μηχανές, εκτοπίσματα που τρομάζουν και σχεδιασμούς που τραβούν τα βλέμματα με το avant-garde κάλλος τους.
Τρομακτικά μεγάλα και εξωφρενικά ακριβά κότερα έχουμε δει κατά καιρούς πολλά είναι η αλήθεια. Το μεγαλοκεφάλαιο του πλανήτη συνεχίζει εξάλλου να παίζει με τα 10 ακριβότερα megayachts του κόσμου, αυτή την κλειστή ομάδα των σκαφών που διαγωνίζονται οι κροίσοι ποιος θα βάλει περισσότερα στα χέρια του.
Κότερα ωστόσο με καινοτόμους σχεδιασμούς που αψηφούν νόρμες και πεπατημένες υπάρχουν σαφώς λιγότερα, καθώς αυτά τα προτιμούν άνθρωποι με ιδιαίτερο γούστο που ξέρουν από πριν τι ψάχνουν. Ή το αφήνουν στη διακριτική ευχέρεια μεγάλων και ανατρεπτικών σχεδιαστών.
Κι ενώ τα περισσότερα μένουν απλώς σε καθεστώς concept, υπάρχει και μια χούφτα από καινοτόμα κότερα που κυκλοφορούν ήδη στις θάλασσες της υφηλίου. Κάποια μάλιστα τα έχουμε δει και στη χώρα μας…
Γιγαντιαίο και εξόχως ιδιαίτερο, το Sailing Yacht A πήρε αμέσως τον χαρακτηρισμό του «πιο φουτουριστικού» κότερου του κόσμου με το που βγήκε από το ναυπηγείο στα τέλη του 2017. Ιδιοκτησίας του ρώσου ολιγάρχη Αντρέι Μελνιτσένκο, το ιστιοφόρο γιοτ σχεδιάστηκε από τον «πολύ» Φιλίπ Σταρκ και κόστισε 360 εκατ. δολάρια.
Το 142 μέτρων θωρηκτό κινείται από δυο MTU ντιζελομηχανές απόδοσης 4.827 αλόγων, χαρίζοντάς του ταχύτητες 21 κόμβων και ακτίνα 5.320 ναυτικών μιλίων. Κατασκευασμένο στα γερμανικά ναυπηγεία της Nobiskrug, συνεργάστηκαν πολλοί και διάφοροι για τον καινοτόμο σχεδιασμό του, όπως η βρετανική Magma Structures που έφτιαξε τα τρία 100 μέτρων κατάρτια από ανθρακόνημα.
«Γεννημένο από την επιθυμία του ιδιοκτήτη να πιέσει τα όρια της μηχανικής και να προκαλέσει το status quo της βιομηχανίας, το Sailing Yacht A είναι αναμφίβολα ένα από τα πλέον ονειροπόλα projects που έχουμε δει ποτέ», δήλωσε σχετικά ο εκτελεστικός διευθυντής της Nobiskrug, Holger Kahl.
«Ήταν η πιο απαιτητική δουλειά της καριέρας μου», εξομολογήθηκε και ο τεχνικός διευθυντής Dirk Kloosterman, «είμαι σίγουρος πως το Sailing Yacht A θα παραμείνει το καλύτερο γιοτ του κόσμου σε όρους σχεδιασμού και τεχνολογίας στα χρόνια που θα έρθουν». Με τα χεράκια του το παρέδωσε στον ιδιοκτήτη στο Μονακό εκείνο τον Μάιο.
Το εξόχως ιδιαίτερο ιστιοφόρο megayacht διαθέτει ελικοδρόμιο, γκαράζ 4 αυτοκινήτων, 8 καταστρώματα και γυάλινο υποθαλάσσιο παρατηρητήριο. Φιλοξενεί 20 επισκέπτες και 54 άτομα προσωπικό. Το Sailing Yacht A έκλεψε τον τίτλο του μεγαλύτερου ιστιοφόρου γιοτ του κόσμου από το Sea Cloud, το οποίο κρατούσε τη διάκριση από το μακρινό 1931…
Motor Yacht A το λένε και είναι άλλη μια δημιουργία του Φιλίπ Σταρκ ξανά για τον ρώσο μεγιστάνα Αντρέι Μελνιτσένκο! Ο θρύλος θέλει τον περίφημο σχεδιαστή να το ολοκληρώνει σε μόλις 2 ώρες, 2 ώρες για ένα κότερο που έχει συζητηθεί όπως κανένα άλλο. Ποτέ!
Οι μόνες οδηγίες που του έδωσε ο Ρώσος είχαν να κάνουν με το μέγεθος και την απαίτησή του να έχει 6 καμπίνες. «Αυτή ήταν η ομορφιά του project και η ομορφιά της νοημοσύνης του ιδιοκτήτη», λέει ο Σταρκ, «με άφησε εντελώς ελεύθερο». Όταν του παρουσίασε το σχέδιο του 119 μέτρων αριστουργήματος, ο Μελνιτσένκο έγνεψε απλώς καταφατικά, όπως τα θυμάται ο γάλλος σχεδιαστής: «Δεν είπε τίποτα. Πήρε το μοντέλο και απλώς το κάναμε, δεν άλλαξε τίποτα».
Ο Σταρκ έφτιαξε ένα πραγματικά πρωτοποριακό κότερο που άλλαζε όσα ήξερε η ανθρωπότητα από αναψυχή στη θάλασσα. Την κατασκευή του ανέλαβε η γερμανική Blohm+Voss και έπειτα από 4 χρόνια στο ναυπηγείο, παραδόθηκε στον Μελνιτσένκο το 2008 έναντι 300 εκατ. δολαρίων. Ίσως και περισσότερα.
Έκτοτε φιλοξενεί μέχρι 14 επισκέπτες στις 7 καμπίνες του και 35 άτομα προσωπικό σε άλλες 19 καμπίνες. Οι δύο ντιζελομηχανές των 6.035 αλόγων το στέλνουν στους 23 κόμβους, ταχύτητα που μπορεί να διατηρήσει για 4.250 ναυτικά μίλια. Περιέχει πισίνα, ελικοδρόμιο, ανελκυστήρα, γκαράζ και υποβρύχια φώτα.
Όταν ο Μελνιτσένκο ζήτησε από τον Σταρκ «πολυτέλεια» για το εσωτερικό του Motor Yacht A, το μυαλό του σχεδιαστή πήγε κατευθείαν στο 78 μέτρων Venus του Στιβ Τζομπς, το ίδιο το ορόσημό του για τον ακραίο μινιμαλισμό που τόσο αγαπούσε το αφεντικό της Apple.
Ξανά σε σχέδιο Φιλίπ Σταρκ, του πατριάρχη του θαλάσσιου φουτουρισμού, το Venus παραδόθηκε το 2012, λίγο μετά τον θάνατο του γενικού της Apple. Έκτοτε παραμένει έμβλημα φουτουριστικής πρωτοπορίας και μινιμαλιστικής αισθητικής, ένα κατάφωρα ιδιοσυγκρασιακό κότερο σαν κανένα άλλο εκεί έξω.
Βγαλμένο από το ολλανδικό ναυπηγείο της Feadship, το 78,2 μέτρων πολυτελές γιοτ κινείται με τη βοήθεια δύο MTU πετρελαιοκινητήρων 3.433 αλόγων, φιλοξενώντας 12 ανθρώπους και 22 άτομα προσωπικό. Η αύρα του Τζομπς διαπνέει την κατασκευή, καθώς η γυάλινη και τεχνολογικά προηγμένη γέφυρα είναι γεμάτη από μηχανήματα της Apple.
Ο περίγυρος του Τζομπς είχε καταφέρει για καιρό να κρατήσει επτασφράγιστο μυστικό το εσωτερικό του γιοτ. Ελάχιστες εικόνες είχαν διαρρεύσει μέχρι εκείνη τη στιγμή που βρέθηκε σε γαλλική μονάδα για επισκευές. Ο Σταρκ είχε αποκαλύψει ωστόσο πως το σκάφος αποτελείται από πολύ γυαλί και ακόμα περισσότερη τεχνολογία, πιέζοντας τα σύνορα της ναυπηγικής τέχνης. Και κοστίζοντας λίγα περισσότερα από 100 εκατ. δολάρια.
Δυστυχώς, ο Στιβ Τζομπς έφυγε από τον κόσμο τον Οκτώβριο του 2011 και δεν το είδε ποτέ ολοκληρωμένο. Το έχουν δει ωστόσο πολλοί εδώ στη χώρα μας, καθώς έχει περάσει από τη Μήλο, την Πάρο, τη Μύκονο και τη Σάμο…
Κατασκευασμένο για άλλον ένα ρώσο ολιγάρχη κάτω από εξαιρετική μυστικότητα, το Serene ήταν το πρώτο megayacht που βγήκε από το ναυπηγείο της ιταλικής Fincantieri. Παραμένει το μεγαλύτερο κότερο που έφτιαξαν ποτέ ιταλικά χέρια, από το 2011 που ολοκληρώθηκε.
Τα εφτά καταστρώματα του θηριώδους Serene των 133,9 μέτρων, μέσα στα 10 μεγαλύτερα του κόσμου όταν εγκαινιάστηκε, φιλοξενούν πάνω από 4.000 τ.μ. βιώσιμου χώρου στο εσωτερικό τους. Αλλά και δύο ελικοδρόμια και ένα υπόστεγο αεροσκαφών. Κι ένα υποβρύχιο 100 μέτρων φυσικά!
Ο σχεδιασμός του έχει κι εδώ ένα μεγάλο όνομα από πίσω, τον πολυβραβευμένο Espen Oeino, ο οποίος δεν λυπήθηκε τα έξοδα για να φέρει στον ανώνυμο ιδιοκτήτη του όσα του ζήτησε. Ακόμα και μια «αίθουσα πάγου» για πραγματικές πολικές εμπειρίες στο νερό! Κάπου 24 άνθρωποι ζουν βασιλικά εδώ σε 15 καμπίνες, έχοντας τα 52 άτομα του προσωπικού να εξασφαλίζουν πως καμιά απαίτηση δεν είναι αδύνατη.
Μόλις το 2014 έγινε γνωστό ότι το πελώριο Serene ήταν ιδιοκτησίας ενός ρώσου μεγιστάνα της βότκα (Yuri Shefler) και του είχε στοιχίσει 330 εκατ. δολάρια. Ο κροίσος άρχισε να το νοικιάζει εκείνη τη χρονιά και ο πρώτος του πελάτης ήταν κάποιος… Μπιλ Γκέιτς, ο οποίος πλήρωνε 5 εκατ. δολάρια τη βδομάδα. Την επόμενη χρονιά το αγόρασε ο διάδοχος του θρόνου της Σαουδικής Αραβίας, Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν αλ Σαούντ, έναντι 500 εκατ. ευρώ…
Crescent το λένε και είναι ένα υπερπολυτελές κότερο 135,5 μέτρων που παραδόθηκε μόλις το 2018. Ένοχος είναι ξανά ο Espen Oeino, για λογαριασμό της ναυπηγικής Lurssen αυτή τη φορά. Το project ήταν γνωστό ως Thunder, όταν βγήκε ωστόσο στα ανοιχτά είχε πια το όνομα Crescent.
Η γερμανική Lurssen είπε απλώς πως ο δισεκατομμυριούχος πελάτης της ζει στη Μέση Ανατολή και θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του. Μόνο που δεν θα περάσει στα σίγουρα απαρατήρητος όπου κι αν βρεθεί. Το εντυπωσιακό megayacht τραβάει σαν μαγνήτης τα βλέμματα και είναι φυσικά πελώριο, το έβδομο μεγαλύτερο σκάφος που βγήκε ποτέ από τις μονάδες της αξιοσέβαστης Lurssen.
Εδώ συναντάμε δύο ελικοδρόμια, κολοσσιαίων διαστάσεων πισίνα και δραστικά διαφορετικό σχεδιασμό για να λούζεται ανεμπόδιστα το εσωτερικό από ηλιακό φως. Το ναυπηγείο, κατά τις επιθυμίες του ιδιοκτήτη, δεν έχει δημοσιεύσει πολλές λεπτομέρειες. Σχολίασε απλώς αδιάφορα πως θα περιηγείται κυρίως σε ασιατικά νερά.
Ξέρουμε πάντως πως κοιμίζει και διασκεδάζει 18 ανθρώπους σε 9 καμπίνες, διαθέτει 40 άτομα προσωπικό (σε 20 καμπίνες), πιάνει τους 20 κόμβους και στοίχισε το τρομακτικό νούμερο των 600 εκατ. δολαρίων!
Khalilah το λένε και είναι το πρώτο superyacht εξολοκλήρου καμωμένο από ανθρακόνημα. Και ήταν φυσικά το μεγάλο καμάρι σε εκείνη τη μάζωξη των σκαφάτων στην παραλία του Μαϊάμι το 2015, το κότερο που έκλεψε όσο κανένα καρδιές και ματιές.
Χρυσός και φουτουρισμός σπάνια έχουν ξανάρθει τόσο κοντά όσο στο 49 μέτρων Khalilah, ένα 48 SuperSport της Palmer Johnson που ζήτησε να «πειραχτεί» ελαφρώς ο ιδιοκτήτης του Alexei Golubovich. Ή, καλύτερα, η πρώην σύζυγός του Olga Mirimskaya, καθώς γι’ αυτή φτιάχτηκε και στα δικά της χέρια είναι σήμερα.
Ο Timur Mohamed, ιδιοκτήτης της θρυλικής αμερικανικής Palmer Johnson, λέει πάντως πως δεν είναι το χρυσό του περίβλημα αυτό που βγάζει το Khalilah από τον σωρό. Ούτε και η παγκόσμια επίδοση για το ανθρακόνημα. Αλλά η κατασκευαστική δεξιοτεχνία και το επίπεδο της καινοτομίας που ενυπάρχουν εδώ σε άφθονες δόσεις.
Το Khalilah φτιαχνόταν από το 2010 για να λειτουργήσει ως αλογόμυγα στον «συντηρητικό κόσμο των σκαφάτων», όπως λέει χαρακτηριστικά ο Mohamed. Το σχέδιό του μάλιστα ερχόταν κατευθείαν από έναν νεαρό και άγνωστο σχεδιαστή, κάποιον Berkeley March, που κατέληξε το 2008 φιναλίστ σε σημαντικό διαγωνισμό και τον προσέλαβε αμέσως η Palmer Johnson.
Οι 30 κόμβοι του μάλιστα για τέτοιου τύπου σκάφος απλώς δεν υπάρχουν. «Η καινοτομία πηγάζει όταν αλλάζεις κάτι θεμελιώδες», λέει ο Mohamed που είδε το σκάφος του να κλειδώνει στους 29,9 κόμβους και να κλείνει τα στόματα. Τα οποία θα ξανάνοιγε λίγο αργότερα, από δέος αυτή φορά, καθώς μετά τις απαραίτητες τροποποιήσεις το Khalilah έπιασε με άνεση τους 32 κόμβους.
Πραγματικός άθλος τόσο ναυπηγικής όσο και μηχανοκίνησης δηλαδή, μιας και οι περισσότερες ιδέες προέρχονται εδώ από τον κόσμο της σπορ αυτοκίνησης. «Έχουμε τα μεγαλύτερα τζαμένια πάνελ, εξαιρουμένου του πλοίου του Στιβ Τζομπς», λέει όλο καμάρι ο κατασκευαστής.